2008-08-12, 22:44
Medlem
osekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
FUN sid.1250

T ringer då 112 för att tillkalla ambulans. T säger att han inte riktigt minns vad
som händer sedan men uppger att han försöker hålla upp E kropp så att hon inte skulle somna.

FUP sid 223

MAN "Saga…Emma sitter och andas. Emma, ta det lugnt, sitt ner, jag försöker ta hand
om det här."

Låter som hon försöker ställa sig. Skulle du däga sitt ner till nån som ligger, eller skulle du säga sitt upp?
2008-08-12, 22:52
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Vad är det som gör att det CS säger i rätten är så trovärdigt? Hon har ju pluggat FUP.

Och sökt i DN 20 mars kl 14.40 (ca) om Arbogamordet enl tyskarnas genomgång av hennes dator

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=753059
Är det denna hon fick upp, kan det förklara varför hon kände sig säker och gick till polisen. Hon var nog säker på att de bara ville prata lite.
Har inte hittat någon artikel från DN den 19-20 Mars.
2008-08-12, 22:52
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oseko
FUP sid 223

MAN "Saga…Emma sitter och andas. Emma, ta det lugnt, sitt ner, jag försöker ta hand
om det här."

Låter som hon försöker ställa sig. Skulle du däga sitt ner till nån som ligger, eller skulle du säga sitt upp?
Jag får det till att låta som hon rasar ihop från den sittande ställning som T satt henne i.
Det står också i FUn i förhör med T.

FUP sid.1252
T blir alldeles ställd då han ser att det är blod på samtliga som ligger där, han ser även
att det är hack i pannan och tinningen på pojken som ligger utanför köket. Även S har ett
jack i pannan såvitt han kan se. Han blir alldeles paralyserad av det här och först fattar han
inte vad det är, funderar varför de ligger på det här viset, men rusar sen in och får tag på en
telefon i datarummet. Det är E telefon, hans gamla mobiltelefon, och ringer 112. Han
får då en del frågor av kvinnan på det här 112-numret och under tiden vet han inte vad han
ska göra och han lägger ifrån sig telefonen och försöker att lyfta upp E från golvet. När
han tar tag i henne öppnar hon ena ögat, men hon är inte kontaktbar. Efter det får E ligga
kvar på golvet och han inväntar tillkallad ambulans.
Efter några minuter kommer den första ambulansen till platsen och därefter kommer även
polis till platsen och flera ambulanser. På grund av att han har försökt att lyfta upp E från
golvet här så har han blod på sina kläder och även blod i ansiktet och på händerna.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2008-08-12 kl. 22:56.
2008-08-12, 22:55
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Jag får det till att låta som hon rasar ihop från den sittande ställning som T satt henne i.
Det står också i FUn i förhör med T.

Jag själv brukar säga "sitt upp" om det är någon som är på väg från sittande till liggande läge. Men där ser man hur mycket utrymme för tolkning som egentligen finns
2008-08-12, 22:57
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Och sökt i DN 20 mars kl 14.40 (ca) om Arbogamordet enl tyskarnas genomgång av hennes dator

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=753059
Är det denna hon fick upp, kan det förklara varför hon kände sig säker och gick till polisen. Hon var nog säker på att de bara ville prata lite.
Har inte hittat någon artikel från DN den 19-20 Mars.

Ja...

Kan f ö dra mig till minnes om att det var hennes mor som delgav henne att hon var eftersökt? Minns jag helt fel då?
2008-08-12, 22:57
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Då kan man inte kallas för kontaktbar och medveten eftersom man inte regerar på tilltal.

"Kontaktbar" i sammanhanget är INTE samma sak som att man reagerar på tilltal. Kontaktbar i RLS (Reaktionsgradskalan) är man även om man reagerar på smärtstimuli.

Av vad detta har med saken att göra fattar jag skvatt inget.
Senast redigerad av Arabesque 2008-08-12 kl. 23:03. Anledning: Den satans tryckfelsnissen...!
2008-08-12, 22:59
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Då kan man inte kallas för kontaktbar och medveten eftersom man inte regerar på tilltal.

Har du varit så där otäckt -och misslyckat - berusad någon gång?
Jag gör egentligen inga liknelser mellan ett yttre våld mot huvudet och hjärnans status av för mycket alkohol men i det tillståndet har man en medvetandegrad fastän att man inte svarar på tilltal.

Medvetslöshet mäts säkerligen inte endast i kriterier som att den tilltalade svarar eller inte.
Då skulle vi nog ha haft medvetandegrader indelat som paragrafer.

* Patienten svara på tilltal sluddrigt (2:1)
* Patienten svarar på tilltal med sludder men med inslag av grymtningar (2:3)
* Patienten svarar på tilltal genom höga grymtningar men är i avsaknad av sludder (2:8)
* Patienten svarar svagt på tilltal med en antydan till en grymtning (3:4)

Nu ska en trött Astracan lägga sig.

God Natt allihopa!

Ps! Det som framkom av dagens vittnesmål är väl att det nu råder mindre tvivel ang. CS skoinnehav vid tidpunkten för brottet samt att den påstådda graviditeten nästintill är en omöjlighet.
Inget av detta kan binda henne vid platsen dock så jag ställer mig fortfarande neutral framför spåkulan om detta räcker för en fällande dom eller inte.
Senast redigerad av Astracan 2008-08-12 kl. 23:01.
2008-08-12, 23:01
Medlem
Soppas avatar
Du tulpanen med skägget - vad säger du om att CS har sökt även på Luttas nick på internet?
Eller var även det en okänd festkompis som gjorde?
2008-08-12, 23:03
Bannlyst
Enligt tyskans hyresvärdinna så var inte det den hammaren som åklagaren visade upp som hade försvunnit i lägenheten.Ännu ett bakslag för åklagaren.
2008-08-12, 23:03
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Har du varit så där otäckt -och misslyckat - berusad någon gång?
Jag gör egentligen inga liknelser mellan ett yttre våld mot huvudet och hjärnans status av för mycket alkohol men i det tillståndet har man en medvetandegrad fastän att man inte svarar på tilltal.

Medvetslöshet mäts säkerligen inte endast i kriterier som att den tilltalade svarar eller inte.
Då skulle vi nog ha haft medvetandegrader indelat som paragrafer.

* Patienten svara på tilltal sluddrigt (2:1)
* Patienten svarar på tilltal med sludder men med inslag av grymtningar (2:3)
* Patienten svarar på tilltal genom höga grymtningar men är i avsaknad av sludder (2:8)
* Patienten svarar svagt på tilltal med en antydan till en grymtning (3:4)

Nu ska en trött Astracan lägga sig.

God Natt allihopa!

Ps! Det som framkom av dagens vittnesmål är väl att det nu råder mindre tvivel ang. CS skoinnehav vid tidpunkten för brottet samt att den påstådda graviditeten nästintill är en omöjlighet.
Inget av detta kan binda henne vid platsen dock så jag ställer mig fortfarande neutral framför spåkulan om detta räcker för en fällande dom eller inte.
Nu ansåg ambulanspersonalen att hon svara på smärta. Dock inget svar fick dom på tilltal.
2008-08-12, 23:06
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Jag själv brukar säga "sitt upp" om det är någon som är på väg från sittande till liggande läge. Men där ser man hur mycket utrymme för tolkning som egentligen finns
Utrymme för tolkning får du fråga T och polis om. Jag gör endast utkast från FUn.
2008-08-12, 23:09
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Utrymme för tolkning får du fråga T och polis om. Jag gör endast utkast från FUn.

Ja det står att han försökt sätta henne upp. Men sen säger han under samtal att han ska sitta ner, vilket iaf jag tolkar som att hon försöker resa sig upp. Med tanke på hur hon reagerat när ambulansmännen varit där, så är det inte särskilt långsökt att hon försökt förflytta sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in