Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så som bevisläget ser ut idag så är jag dock benägen att hoppas på att hon frikänns. I ett fall för några år sedan åtalades en man för att ha haft ihjäl sin gravida flickvän. Jag minns inte exakt nu, men har för mig att någon kontant köpt en presenning och rep på en Claes Olsson-butik, betalat kontant. Strax innan hade mannen tagit ut pengar från en bankomat precis i närheten. Vidare hade han hyrt en bil, som han sedan återlämnade och hyrt en större bi, någon dag efter att hon försvann.
Kroppen hittades nedsänkt i vattnet, med tyngder samt den presenning och rep som köpts på Claes Olsson. Vidare hittade man ett hårstrå från mannen. Tydliga motiv fanns också. Och japp, mannen frikändes. I både tingsrätt och hovrätt.
Kroppen hittades nedsänkt i vattnet, med tyngder samt den presenning och rep som köpts på Claes Olsson. Vidare hittade man ett hårstrå från mannen. Tydliga motiv fanns också. Och japp, mannen frikändes. I både tingsrätt och hovrätt.
Lustigt ordval där. Om du hoppas att hon frikänns måste det rimligtvis även innebära att du är av uppfattningen att CS är oskyldig. Annars skulle du sitta och hoppas att en gärningsman som är skyldig till ett av de mest bestialiska brotten i svensk rättshistoria ska frikännas. Av vilken anledning då, kan man fråga.
Sen vet du säkert lika väl som jag att man inte kan dra generella slutsatser från bevisläget i ett brottmål och försöka tillämpa dem på ett annat. Domstolen gör en helhetsbedömning av bevisläget i varje enskilt fall, och bara för att det räckte eller inte räckte med bevisen X, Y och Z i ett fall behöver det inte innebära att domstolen automatiskt dömer på samma sätt i nästa rättegång där X, Y och Z finns.
Utan att gå in för djupt i detaljer på ditt exempel så kan man väl konstatera att situationen inte är ens tillnärmelsevis likadan i dessa två fall. Det finns en mycket naturlig förklaring till varför ett hårstrå från en pojkvän kan finnas på en flickvän. I övrigt finns, som jag ser det baserat på de omständigheter du berättat om, ingen bevisning alls. Rimligtvis måste den misstänkte gärningsmannen också ha gjort någon form av intryck på rätten under förhöret.
Indiciekedjan mot CS ser ut på ett helt annat sätt och CS har ingen trovärdighet alls. Avsaknaden av fysisk bevisning är ett problem men inte ett oöverstigligt sådant, det torde väl de mordrättegångar som slutat med fällande dom trots att någon kropp aldrig återfunnits ha visat. Såhär på rak arm kan jag påminna mig om två sådana, dels MC-mordet i Falun var det va, och dels hedersmordet i Turkiet.
E har pekat ut CS som gärningsman. En inte helt oviktig detalj i fallet. Detta ska ställas mot utsagorna av den sk minnesexperten, men frågan är hur stor vikt som bör tillmätas hans utsagor. Bevisligen har E minnen från tidpunkten omedelbart före dådet, trots minnesexpertens utsagor.
Det får mig att fundera på om minnesexperten kanske uttryckt sig oklart eller om ett missförstånd uppkommit. Det kanske är så att minnesexperten talar om minnesbilder från tidpunkten för skadan och efteråt (det vill säga, från det slag som orsakade hjärnskadan, tills uppvaknandet efter det akuta sjukdomstillståndet), medan E har minnen från tidpunkten omedelbart före den skadan (det vill säga, från det att hon öppnade dörren, kanske även minnen av de första slagen om de var av lindrigare art).
Det här är definitivt någonting som man bör titta noggrant på i hovrätten. För där lär onekligen både CS och E hamna, oavsett hur det går i tingsrätten.
) behöver inte stå till svars för det om de vinner målen, men om åklagarna förlorar sina mål så ska de straffas?