2008-08-12, 15:42
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Plus att man mer eller mindre har visat på att hon har ljugit via vänners vittnesmål och det faktum att adoptivpappans brev kom från CS dator i Sverige, så det känns inte speciellt relevant.

Att vägra "visa fittan" känns inte som ett bra val i detta läge...
2008-08-12, 15:43
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
men frågan är om inte hyresvärdinnan borde ha lagt märke till dessa blodstänk eller flingor? Jag skulle nog reagera om huvudkudden var täckt av ngt som såg ut som blodflingor... kanske skulle jag inte direkt ringa polisen, men om min hyresgäst en vecka senare misstänks för mord nog skulle jag komma ihåg det!

Personligen tror jag varken hon hade blod i håret eller att några blodiga kläder eller mordvapnet var med till lägenheten i Skarpnäck.
2008-08-12, 15:44
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Där har du dock fel. Polisen har rätt att göra en kroppsbesiktning. RB 28:12 handlar om när man får göra en sådan. Det korta svaret är att CS definitivt hamnar inom den kategori av människor som får kroppsbesiktigas.

Säker på det? Det handlar ju inte om sexbrott eller om att hon har gömt något typ knark i kroppsöppningarna.
2008-08-12, 15:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Men...blod som torkat i flera timmar har ju en tendens att "smula"?
Alltså, om man går o lägger sig med blod i håret blir det liksom röda "mjäll" i sängen... (fråga inte hur jag vet det..)
Jorå. Men frågan är huråpass mycket blod gm har i håret. Det går inte ett förutsäga mer än en lite stänk från brottsplatsens utseende.

Finns det tydliga blodspår så är det naturligtvis bra, och då kör man vanlig DNA-profilering. Men finns det inte det, så skulle det finnas anledning att köra SSPCR på material från kudden - om den inte är tvättad. Om hyresvärdinnan bar bytt lakan och tvättat dem, är det rimligen kört.

SSPCR är naturligtvis också en möjlighet när det gäller kontaminerade DNA-fynd på brottsplatsen. Problemet där är att det har varit så jäkla mycket blåljuspersonal där, att risken att nån av dem har delar av CS vävnadstyp inte är försumbar. Och för varje allel som CS har som någon annan på platsen har, dess svagare blir identifikationen.

Hursomhelst kör inte SKL SSPCR vad jag vet. Men rutinlabben för vävnadstypning på avdelningrna för klinisk immunologi gör det - plus naturligtvis en drös akademiska forskningslabb.
2008-08-12, 15:47
Medlem
miapetters avatar
Dagens femetta från rättegången:

"Gummesson: Hon ville ha tillbaka honom?
- Tillbaka och tillbaka, de har väl aldrig varit ett par, säger vittnet."

2008-08-12, 15:49
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Säker på det? Det handlar ju inte om sexbrott eller om att hon har gömt något typ knark i kroppsöppningarna.

Jamen läs själv, jag hänvisade dig till den exakta paragrafen som anger när man får göra en kroppsbesiktning och vad en kroppsbesiktning är. Det känns lite skumt att få svaret "är du säker på det" då när alla med normal läsförmåga ganska lätt kan kolla om det jag sa var riktigt eller inte.

Uppenbarligen har åklagaren inte påkallat en kroppsbesiktning i detta fallet då man förmodligen anser att det inte är meningsfullt eftersom en sådan besiktning ändå inte med säkerhet kan säga om CS fött barn eller inte. Men man har definitivt möjlighet att göra en sådan.
2008-08-12, 15:58
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jamen läs själv, jag hänvisade dig till den exakta paragrafen som anger när man får göra en kroppsbesiktning och vad en kroppsbesiktning är. Det känns lite skumt att få svaret "är du säker på det" då när alla med normal läsförmåga ganska lätt kan kolla om det jag sa var riktigt eller inte.

Uppenbarligen har åklagaren inte påkallat en kroppsbesiktning i detta fallet då man förmodligen anser att det inte är meningsfullt eftersom en sådan besiktning ändå inte med säkerhet kan säga om CS fött barn eller inte. Men man har definitivt möjlighet att göra en sådan.

En sådan undersökning skulle troligtvis kunna gynna försvaret då de skulle hävda att det fanns en osäkerhetsfaktor i vad de fått fram, dessutom hur synd det var om Cs som fick genomlida detta "övergrepp"...

Nu är det ju uppenbart för var o en utan allvarliga läshinder att barnet aldrig existerat!
2008-08-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ja, det är fantastiskt hur folk t o m kan komma ihåg att det var någon vit lapp på sidan av skorna, speciellt med tanke på att den inte är så stor.

Om hon hade tre par skor, och hyrsevärden såg dem varje dag är det väl inte så konstigt om hon kommer ihåg dem. Det är väl mer märkligt om hon inte hade kommit ihåg något om skorna.

Står skorna vid ingången och hyresvärden ska ta fram sina egna och ta på sig dem kan hon väl knappast undvika CS skor. Inte märkligt alls.
Senast redigerad av millo666 2008-08-12 kl. 16:09.
2008-08-12, 15:59
Medlem
cookie777s avatar
Citat:

Sen kanske man anser att det fakade mailet från adoptivpappan räcker. Det är ju bevisligen skrivet från hennes dåvarande adress. Detta plus fotografier tagna då hon skulle ha varit höggravid.
2008-08-12, 16:01
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millo666
Om hon hade tre par skor, och hyrsevärden såg dem varje dag är det väl inte så konstigt om hon kommer ihåg dem. Det är väl mer märkligt om hon inte hade kommit ihåg något om skorna.

Står skorna vid ingången och hyrsevärden ska ta fram sina egna och ta på sig dem kan hon väl knappast undvika CS skor. Inte märkligt alls.

Jag skulle till alla delar utom en vara ett helt uruselt vittne, jag minns inte hårfärg, kläder, skor etc MEN jag minns HÄNDER!
Hur bra som helst!
Så naturligtvis minns vi olika saker.
Jag har flera gånger stått brevid en vän som beskrivit huset vi nyss besökt o undrat om vi var på samma ställe....
Jag minns inte ett dyft, inte ens färgen på huset, medan hon minns ALLT...
2008-08-12, 16:01
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Finns det inga vattendrag eller otillgängliga skogspartier i Stockholmstrakten? Att strö ut grejerna i Arboga fanns det ingen tid till, och knappast heller till något ombyte – vilket också övervakningskameran kan sägas utvisa. Det synes inte heller ha funnits tid till att stiga av i t ex Strängnäs eller Eskilstuna, för att efter undanröjande av mordrekvisitan sedan ta sig till S-näck.

MT har gjort sig av med en väska, en mörk jacka, ett par jeans, ett par tygskor (modell Van Bearcat), ev. ett par handskar, en huvudbonad samt en blodig hammare.

Mest praktiskt hade kanske varit om MT ersatt ombytet i sin axelremsväska med mordutrustningen, för att därefter lägga en större sten (hammaren otillräcklig som sänke) i väskan och förpassa den till någon lämplig sjöbotten. – Gullmarsplan skulle ev. kunna vara en ledtråd härvidlag.

FUP, s. 1543f:FUP, s. 1132:FUP, s. 1134et här med ”berusade människor” med åtföljande fördröjning av hemkomsten kan på goda grunder ifrågasättas.

MT har drygt två oredovisade timmar – och enligt sina egna uppgifter en dryg timme.

Det är ingen dum teori alls. Hur enkelt som helst att ta sig från Gullmarsplan ner till Hammarbykanalen t ex. Eller gå upp på en av broarna och dumpa sin "last" i slussen som ligger precis under. Det vore nog ingen dum idé för polisen att dragga där.
Jag har också funderat mycket på varför i hela friden man kliver av tunnelbanan vid Gullmarsplan pga packade medpassagerare, och GÅR därifrån till Skarpnäck. Varför inte invänta nästa tunnelbana eller gå upp och ta bussen till Skarpnäck. Den bästa anledningen för CS att välja att gå från Gullmarsplan till Skarpnäck - som jag ser det -är just för att kunna göra sej av med bevismaterial.
Senast redigerad av Arabesque 2008-08-12 kl. 16:06.
2008-08-12, 16:05
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag skulle till alla delar utom en vara ett helt uruselt vittne, jag minns inte hårfärg, kläder, skor etc MEN jag minns HÄNDER!
Hur bra som helst!
Så naturligtvis minns vi olika saker.
Jag har flera gånger stått brevid en vän som beskrivit huset vi nyss besökt o undrat om vi var på samma ställe....
Jag minns inte ett dyft, inte ens färgen på huset, medan hon minns ALLT...

Jag har en tjejkompis som alltid lägger märke till folks skor - så jag tycker inte alls att det är långsökt. Jag tänker personligen aldrig på det, men det är inte alls orimligt att hon skulle lägga märke till att CS hade samma gamla fula skabbiga skor på sig...
Senast redigerad av William Haines 2008-08-12 kl. 16:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in