2008-08-06, 10:12
Medlem
En fråga ? Kommer FG och målsägandebiträdet också förhöra CS?
2008-08-06, 10:14
Medlem
miapetters avatar
Varför fortsätter åkl. den här farsen om "barnet"?
HAR de kollat om Cs fött barn eller vad måste till för att de ska få göra en gynundersökning med det syftet?

ViviSthlm:
Av någon outgrundlig anledning har åklagarsidan valt att låta Johan Fahlander (fortsättningsvis JF) förhöra CS, att de har en tanke bakom detta förstår jag men jag kan inte klura ut tanken?
Senast redigerad av miapetter 2008-08-06 kl. 10:16.
2008-08-06, 10:15
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Varför fortsätter åkl. den här farsen om "barnet"?
HAR de kollat om Cs fött barn eller vad måste till för att de ska få göra en gynundersökning med det syftet?

En gynundersökning kan inte med 100% säkerhet säga om någon fött ett barn eller inte.
2008-08-06, 10:15
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViviSthlm
En fråga ? Kommer FG och målsägandebiträdet också förhöra CS?

Nu vet jag inte vem FG är, men målsägandebiträdet har rätt att ställa frågor, ja.
2008-08-06, 10:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nu vet jag inte vem FG är, men målsägandebiträdet har rätt att ställa frågor, ja.

FG= Frieda Gummesson, den åklagare som i detta mål varit mer "synlig".
2008-08-06, 10:19
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Hade tyskan varit en kallhamrad mördare hade hon säkert varit påläst om alla runstenar osv (hon har fått läsa i häktet) och dessutom haft bra välrepeterade inställsamma svar på alla frågor....

Nja, nu är det ju så att man inte har ett universitetsbibliotek på häktet. Man har en låda med en samling begagnade böcker, främst populärlitteratur.
2008-08-06, 10:19
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
FG= Frieda Gummesson, den åklagare som i detta mål varit mer "synlig".

ah...hon.

Vi kan ju alla hoppas att hon inte tänker fråga någonting, men hur åklagarna delar upp arbetet inbördes är helt upp till dem.
2008-08-06, 10:22
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
En gynundersökning kan inte med 100% säkerhet säga om någon fött ett barn eller inte.
Nej, men det skulle väl vara en inte alltför dum grej ändå? Hon nekade ju även vittneskonfrontation och jag är inte med på hur mycket man kan neka och vägra svara på överhuvudtaget? Hon skulle ju kunna vägra allt och inte säga ett ord? Varför går man igenom denna "fars" i enlighet med dessa regler?

Kan någon juridiskt påläst bena ut detta för en novis?
2008-08-06, 10:24
Bannlyst
Det borde finnas en metod med stor sannolikhet som kan säkerhetställa om ett barn vuxit i magen eller ej, det kan nog närmsta mödravård svara på..kan dom med 90% säkerhet säga att så är fallet måste det väga tyngre än att inte kolla upp det alls..
2008-08-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nej det är CS själv som säger så. I inledningen av berättelsen pratade hon svenska. Lyssna gärna på länken i den bifogade länken.

Jag tror som sagt att det är ett rent språkfel, ett sånt som en som inte behärskar ett språk till 100 % lätt kan göra.
2008-08-06, 10:29
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Personligen tror jag inte ett ögonblick på psykopatdiagnosen.
Hög social kompetens och förmåga att övertyga är ju två av de tydligaste psykopatmarkörerna.

Nu ska jag inte fastna i några diagnosanalyser men kan inte låta bli att lämna en reflektion på ovanstående.

Det är långt ifrån alla med asocial personlighetsstörning (även kallad psykopati som i vardagligt tal anses vara en grövre störning. Gränsdragningarna där kan vara luddiga, även att ställa en diagnos i sig) som äger förmåga att dupera och än färre som sitter på höga poster eller har ett välordnat liv till följd av en hög social kompetens.

Däremot är de flesta med diagnosen övertygade om sin sin egna förträfflighet även om inte detta delas av omgivningen.
Den gemensamma närmnaren brukar snarare vara en bristande empati och ett "ologiskt" leverne där psykopaten lever ganska samvetslöst där långsiktiga strategier lyser med sin frånvaro.

En psykopats beteende och lögner lever i allra högsta grad på att de flesta normala människor äger ett analytiskt sinnelag som gör att psykopatens lögner trots allt sår ett frö av tvivel i oss -även då vi vet att det är lögner som serveras oss!

Dvs. de flesta normala människor har ett rättspatos som ger psykopaten genvägar och favörer.
Dvs. många gånger spelar vi dessa människor i händerna.

För att återgå till CS. så är det ju helt uppenbart att hon inte uppvisar ett normalt beteende.
2008-08-06, 10:30
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Nu är jag hopplöst efter då jag ägnade gårdagen åt att köpa säng...
Dock blev jag upprörd över PIEs frågor till T ang. hans dataanvändande.
Nu är inte T van att sitta i polisförhör så att han försökte svara på ett schysst sätt förstår jag men PIE frågade bl a om hur T kunde veta att CS hade besökt hans blogg så många gånger, något T besvarade med att det visste han inte, det var polisen som tagit reda på det.

Jag förstår inte varför inte FG tog databiten i fredags, med utskrifter från bilddagboken, facebook, bloggen o Ts ev. inlägg här?
Hade hon gjort det hade det blivit mycket tydligt vad han gjort o vilka bilder han haft, nu uppstod en del frågetecken bara av den anledningen att T inte kunde svara o att det inte fanns "ta-på" material att visa!

Så...varför lät FG det bli så här?

Misströsta icke! Att PIE låter sig höras och rassla ingår väl i dramaturgin. Det betyder inte att det är avgörande i rättens bedömning. Detta tynger väl kanske inte ner ifrågasättandet av E´s utpekande mer än va SÅC's utlåtande redan gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in