2008-08-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu börjar jag tro att du gör ditt bästa för att inte förstå. Om du dödar några människor, har blod på kläder och ansikte och tvättar bort det, så är det inte en trivial vardagsdusch. Du tvättar bort blodet bl a för att avlägsna bevis. Det har ingen betydelse om detta sedan skulle vara en 'detalj' i en dom, eller om det öht inte skulle tas upp i rätten. Det är fortfarande blod som tvättas bort efter ett mord.

Om hon skulle haft blod på sig från arboga till skarpnäck, skulle inte folk på tåget/ i allmänhet reagerat då?
2008-08-14, 12:15
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Om hon skulle haft blod på sig från arboga till skarpnäck, skulle inte folk på tåget/ i allmänhet reagerat då?

Det här har kommit upp till diskussion många ggr redan. Väldigt enkelt sammandrag: hade hon mörka kläder så syns inte blod speciellt bra. Alternativt dubbla kläder på sig så är det inga problem att dra av sig dom blodiga kläderna och se helt ren ut.
2008-08-14, 12:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Det har diskuterats tidigare av andra, bland annat har en hel del sagts om människor som haft blod på mörka kläder utan att någon har märkt det. Det är nog troligt att de hade lagt märke till synligt blod i ansiktet, men det kan ju finnas mindre synliga spår som behövde tvättas bort. Om CS är oskyldig kan man anta att det inte fanns något sådant. Om CS är skyldig är det knappast någon vanlig dusch det är frågan om. Om CS är skyldig är hyresvärdens vittnesmål intressant eftersom det berättar om en del av händelseförloppet. Det är detta som vissa inte tycks förstå, eftersom de är resultatorienterade, och endast värderar vittnesmåls bevisvärde tillsammans med lite psykologi om hur domstolar tänker.
2008-08-14, 12:29
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det har diskuterats tidigare av andra, bland annat har en hel del sagts om människor som haft blod på mörka kläder utan att någon har märkt det. Det är nog troligt att de hade lagt märke till synligt blod i ansiktet, men det kan ju finnas mindre synliga spår som behövde tvättas bort. Om CS är oskyldig kan man anta att det inte fanns något sådant. Om CS är skyldig är det knappast någon vanlig dusch det är frågan om. Om CS är skyldig är hyresvärdens vittnesmål intressant eftersom det berättar om en del av händelseförloppet. Det är detta som vissa inte tycks förstå, eftersom de är resultatorienterade, och endast värderar vittnesmåls bevisvärde tillsammans med lite psykologi om hur domstolar tänker.

Jag har haft blodiga svarta kläder på mig efter att en kompis blev misshandlad och inte någon märkte det. Och någonstans efter vägen så fanns det säkert någon liten vattenpöl där hon hade kunnat tvätta ansiktet. Så för mig är hyresvärdens vittnesmål väldigt intressant, för det är ännu ett indicium på att CS är skyldig. Och för att förekomma er andra, nej, det är inte konstigt att tvätta sig, men ett konstigt sammanträffande när man lägger ihop alla andra "sammanträffanden".
2008-08-14, 12:31
Medlem
Citat:
Skriver detta för 94:e(?) och förhoppningsvis sista gången. På mörka kläder syns blod väldigt dåligt. Jag har gått bredvid en person vars byxor var helt nerblodade. Ingen vi mötte reagerade det minsta. Faktum är att vi inte ens märkte det förrän personen ifråga kände att det blev blött.

Men troligare är nog dock att GM (CS) har dragit av sig ett par "överdragskläder".
2008-08-14, 12:32
Bannlyst
om vi tar det där med renligheten, hon tvättade sig länge. ja vad innebär det i realtid, det beror på de referenser som värdinnan innehar. Hon kan vara en riktig slabba som skvätter lite med vattnet och anser sig ren efter det. Då kan man uppleva att normalrenliga tvättar sig länge, så finns det inte en tidsangivelse så kan "tvätta länge" vara från 2 min till 2 timmar. Sen att visa ser det som suspekt att tvätta sig bör säga mer om de själva än den de pratar om.

Sen är det lättare för oss som inte är i medeltiden med att vi har rinnande vatten innomhus att sköta hygienen, har man bara ett kärl utanför huset så kanske man inte är så noga med tvageriet.

själv gillar jag renliga tjejer.
2008-08-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Jag har haft blodiga svarta kläder på mig efter att en kompis blev misshandlad och inte någon märkte det. Och någonstans efter vägen så fanns det säkert någon liten vattenpöl där hon hade kunnat tvätta ansiktet. Så för mig är hyresvärdens vittnesmål väldigt intressant, för det är ännu ett indicium på att CS är skyldig. Och för att förekomma er andra, nej, det är inte konstigt att tvätta sig, men ett konstigt sammanträffande när man lägger ihop alla andra "sammanträffanden".
Om jag skulle gissa så hade CS med sig några våtservetter för att kunna göra rent ansikte/händer innan hon klev på tåget.
2008-08-14, 12:35
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
om vi tar det där med renligheten, hon tvättade sig länge. ja vad innebär det i realtid, det beror på de referenser som värdinnan innehar. Hon kan vara en riktig slabba som skvätter lite med vattnet och anser sig ren efter det. Då kan man uppleva att normalrenliga tvättar sig länge, så finns det inte en tidsangivelse så kan "tvätta länge" vara från 2 min till 2 timmar. Sen att visa ser det som suspekt att tvätta sig bör säga mer om de själva än den de pratar om.

Sen är det lättare för oss som inte är i medeltiden med att vi har rinnande vatten innomhus att sköta hygienen, har man bara ett kärl utanför huset så kanske man inte är så noga med tvageriet.

Jag börjar tro att du är dum på riktigt.
Det är inget suspekt med att hon bara har tvättat sig, men sammantaget med alla andra saker så blir det misstänkt. Det är inte bara en sak som pekar mot henne.
2008-08-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Om hyresvärdinnan säger länge så skulle jag tolka det som "avsevärt/märkbart längre än vad hon vanligen gör". Om det var vanligt att CS tog långa duschar mitt i natten så hade nog inte hyresvärdinnan reagerat på det.
2008-08-14, 12:36
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Om jag skulle gissa så hade CS med sig några våtservetter för att kunna göra rent ansikte/händer innan hon klev på tåget.

Absolut. Den förklaringen tror jag mer på. Tack
2008-08-14, 12:46
Bannlyst
Hon kan ju ha haft kirurghandskar på sig vid dådet. Sen är det bara att dra av de och ner ien väska och vips så har hon rena händer. Sedan det med dubbla kläder det tror jag också på. Sen iväg till Centralstationen i Arboga av med de blodiga kläderna , ner med de i väskan. Tvätta ansiktet i handfatet på toaletten på stationen. I väskan har hon nu både mordvapen och blodiga kläder. Väskan har sedan antingen dumpats i en sjö, vattendrag eller liknande eller grävts ner någonstanns. Det finns tusen möjligheter att göra sig av med den väskan.

Sedan att hon tvättat eller duschat länge när hon kommit till lyan i Skarpnäck kan vara för att lugna nerverna lite. Komma i lugn och ro igen.

Men jag har en fundering till om det med hyresvärdinnans hammare. Har Cs berättat för hyresvärdinnan att hon ska ta med sig den till Tyskland eller har hon berättat detta i efterhand?
2008-08-14, 12:49
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Jag börjar tro att du är dum på riktigt.
Det är inget suspekt med att hon bara har tvättat sig, men sammantaget med alla andra saker så blir det misstänkt. Det är inte bara en sak som pekar mot henne.
Det står inget i FUn om att hyresvärdinnan nämner något om tvättning.
Hyresvärdinnan har heller inte kompletterat denna suspekta iakttagelse för polis i efterhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in