2008-08-15, 23:59
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Har också tagit del av FU men kan inte påminna mig om att det någonstans skulle stå att E enbart grundar sin minnesbild av gm på ett kort av C.S! Men du brukar ju vara snabb på att citera så fram med texten från FU så bjuder jag på ett "vad var det jag sa"!
Då tittar du några inlägg bakåt.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12441409&postcount=4552
2008-08-16, 00:03
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, E har sagt detta, och hon har även sagt:
"– Jag var väldigt rädd och ville först inte minnas. Ju längre tiden har gått har jag tillåtit mig själv att våga minnas."

Det verkar alltså som om E själv har en populistisk bild av hur minnet fungerar, kanske från någon new age litteratur? Eller kanske från något 90-talistiskt om förträngning och 'kroppsminnen' av hur den manliga eliten i småstäder offrar spädbarn i satanistiska riter.

Är inte riktigt med nu men menar du att du tycker det är konstigt att E uttryckt sig som du skrivit ovan? För mig förefaller det inte det minsta konstigt att hon inte "vill" eller vågar minnas ett brott hon knappt överlevt och där hennes två små barn kallblodigt har mördats. Hon är väl uppenbarligen rädd att hon ska få fram minnesbilder som hon sen inte kan bli av med t.ex. att hon sett sina barn bli ihjälslagna eller liknande. Så tror iaf jag att det kan ligga till och som sagt, inte ett dugg konstigt if you ask me! Tycker du annorlunda får du gärna vidareutveckla!
2008-08-16, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Driver du med oss nu?
2008-08-16, 00:07
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Dog inte CS's mamma när CS satt innburad i Sverige?

Mycket möjligt, ja. Det jag tänker på är att det hela verkar vara mycket känslostyrt. Inte nödvändigtvis ett resultat av långt planerande och genomtänkta handlingar. Kanske hon har gått där med hammaren på sig, vem vet, och tänkt tanken att hon skulle använda den, men det hände inte forrän den 17.
Finns många möjligheter. Bara CS kan svara på vad som är korrekt

Ärligt talat tror jag inte ens CS kan svara på vad som är korrekt, hon verkar tyvärr vara alltför självhjärntvättad för det. Jag tror hon _tror_ att det hon säger i rätten är sant, hon har förträngt vad hon gjort. (förutsatt att hon verkligen gjort det alltså)
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Så en dag ser han en bil som har reklame for verktøy. Nå dukker et symaskinmerke opp. Han vet ikke hvorfor, men foklarer at kroppen sier at det er viktig...
Politiet tok det på alvor og skjekket opp. Kunne en bil med reklamemerke være innblandet?

Føreren av bilen ble funnet og tilsto han hadde stoppet, men stukket fra stedet pga av alkoholpåvirkning. Firmabilen hadde symaskinreklamen han husket.

Jag önskar/hoppas att den svenska polisen jobbar/tänker på samma sätt.
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:

Eh, ok tulpanen men det du refererar till i tidigare tråd är ju det du precis skrivit!

Citat:
Visst är det mycket som kan betraktas konstigt.
Inget illa om E men då hennes beskrivning av CS som tilltänkt gm så utgår hon från ett gammalt foto hon sett från Ts bilddagbok.

FUn sid. 903
På fråga om E har någon uppfattning om hur tjejen ser ut svarade hon att på bilderna så vet E att hon
uppfattade, visste att det var hon, men inte idag. Bildmässigt så…hon har ju sett henne på kort men inte mer än
så.
E ombeds beskriva henne som hon såg henne på kortet.
-" Kanske min längd, ganska mullig, hon ser inte svensk ut, inte mörk eller nå´t sån´t där men det syns att hon
inte är svensk, ganska högt hårfäste. Hon såg inte så glad ut på bilderna" uppgav E.

Både Rock N Roll och jag påpekade att E blivit ombedd att beskriva CS utifrån ett foto hon sett, vilket är det hon gjort. Det står fortfarande inte att hela hennes minnesbild från dådet är baserat på detta foto, vilket var det jag bad dig styrka. Hävdar fortfarande att detta är din egen högst personliga åsikt som du tjatar om! och inget annat!
Senast redigerad av PappasPralin 2008-08-16 kl. 00:12.
2008-08-16, 00:08
Medlem
Dollar Bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det vet man inte...

De flesta 4:åringar som jag känner till skulle göra precis vad som helst för att försvara sin mamma, så jag ser det inte som en omöjlighet. Naturligtvis kan vi inte veta men jag tror absolut att det kan var så.

Edit; naturligtvis en spekulation men det är ju inte den första på den här tråden.
Senast redigerad av Dollar Bill 2008-08-16 kl. 00:17.
2008-08-16, 00:11
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Du förstår mig fel. Om telefonerna skulle finnas i laddarna skulle den ena finnas på övervåningen (i sovrummet) och den andra i köket. Nu fanns en trådlös telefon bredvid E, men det märkte inte T utan gick in i datorrummet för att hämta E:s mobil. Men på ett foto finns den trådlösa telefonen liggande prydligt på skrivbordet. Den måste alltså ha flyttats dit om den låg bredvid E, inte sant? Av vem då?
Kanske av T själv? Vem annars?
2008-08-16, 00:13
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Eh, ok tulpanen men det du refererar till i tidigare tråd är ju det du precis skrivit!

Både Rock N Roll och jag påpekade att E blivit ombedd att beskriva CS utifrån ett foto hon sett, vilket är det hon gjort. Det står fortfarande inte att hela hennes minnelsbild från dådet är baserat på detta foto, vilket var det jag bad dig bevisa. Hävdar fortfarande att detta är din egen högst personliga åsikt som du tjatar om!
Det är ju den beskrivningen grundat på kortet hon sen ger av gm vilket inte stämmer på C.
2008-08-16, 00:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Är inte riktigt med nu men menar du att du tycker det är konstigt att E uttryckt sig som du skrivit ovan? För mig förefaller det inte det minsta konstigt att hon inte "vill" eller vågar minnas ett brott hon knappt överlevt och där hennes två små barn kallblodigt har mördats. Hon är väl uppenbarligen rädd att hon ska få fram minnesbilder som hon sen inte kan bli av med t.ex. att hon sett sina barn bli ihjälslagna eller liknande. Så tror iaf jag att det kan ligga till och som sagt, inte ett dugg konstigt if you ask me! Tycker du annorlunda får du gärna vidareutveckla!

Det är inte ett dugg konstigt, jag bara noterar att E talar om sitt minne med termer som 'kroppsminne', och att hon i rätten förklarar sin tidigare minnesförlust med förträngning - att hon tidigare inte 'vågade' minnas. Det är knappast termer som kommer från den hjälp hon har haft av medicinskt kunniga som behandlat henne, eller minnesexperten. Hur stollig han än förefaller vara har han nog inte närmat sig en person med trauma mot huvudet som lett till koma och annat med uppmaningar om leta efter new age färgade 'kroppsminnen' eller att psykoanalytiskt plocka fram gamla förträngningar. Så det kommer snarast från E själv och då troligast någon gammal uppfattning hon har om hur sådana här saker ska fungera. Eller så kommer det kanske från någon närstående.

Detta är inte väsentligt. Det är ingen som väntar sig att E ska vara minnesexpert. Det är ingen som lägger mindre vikt vid vad hon säger för att hon talar om förträngningar när det inte passar, eller talar om 'kroppsminnen' när hon menar något helt annat. Men det är samtidigt intressant att hon har dessa uppfattningar och utvecklar och preciserar sina vittnesmål utifrån sådana idéer.
2008-08-16, 00:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Har man kunnat fastslå att hon skrivit detta efter att morden begåtts? Jag uppfattade det enbart som att hon hade sparat detta som ett utgående, men ej skickat, sms och hennes förklaring på detta var att hon sparade ord hon inte kunde eller kände igen! Vill minnas att hon även hade skrivit trottoar eller liknande!
CS leker katt och råtta - och det är bara hon själv som vet innebörden av "röjda". Hon sparade ordet precis innan hon avreste till Arboga morddagen. - Men jag tror inte på CS:s förklaringsmodell. Ej heller tror jag att hon hittat ett par svarta, nästan nya, konstläderskor med svarta skosnören hemma hos sin mor, utan att hon inköpt dessa eftersom hon visste att hennes Vans Bearcat skulle komma att slängas. Vad betr. CS:s klädsel morddagen (och även den 12 och 14 mars) så står det på grundval av tidsmarkerade övervakningsbilder fullständigt glasklart att hon var iklädd en mörk jacka med väl tilltagen huva. Blod syns mindre på ett mörkare plagg. Tågbiljetterna hade hon inköpt kontant trots att hon annars alltid betalade med kort (inget bevis, bara en anmärkning).

CS ljuger om sin klädsel morddagen, hon ljuger om vilka skor hon förfogat över inkl. de skor vars blodiga sulavtryck återfanns på mordplatsen, hon ljuger om vad hon gjort i Arboga och har försökt konstruera ett falskt alibi för morddagen och även för fredagen den 14 då hon uppfinner en "vän" för att hinna med sin fejkade runstenspromenad, hon ljuger om raderande av runstensfoton m m - och hon har drivits av avundsjuka och svartsjuka samt av oresonliga hatkänslor och ett hämndbegär förstärkt av sjuka, depressiva tankar - och hon kommer att dömas av en enig tingsrätt - och så småningom också av en enig hovrätt - för mord och mordförsök.
2008-08-16, 00:18
Medlem
reemkas avatar
Citat:

Håller helt med, PappasPralin. För mig förefaller det som en sjuk komedi att försvarssidan kallar in nån slags minnesexpert som påstår att det är "omöjligt" att E ska kunna minnas något öht. Det är ju helt omöjligt att avgöra nåt sånt, och det går så långt att till och med pressen väljer att trycka skiten. Varenda neurolog i hela världen borde kunna vittna om att det är omöjligt att uttala sig om den saken. Sen har ju en annan "dagismamma" vittnat om att E i efterhand minns att de två träffades samma dag som det hände. Med andra ord har hon ett intakt minne _från den dagen_.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in