2008-08-14, 10:26
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Men fatta att du citerar Leif Silbersky. Han är inte direkt en auktoritet om vi säger så. Han må vara den mest kända advokaten för media och allmänheten, men i juristkretsar är han ungefär lika respekterad som en kopp snor, vilket händelsevis också är en ganska bra beskrivning av hans kompetensnivå inom juridiken.

Det kan nog vara sant det, men det ligger också en hel del avundsjuka i denna juristkretsarnas bedömning. Enligt mitt förmenande är Leif Silbersky en mycket skicklig yrkesman. Det finns få personer i Sverige med hans förmåga att t.ex. hålla korsförhör. Juridik är inte bara kunskap om rättsliga förhållanden utan ska också omsättas i den praktiska verkligheten. Silberskys framgångar i det avseendet (bl.a. monetärt och medialt) talar för sig själva.
2008-08-14, 10:30
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag undrar om du uppfattar inläggen rätt i det här fallet. Referatet var: "Under sitt vittnesmål berättade hyresvärdinnan om mordnatten.
Om hur hon vaknade av att tyskan kom hem och sprang ut i köket.
- Sedan gick hon in i badrummet och tvättade sig länge. " undercoverninja
undrade efter att ha läst detta:
"Minns inte inte om jag har läst något om det här i FUP:en, någon annan som kan uppfriska mitt minne?"

Därefter urartade diskussionen snart, mest pg a argumentation av typen att man inte begår mord för att man tvättar sig. Men detta betyder inte att referatet var ointressant. Vi har en person som enligt hypotesen (åtalet) för en stund sedan begått flera våldsamma mord och kan antas ha fått blod på både kläder och kropp. Vittnesmål om hemkomsten och beteende som ansågs annorlunda eller signifikant är knappast 'helt irrelevanta saker'.

Det är knappast en detalj som kommer att omnämnas i domen. Huruvida det var ovanligt för CS att eventuellt duscha länge efter att ha rest vet vi inget. De flesta gör nog det.
2008-08-14, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nej, uppfattningen delas ju bland annat av CS försvarsadvokat som bekant.

Man kanske ska vara lite tveksam till att lyssna alltförmycket på försvarsadvokater när det gäller åklagarprestationer och vad som krävs för fällande dom. Speciellt Silbersky har ju en förmåga att apa sig i pressen när bevisen inte räcker upp till den nivå som han anser rimlig. Han uttalar sig tvärsäkert i intervjuer under rättegången om hur oskyldig hans klient är och hur åklagaren inte lyckats bevisa ett skit, sen sitter han och gråter ut i morgonsoffan på nått TV program när hans klient trots detta ofattbart nog blir fälld.

Silbersky påstår bland annat i det inlägg du citerar att man inte lyckats binda CS till platsen, trots ett direkt utpekande av E. Han sitter med andra ord och gör bedömningar av bevisvärden på ett sätt som kan upplevas som lite...modigt. Här är det viktigt att komma ihåg att "minnesexperten" SÅC bara är ett hjälpmedel för rätten, han är inte Gud Fader själv vars ord är lag, Rätten väljer helt själv hur mycket vikt man ska fästa vid hans uppgifter.

Silbersky har en agenda här. Han vill ha lite av medialjuset som lyser på rättegången och han vill framstå som försvarsexperten som alla bör lyssna på (dvs vända sig till ifall de behöver hjälp själv någon gång i framtiden).

Men i det här fallet har ju Leif inget att vinna eller förlora på. "bara" sin trovärdighet vilket han borde vara mån om som advokat.
Jag vet inte vilken expert det var som sa att rätten inte har någon anledning att inte ta minnesexpertens uttalande på allvar..jag förstår inte varför de skulle lyssna mer på E än på honom? Jag vill såklart något helt annat men jag tänker på hur DE resonerar.
2008-08-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Men i det här fallet har ju Leif inget att vinna eller förlora på. "bara" sin trovärdighet vilket han borde vara mån om som advokat.
Jag vet inte vilken expert det var som sa att rätten inte har någon anledning att inte ta minnesexpertens uttalande på allvar..jag förstår inte varför de skulle lyssna mer på E än på honom? Jag vill såklart något helt annat men jag tänker på hur DE resonerar.
Vem var på platsen när det hände? E eller "experten"? ("experten" som påstår att E inte kan minnas något från dådet eller ens timmarna innan. Vilket har motbevisats av vittnen)

Och jo, Leif har visst saker att vinna på att "snacka ner" åklagaren och av att synas/höras i media. Om han kan verka kompetent och framhäva sin egen förträfflighet så får han fler klienter vilket ger mer klirr i kassan.
2008-08-14, 10:37
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Det kan nog vara sant det, men det ligger också en hel del avundsjuka i denna juristkretsarnas bedömning. Enligt mitt förmenande är Leif Silbersky en mycket skicklig yrkesman. Det finns få personer i Sverige med hans förmåga att t.ex. hålla korsförhör. Juridik är inte bara kunskap om rättsliga förhållanden utan ska också omsättas i den praktiska verkligheten. Silberskys framgångar i det avseendet (bl.a. monetärt och medialt) talar för sig själva.

Hur skulle du bedöma din förmåga att avgöra Silberskys yrkeskunnande? Jag är genuint nyfiken. Själv har jag en jur.kand-utbildning, två års tingsmeritering och ungefär sex år som yrkesverksam med en massa processande. Jag tycker att Silbersky är en pajas. Alla kollegor jag pratat med tycker att han är en pajas, och den allmänna uppfattningen om Silbersky är att han går i sin mentors fotspår (Henning Sjöström, om han är bekant).

Men här har vi nu Muffin Man som menar att jag har fel, Silbersky är tvärtom mycket skicklig, speciellt på att hålla korsförhör tydligen, och att jag bara är avundsjuk. Så, frågan uppkommer ganska naturligt, vad är det du tycker är så bra med Silberskys korsförhör? Det faktum att han ofta lyckas få målsäganden att börja gråta? Det faktum att han är ganska legendarisk för sina våldtäktsförsvar (den berömda "du har ju haft sex med okända förut"-linjen)? Faktum är att en ganska bra beskrivning av Silberskys korsförhörsmetod är att han försöker skrämma livet ur målsäganden/vittnet genom en blandning av hot (ljuger du kan du hamna i fängelse), halvsanningar (om du inte minns exakt alla detaljer så bör du inte uttala dig alls), påhopp (du har problem med alkoholen va) och trakasserier (brukar du klä dig så utmanande för att få tillfälliga sexuella förbindelser).

Med den standarden skulle vem som helst vara en expert på korsförhör. Plocka in Kenny Kuk eller Tulpanpernilla bara och släpp lös dem i all sin prakt så kan jag lova att du skulle få samma effekt som Silbersky har. Är man bara otrevlig nog och tillräckligt rabiat så kommer man långt.

Sen att Silbersky har många klienter går hand i hand med hans förmåga att synas i media.
2008-08-14, 10:40
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo

Han kan inte förlora sin trovärdighet. Bland de som vet någonting om juridiken så har han ingen, och bland de som inte vet någonting om juridiken så uppfattas det inte som att Silbersky haft fel. När domstolen dömer tvärt emot vad han trodde/tyckte så far han bara ut i en brinnande kritik av domstolen. HAN har ju aldrig fel, det är domstolen som gör fel i så fall. Vänta bara och se vad som händer om CS fälls i tingsrätten. Silbersky kommer att vara en av de första som kastar sig fram mot TV-kamrorna och förklarar hur ofattbart konstigt rätten har dömt och hur han hoppas att hovrätten kan ställa allt tillrätta.
2008-08-14, 10:53
Bannlyst
Vet man vad tyskan gjorde tiden mellan det då hon anlände till Stockholm till att hon kom till lägenheten i Skarpnäck? Har man konfronterat henne med det? Av vad jag förstått så har hon haft tre timmar på sig. Det är lång tid och man hinner göra sig av med mycket bevismaterial.
2008-08-14, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Vem var på platsen när det hände? E eller "experten"? ("experten" som påstår att E inte kan minnas något från dådet eller ens timmarna innan. Vilket har motbevisats av vittnen)

Och jo, Leif har visst saker att vinna på att "snacka ner" åklagaren och av att synas/höras i media. Om han kan verka kompetent och framhäva sin egen förträfflighet så får han fler klienter vilket ger mer klirr i kassan.

Jag vet som sagt var inte hur rätten tänker. Jag försöker bara gissa. Men låter det troligt att de kommer säga "vi tror E minns rätt då hon kanske var vid medvetande trots allt" "vi bortser från expertutlåtandet"..
Jag tycker det låter osannolikt att de skulle tänka så men visst, vi får se.

Angående Leif så skulle det se ganska dumt ut för honom om CS fälls då han så tvärsäkert pekat på alla brister i åtalet. Jag tror han skulle vara mer försiktig om han var osäker.
2008-08-14, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Vet man vad tyskan gjorde tiden mellan det då hon anlände till Stockholm till att hon kom till lägenheten i Skarpnäck? Har man konfronterat henne med det. Av vad jag förstått så har hon haft tre timmar på sig. Det är lång tidoch man hinner göra sig av med mycket bevismaterial.

CS säger ju att hon hoppade av vid Gullmarsplan och gick hem, sen säger hon också att hon kom hem tidigare än vad hyrestanten säger. Det är hennes svar på den frågan..Jag tror också hon gömt/ gjort sig av med saker under den tiden.
2008-08-14, 11:01
Medlem
Muffin Mans avatar
En kvalificerad gissning:

A. Jag är övertygad om att rätten kommer att ta intryck av E:s utpekande. Med hänsyn till det trauma hon utsatts för och den sakkunniges bedömning finner man dock att att hennes utpekande måste värderas med stor försiktighet.

B. Ett antal faktorer som talar för att E faktiskt minns och några faktorer som talar mot avhandlas. I målet har inte något framkommit som tyder på att E skulle ha något att vinna på att felaktigt beslå CS för de avskyvärda brotten. E:s berättelse får därför "lite plus" i avvägningen.

C. Utpekandet kan inte ensamt ligga till grund för att fälla CS utan en värdering av samtliga omständigheter måste göras.

D. Om rätten avser att fälla CS kommer det bli knepigt att få ihop argumenten fortsättningsvis.

E. I den ena vågskålen har rätten att ta hänsyn till att CS i princip inte kan lämna en enda rimlig förklaring för de omständigheter som är besvärande för henne. Besvärande omständigheter finns det gott om i målet. I den andra vågskålen har rätten att se till att det inte finns ett enda verkligt bevis som knyter CS till våldsgärningarna.

Utgången av målet är helt ovisst. Det är öppet fält för vem som helst att ge sin gissning. Ingen åsikt kan anses mer fel eller rätt än någon annan.

Personligen tror jag att CS fälls, såväl i tingsrätt som i hovrätt. För en hederlig redovisning får jag väl även tillägga att detta är min förhoppning.
Senast redigerad av Muffin Man 2008-08-14 kl. 11:04.
2008-08-14, 11:11
Bannlyst
Med risk för att bli tjatig..OM nu rätten väljer att tro att E:s minnen från kvällen är äkta? måste de inte då ta med i beaktningen att E beskrev en totalt annorlunda person än CS? eller kommer de plocka ut de bitar som låter bra? typ frasen "hi i´m Tine"?
Jag tycker det låter lite för enkelt att säga att hon kanske bara minns vissa bitar rätt och det som inte stämmer är falska minnen..
2008-08-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Vet man vad tyskan gjorde tiden mellan det då hon anlände till Stockholm till att hon kom till lägenheten i Skarpnäck? Har man konfronterat henne med det? Av vad jag förstått så har hon haft tre timmar på sig. Det är lång tid och man hinner göra sig av med mycket bevismaterial.

Ingen utom CS vet när hon kom fram till lägenheten i Skarpnäck. Hyresvärdinnan säger att hon vaknade när CS kom och att klockan var si och så. Om det var nu i samma förhör eller ett annat säger hon att hon ser inte så bra eftersom hon är opererad i ögat.

Kanske såg hon fel på tiden.

Hon har ju också i rätten svamlat att CS skulle ha tvättat sig länge den aktuella kvällen. I förhören med polisen säger hon att CS har varit i köket och sedan småsprungit in i sitt rum.

Minns hon bättre nu efter flera månader efter händelsen?

ALLA vittnen från BÅDA sidorna ändrar sig hela tiden. Det verkar som bilderna i vittnernas huvuden blir klarare och klarare med tiden.

Jag personligen brukar minnas händelser bäst just efter händelsen.. Sen när veckor och månader går bleknar minnen allt eftersom tiden går.
Men kanske är mitt minne inte normalt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in