Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är tur att du är ödmjuk för det var inte på den grunden du trodde som ett överklagande inte kunde prövas.
Bumpar ett gammalt inlägg så får du en ny chans att sia om framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag tycker inte PIE har skött den uppkomna jävssituationen på bästa sätt för sin klient. Kommer då att tänka på att det tydligen i Amerika är vanligt att ett argument när någon advokat kämpar för någon dödsdömd är att en tidigare advokat inte har gjort allt vad som ankommer på denna. Förekommer det något liknande i svensk rättstradition?
Situationen jag tänker på är efter en eventuellt fällande dom i HR att en ny advokat ansöker om resning till HD med argumentet att PIE undlät att ta med alla faktorer i sin anmälan av TR jäv och därmed berövade sin klient på möjligheten att få sin sak prövad i en opartisk domstol för att sedan få den överprövad i en ny opartisk domstol.
De svenska möjligheterna till resning är mycket begränsade, och är vad jag vet i det formella begränsade till vad
domstolen har begått för misstag. Jag tror inte att "min advokat klumpade sig" någonsin är en resningsgrund i svensk rättstradition.
Iofs öppnar ju HovR för att dess beslut kan överklagas om man överklagar HR:s dom. Men rättens skäl för att avslå anhållan om återförvisning kommer, vad jag begriper, att kvarstå också vid en överklagan till HD.
Sen har jag ju aldrig trott att någon hovrätt nånsin skulle återförvisa ett mål av den här komplexiteten om den inte var absolut heltvungen, och det är den inte i det här fallet - inte ens om PIE hade skött sina kort rätt. Hovrätten har bara valt den enklaste lösningen att slippa återförvisa på, när den nu fick en straffspark upplagd.