Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det var Maarios nya infallsvinkel jag tycker är intressant.
Den om CS är sjuk eller störd och detta kan förklara hennes märkliga beteende även om hon är oskyldig.
Men den är än så länge så oerhört tunn. Resonemanget är "CS är störd, alltså är det kanske så att det är just störningen som gör att hon beter sig just som hon gör fastän hon är oskyldig".
För att en sån infallsvinkel ska vara mer än hugskottsflum måste den vara bättre underbyggd. Man måste kunna ge ett svar på frågan "Vad är det för typ av störning som skulle kunna få en oskyldig person att bete sig på det viset?" som åtminstone pekar ut en rimlig riktning. Och den psykologiska sakkunskap vi har i tråden har inte pekat ut någon sådan riktning, vad jag kan erinra mig. Bara för att det finns en massa personlighetsstörningar, betyder inte det att att varje tänkbar kombination av onormala beteende existerar i praktiken.