Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är inte ett dugg konstigt, jag bara noterar att E talar om sitt minne med termer som 'kroppsminne', och att hon i rätten förklarar sin tidigare minnesförlust med förträngning - att hon tidigare inte 'vågade' minnas. Det är knappast termer som kommer från den hjälp hon har haft av medicinskt kunniga som behandlat henne, eller minnesexperten. Hur stollig han än förefaller vara har han nog inte närmat sig en person med trauma mot huvudet som lett till koma och annat med uppmaningar om leta efter new age färgade 'kroppsminnen' eller att psykoanalytiskt plocka fram gamla förträngningar. Så det kommer snarast från E själv och då troligast någon gammal uppfattning hon har om hur sådana här saker ska fungera. Eller så kommer det kanske från någon närstående.
Detta är inte väsentligt. Det är ingen som väntar sig att E ska vara minnesexpert. Det är ingen som lägger mindre vikt vid vad hon säger för att hon talar om förträngningar när det inte passar, eller talar om 'kroppsminnen' när hon menar något helt annat. Men det är samtidigt intressant att hon har dessa uppfattningar och utvecklar och preciserar sina vittnesmål utifrån sådana idéer.
Ber först om ursäkt för att jag missuppfattade dig. Jag tycker dock inte att hennes förklaringar om "kroppsminnen" och "förträngningar" låter alltför flummigt/new age eller som uttryck hon snappat upp av någon annan. Att förtränga något är inte så konstigt eller ovanligt, och ej heller något konstigt ordval i detta sammanhang. Hon är ju antagligen vettskrämd över vad ev. minnen kan plocka fram för bilder i hennes huvud och därför förtränger hon dessa (medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt). När det gäller hennes ordval "kroppsminnen" tror jag det är ett uttryck för hur hon känner, dvs. hennes kropp talar om för henne vad hon varit med om mer än hennes huvud/hjärna, precis som
limaha berättade i tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Han vet ikke hvorfor, men foklarer at kroppen sier at det er viktig...
Förstår du vad jag menar BaalZeBub?