2008-08-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nej. Det enda man kan utläsa är att domstolen inte anser åtalet vara uppenbart ogrundat. Att man väljer att besluta senare om häktning fram till dom är nog ganska rimligt med tanke på målets omfattning. Jag skulle tippa på att ett beslut om fortsatt häktning eller inte kommer under början av den här veckan och domen kommer tre veckor senare.

Och, vad jag förstår, så även beslut om stor sinnesundersökning. Alltså i början av den här veckan?
2008-08-25, 16:42
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Var det någon mer än jag som blev riktigt förvånad över AB's artikel och löp igår, angående "bilderna som kan fälla tyskan"? Det verkar som om de refererade dels till bilderna som togs/inte togs med mobilkameran, dels till en mängd självporträtt med och utan kläder (i underkläder) som tagits efteråt.

Min fråga är - hur skulle bilder som tagits senare bevisa att hon ej tog bilderna på runstenen? Vittnade inte experterna om att senare tagna bilder möjligtvis kunde "skriva över" de bilder som hon hävar att hon raderat? Isåfall verkar det ju snarare som om dessa bilder skulle tala för tyskan än mot henne.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3161331.ab

Bilderna ska vara tagna innan morden. Men som vanligt är det inte 100% säkra uttalanden. Man kan ju ha mixtrat med datum os v.
2008-08-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag har en fundering till er som läst FU. Hur noga har man undersökt hennes bostad i Tyskland? Har man även kollat hennes mammas boende? Hon kan ju ha lyckats få med sig de kläder och skor som saknas och gömt dem där.

Hon bodde hos sin mamma eller hos vänner när hon var i Tyskland. Mammans hem blev undersökt och man tog med sig en mörk parkas som senare visade sig inte ha något värde.

Jag förstår mig inte på vissa skribenter. Nyss var tråden låst och moderator bad om att få slippa se oneliners och länkar utan förklaringar. Ändå dyker det direkt upp sådana poster. Saknar vissa läsförståelse eller vad beror detta på?
Till dig (er) som begär bilder. Läs de tre trådarna och ni ska finna allt ni söker!
2008-08-25, 16:43
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Vad betyder det när åklagaren i sin plädering har sagt att hon går med på lösare restriktioner för den åtalade.
Och domaren säger så här

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3172890.ab

Det är lite underligt eftersom rätten väljer att behålla restriktionerna trots att åklagaren gått med på att släppa dem. Att åklagaren är villig att släppa på restriktionerna är inte så konstigt eftersom CS nu inte längre kan påverka vittnen eller modifiera sin historia beroende på vad hon läser på internet eller i tidningarna.

Å andra sidan ska jag inte överdriva, rätten har tagit ställning i häktningsfrågan när man säger att hon ska kvarbli i häkte tills vidare.
2008-08-25, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Var det någon mer än jag som blev riktigt förvånad över AB's artikel och löp igår, angående "bilderna som kan fälla tyskan"? Det verkar som om de refererade dels till bilderna som togs/inte togs med mobilkameran, dels till en mängd självporträtt med och utan kläder (i underkläder) som tagits efteråt.

Min fråga är - hur skulle bilder som tagits senare bevisa att hon ej tog bilderna på runstenen? Vittnade inte experterna om att senare tagna bilder möjligtvis kunde "skriva över" de bilder som hon hävar att hon raderat? Isåfall verkar det ju snarare som om dessa bilder skulle tala för tyskan än mot henne.

Det beror helt och hållet på när bilderna var tagna, det framgick inte av artikeln men jag skulle se väldigt förvånad ut om de är tagna efter den 17:e och PIE inte använde sig av det i sin framställning.. så gissningsvis är de tagna före det datumet och då talar det mot CS.
2008-08-25, 16:45
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vad fan är du ute efter egentligen?
Nu har du snart svartmålat hela Västmanland i din jakt på
intiger o konspiration!
Sååå jävla lågt!
Är det såna människor du själv omges med då är du verkligen att beklaga!
Själv FÖRUTSÄTTER jag att människor arbetar proffesionellt tills jag ser tecken på något annat!
Det handlar mer om rättsäkerhet att ingen nämndeman ska ha någon personlig kontakt med den åtalade själv eller anhöriga.
Hur kul skulle det vara att någon som hyser agg mot den åtalade sitter som nämndeman och beslutar om den misstänktes framtid.
2008-08-25, 16:45
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Och, vad jag förstår, så även beslut om stor sinnesundersökning. Alltså i början av den här veckan?

Så snart som möjligt. Rätten är redan nu ute på lite djupt vatten eftersom man inte beslutat i häktningsfrågan så snart man kan...fast samtidigt har man i och för sig gjort det när man säger att hon ska vara fortsatt häktad tills vidare.

Ett beslut om häktning måste tas så snart som möjligt. Det är därför lite underligt att rätten säger att man ska besluta om det snart, men hon ska vara kvar i häkte tills vidare. Inte direkt felaktigt kanske, men man lämnar det trygga området och beger sig ut på det djupa vattnet om jag säger så.
2008-08-25, 16:47
Bannlyst
Det låter som att det är ovanligt att rätten behöver så här mycket betänketid. Kan man tolka det här på nåt vis att det är av lite taktiska skäl de skjuter på det och att de inte så direkt efter PIE:s slutplädering vill släppa CS på fri fot utan de vill att främst E och N ska få en möjlighet att förstå vad som antagligen är på gång? Låta det sjunka in liksom? Det är trots allt ett väldigt känsligt fall..
Jag menar, om rätten vore övertygad om att CS är skyldig så hade antagligen det beskedet kommit idag.
2008-08-25, 16:48
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Det beror helt och hållet på när bilderna var tagna, det framgick inte av artikeln men jag skulle se väldigt förvånad ut om de är tagna efter den 17:e och PIE inte använde sig av det i sin framställning.. så gissningsvis är de tagna före det datumet och då talar det mot CS.

Citat:
Bilderna är tagna den 5 mars i år, tolv dagar innan tyskan misstänks ha mördat barnen Max och Saga Jangestig i Arboga och skadat deras mamma svårt.

Citerat ur artikeln på Aftonbladet.
2008-08-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nej. Det enda man kan utläsa är att domstolen inte anser åtalet vara uppenbart ogrundat. Att man väljer att besluta senare om häktning fram till dom är nog ganska rimligt med tanke på målets omfattning. Jag skulle tippa på att ett beslut om fortsatt häktning eller inte kommer under början av den här veckan och domen kommer tre veckor senare.

Jag vet inte om det är juridiskt hållbart men jag hoppas de fäller henne i tingsrätten och gör en grundligare analys av de indicier som finns.
Fallet känns helt öppet för att precis allt pekar mot den misstänkte, men eftersom det inte finns något bevis utom allt rimligt tvivel måste saken prövas i hovrätten.
Personligen är jag övertygad om att rätt gm sitter åtalad men jag värnar samtidigt om rättssamhället. Fäll henne och låt nästa instans fatta definivt beslut!
2008-08-25, 16:50
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det låter som att det är ovanligt att rätten behöver så här mycket betänketid. Kan man tolka det här på nåt vis att det är av lite taktiska skäl de skjuter på det och att de inte så direkt efter PIE:s slutplädering vill släppa CS på fri fot utan de vill att främst E och N ska få en möjlighet att förstå vad som antagligen är på gång? Låta det sjunka in liksom? Det är trots allt ett väldigt känsligt fall..
Jag menar, om rätten vore övertygad om att CS är skyldig så hade antagligen det beskedet kommit idag.

Anser man henne oskyldig eller bör släppas på fri fot så måste man väl göra det? Man får väl inte kvarhålla någon frihetsberövad på grunder av att offren måste ha tid på sig att smälta ett frigående? Även om man kanske önskar att så skulle ha varit fallet många ggr.
2008-08-25, 16:52
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo

Nej, du kan inte läsa in någonting sådant. Domstolarna låter inte folk de menar är oskyldiga sitta häktade ett par dagar extra bara för att vara snäll mot brottsoffren.

Du ska nog mer se det här som att det är sen eftermiddag efter en lång dag med pläderingar. Det är jobbigare än man tror att sitta i domstolen under en plädering. Alla sitter och för anteckningar så pennorna brinner (i alla fall notarien och domaren), det är mycket information man ska ta in osv. Målet är vidare mycket komplicerat och det är ett par inte direkt okomplicerade bevisvärderingsfrågor man ska ta i. Det är nog rimligt att man återsamlas imorrn istället och strukturerar upp de frågeställningar som behöver redas ut innan man kan besluta om häktningen och sinnesundersökningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in