2008-08-16, 00:21
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är ju den beskrivningen grundat på kortet hon sen ger av gm vilket inte stämmer på C.

Hon har ju även sagt att personen KAN ha sett mullig ut pga. att dennes kläder satt illa och att E även minns att hon TITTADE UPP på personen i fråga (Nej, det är INTE fastställt att E låg ned när hon tänkte detta!). För övrigt har hon även påpekat att gm hade stor näsa. Kan inte se detta någonstans i den text du så frenetiskt hänvisar till hela tiden! Ang. att E tyckte att gm var i samma längd som E själv så har vi ju även tagit upp inlägg här med teorin att gm/CS stod ett trappsteg ned när E öppnade ytterdörren (180 cm minus ett trappsteg på ca 20 cm = 160 cm, dvs samma längd som E!). Tycker du snöat in dig totalt på det där med att E´s minne är helt och hållet grundat på ett foto, tulpanen!
2008-08-16, 00:24
Medlem
Dollar Bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Håller helt med, PappasPralin. För mig förefaller det som en sjuk komedi att försvarssidan kallar in nån slags minnesexpert som påstår att det är "omöjligt" att E ska kunna minnas något öht. Det är ju helt omöjligt att avgöra nåt sånt, och det går så långt att till och med pressen väljer att trycka skiten. Varenda neurolog i hela världen borde kunna vittna om att det är omöjligt att uttala sig om den saken. Sen har ju en annan "dagismamma" vittnat om att E i efterhand minns att de två träffades samma dag som det hände. Med andra ord har hon ett intakt minne _från den dagen_.

Kanske inte intakt men hon minns det som är av största betydelse, den som stog utanför dörren.
2008-08-16, 00:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
För mig förefaller det inte det minsta konstigt att hon inte "vill" eller vågar minnas ett brott hon knappt överlevt och där hennes två små barn kallblodigt har mördats. Hon är väl uppenbarligen rädd att hon ska få fram minnesbilder som hon sen inte kan bli av med t.ex. att hon sett sina barn bli ihjälslagna eller liknande.
Du menar alltså att det skulle vara frågan om en förträngning? Det tycker jag är mycket långsökt. E hade trauma mot huvudet och var till att börja med både mycket förvirrad och hade svårt att minnas sådant som var hon bodde och vilket år det var. Det är väldigt osannolikt att hon vid uppvaknande och framåt alltså skulle ha BÅDE sådana skador på minnet OCH en klassisk rejäl förträngning av det slag psykoanalytiker plockar ur människors barndom. Hur skulle E överhuvudtaget ha haft tid att utveckla något sådant?
2008-08-16, 00:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollar Bill
Kanske inte intakt men hon minns det som är av största betydelse, den som stog utanför dörren.
Varför kommer då inte denna gm upp förrän sent juni och då med orden Hi Im Tine.?
2008-08-16, 00:29
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är inte ett dugg konstigt, jag bara noterar att E talar om sitt minne med termer som 'kroppsminne', och att hon i rätten förklarar sin tidigare minnesförlust med förträngning - att hon tidigare inte 'vågade' minnas. Det är knappast termer som kommer från den hjälp hon har haft av medicinskt kunniga som behandlat henne, eller minnesexperten. Hur stollig han än förefaller vara har han nog inte närmat sig en person med trauma mot huvudet som lett till koma och annat med uppmaningar om leta efter new age färgade 'kroppsminnen' eller att psykoanalytiskt plocka fram gamla förträngningar. Så det kommer snarast från E själv och då troligast någon gammal uppfattning hon har om hur sådana här saker ska fungera. Eller så kommer det kanske från någon närstående.

Detta är inte väsentligt. Det är ingen som väntar sig att E ska vara minnesexpert. Det är ingen som lägger mindre vikt vid vad hon säger för att hon talar om förträngningar när det inte passar, eller talar om 'kroppsminnen' när hon menar något helt annat. Men det är samtidigt intressant att hon har dessa uppfattningar och utvecklar och preciserar sina vittnesmål utifrån sådana idéer.

Ber först om ursäkt för att jag missuppfattade dig. Jag tycker dock inte att hennes förklaringar om "kroppsminnen" och "förträngningar" låter alltför flummigt/new age eller som uttryck hon snappat upp av någon annan. Att förtränga något är inte så konstigt eller ovanligt, och ej heller något konstigt ordval i detta sammanhang. Hon är ju antagligen vettskrämd över vad ev. minnen kan plocka fram för bilder i hennes huvud och därför förtränger hon dessa (medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt). När det gäller hennes ordval "kroppsminnen" tror jag det är ett uttryck för hur hon känner, dvs. hennes kropp talar om för henne vad hon varit med om mer än hennes huvud/hjärna, precis som limaha berättade i tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Han vet ikke hvorfor, men foklarer at kroppen sier at det er viktig...
Förstår du vad jag menar BaalZeBub?
2008-08-16, 00:33
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
CS var i Arboga den 12, 14 och 17 mars - iklädd en mörk jacka med huva. Tidigare var hon i Arboga i slutet av januari - och även då var en hammare försvunnen i hennes hyresvärdinnas verktygslåda.

CS har planerat morden länge och väntade bara på lämpligt tillfälle att utföra dem - med kallt blod. Hon har inte för en sekund trott att hon skulle komma att misstänkas: Väldigt lugn, en tänkande och funderande människa som ofta gick sin egen väg, intresserad av historia och arkeologi, en jättesnäll, mjuk och omtänksam tjej - enligt T:s karakteristik av henne. Hennes förra pojkvän ska visst ha omkommit i en bilolycka (vilket CS inte nämner under alla polisförhör - ens i avledande syfte).

Lite tankspridd är hon också - som de flesta historieintresserade människor med forntiden som specialitet: Glömmer sina dagboksanteckningar hos en pålitlig vän ("Du har förstört mig - jag hatar dig för det."), färgen på sina skor, skosnören, jackor och cykelpumpar, försummar att rensa bort alla gamla foton från sin hårddisk, måste söka flera hundra gånger innan informationen går in, slår fel telefonnummer, trodde att hon hade en mörkgrön jacka i sin klädgarderob som polisen letade efter på övertid utan att finna, glömde att hon åkt bil till Arboga med en hemlig vän som hon inte vill avslöja pga Arboga-torpeder, blev rånad på sin plånbok vari ett viktigt mobiltelefonkort förvarades, känner inte igen sig själv på övervakningsbilder trots att hon själv fått upplysa om vilken tid hon anlänt till Arboga resp. avrest därifrån; känner inte heller igen sin ljusa jacka/kappa som borde kontrastera mot hennes mörkblå jeans tillika tygskor.

8 minuter innan hon stiger på tåget som ska föra henne till platsen för ett dubbelmord och ett mordförsök skriver hon in ordet "röjda" som ett sparat meddelande i sin mobil. - Det blev lite fel här: "Undanröjda" var ordet.
Ett väldigt välskrivit inlägg. När jag läser det kommer jag till en insikt. Det kommer att skrivas böcker om de här morden. Det kommer att göras film som vi kan gå på bio och se på. Det är en sjuk värld vi lever i.
2008-08-16, 00:34
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Tror tyvärr inte det. Förlåt mig allihopa härinne men E:s vittnesmål är svagt. Mest synd om E själv som annars tydligt kunde ha pekat ut den skyldige.
2008-08-16, 00:36
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Det här tycker jag var väldigt intressant att dra som parallell till det E säger att hennes kropp minns saker som hon själv kanske inte riktigt kan placera eller förklara.

Ja, det borde rätten ta in.

"Kroppsminne" borde ett nytt ord i SAOL, om det inte redan finns ?
2008-08-16, 00:39
Medlem
reemkas avatar
Citat:

Nej du har helt rätt, "intakt" var ett missvisande ordval. jag menar inte att hon nödvändigtvis måste minnas _allt_ från den dagen, men att hon uppenbarligen minns _något_ från den dagen, som stämmer. (därav det felaktiga ordet "intakt").
2008-08-16, 00:45
Medlem
Dollar Bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Varför kommer då inte denna gm upp förrän sent juni och då med orden Hi Im Tine.?

Har för mig att gm har suttit häktad sedan slutet på mars/ början på april, eller..
2008-08-16, 00:48
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Har för mig att gm har suttit häktad sedan slutet på mars/ början på april, eller..
Mitten av april i tyskland kom till sverige i början av maj.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2008-08-16 kl. 00:50.
2008-08-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ja, det borde rätten ta in.

"Kroppsminne" borde ett nytt ord i SAOL, om det inte redan finns ?

Kroppen minns, visst gör den detta. Många kan t ex relatera mellan dofter och plötsliga intensiva känslor som kan dyka upp...ibland kan man minnas vad de handlade om och ibland inte. Tyvärr räcker det ju inte i rätten att säga "min kropp minns"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in