2008-08-12, 14:42
Medlem
...

Inget går att fastställa till 100 %, det är i mångt och mycket därför det sitter spån och siar här hit och dit.
2008-08-12, 14:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
/.../ Nu kan man dock fråga sig vart fan mordvapnet tog vägen. Kan det ha hamnat i Arbogaån?
Finns det inga vattendrag eller otillgängliga skogspartier i Stockholmstrakten? Att strö ut grejerna i Arboga fanns det ingen tid till, och knappast heller till något ombyte – vilket också övervakningskameran kan sägas utvisa. Det synes inte heller ha funnits tid till att stiga av i t ex Strängnäs eller Eskilstuna, för att efter undanröjande av mordrekvisitan sedan ta sig till S-näck.

MT har gjort sig av med en väska, en mörk jacka, ett par jeans, ett par tygskor (modell Van Bearcat), ev. ett par handskar, en huvudbonad samt en blodig hammare.

Mest praktiskt hade kanske varit om MT ersatt ombytet i sin axelremsväska med mordutrustningen, för att därefter lägga en större sten (hammaren otillräcklig som sänke) i väskan och förpassa den till någon lämplig sjöbotten. – Gullmarsplan skulle ev. kunna vara en ledtråd härvidlag.

FUP, s. 1543f:
Citat:
Vad det gäller hemresan till bostaden säger S-r vidare, att hon under resan med tunnelbanan dit, besvärades av att det fanns så många berusade människor på tåget att hon inte ville åka med det hela vägen fram till S-näck. Det fick till följd att hon steg av vid Gullmarsplan varefter hon fortsatte till fots till bostaden och efter att hon kommit hem så åt hon och packade en del för den hemresa som hon skulle göra till Tyskland under nästföljande dag. I samband med att hon åt kom hon att titta på klockan i kökets mikrovågsugn och med anledning av det kommer hon då ihåg att klockan då var 22.45.

Hon säger att hennes hyresvärdinna var hemma när hon kom hem och vad det beträffar den packning som hon förberedde för nästföljande dag säger hon att det inte var så stor eftersom hon ville kunna ta med sig allt som handbagage. Det gjorde att hon inte packade särskilt mycket kläder och i övrigt så packade hon ner sin bärbara dator, en del böcker och ett par skor. Beträffande skorna säger S-r att det var samma svarta gymnastikskor som hon tidigare beskrivit och att hon under nästföljande dag, vid återfärden till Tyskland, bar ett par bruna stövlar.
FUP, s. 1132:
Citat:
L vaknade sedan vid runt klockan 24 av att C kom hem men de pratade inget med varandra. L gick sedan upp på toaletten och hon såg inget onormalt i lägenheten. L gick sedan och lade sig men vaknade klockan 3 av att det lyste i C:s rum. L satte sig upp i sängen och harklade sig för att få C att förstå att det var dags att släcka lampan. L hörde att C höll på med något i sitt rum men L vet inte vad C gjorde.
FUP, s. 1134:
Citat:
L uppger att det tar 19 min med tunnelbana från T Centralen till Skarpnäck och att det sedan tar 5 minuter att gå från tunnelbanestationen till Horisontvägen 59.
Det här med ”berusade människor” med åtföljande fördröjning av hemkomsten kan på goda grunder ifrågasättas.

MT har drygt två oredovisade timmar – och enligt sina egna uppgifter en dryg timme.
2008-08-12, 14:44
Medlem
hayennas avatar
utpekning

Citat:
12.26
Under det inspelade förhöret med tyskans vän spelade åklagaren upp filmsnuttar från stationen där tyskan ska ha gått förbi. Två gånger pekar han ut personen som han tror är tyskan. Det är det sista som händer i det inspelade förhöret med tyskans vän.

Någon som vet om han pekade ut det som "borde" vara tyskan vid de två tillfällena?
2008-08-12, 14:47
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Går det inte att göra en gyn-undersökning på tyskan så ser man ju på en gång om hon har fött barn eller inte.

Borde ju synas på livmodern eller liknande efter så här kort tid.

Går det inte att tvångsundersöka?

Det är inte 100% att du kan avgöra om hon varit gravid. Men oftast så kan det synas på te x livmodertappen, som inte sluts ordentligt.

[edit: typ 5:a på bollen :P]
2008-08-12, 14:47
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Hm?
Jag håller med dig WH, det här vittnesmålet är mycket märkligt.
Vad betyder tex
Citat:
– Jag hade förstått att när förhållandet hade tagit slut, hade det blivit suddigt i huvudet om hennes vistelse i Sverige, säger vittnet i det inspelade förhöret.
2008-08-12, 15:01
Medlem
klädsel

Jag kan inte sluta förvånas över de ständiga frågorna/diskussionerna ang. klädsel mm. Jag minns fan inte inte vag jag hade på mig i förrgår, jag minns inte heller vad jag hade på mig på midsommarafton eller nyårsafton. Formligen patetiskt att tala klädsel så långt tillbaka i tiden. Hur fan kan det ha betydelse för en rättegång. Minns åklagaren vad denne bar för kläder i mars, nja.
2008-08-12, 15:07
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Vilka vittnen kliver av?

Vilka vittnen tror ni det är som får kliva av p.g.a tidsbrist?
Expressen.

Åklagare Gummesson påpekar för rätten att hon kan avstå de två sista vittnena som är planerade för dagen. De slipper därför att vittna. Det innebär att bara två vittnen återstår för dagen.
2008-08-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekar`n
Jag kan inte sluta förvånas över de ständiga frågorna/diskussionerna ang. klädsel mm. Jag minns fan inte inte vag jag hade på mig i förrgår, jag minns inte heller vad jag hade på mig på midsommarafton eller nyårsafton. Formligen patetiskt att tala klädsel så långt tillbaka i tiden. Hur fan kan det ha betydelse för en rättegång. Minns åklagaren vad denne bar för kläder i mars, nja.
Alla minns inte detta men en del minns väldigt bra. De som minns kan vara till nytta när det gäller att identifiera en person och placera denne på en viss plats vid en viss tid, dessa kallas då att vittna. Du skulle sannolikt inte kallas att vittna baserat på din egen uppgift om din förmåga att minnas klädsel. Om åklagaren minns eller inte minns vad han hade för kläder i mars är inte av intresse i målet.
2008-08-12, 15:10
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13

Sen har vi övergett "två edsvurna vittnen är fullt bevis" för ungefär tusen år sedan...

Det tror jag inte. Straffrätten, som vi känner den idag, har bara 300 år eller så på nacken. Utan att ha dubbelkollat (eller ens enkelkollat), skulle jag påstå att fri bevisprövning infördes i Sverige fullt ut i och med att rättegångsbalken antogs 1942. Jag är i alla fall helt säker på att man hittar formella bevisprövnings- och värderingsregler i Sverige under 1800-talet.

OT, men ändå. I övrigt tycker jag att dina inlägg är vederhäftiga.
2008-08-12, 15:10
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Finns det inga vattendrag eller otillgängliga skogspartier i Stockholmstrakten? Att strö ut grejerna i Arboga fanns det ingen tid till, och knappast heller till något ombyte – vilket också övervakningskameran kan sägas utvisa. Det synes inte heller ha funnits tid till att stiga av i t ex Strängnäs eller Eskilstuna, för att efter undanröjande av mordrekvisitan sedan ta sig till S-näck.

Verktygsgatan ligger inte långt ifrån varken Arbogaån eller tågstationen dock, så det är inte HELT omöjligt, men du har givetvis rätt i att det verkar rimligare att hon har spridit ut det någonstans under dom två timmarna hon var borta i Stockholmstrakten.
2008-08-12, 15:17
Medlem
Sista vittnet hade aldrig träffat den åtalade och återberättade bara vad hon hört från andra.
Är detta tillåtet i svensk domstol? Har väl sett för många amerikanska serier då detta skulle tas bort som ett "hearsay"-vittne.

Hur hårt värderas ett sådant vittnesmål i svenska domstolar?
Senast redigerad av marwede 2008-08-12 kl. 15:19.
2008-08-12, 15:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Om det funnits blodstänk på hår som tryckts mot kudde så borde nog det kunna analyserats.
Tydligt blodstänk, ja, absolut. Men kom ihåg att ifall CS är gm, så har blodet suttit kapilläruppsuget i håret i fem timmar innan hon kommer i säng, och hunnit koagulera rätt bra på den tiden. Någon kontaktöverföring av flytande blod kan vi nog inte räkna med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in