2008-08-16, 00:52
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kroppen minns, visst gör den detta. Många kan t ex relatera mellan dofter och plötsliga intensiva känslor som kan dyka upp...ibland kan man minnas vad de handlade om och ibland inte. Tyvärr räcker det ju inte i rätten att säga "min kropp minns"
Varför då inte använda ordet Deja VU.
2008-08-16, 00:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Ber först om ursäkt för att jag missuppfattade dig. Jag tycker dock inte att hennes förklaringar om "kroppsminnen" och "förträngningar" låter alltför flummigt/new age eller som uttryck hon snappat upp av någon annan. Att förtränga något är inte så konstigt eller ovanligt, och ej heller något konstigt ordval i detta sammanhang. Hon är ju antagligen vettskrämd över vad ev. minnen kan plocka fram för bilder i hennes huvud och därför förtränger hon dessa (medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt). När det gäller hennes ordval "kroppsminnen" tror jag det är ett uttryck för hur hon känner, dvs. hennes kropp talar om för henne vad hon varit med om mer än hennes huvud/hjärna, precis som limaha berättade i tidigare inlägg: Förstår du vad jag menar BaalZeBub?

Jag tror jag förstår, men är inte överens. Varför jag inte tror på förträngning i detta fall skrev jag om nyss. Därtill är jag öh skeptiskt mot de kontroversiella teorier och användningar av förträngning som domstolar gärna köpte med hull och hår på 90-talet. Då använde man också gärna sig av 'kroppsminnen'.

Angående limaha så berättar han en mycket intressant historia som visar på hur underligt hjärnan kan fungera. Men att använda ordet kroppsminne för det minne som beskrivs där låter inte övertygande. Det finns minst tre betydelser av ordet (snabb-googlade : )
- minnen som kan utläsas ur kroppen (inte hjärnan), så som muskelspänningar och annat (som ev kan kopplas till tidiga upplevelser), problem med magen, och mer trivialt lättlästa 'kroppsminnen' som ärr och dylikt
- beteenden och rutiner vi människor har som inte kommer från högre hjärnfunktioner, utan t ex flyktrutiner som styrs av amygdala
- psykoanalytiskt färgat tal om förträngningar, det undermedvetna o.s.v, där man ofta talat om kroppsminnen trots att man inte alls menar något annat än hjärnan.
Det limaha berättade om tycker jag snarare låter som verkliga och rätt konkreta minnen, vilka dock saknade sammanhang och fullständig tolkning.
2008-08-16, 00:54
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Därför att det är en helt annan sak.
2008-08-16, 00:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kroppen minns, visst gör den detta. Många kan t ex relatera mellan dofter och plötsliga intensiva känslor som kan dyka upp...ibland kan man minnas vad de handlade om och ibland inte. Tyvärr räcker det ju inte i rätten att säga "min kropp minns"
Varför skulle dofter och känslor tillhöra kroppen? Doft är ett av våra sinnen, och känslor hör också till sinnet. Det blir inte så mycket kropp kvar
2008-08-16, 00:59
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:

Det finns många förklaringar till Déjà Vu och det behöver inte vara samma sak som "kroppsminne"! http://sv.wikipedia.org/wiki/Deja_vu
2008-08-16, 01:04
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror jag förstår, men är inte överens. Varför jag inte tror på förträngning i detta fall skrev jag om nyss. Därtill är jag öh skeptiskt mot de kontroversiella teorier och användningar av förträngning som domstolar gärna köpte med hull och hår på 90-talet. Då använde man också gärna sig av 'kroppsminnen'.

Angående limaha så berättar han en mycket intressant historia som visar på hur underligt hjärnan kan fungera. Men att använda ordet kroppsminne för det minne som beskrivs där låter inte övertygande. Det finns minst tre betydelser av ordet (snabb-googlade : )
- minnen som kan utläsas ur kroppen (inte hjärnan), så som muskelspänningar och annat (som ev kan kopplas till tidiga upplevelser), problem med magen, och mer trivialt lättlästa 'kroppsminnen' som ärr och dylikt
- beteenden och rutiner vi människor har som inte kommer från högre hjärnfunktioner, utan t ex flyktrutiner som styrs av amygdala
- psykoanalytiskt färgat tal om förträngningar, det undermedvetna o.s.v, där man ofta talat om kroppsminnen trots att man inte alls menar något annat än hjärnan.
Det limaha berättade om tycker jag snarare låter som verkliga och rätt konkreta minnen, vilka dock saknade sammanhang och fullständig tolkning.

Jag är överens om att vi inte är helt överens på denna punkt men tackar ändå för att ditt utförliga inlägg.

Jag tror att "förträngning" är det ord E väljer på eget bevåg för att detta enligt henne själv passar bäst in på hur hon känner och upplever saker. Det behöver ju dock inte betyda att det är en regelrätt förträngning enl. psykologdefinition! Samma sak med hennes "kroppsminne".
2008-08-16, 01:09
Medlem
Dollar Bills avatar
Citat:
Mitten av april i tyskland kom till sverige i början av maj.

Ok, det är säkert så, jag tänker nog tiden när hon var anhållen.

För att sedan återgå till ämnet så återkom E:s minne av vad som hände när hon öppnade dörren i slutet av juni/början av juli.
2008-08-16, 01:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Det finns många förklaringar till Déjà Vu och det behöver inte vara samma sak som "kroppsminne"! http://sv.wikipedia.org/wiki/Deja_vu
I det exempel som diskuteras här, med dofter, låter det mer som ofrivilligt minne. Ni vet, Marcel Proust som knaprar på en Madeleinekaka.
2008-08-16, 01:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Att E utgått och tolkat ett tidigare foto på C från Ts bilddagbok till sin beskrivning av gm.
Ja, det stämmer perfekt med längd och mullig. Emmas signalement av GM är den minnesbild av fotot hon har av CS. När emma förstod att hon har blivit utsatt för ett brott så började hon misstänka CS. Därför växte en minnesbild fram av en CS i Emmas längd och mullig, precis som hon minns henne från kortet.
Senast redigerad av eloge 2008-08-16 kl. 01:50.
2008-08-16, 01:23
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, det stämmer perfekt med min längd och mullig. Emmas signalement av GM är den minnesbild av fotot hon har av CS. När emma förstod att hon har blivit utsatt för ett brott så började hon misstänka CS. Därför växte en minnesbild fram av en CS i Emmas längd och mullig, precis som hon minns henne från kortet.

Jepp, tyvärr kommer hon inte ihåg någonting av händelsen fast hon så gärna vill. Jag tycker synd om henne.
2008-08-16, 01:24
Medlem
limahas avatar
Citat:
Det här tycker jag var väldigt intressant att dra som parallell till det E säger att hennes kropp minns saker som hon själv kanske inte riktigt kan placera eller förklara.

Akkurat. Nå sjekket jeg også opp hvordan han ordla seg om hva han sa ang. symaskinen. " Kjenner i hele kroppen at denne symaskina er viktig, men klarer ikke forklare hvorfor"....
Mine tanker om hvordan kjenne man vet, men ikke klarer sette ord på hvorfor er for meg logisk i det vi bruker flere steder i hjernen for å sette sammen, kople videre informasjon...
En kvinne bruker forresten flere områder i hjernen enn menn for å løse et problem...

Afasi hvor en person mister evnen til å få ut informasjon er et eksempel på at en kan finne ord i den delen av hjernen hvor senteret for musikk ligger. Jeg har sett pasiernter gråte når de oppdager ordene finnes et sted når de trener med sang. En kjent melodi og en kan si navnet sitt eller synge deler av en kjent sang ....

Betviler ikke eksperters kunnskap, men de vet ikke alt ennå. Det er mange ting som kan spille inn når en ikke vet tidsperspektivet for hvordan skaden utviklet hos E når hun ligger nede.
Jeg tenker da på at om E fikk påført skader i to omganger, så kan hun ha sett noe og fått minnefragmenter som er reelle for hendelsen.

Mest sannsynlig har hun åpnet. Der står en person som hun oppfatter som lubben (mullig?) Stor jakke og CS har runde kinn, og ganske kantet ansikt slik jeg ser det.

Slenger hun jakken av utenfor døren i det hun trenger inn så kan E muligens se henne uten ytterjakke glimtvis fra golvet, der hun ligger. Hjernen kan muligens lynraskt registrere noe rundt personen. EKs. hun ikke kunne fått barn, ligner på en person osv. Det at hun sier uten skor, kan bety at lange bukser skjuler det meste av skorne og hun oppfatter den nederste delen av skorne som hvite sokker.

Slike lynraske registreringer skjer i brøkdelen av sekunder. Det er registreringer, ikke tanker

Det er vel kjent at mange sier at en så livet sitt passere i revy når en var sikker på at "nå dør jeg" (eks. i ferd med å kolidere med bil)

Det er utrolig hvordan fort hjernen da arbeider....

Jeg tror E har minnefragmenter som er relevante. Jeg tror på henne når hun sier at hun er sikker på at rett person er tatt. Det håper jeg retten også vil gjøre.
Senast redigerad av limaha 2008-08-16 kl. 01:31.
2008-08-16, 01:30
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Akkurat. Nå sjekket jeg også opp hvordan han ordla seg om hva han sa ang. symaskinen. " Kjenner i hele kroppen at denne symaskina er viktig, men klarer ikke forklare hvorfor"....
Mine tanker om hvordan kjenne man vet, men ikke klarer sette ord på hvorfor er for meg logisk i det vi bruker flere steder i hjernen for å sette sammen, kople videre informasjon...
En kvinne bruker forresten flere områder i hjernen enn menn for å løse et problem...

Afasi hvor en person mister evnen til å få ut informasjon er et eksempel på at en kan finne ord i den delen av hjernen hvor senteret for musikk ligger. Jeg har sett pasiernter gråte når de oppdager ordene finnes et sted når de trener med sang. En kjent melodi og en kan si navnet sitt eller synge deler av en kjent sang ....

Betviler ikke eksperters kunnskap, men de vet ikke alt ennå. Det er mange ting som kan spille inn når en ikke vet tidsperspektivet for hvordan skaden utviklet hos E når hun ligger nede.
Jeg tenker da på at om E fikk påført skader i to omganger, så kan hun ha sett noe og fått minnefragmenter som er reelle for hendelsen.

Mest sannsynlig har hun åpnet. Der står en person som hun oppfatter som lubben (mullig?) Stor jakke og CS har runde kinn, og ganske kantet ansikt slik jeg ser det.

Slenger hun jakken av utenfor døren i det hun trenger inn så kan E muligens se henne uten ytterjakke glimtvis fra golvet, der hun ligger. Hjernen kan muligens lynraskt registrere noe rundt personen. EKs. hun ikke kunne fått barn, ligner på en person osv. Det at hun sier uten skor, kan bety at lange bukser skjuler det meste av skorne og hun oppfatter den nederste delen av skorne som hvite sokker.

Slike lynraske registreringer skjer i brøkdelen av sekunder. Det er registreringer, ikke tanker

Det er vel kjent at mange sier at en så livet sitt passere i revy når en var sikker på at "nå dør jeg" (eks. i ferd med å kolidere med bil)

Det er utrolig hvordan fort hjernen da arbeider....

Jeg tror E har minnefragmenter som er relevante. Jeg tror på henne når hun sier at hun er sikker på at rett person er tatt. Det håper jeg retten også vil gjøre.

Jättebra skrivet, jag håller med dig tilll fullo och tror inte ett dyft på att E´s minnesbilder från attacken ENBART skulle grunda sig på ett foto hon tidigare sett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in