2008-08-14, 12:51
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det står inget i FUn om att hyresvärdinnan nämner något om tvättning.
Hyresvärdinnan har heller inte kompletterat denna suspekta iakttagelse för polis i efterhand.

Nej, jag är fullt medveten om det jag med, jag kan läsa, men hon sa det när hon vittnade, och om du läser mitt inlägg högre upp så är det faktiskt möjligt att minnas saker i efterhand. Och det kanske är precis vad som har hänt.
2008-08-14, 12:55
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu börjar jag tro att du gör ditt bästa för att inte förstå. Om du dödar några människor, har blod på kläder och ansikte och tvättar bort det, så är det inte en trivial vardagsdusch. Du tvättar bort blodet bl a för att avlägsna bevis. Det har ingen betydelse om detta sedan skulle vara en 'detalj' i en dom, eller om det öht inte skulle tas upp i rätten. Det är fortfarande blod som tvättas bort efter ett mord.

Vi utgår från olika saker, that´s all.

Det är fastslaget att CS har rest under den aktuella dagen. Däremot är det inte klarlagt att hon har mördat flera personer. En del vittnesmål i detta mål påminner om ett annat, nyligen mycket uppmärksammat mål. Det blev övertydligt att vittnen blandade saker de läst om Engla i media, med egna minnen, när de vittnade. T ex - där såg jag Engla, rättens ordförande ställer frågan - visste du att det var Engla då, kände du igen henne?
-Nej inte då men sedan när jag läste i tidningen förstod jag....

-Såg du att det var Eklund som stod och rökte utanför bilen vid sjön? -Javisst. - Kände du igen Eklund när du såg honom? -Inte då men senare...

Jag tror att den enda som inte öppet blandade mediainfo med egna iakttagelser i det målet var fotografen. Människor, och i synnerhet pressade vittnen, minns mer när de förväntas göra det och när media är överfyllt med detaljer om aktuella fall. Det behöver som sagt inte vara uppsåtligt.

Vittnen ska berätta hur de minns saker, enbart svara på de frågor som ställs och inte lägga till detaljer i efterhand. Då blir det en slags förfalskning av det ursprungliga minnet. Efter att ha läst allt om sin hyresgäst i media kan hyresvärdinnan ha putsat på sitt minne, och det kan vara omedvetet. Detta är rätten van vid.

Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Med risk för att bli tjatig..OM nu rätten väljer att tro att E:s minnen från kvällen är äkta? måste de inte då ta med i beaktningen att E beskrev en totalt annorlunda person än CS? eller kommer de plocka ut de bitar som låter bra? typ frasen "hi i´m Tine"?
Jag tycker det låter lite för enkelt att säga att hon kanske bara minns vissa bitar rätt och det som inte stämmer är falska minnen..

E:s vittnesmål är rätt kört hur du än vänder och vrider på det. Hennes hon kan ha varit mullig el liknande är i Lisbeth Palme-klass. Vad jag förstår isolerades och kollades E dessutom enbart dagtid, och var ensam med T om nätterna i boendet. Rätta mig om jag har fel.
2008-08-14, 13:06
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Skriver detta för 94:e(?) och förhoppningsvis sista gången. På mörka kläder syns blod väldigt dåligt. Jag har gått bredvid en person vars byxor var helt nerblodade. Ingen vi mötte reagerade det minsta. Faktum är att vi inte ens märkte det förrän personen ifråga kände att det blev blött.

Men troligare är nog dock att GM (CS) har dragit av sig ett par "överdragskläder".

Fetstil: Vad hände egentligen? Väldigt offtopic, men hur gick det till?

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
om vi tar det där med renligheten, hon tvättade sig länge. ja vad innebär det i realtid, det beror på de referenser som värdinnan innehar. Hon kan vara en riktig slabba som skvätter lite med vattnet och anser sig ren efter det. Då kan man uppleva att normalrenliga tvättar sig länge, så finns det inte en tidsangivelse så kan "tvätta länge" vara från 2 min till 2 timmar. Sen att visa ser det som suspekt att tvätta sig bör säga mer om de själva än den de pratar om.

Sen är det lättare för oss som inte är i medeltiden med att vi har rinnande vatten innomhus att sköta hygienen, har man bara ett kärl utanför huset så kanske man inte är så noga med tvageriet.

själv gillar jag renliga tjejer.

Förmodligen känner väl hennes sambo till ungefär hur hennes dagliga rutiner går till, och hur lång tid dom tar. Jag skulle i alla fall märka om min sambo duschade ovanligt länge. Eller om det tog dubbelt så lång tid att tvätta bort sminket på kvällarna etc. Med den bakgrunden kan man lätt lägga märke till om det tar "ovanligt" lång tid eller inte, jämfört med hur lång tid det brukar ta.
2008-08-14, 13:13
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Det är fastslaget att CS har rest under den aktuella dagen. Däremot är det inte klarlagt att hon har mördat flera personer. En del vittnesmål i detta mål påminner om ett annat, nyligen mycket uppmärksammat mål. Det blev övertydligt att vittnen blandade saker de läst om Engla i media, med egna minnen, när de vittnade. T ex - där såg jag Engla, rättens ordförande ställer frågan - visste du att det var Engla då, kände du igen henne?

-Såg du att det var Eklund som stod och rökte utanför bilen vid sjön? -Javisst. - Kände du igen Eklund när du såg honom? -Inte då men senare...

Jag tror att den enda som inte öppet blandade mediainfo med egna iakttagelser i det målet var fotografen. Människor, och i synnerhet pressade vittnen, minns mer när de förväntas göra det och när media är överfyllt med detaljer om aktuella fall. Det behöver som sagt inte vara uppsåtligt.

Vittnen ska berätta hur de minns saker, enbart svara på de frågor som ställs och inte lägga till detaljer i efterhand. Då blir det en slags förfalskning av det ursprungliga minnet. Efter att ha läst allt om sin hyresgäst i media kan hyresvärdinnan ha putsat på sitt minne, och det kan vara omedvetet. Detta är rätten van vid.

E:s vittnesmål är rätt kört hur du än vänder och vrider på det. Hennes hon kan ha varit mullig el liknande är i Lisbeth Palme-klass. Vad jag förstår isolerades och kollades E dessutom enbart dagtid, och var ensam med T om nätterna i boendet. Rätta mig om jag har fel.
Tycker du har så förbannat rätt. Denna tråden är ett utmärkt exempel på hur människor blandar ihop olika informationskällor och minns saker som inte alls stämmer med verkligheten. En lös spekulation blir några sidor längre fram en absolut sanning.
2008-08-14, 13:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Ja, jag tror nog att många vittnen är opålitliga på detta sätt, och blandar ihop observationer med tolkningar. Frågan är dock om inte domstolen själv bidrar till detta? I stället för att använda färsk information från förhör, så ber de vittnen att många månader senare 'vittna'. Det blir givetvis information av mycket lägre kvalitet. Det är t ex ganska sannolikt att vittnet minns att det tidigare har utfrågats och då har gett svar. Dessutom har vittnet tidigare uppmanats använda sitt minne, så att det inte längre är färskt, utan har blandats med reflektioner. Ibland tycks detta till och med uppmuntras. Då har vi inte t ex längre en person som plockar fram en genuin minnesbild av en röd jacka, utan en person som mer minns uttrycket 'röd jacka'. Därefter ställs personen till ansvar med hot om straff, och tvingas alltså att vara sin egen minnesexpert och själv göra en kritisk granskning som personen knappast har kompetens för. Informationen som kommer ut ur detta torde vara av mycket litet värde jämfört med den information som kan tas fram i ett förhör i nära anslutning till det som skedde.

Angående CS duschande och skyndande till kök, så ser jag det som en mycket liten detalj. Men det jag finner intressant i hyresvärdens vittnesmål är att det ger en pusselbit om det faktiska skeendet. Det är detta som jag tycker är intressant: att få veta mer om vad som hände. Helst skulle det isåfall givetvis finnas ordentliga bevis, eller en detaljerad bekännelse. Det finns idag mängder av luckor och vi känner - vare sig CS är skyldig eller inte - definitivt inte till annat än en bråkdel av händelseförloppet i Arboga.
2008-08-14, 13:49
Bannlyst
På övervakningsbilderna på stationen , det går inte att se om personen som tros vara Cs har en väska med sig?

Sedan det med skorna , de kan hon ha bytt också. Jag tror alla mordkläder och vapen är gömda i Stockholmstrakten någonstanns. Nedgrävda antagligen.
2008-08-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
länk till dit rätten skriver att det är bevisat att T inte har något med brottet att göra...
Lika lätt att länka till något ställe där rätten bevisar att T är oskyldig som det är att länka till något ställe där rätten visar att du är oskyldig.
2008-08-14, 14:34
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
OK, jag är HELT övertygad om att CS är en psykiskt störd barnamördare som borde låsas in och nyckeln borde kastas bort, MEN...

om vi nu rent hypotetiskt antar att hon ÄR skyldig och så pass klar i skallen att hon är medveten om att hon är det, vad är då det troligaste scenariot vid en fällande dom?

hon har väl, så vitt jag vet, inte genomgått någon sinnesundersökning så enda påföljden kan väl bli fängelse, förmodligen livstid?

skulle det vara "lindrigare" för henne att i det fallet försöka "spela störd", alternativt erkänna dådet och "ångra sig" och få till en rättspsykiatrisk vård-dom istället?

i min värld så är det en trevligare miljö på en klinik än i ett fängelse, men det kanske inte är så?

själv tror jag att hon är så uppfylld av sin egen uppfattning om sig själv som en otroligt mycket mer värd människa än sin omgivning så hon kommer dömas mot sitt nekande och sitta i fängelset och berätta snyfthistorier om hur synd det är om henne som våldtagits av svenska rättsväsendet.

rot in hell CS

CS har genomgått den lilla sinnesundersökningen vilken hon inte klarade. OM hon fälls kommer hon att få genomgå den stora sinnesunders.
(fast det heter nåt annat nu för tiden, nåt som Tintin vet..)
Senast redigerad av miapetter 2008-08-14 kl. 14:40.
2008-08-14, 14:52
Medlem
Tantaloras avatar
Var hade hon extra kläder under dagen?
I matkassen som kom från en affär 3 km från hennes hem. Den hittdes i Arboga med ett par stövlar. (Hittades stövlar också i container? För små? CS gillar små skor, se rättsläkarens intyg) Plastkassen fick nog plats i hennes bag hon brukar bära över axeln. En stod det Samson på. En datorväska?
Eller en sån här?http://bags.cafepress.com/item/samson-messenger-bag/117837592

Var tvättade hon sig?
Vid Arbogaån? I kranarna för blomvatten på kyrkogården?
Kallt vatten skall användas när man sköljer bort blod.

Men det skrev vi mycket om tidigare runt 20 Mars och framåt
2008-08-14, 15:02
Bannlyst
Citat:
Det dröjde tydligen innan polis anlände och då försvann volvon. Förvånar mig lite att häktestransporten, trots att man redan varit medveten om hotbilden, inte har poliseskort.

Bara häktesvakterna som bär skottsäker väst? Får inte CS och PIE låna?
Jag vet med väldigt stor säkerhet att volvofolket är kollegor till mig!
De höll på att få köpa nya säten när tungt beväpnade poliser kom!
2008-08-14, 15:02
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Var tvättade hon sig?
Vid Arbogaån? I kranarna för blomvatten på kyrkogården?
Kallt vatten skall användas när man sköljer bort blod.

Det gick ett rykte att städerskorna hittade blod på toaletten på Arboga station... dock rapporterades inte detta förrän två veckor efter dådet. Vet inte hur sant det är, så ta det som du vill, dock så är det en möjlighet då det knappast är svårt att smyga obemärkt in på toaletterna på Arboga station...
2008-08-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag vet med väldigt stor säkerhet att volvofolket är kollegor till mig!
De höll på att få köpa nya säten när tungt beväpnade poliser kom!

Varför blåser de upp det som ett faktiskt hot då?

Borde inte både Expressens "källor" och polisen veta att det inte var något hot?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in