2008-09-26, 22:54
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Är man oskyldig så är man noga med att samarbeta och tala sanning och göra allt som finns som visar att man är oskyldig. Man tar ju inte risken att bli fälld för även om du blir friad i en högre instans så har du alltid den första domen hängande över dig.

Hur vet du det? Har du varit oskyldigt anklagad för någonting som gjort att du samarbetat och talat sanning om allt? Trött på folk som sätter in sig själva i situationen utan att de vet någonting. Är man oskyldig kan man lika gärna vägra att samarbeta. Jag hade dessutom varit så arg på de som falskt anklagade mig att jag mycket väl kunde ha ljugit om allt möjligt. Och ställt till med ett rent helvete i förhören.

CS kanske är skyldig? Men då måste det finnas rejälare bevis än att hon påstås ljuga om saker. Det är min åsikt.
2008-09-26, 22:57
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Hur vet du det? Har du varit oskyldigt anklagad för någonting som gjort att du samarbetat och talat sanning om allt? Trött på folk som sätter in sig själva i situationen utan att de vet någonting. Är man oskyldig kan man lika gärna vägra att samarbeta. Jag hade dessutom varit så arg på de som falskt anklagade mig att jag mycket väl kunde ha ljugit om allt möjligt. Och ställt till med ett rent helvete i förhören.

CS kanske är skyldig? Men då måste det finnas rejälare bevis än att hon påstås ljuga om saker. Det är min åsikt.
Vem är det nu som sätter sig in i situationen utan att veta någonting?

Sorry, men den var för uppenbar...
2008-09-26, 23:00
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Jag håller med dig i att det inte är okej att ljuga om graviditet.

Men om CS ljuger om detta så gör det ej henne till mördare. Tycker att man överdriver det här med trovärdigheten. Att ljuga, om hon gör det, betyder inte att hon är skyldig till morden.

Nej, lögnerna gör henne inte till mördare. Finns många lögnare i allas våra närheter som aldrig gjort eller skulle göra en fluga förnär, men det är inte bara pga av lögnerna hon har ansetts skyldig till morden. Det är allting sammantaget, lögnerna har bara sänkt hennes trovärdighet och förstärkt motivbilden. Speciellt lögnen om barnet så nära inpå morden...

Jag förstår att de flesta från "er" sida aldrig kommer kunna överbevisas om CS skuld ens om hon blir fälld av en enig hovrätt. Jag förstår det eftersom jag själv aldrig kommer kunna bli överbevisad om att hon inte är skyldig, även om hon skulle bli friad av en enig hovrätt.

Jag tror att väldigt mycket hänger på hur pass mycket tillit man sätter till Emma och hennes minnen. Jag sätter stor tillit till både Emma och henne minnen, extra stor tillit till minnena efterson hon verkligen har pratat om CS från det att hon började vakna till i Uppsala. Måhända lösryckta ord och halva meningar, men de kan alla härledas till en och samma person: CS.
2008-09-26, 23:10
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Du får det att låta som om fallet ska avgöras genom att åklagaren och CS har en sorts "clash of minds" och vinner då CS den bataljen, då går hon fri.

Åklagaren måste övertyga rättens ledamöter att CS är skyldig bortom allt rimligt tvivel och inget annat. Det var inga problem i TR och lär inte bli det i HR.

TR leddes av en erfaren domare/jurist. Han valde att fälla CS och jag har väldigt svårt att tro att han skulle låta sig påverkas av övriga ledamöter oavsett deras åsikter.

Att en person som CS är så totalt fixerad av sin expojkvän att hon kort tid före morden började terrorisera honom med påhittad graviditet och tillika påhittad adoption, är inte på något sätt "trams", utan snarare ett bevis på att hon började spåra ur ordentligt.

Hallå? Lever du i verkligheten? Det här med fixeringen av expojkvännen är faktiskt inte ovanligt. Det gör inte CS till en mördare.

Var finns de rejäla bevisen? DNA, otvivelaktigt utpekande, fingeravtryck, mordvapen, starka vittnesmål som sett gm gå in och ut ur huset mm.

Även de som känner sig övertygade om att CS är skyldig måste ju ljuga om de tycker att bevisläget är starkt mot CS.
2008-09-26, 23:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Du får det att låta som om fallet ska avgöras genom att åklagaren och CS har en sorts "clash of minds" och vinner då CS den bataljen, då går hon fri.

Åklagaren måste övertyga rättens ledamöter att CS är skyldig bortom allt rimligt tvivel och inget annat. Det var inga problem i TR och lär inte bli det i HR.

TR leddes av en erfaren domare/jurist. Han valde att fälla CS och jag har väldigt svårt att tro att han skulle låta sig påverkas av övriga ledamöter oavsett deras åsikter.

Att en person som CS är så totalt fixerad av sin expojkvän att hon kort tid före morden började terrorisera honom med påhittad graviditet och tillika påhittad adoption, är inte på något sätt "trams", utan snarare ett bevis på att hon började spåra ur ordentligt.
Men jag tror HR sätter högre krav än vad TR gjorde med att belysa självaste morddagen och inte tjafsa runt kring påhittad graviditet.

Om nu inget nytt kommer fram så tror jag aldrig FG lyckas knyta ihop någon säck i HR till fällande dom för CS.
2008-09-26, 23:20
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Hallå? Lever du i verkligheten? Det här med fixeringen av expojkvännen är faktiskt inte ovanligt. Det gör inte CS till en mördare.

Var finns de rejäla bevisen? DNA, otvivelaktigt utpekande, fingeravtryck, mordvapen, starka vittnesmål som sett gm gå in och ut ur huset mm.

Även de som känner sig övertygade om att CS är skyldig måste ju ljuga om de tycker att bevisläget är starkt mot CS.

Jag tycker att bevisläget är starkt, men det är bara för att jag sätter stor tilltro till Emmas utpekande. Det tror jag att tingsrätten också gjort, och jag hoppas att Hovrätten kommer göra detsamma.
2008-09-26, 23:29
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag tycker att bevisläget är starkt, men det är bara för att jag sätter stor tilltro till Emmas utpekande. Det tror jag att tingsrätten också gjort, och jag hoppas att Hovrätten kommer göra detsamma.

Håller helt med dig!
Litet tillägg: Den åtalade har inget hållbart alibi.
2008-09-26, 23:33
Medlem
eloges avatar
Citat:
Det är intressant att inte nämndemännen nämnde Emmas utpekande i sitt babbel. Det skall bli mycket spännande att se hur domstolen (läs lagmannen) har värderat Emmas utpekande.

Sammantaget verkar Emmas utpekande mycket svagare än L Palmes utpekande och det räckte inte i HR.
2008-09-26, 23:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag förstår dina tankar eftersom du känner E. Jag hade nog haft liknande taankar om det var min vän.
Nu känner jag inte E men däremot känner jag starkt avsky av vad hon varit med om.
Jag vill att gm fälls.
Men med detta bevismaterial som byggts på indicier så tror jag inte att CS kommer fällas. Sen tycker jag att tiden för dådet varit för knapp för att CS hunnit gå in i villan och utfört ett så bestialiskt mord innan T kom hem, och det rör sig inte om många minuter.
Alla vill nog att gm fälls men då får heller inga tvivel finnas till att rätt gm döms till livstids fängelse.
2008-09-26, 23:50
Medlem
vårblommas avatar
Citat:

Så då tror du alltså att du skulle bli frikänd om du skulle bete dig så
Försök och tänk lite om du kan,,,,, tycker du att det låter troligt?
Man blir ju bara så irriterad på dina dumma kommentarer.
2008-09-26, 23:53
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är intressant att inte nämndemännen nämnde Emmas utpekande i sitt babbel. Det skall bli mycket spännande att se hur domstolen (läs lagmannen) har värderat Emmas utpekande.

Sammantaget verkar Emmas utpekande mycket svagare än L Palmes utpekande och det räckte inte i HR.

Jag var bara barnet när Palme mördades och är inte alls insatt i hur rättegången mot C. Pettersson gick till så jag kan ha missuppfattat det här men:

Stämmer det inte att Hovrätten ansåg L. Palmes utpekande som svagt pga att hon inte bara pekade på C.P och sa: "Det var han som gjorde det" utan att hon pekade på honom och sa "Det syns ju vem som är alkoholist"

Hade hon inte sagt just de orden tror jag man hade satt mer tilltro till hennes utpekande.

Åter till Emma: Varför skulle hennes utpekande vara svagare än L.Palmes? Antar att svaret kommer bli att L inte själv blev överfallen, men E har också haft längre tid med GM, även om tiden var knapp. Man kan inte förneka eller göra ner möjligheten att E tack vara den extra tiden har fått minnen av GM som fått mer tid på sig att etsa sig fast trots det trauma som sen följde.
2008-09-26, 23:56
Medlem
Citat:
Jag var bara barnet när Palme mördades och är inte alls insatt i hur rättegången mot C. Pettersson gick till så jag kan ha missuppfattat det här men:

Stämmer det inte att Hovrätten ansåg L. Palmes utpekande som svagt pga att hon inte bara pekade på C.P och sa: "Det var han som gjorde det" utan att hon pekade på honom och sa "Det syns ju vem som är alkoholist"

Hade hon inte sagt just de orden tror jag man hade satt mer tilltro till hennes utpekande.

Poängen var att någon polis hade berättat för LP att den misstänkte var alkoholist före konfrontationen. Hon diskvalifiserade sig själv i samma stund som hon fällde de orden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in