Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Fösta tanken var att CS, aningen skevt kanske, "åker dit" i denna instans och sen kanske frias ett steg upp men, seriöst, inte fan finns bevis nog för en fällande dom ens här? Visst, jag tror på fullaste allvar att hon är skyldig men ska rättstänket leva vidare så går hon fri, eller?
För det första är inte alla vittnen hörda än så det är väl lite för tidigt att uttala sig om det. För det andra så är det förmodligen inte förrän efter slutpläderingen som vi vet vad åklagaren egentligen har för linje. Det har verkat lite förvirrat och hafsigt ibland men ju mer jag läser i referaten desto mer undrar jag om jag kanske bara missar någonting. De har visat att hon habitualljuger om småsaker. De har visat att hon ljuger om stora saker. De har visat att hon är ovillig/oförmögen att namnge personer som skulle kunna stödja hennes version av historien. Jag skulle hävda att de framgångsrikt visat att CS ljuger i så stor utsträckning att hennes uppgifter saknar all trovärdighet. De har visat att hon har en sjuklig fixering vid T. Oaktat hur mycket värde TR kan sätta på Es vittnesmål efter SÅCs vittnesmål så finns det i alla fall ett vittne som placerar henne vid brottsplatsen och inga som placerar henne någon annanstans. Hon har bevisligen ägt ett par skor av den typ som det finns spår av på mordplatsen, hon kan inte på ett trovärdigt sätt redogöra för var de har tagit vägen. Etc.
Jag tror faktiskt att vi efter slutpläderingarna kan hamna i situationen att CS inte kan frias. Och det gör hennes situation i HR väsentligt mycket svårare. Hon har redan befunnits skyldig och eventuella förklaringar om att hennes hemliga vänner inte ska blandas in kommer att framstå som än mer osannolika än de redan gör. Det vill säga, om CS fälls i TR så ökar omedelbart sannolikheten för att hon ska fällas i en högre instans.