Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
1 Man kan tycka att CS är skyldig och samtidigt vara empatisk med henne och på sätt och vis även se henne som ett offer, inte för de nuvarande omständigheterna, då jag inte tänker varken försvara eller bortförklara hennes brott, men för att hon som människa verkar vara så dåligt rustad för motgångar, att hon har haft en jobbig uppväxt, plus det faktum att hon är psykiskt instabil. en irrande själ, det känns som om livet aldrig har gett henne en ärlig chans.
Jag håller med om detta. CS har ju inte några stabila nära kontakter. Pappan försvann när hon var 11 år, systern är äldre och har väl egen familj, mamman som hon inte verkar ha haft det bästa förhållandet till, har dött.
Hon har inte kunnat skapa en riktig yrkeskarriär och har vid 32 ingen egen riktig bostad. Hon har i flera år fört ett slags vagabonderande liv med ströjobb här och där, plus att mamman skickat pengar.
Det måste ju ha funnits människor av denna typ förr i världen också. Hur har de fungerat?
Kunde det ha hjälpt henne om hade varit tvungen att försörja sig själv på riktigt? För sådär 100 år sedan var det knappast möjligt för en ung kvinna att vagabondera runt i världen på detta sätt. Hade det fungerat bättre om hon för överlevnadens skull hade varit tvungen att arbeta varje dag och anpassa sig till jobbets regler? Eller hade hon då fallit ur samhället och t ex hamnat i prostitution?
Om hon hade gift sig och fått barn, hur hade det fungerat? Hon verkar ha varit svår att leva med, så kanske det hade blivit separation, men hade tvånget att ta hand om barnen fått henne att styra upp sig? Hon verkar ha en hel del energi och kapacitet, fast den har använts ganska planlöst.
Hur hade det varit att vara barn till en mor med denna personlighetsprofil? Hur många mödrar av denna typ finns det?
Sen tycker jag det har pratats litet för litet om CS:s sjuka mamma. När blev det klart att hon hade cancer, och när blev det klart att hon faktiskt var döende? Att ha en mamma som ska dö är ganska ångestskapande för de flesta, även om inte förhållandet har varit så bra, eller kanske särskilt då. CS betedde sig ju faktiskt snällt när hon valde att resa från Sverige till Tyskland för att följa med sin mamma till sjukhuset. Lite konstigt är det dock att hon inte flyttade hem när slutet för mamman var så nära, för hennes liv i Sverige var ju inte så etablerat.
Min fråga är alltså: hade andra levnadsomständigheter kunnat leda till ett bätte liv för CS?