2008-08-14, 11:16
Medlem
Muffin Mans avatar

Om jag nu bortser från din mycket dryga ton i inlägget, så får jag väl säga att det är alldeles uppenbart att du kan dina saker. Men jag tror inte du inser att du inte kan allt och inte heller är "bäst". Vidare läser du dåligt och är på tok för emotionell. Några år till i yrket ska nog kunna råda bot på det. Har jag någonstans skrivit att du har fel? Har jag någonstans skrivit att du är avundsjuk?

I övrigt kissar jag på ditt CV.

(Ok då, det sista skrev jag bara för att det var roligt)
2008-08-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Angående Leif så skulle det se ganska dumt ut för honom om CS fälls då han så tvärsäkert pekat på alla brister i åtalet. Jag tror han skulle vara mer försiktig om han var osäker.
Nej för då får han ytterligare anledningar till att synas i media eftersom han måste tala om för alla hur fel domstolen har.
2008-08-14, 11:24
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Med risk för att bli tjatig..OM nu rätten väljer att tro att E:s minnen från kvällen är äkta? måste de inte då ta med i beaktningen att E beskrev en totalt annorlunda person än CS? eller kommer de plocka ut de bitar som låter bra? typ frasen "hi i´m Tine"?
Jag tycker det låter lite för enkelt att säga att hon kanske bara minns vissa bitar rätt och det som inte stämmer är falska minnen..

Jag tror att alla minnen är äkta, även de från början om att GM skulle vara kortare än CS är. Jag tror bara att de till en början är förvrängda, hon vet inte riktigt vilken minnesbild som hör hemma var. Därför kan längden på GM mycket väl vara från när hon står nedanför trappsteget vid ytterdörren, och minnet av GM från hallen kan mycket väl vara från när Emma ligger.

Jag förstår inte hur det kan vara konstigt att hon inte riktigt lyckas reda ut begreppen till en början, att hon inte lyckas hålla isär sina minnen i början. Jag tycker istället det märks väldigt väl att hon är mycket snurrig och desorienterad ett bra tag efter att hon vaknat upp, och där tror jag ingen säger mot mig.

Jag tycker hon i alla förhör har vart klarast om att GM ska ha haft stor näsa och mörka drag. Att GM är mullig har hon, återigen, aldrig sagt utan hon sa att hon kunde vara mullig eftersom kläderna satt illa.

Man måste ha i beaktande att Emma fick många slag mot huvudet och att hon var nedsövd ganska länge, så det måste ha tagit ett tag för henne att klarna till, att själv reda ut vad hon egentligen såg i sina minnen. Troligtvis har även rätten stor förståelse till detta.
2008-08-14, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag tycker hon i alla förhör har vart klarast om att GM ska ha haft stor näsa och mörka drag. Att GM är mullig har hon, återigen, aldrig sagt utan hon sa att hon kunde vara mullig eftersom kläderna satt illa.

Vilket kan ha berott på dubbla lager. Så jävla svårt är det inte att dra på sig dubbla omgångar kläder, man ser lite fetare ut och det är inte så jävla behagligt om det är varmt men om man snabbt vill byta om är det säkert effektivare än att klä av sig och klä på sig igen.
2008-08-14, 11:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Vore hemskt om så vore fallet med tanke på bristerna i den undersökningen, han ansåg t o m själv att minnestesterna kunde göras om så att man skulle kunna få en mer korrekt bild av hennes minne så som det ser ut idag. Åklagarsidan missade att begära en ny färsk minnesundersökning inför rättegången.

Varför skulle åklagaren begära det, när Sven-Åke Christiansson redan lämnat in en rapport till tingsrätten om att hans tester från april visar att E's minne är normalt?
http://nyhetskanalen.se/1.521348/2008/06/27/sa_gjordes_testerna

Att samme Sven-Åke Christiansson därefter skulle åberopa samma tester för att i rättegången påstå att E har "en mycket grav minnesstörning av organisk typ" och öht inte kan minnas 'ny' information, överstiger nog även en kompetent åklagares fantasi.
2008-08-14, 11:31
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Varför skulle åklagaren begära det, när Sven-Åke Christiansson redan lämnat in en rapport till tingsrätten om att hans tester från april visar att E's minne är normalt?
http://nyhetskanalen.se/1.521348/2008/06/27/sa_gjordes_testerna

Att samme Sven-Åke Christiansson därefter skulle åberopa samma tester för att i rättegången påstå att E har "en mycket grav minnesstörning av organisk typ" och öht inte kan minnas 'ny' information, överstiger nog även en kompetent åklagares fantasi.

Speciellt konstigt är det eftersom jag träffat E många ggr sen detta hände och då har hon mycket väl mints saker vi pratat om gången innan eller saker som hände. Så att hon inte kan minns ny info är bullsh*t och det gör att SÅCs trovärdighet faller helt i mina ögon!
2008-08-14, 11:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nej, uppfattningen delas ju bland annat av CS försvarsadvokat som bekant.

Man kanske ska vara lite tveksam till att lyssna alltförmycket på försvarsadvokater när det gäller åklagarprestationer och vad som krävs för fällande dom. Speciellt Silbersky har ju en förmåga att apa sig i pressen när bevisen inte räcker upp till den nivå som han anser rimlig. Han uttalar sig tvärsäkert i intervjuer under rättegången om hur oskyldig hans klient är och hur åklagaren inte lyckats bevisa ett skit, sen sitter han och gråter ut i morgonsoffan på nått TV program när hans klient trots detta ofattbart nog blir fälld.

Silbersky påstår bland annat i det inlägg du citerar att man inte lyckats binda CS till platsen, trots ett direkt utpekande av E. Han sitter med andra ord och gör bedömningar av bevisvärden på ett sätt som kan upplevas som lite...modigt. Här är det viktigt att komma ihåg att "minnesexperten" SÅC bara är ett hjälpmedel för rätten, han är inte Gud Fader själv vars ord är lag, Rätten väljer helt själv hur mycket vikt man ska fästa vid hans uppgifter.

Silbersky har en agenda här. Han vill ha lite av medialjuset som lyser på rättegången och han vill framstå som försvarsexperten som alla bör lyssna på (dvs vända sig till ifall de behöver hjälp själv någon gång i framtiden).

Jag håller med. Vi får inte glömma att Silbersky är killen som bestämt hävdar att Riccardo blev dödad i självförsvar! Han har alltså rutin att påstå de mest galna saker.
2008-08-14, 11:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är knappast en detalj som kommer att omnämnas i domen. Huruvida det var ovanligt för CS att eventuellt duscha länge efter att ha rest vet vi inget. De flesta gör nog det.
Nu börjar jag tro att du gör ditt bästa för att inte förstå. Om du dödar några människor, har blod på kläder och ansikte och tvättar bort det, så är det inte en trivial vardagsdusch. Du tvättar bort blodet bl a för att avlägsna bevis. Det har ingen betydelse om detta sedan skulle vara en 'detalj' i en dom, eller om det öht inte skulle tas upp i rätten. Det är fortfarande blod som tvättas bort efter ett mord.
2008-08-14, 12:03
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Speciellt konstigt är det eftersom jag träffat E många ggr sen detta hände och då har hon mycket väl mints saker vi pratat om gången innan eller saker som hände. Så att hon inte kan minns ny info är bullsh*t och det gör att SÅCs trovärdighet faller helt i mina ögon!

Vi måste komma ihåg att SÅC inte var det enda expertvittnet som vittnade om Emmas minnesbilder.

"Kl 17.32. Neurologen Jörgen Borg ska nu höras som sakkunnig. Också han hörs om Arbogamammans minneskapacitet och hennes möjligheter att minnas händelserna den 17 mars.

Rättens ordförande ber honom att kommentera Christianssons uppgifter – ”elegant och intressant”, svarar han.

– Jag är överrens med Sven-Åke Christiansson om hans slutsatser, även om jag inte är lika nyanserad som han är, säger Jörgen Borg." Källa: svd.se

Det finns inte en möjlighet att rätten kan bortse från två experters samstämmiga vittnesmål och då experter i den stora världen verkar vara betydligt mindre imponerade av skospåret än FB:s dito så vore allt annat än ett ogillande av åtalet en stor sensation.
2008-08-14, 12:04
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu börjar jag tro att du gör ditt bästa för att inte förstå. Om du dödar några människor, har blod på kläder och ansikte och tvättar bort det, så är det inte en trivial vardagsdusch. Du tvättar bort blodet bl a för att avlägsna bevis. Det har ingen betydelse om detta sedan skulle vara en 'detalj' i en dom, eller om det öht inte skulle tas upp i rätten. Det är fortfarande blod som tvättas bort efter ett mord.

Håller med. Det är inte som en dusch före ett krogbesök.
Sen var det någon som skrev att hyresvärdinnan hade sagt olika i förhöret och när hon vittnade.
Jag vet inte med er, men för mig så kommer det upp mer och mer detaljer om jag får fundera på vad som egentligen har hänt, oavsett vad själva saken handlar om.
Och när hon blev förhörd hade hon kanske inte tänkt speciellt mycket på just den kvällen, men ju mer hon tänker på det, desto mer minnen kommer upp?
2008-08-14, 12:07
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Hur skulle du bedöma din förmåga att avgöra Silberskys yrkeskunnande? Jag är genuint nyfiken. Själv har jag en jur.kand-utbildning, två års tingsmeritering och ungefär sex år som yrkesverksam med en massa processande. Jag tycker att Silbersky är en pajas. Alla kollegor jag pratat med tycker att han är en pajas, och den allmänna uppfattningen om Silbersky är att han går i sin mentors fotspår (Henning Sjöström, om han är bekant).

Men här har vi nu Muffin Man som menar att jag har fel, Silbersky är tvärtom mycket skicklig, speciellt på att hålla korsförhör tydligen, och att jag bara är avundsjuk. Så, frågan uppkommer ganska naturligt, vad är det du tycker är så bra med Silberskys korsförhör? Det faktum att han ofta lyckas få målsäganden att börja gråta? Det faktum att han är ganska legendarisk för sina våldtäktsförsvar (den berömda "du har ju haft sex med okända förut"-linjen)? Faktum är att en ganska bra beskrivning av Silberskys korsförhörsmetod är att han försöker skrämma livet ur målsäganden/vittnet genom en blandning av hot (ljuger du kan du hamna i fängelse), halvsanningar (om du inte minns exakt alla detaljer så bör du inte uttala dig alls), påhopp (du har problem med alkoholen va) och trakasserier (brukar du klä dig så utmanande för att få tillfälliga sexuella förbindelser).

Med den standarden skulle vem som helst vara en expert på korsförhör. Plocka in Kenny Kuk eller Tulpanpernilla bara och släpp lös dem i all sin prakt så kan jag lova att du skulle få samma effekt som Silbersky har. Är man bara otrevlig nog och tillräckligt rabiat så kommer man långt.

Sen att Silbersky har många klienter går hand i hand med hans förmåga att synas i media.

Du jämför Silbersky med två stycken snorungar på ett forum. Där försvann din trovärdighet. /IGNORE
2008-08-14, 12:09
Medlem
Jole25s avatar
Jag läste FUP igår. Läste ngnstans i det tyska förhöret att CS uppgav att hon fått ett sammanbrott i Sverige och beskrev det som en black-out. Hade jag varit åklagare så hade jag nog gått ganska hårt på det. Black-out kan det ju vara som hände just den där 17 mars...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in