Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
De kanske inte är struntprat i sitt sammanhang. Precis som det inte är struntprat om polisen stoppar dig och frågar om du har körkort. Men det har inget att göra med om du kan köra bil eller inte.
Om vi som du går från Stormammas betraktelser om sociopati och vill precisera dem till "affektiv psykopati, facett 2? Eller facett 3" så börjar vi träda in sådant som är struntprat om man ser till vilken personlighetsstörning en person har, men som kanske passar bra in i formaliteter i vårdapparaten. Vi börjar prata olika bokstäver för körkort.
Jag har aldrig nämnt något om att precisera.
Vad jag säger är att jag utgår ifrån egna erfarenheter. Och hur jag tolkar C utifrån dessa. Det är inte jag som drar upp diverse exakta kriterier ang. en diagnos.
Däremot,
Så har jag under en längre tidsperiod minst en gång per vecka träffat diagnosticerade borderlinesociopater. Kvinnliga sådana.
Jag har suttit i gruppterapi med dessa och hört deras förklaringar till varför de handlat på ena eller andra sättet.
Tack vare att det var under terapiform så såg jag klara manupilationer, samvetslöshet och ett absolut, total avsaknad av omtanke för andra.
De enda behoven som fanns var deras. det enda som var viktigt OCH VERKLIGT för dessa kvinnor var dem själva.
Jag TROR att jag märkte detta ganska tydligt, då jag var äldre, och hade gått i terapi länge innan. Man lär sig av erfarenhet så att säga.
Det dessa kvinnor främst lärde mig var att passa mig jävligt noga för den typen av personer.
Jag skäms inte alls för att erkänna att de faktiskt skrämde skiten ur mig.