2008-08-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Bra letat - men nu har jag suttit och stirrat mig blind på klippet utan att vara helt övertygad. Skulle absolut inte vilja utesluta att det är hon, men jag tycker inte det finns något att "gå på" helt enkelt? Kan man verkligen läsa ut något av de stillbilderna?

Titta på benen i båda klippen. Ser ruskigt likt ut.

Är det någon som vet om det finns andra klipp från Arboga station, som visar samma sekvens, fast som kanske är längre?
2008-08-11, 17:10
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

C hatar nog inte barn, utan om hon är sociopat, så betyder INGEN annan människa något för henne i meningen att andra kan ha känslor.
Det enda som spelar roll är C själv.

Det var väl också också så att den enda gången hon visade känslor i rättegången var när man talade om hennes självmordsförsök och hennes
KLÄDER?
2008-08-11, 17:13
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Det var väl också också så att den enda gången hon visade känslor i rättegången var när man talade om hennes självmordsförsök och hennes
KLÄDER?

Jag har *för* mig att hon visade känslor när det började pratas om vad hon tycker om att hon har blivit anklagad för brottet.
2008-08-11, 17:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
CS och T var på turistbyrån sommaren 2007 och då kan det varit möjligt att en ljushårig kvinna med hästsvans jobbade där. Den minnesbilden, liksom flera andra (!) vid tillfället, översatte kanske CS så att de passade in i berättelserna om händelserna våren 2008 med förhoppning att dessa små lögner skulle slinka igenom....

Tillåt mej presentera...-
catami, den levande FUPen!
Strålande, vilken stenkoll du har!
2008-08-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tänker såhär. Om man drar på CS ett par jeans, gympadojjor och en svart luvtröja och hon drar på sig luvan, då är det inte många som skulle ta henne för en kvinna. Dels på grund av längden men också på den smala kroppen och de lite killiga kläderna. OM dessa vittnen nu skulle sagt att de såg en person de absolut trodde var en ung kille så skulle rätten inte tycka det var konstigt. Deras trovärdighet skulle inte stå på spel utav det. Inte heller skulle åklagarsidan förlora på det. CS kan tas för man med såna kläder. Men när de nu är så säkra på att det var en kvinna så luktar det så mycket efterkonstruktion att det kan gå illa i slutändan. Det är redan för mycket ändrade vittnesmål och jag undrar om inte domaren kommer se ett samband här..

Det borde kanske tilläggas att kvinnor inte är första tanken när människor med huvor smyger i buskarna. Sådant kan påverka ens omdöme.
2008-08-11, 17:34
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jovisst, men jag vet inte varför det står 18 år. Det är väl någon indelning av diagnosverktyg för vuxna och unga. Att man antas vara mer eller mindre vuxen när man är 18 är ju inte ett främmande koncept. Men det var en hel rad med kriterier, är de också struntprat?

De kanske inte är struntprat i sitt sammanhang. Precis som det inte är struntprat om polisen stoppar dig och frågar om du har körkort. Men det har inget att göra med om du kan köra bil eller inte.

Om vi som du går från Stormammas betraktelser om sociopati och vill precisera dem till "affektiv psykopati, facett 2? Eller facett 3" så börjar vi träda in sådant som är struntprat om man ser till vilken personlighetsstörning en person har, men som kanske passar bra in i formaliteter i vårdapparaten. Vi börjar prata olika bokstäver för körkort.
2008-08-11, 17:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Är det inte så att vissa störningar "växer" bort hos vissa, ibland? Kanske därför en skriven 18årsgräns?

Dvs vissa människor mognar och är inte såå störda längre? Iallafall en förklarning jag har fått ang en vän med ett liknande, knepigt/stört beteende. Typ "nja under 25 så mycket kan hända-utvecklas till det bättre"-förklaring.

Stormammas sammanfattning med kommentarer är väldigt bra OCH träffande, tycker jag! Hade dock aldrig kunnat uttrycka det så väl själv. Jag tror absolut att C har gjort det här! Trots inga sådana mordiska tendenser innan - vad vi vet om!

Det absurda i det hela kanske blir tydligare om vi tar en annan egenskap: att bara ha ett ben. Då skulle vi alltså kunna säga saker som:
- Nej, hon är inte enbent, för hon är sjutton år.
eller utifrån ditt förslag:
- Nej, han är inte enbent längre, han har ju fyllt tjugofem.
2008-08-11, 17:39
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
KLÄDER?

Ja.

När självmordsförsöket diskuteras.
( Som sedan inte alls är menat som det...)

Hon gråter när hon ser sina kläder.

Jag finner det konstigt om vi sätter det i sammanhang med att hon inte alls reagerar lika berört när två små barn slaktats med hammare.

Bara det faktum att en ca. fyra år gammal pojke går fram till sin nyss nedslagna mamma för att se vad som händer, och blir nästa person som får hammaren i skallen är ångestframkallande för en person med fungerande empati och sunda värderingar.

Max går fram i pyjamas därför att mamma Emma fallit omkull!
Han är fyra år. Han inser inte vad som skett, och förhoppnigsvis inser Max aldrig vad besökaren gjort emot mamma, och vad som sker med honom själv direkt efter.

Kan ni le när ni tänker på detta?

Jag hoppas vid Gud att det gick fort.
Att han inte såg att mamma Emma blödde, för fyraåringar brukar bli skräckslagna av minsta lilla skrubbsår, egna eller andras.
2008-08-11, 17:40
Medlem
Citat:
Det verkar som om de som vittnar idag alla nämner GMs gångstil.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1260449/expressen.se-rapporterar-direkt-fran-arbogarattegangen

Vad jag förstått och läst så har CS en speciell gångstil och det vore ju märkligt om det fanns två personer med mörk luva, 180 lång och med en märklig gångstil som varit ute och spanat runt E´s o T´s hus i princip under samma tid.

Det har kunnat setts på film från vallningen. Jag skulle vilja påstå att hon går lite som en modell på catwalken. Hon har ju enligt egen utsago mannekängat en del. Ingen vanligt sätt att gå på för en kvinna...
2008-08-11, 17:40
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Tillåt mej presentera...-
catami, den levande FUPen!
Strålande, vilken stenkoll du har!

Vad hade det med FUP:en att göra? Låter mer som catamis egna fantasier!

Förövrigt får jag be om ursäkt att jag inte tillägnat den här tråden mer av min expertis de senaste dagarna.
2008-08-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Ännu ett mastodontinlägg från mig, är jag rädd för...
Orsaken är att jag vill peka på uttalanden som jag reagerat på, och som jag anser pekar på att C har en allvarlig och potentiellt farlig psykisk störning.

Enligt min uppfattning så är C fullt kapabel till att använda dödligt våld om hon förlorar kontrollen över sina känslor, eller om något eller någon upplevs som ett hot för C.
Mina tidigare tankar finns nedskrivna här:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12347713&postcount=2222
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12348322&postcount=2237

Utdrag ur förhör, ord för ord. Mina personliga kommentarer i fetstil.

Att använda (skriva upp) sångtexter eller delar av dem för att utrycka sina känslor känner väl de flesta av oss igen sig i. Liksom att dikter kan en bra text beskriva sina känslor.
Så var det säkert för CS också, är jag väldigt övertygad över.
2008-08-11, 17:49
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
De kanske inte är struntprat i sitt sammanhang. Precis som det inte är struntprat om polisen stoppar dig och frågar om du har körkort. Men det har inget att göra med om du kan köra bil eller inte.

Om vi som du går från Stormammas betraktelser om sociopati och vill precisera dem till "affektiv psykopati, facett 2? Eller facett 3" så börjar vi träda in sådant som är struntprat om man ser till vilken personlighetsstörning en person har, men som kanske passar bra in i formaliteter i vårdapparaten. Vi börjar prata olika bokstäver för körkort.

Jag har aldrig nämnt något om att precisera.

Vad jag säger är att jag utgår ifrån egna erfarenheter. Och hur jag tolkar C utifrån dessa. Det är inte jag som drar upp diverse exakta kriterier ang. en diagnos.

Däremot,
Så har jag under en längre tidsperiod minst en gång per vecka träffat diagnosticerade borderlinesociopater. Kvinnliga sådana.
Jag har suttit i gruppterapi med dessa och hört deras förklaringar till varför de handlat på ena eller andra sättet.
Tack vare att det var under terapiform så såg jag klara manupilationer, samvetslöshet och ett absolut, total avsaknad av omtanke för andra.

De enda behoven som fanns var deras. det enda som var viktigt OCH VERKLIGT för dessa kvinnor var dem själva.

Jag TROR att jag märkte detta ganska tydligt, då jag var äldre, och hade gått i terapi länge innan. Man lär sig av erfarenhet så att säga.

Det dessa kvinnor främst lärde mig var att passa mig jävligt noga för den typen av personer.
Jag skäms inte alls för att erkänna att de faktiskt skrämde skiten ur mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in