2008-08-16, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ok, tack! Och detta var en jobbresa? Jag menar Ludvika.

Ja
2008-08-16, 04:50
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
En detaljerad psyk-utredn. kommer enl svensk lag först efter en ev dom.
Men nu verkar det uppenbart att endast CS kan bidra med förklaringar.
Det finns inte bara självmordsförsök, depression utan också djupt motsägelsefulla känslor över T som är omänskliga.
Å ena sidan säger hon att hon känner en skyldighet att försöka konfrontera honom efter sina självmord å andra sidan vill hon göra honom till offer för hans handlingar.
Kanske är det också ett uttryck för en djupt splittrad person.

Den ivriga men ibland inkonsekventa åklagare Fahlander har inte lyckats skaka om CS som han anser är skyldig till morden och mordförsöket.
Ja CS har varit tidigare i Arboga och har tagit reda på EJ:s telefonnummer.
Åklagaren har inte kunnat bevisa men han har väckt frågan

OBS
Jag skulle uppskatta om någon kunde översätta bättre
Översättningen är helt ok. Väldigt saklig artikel. Sällan man läser det i en svensk tidning.
2008-08-16, 04:52
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Ja

Du har ordning på alla detaljer. Mer än många av oss andra här på tråden.
2008-08-16, 04:52
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Översättningen är helt ok. Väldigt saklig artikel. Sällan man läser det i en svensk tidning.
Play it again Sam!

Läste tyska 2 år för minst hundra år sedan
2008-08-16, 05:23
Medlem
eloges avatar
Dna

Är förvånad över hur polisens tekniker jobbar. Massvis med prover på DNA där det har stänkt blod på väggar. Så har de visat vems blod stänkt var, men till vilken nytta?
GM:s DNA har väl knappast stänkt på väggarna. Varför inte svabba golvet med en tops i hopp om att träffa på en droppe saliv där det inte är kontaminerat med blod? Av 100 prover kanske det ger 99 nitar och en träff. Bättre det än att veta vilket offer varje blodfläck på väggen kommer ifrån.
Senast redigerad av eloge 2008-08-16 kl. 05:41.
2008-08-16, 05:33
Medlem
Citat:
Du har ordning på alla detaljer. Mer än många av oss andra här på tråden.

Har gjort anteckningar sedan första dagen jag började läsa FUP.
Ordning och reda här
2008-08-16, 06:18
Medlem
Waadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja precis.
Man försöker få det till att CS har planerat detta . Men hur kommer det sej då att hon valde tidpunkten mellan exakt kl 19.10 och 19.17 för att genomföra morden(och försvinna spårlöst) ?
När hon enligt stalkingteorin borde ha vetat att T var hemma då? Om hon valde en tidpunkt när T , enligt alla beräkningar borde vara hemma ,

Varför VÄNTADE hon då inte bara på att T skulle komma hem och slog ihjäl honom också när han kom?

Vissa säger att hon blev avbruten, MEN DET STÄMMER INTE, för om hon blev det så skulle T ha SETT henne komma ut från huset.

Och om mordet nu var så planerat , varför då välja en hammare av alla möjliga vapen , en hammare är väl inte det första vapen man tänker på om man ska planera ett mord ?
Man kanske i så fall väljer snarare kniv som ett lättillgängligt vapen?

En hammare är väl mera av karaktären tilhygge som råkar finnas på plats?

Jodå, visst har hon planerat. Hon måste hitta huset, hitta rätt människor, hitta tillbaka till tåget, klä sig vettigt, tänka på tillhygge. Hon har ju rekat stället några gånger. Inte för att hon är en Carl Hamilton, utan just därför att hon inte är det.
Funderade hon på vad som händer när man slår en människa i huvudet? När svimmar den? Hur hårt måste man slå? Borde ha googlat på de omständigheterna en hel del. Läst mycket deckare kanhända?

Nog måste man tänka igenom scenariot: när ska jag slå första slaget? Ska jag ringa på? Morgon, middag eller kväll? En massa grejer hon måste kolla upp, men främst fundera på: ska jag slå hjäl dem?

Sen är det som "Eloge" skriver absurt att vid sitt avbrutna massmord sätta sig på tåget och fundera på vem hon ska ringa till sig en utekväll hos, osv. Ja, som Eloge skrev, stalkingfrekvensen har ju knappt närmat sig gränsen för enerverande sms-, mail- & telefon- terror. Förväntade mig etter värre än vad som kan utläsas i fup. Hon har varit rätt lättkränkt, men odlat sin aggressivitet hemma på kammaren i god jord.
2008-08-16, 06:29
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Tror tyvärr inte det. Förlåt mig allihopa härinne men E:s vittnesmål är svagt. Mest synd om E själv som annars tydligt kunde ha pekat ut den skyldige.

Det här är min teori om vad som hänt:
Emma är det första vittne/målsägare i Sverige som med de skador hon fått o med den avsaknad av bevis för övrigt som äklagaren haft att förlita sig på.
Istället för att redan från början ta hjälp utifrån o vara mycket öppna om att de inte riktigt vet hur de ska hantera E har polis/åklagare själva klurat ut vad som är bästa sättet. Jag tror att de blev lite tagna på sängen över den kritik o de frågetecken som uppstått ang. huruvida E påverkats av andra eller inte o när SÅC stod i rättssalen med motorsågen i högsta hugg blev det inte bättre!

Kontentan av, vad jag ser som ett, kanske lite naivt arbete av polisen, är att E o hennes sambo o övrig familj får ta skit för vad polisen missat.
Att E med familj inte ljugit, inte gjort saker de inte fått osv är jag helt övertygad om, de är inte såna helt enkelt även om många här, utifrån sig själva, är så säkra på att de ljuger!

Polisen kunde redan från början gjort Es isolering annorlunda men frågan är hur långt de skulle gått för att bevara Es minnen intakta, utan att knäcka henne för all framtid? De kunde ju knappast låst in henne på ett isolerat rum utan möjlighet att få träffa sina nära o kära som hon så väl behöver i sin läkningsprocess.
Som jag ser var det synd att polisen inte hade en bättre strategi för denna hantering från början, synd att E blev försökskanin o nu, synd att hon inte blir trodd av alla! Kan bara tänka mej hur det känns...

Hoppas att, EFTER detta, polisen tar sig en allvarlig fundering på hur de i framtiden ska hantera de som tyvärr, hamnar i samma situation som E!
Senast redigerad av miapetter 2008-08-16 kl. 06:48.
2008-08-16, 06:42
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Påminner mig att det var helt okey att skratta i rätten, för alla utom när C gjorde det... Arboga/Amish-lagen

Du såg inte nyanserna där?
1. Skratta åt ett litet skämt (ja, man FÅR skratta ibland fast ens barn dött, det är säkert)
2.Skratta åt det 112 samtal T ringde, när de flesta andra i salen grät.

Du ser ingen skillnad va?
Tråkiga predikningar i din kyrka...
2008-08-16, 06:46
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ok, BoISaren roligt kanske var ett dåligt ordval. Intressant hade kanske varit bättre. Tror att din reaktion beror på att hon är inte misstänkt för dig. För dig är hon skyldig.
I sakfrågan om man bara ser till dialogen dess emellan så är det klart vem som framstår som vassast och att hon har ett övertag som inte är så vanligt i domstolar.

Jag har ofta sett detta i domstolar o praktiserar även tekniken själv.
När någon med en grandios självbild får känna sig riktigt överlägsen fungerar det ofta bättre att få det man vill ha...

Som att få mannen att tro att det var hans idé att bygga en altan...
2008-08-16, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det här är min teori om vad som hänt:
Emma är det första vittne/målsägare i Sverige som med de skador hon fått o med den avsaknad av bevis för övrigt som äklagaren haft att förlita sig på.
Istället för att redan från början ta hjälp utifrån o vara mycket öppna om att de inte riktigt vet hur de ska hantera E har polis/åklagare själva klurat ut vad som är bästa sättet. Jag tror att de blev lite tagna på sängen över den kritik o de frågetecken som uppstått ang. huruvida E påverkats av andra eller inte o när SÅC stod i rättssalen med motorsågen i högsta hugg blev det inte bättre!

Kontentan av, vad jag ser som ett, kanske lite naivt arbete av polisen, är att E o hennes sambo o övrig familj får ta skit för vad polisen missat.
Att E med familj inte ljugit, inte gjort saker de inte fått osv är jag helt övertygad om, de är inte såna helt enkelt även om många här, utifrån sig själva, är så säkra på att de ljuger!

Polisen kunde redan från början gjort Es isolering annorlunda men frågan är hur långt de skulle gått för att bevara Es minnen intakta, utan att knäcka henne för all framtid? De kunde ju knappast låst in henne på ett isolerat rum utan möjlighet att få träffa sina nära o kära som hon så väl behöver i sin läkningsprocess.
Som jag ser var det synd att polisen inte hade en bättre strategi för denna hantering från början, synd att E blev försökskanin o nu, synd att hon inte blir trodd av alla! Kan bara tänka mej hur det känns...

Hoppas att, EFTER detta, polisen tar sig en allvarlig fundering på hur de i framtiden ska hantera de som tyvärr, hamnar i samma situation som E!

Att E har sagt olika saker angående "tyskan" har nog dom flesta läst i förhören och inte som du säger "utifrån sig själva tror att hon ljuger". Det går inte att missa att E hävdar att hon bara sett en bild på CS tidigare, (den där hon sitter med T på Kreta och skrattar med hela ansiktet.) Ändå beskriver E tyskan utifrån det foto hon sett, som "i hennes egen längd, mullig och ser inte glad ut på bilderna"
Eftersom mycket i försvaret handlar om att E påstår att hon inte har sett tyskan på mer än en bild tidigare (ja, ibland säger hon att hon bara sett pixlade bilder vilket försvaret också reagerade på) och sen pekar ut henne i rätten så vill nog många inklusive mig själv peka på det här och visa att det inte är riktigt sant det hon säger.
Det här med CS och det påstådda barnet var något som E pratade om ganska mycket precis innan dådet. Hon diskuterade med vänner och familj. De skämtade om den patetiska människan som kanske en dag står utanför dörren och vill flytta in?
Jag tror att de här diskussionerna KAN ha påverkat E:s minne då hela historien verkar ha varit något som E (helt förståeligt) tänkte mycket på.
Vad jag inte förstår är varför det verkar vara så viktigt för E att hävda att hon inte sett tyskan tidigare?
2008-08-16, 08:33
Bannlyst
En till sak man kan undra över är att RJ väldigt tidigt i förhören vet hur CS ser ut. Han säger att L****a och tyskan är väldigt lika varandra. Var har han sett opixlade bilder på tyskan? Var han med då för ett år sedan när E och T tittade på semsterbilden av CS? Eller låter det mer troligt att i samband med den här adoptionshistorien så har E eller T visat honom bilderna på den person som påstår sig ha fött T:s barn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in