2014-02-15, 21:26
Medlem
Har fortfarande inte fått en konkret svar på min fråga... Är det bara engelsk kurslitteratur på datavetenskapliga programen eller finns de på svenska också? Är dataprogramen man använder sig av också på engelska?
Citera
2014-02-16, 06:54
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Har fortfarande inte fått en konkret svar på min fråga... Är det bara engelsk kurslitteratur på datavetenskapliga programen eller finns de på svenska också? Är dataprogramen man använder sig av också på engelska?

Någon speciell anledning till din ängslighet över engelska?

Skulle säga att har man problem med engelskan blir nog data- och systemvetenskap bra kämpigt. Majoritet av litteraturen inom dessa ämnen är på engelska.
Citera
2014-02-16, 10:31
Medlem
ConnectUs avatar
Citat:

Givetvis är engelska ett oerhört viktigt språk att kunna flytande. Inte bara under programmets gång men självklart även efter examen inom arbetslivet.

Kommer bli jobbigt att ta sig igenom detta program om du inte har goda kunskaper i engelska. Ännu svårare lär det bli för dig om du ska arbeta i branschen.
Citera
2014-02-16, 10:45
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnectU
Givetvis är engelska ett oerhört viktigt språk att kunna flytande. Inte bara under programmets gång men självklart även efter examen inom arbetslivet.

Kommer bli jobbigt att ta sig igenom detta program om du inte har goda kunskaper i engelska. Ännu svårare lär det bli för dig om du ska arbeta i branschen.

Bara med tanke på att referenser och manualer för olika bibliotek och liknande (om vi pratar programmeringsdelen) nästan uteslutande är på engelska...

höll på att skriva en längre utläggning men kort skulle jag istället säga att engelska är ett 100%-igt krav att kunna för att läsa data- och systemvetenskap. Finns knappt svensk litteratur till kurserna till att börja med och den som finns är oftast, inte alltid, men oftast snäppet sämre än den engelska motsvarigheten.
Citera
2014-02-16, 18:25
Medlem
popeondopes avatar
jag läser kandidat programmet i matematik på SU och kommer ha 75 HP till slutet av sommaren. Jag funderar på att byta till datavetenskap på Uppsala för att jag vill plugga i en studentstad och jag vill jobba med IT. Målet är att ha ett jobb där jag gör mest matematik ( diskret matematik, linjär algebra och talteori) och tillämpar det inom programmering. är datavetenskap en bra utbildning för det? finns det matematik tunga kurser? jag vill inte massproducera appar och hemsidor. jag vill jobba med algoritmer, numeriskametoder och liknande. Är det ett bra utbildningsval?
Citera
2014-02-16, 21:40
Medlem
Citat:

Att kunna engelska flytande är ett krav när du ska söka jobb efter examen.
Dessutom är typ all kurslitteratur på engelska om inte lärare tar någon sketen bok som en kollega eller vän skrivit. (händer ibland)..

Även inom programmering är engelska ett krav. All dokumentation för hjälp och guidning är på engelska. Har du problem ska du söka på engelska. All kommentering ska vara på engelska, iaf när du börjar jobba.
Citera
2014-02-17, 18:50
Medlem
Noterade att DSV på SU erbjuder fristående kurser som nästan exakt överensstämmer med innehållet på kandidatprogrammet det första året, med undantag av att logikkursen ersätts av en programmeringskurs. På DSV III kan man sedan välja att skriva en kandidatuppsats och alltså potentiellt sett ta ut en examen redan efter 1,5 år, förutsatt att man har tidigare högskolestudier bakom sig. Är det någon som har följt ett sådant upplägg?

Tycker som många andra att flera av kurserna som erbjuds inom ramen av kandidatprogrammet inte känns särskilt relevanta. Anta att man istället läser de fristående kurserna, tar ut en fil.kand. med andra biämnen, och sedan kompletterar med relevanta delkurser i t.ex. programmering. Hur tror ni en arbetsgivare skulle bedöma en sådan examen?
Citera
2014-02-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
jag läser kandidat programmet i matematik på SU och kommer ha 75 HP till slutet av sommaren. Jag funderar på att byta till datavetenskap på Uppsala för att jag vill plugga i en studentstad och jag vill jobba med IT. Målet är att ha ett jobb där jag gör mest matematik ( diskret matematik, linjär algebra och talteori) och tillämpar det inom programmering. är datavetenskap en bra utbildning för det? finns det matematik tunga kurser? jag vill inte massproducera appar och hemsidor. jag vill jobba med algoritmer, numeriskametoder och liknande. Är det ett bra utbildningsval?

Går själv kandidatprogrammet i matematik på UU och har många vänner som läser typ det du pratar om, dvs mer teoretisk datavetenskap än applicerad sådan. Med tanke på hur fritt du kan välja dina kurser så borde det inte vara några problem egentligen. Du borde kika igenom kurskatalogen och kanske prata med institutionen här om du är nyfiken.
Citera
2014-02-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reixach
Noterade att DSV på SU erbjuder fristående kurser som nästan exakt överensstämmer med innehållet på kandidatprogrammet det första året, med undantag av att logikkursen ersätts av en programmeringskurs. På DSV III kan man sedan välja att skriva en kandidatuppsats och alltså potentiellt sett ta ut en examen redan efter 1,5 år, förutsatt att man har tidigare högskolestudier bakom sig. Är det någon som har följt ett sådant upplägg?

Tycker som många andra att flera av kurserna som erbjuds inom ramen av kandidatprogrammet inte känns särskilt relevanta. Anta att man istället läser de fristående kurserna, tar ut en fil.kand. med andra biämnen, och sedan kompletterar med relevanta delkurser i t.ex. programmering. Hur tror ni en arbetsgivare skulle bedöma en sådan examen?

Det stämmer som du säger, att man kan ta ut sin examen redan efter 1,5 om du har DSV I-III (ink godkänd uppsats).

Vilka kurser tycker du inte är relevanta på kandidatprogrammet? Vilka bi ämnen skulle du isåfall vilja ta med? Många kombinerar ekonomi tillsammans med IT vilket är en ganska bra blandning. Anser dock själv att 30-60hp inom ekonomi får räcka, 90-90 ekonomi/IT blir bara trams. Jag läser själv fristående kurserna och det fungerar galant, väldigt stor valfrihet när det kommer till de valbara kurserna och studievägledarna brukar kunna fixa och trixa med det mesta.

Det finns folk som pluggar systemvetenskap och som tar ut sin examen men som ändå inte kan någonting, dessa personer kommer ha svårt att få jobb även med sin examen. Det gäller att faktiskt kolla på vad olika arbetsgivare/platsannonser kräver och sedan försöka sätta sig in i det som dem faktiskt efterfrågar.
Citera
2014-02-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Uppsalas datavetenskapliga program känns skräddarsytt för det du nämner, kolla bra på kursinnehållet!

Sedan finns det masterprogram som är inriktade på just numerisk analys. Har en vän som doktorerat i det och läst matematik i över 10år. Han är efterfrågad kan jag säga!
Citera
2014-02-18, 23:11
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidtort
Uppsalas datavetenskapliga program känns skräddarsytt för det du nämner, kolla bra på kursinnehållet!

Sedan finns det masterprogram som är inriktade på just numerisk analys. Har en vän som doktorerat i det och läst matematik i över 10år. Han är efterfrågad kan jag säga!
Jag har nog bestämt mig för Uppsala i höst på datavetenskap. Hur förbereder man sig bäst för studierna där? Vilka tekniker/programmeringsspråk etc kan vara bra att ha erfarenhet av innan?

Citat:
Jag tror inte att det är ett oöverkommerligt problem. Man kan lära sig ett språk hyfsat fort. Han kan säkert en del grunder och han behöver inte direkt vara super bra. Det är en viss typ av texter och ord som han måste kunna. Han behöver knappast veta vad fjällbjörk heter på engelska eller kunna poesi. Utbildningen är på 3 år och om han börjar plugga i förväg löser det nog sig. Han kanske ska tillbringa några veckor i England i sommar.
Citera
2014-02-19, 11:53
Medlem
Jag har betyg i Eng A och Eng B och kunde lätt ha läst Eng C också men orkade inte på grund av att jag var skoltrött då. Så anledning till att jag frågar är för att jag inte vill hoppa på ett program och inte ens vara säker på hur svår språket är till den. Och speciellt när man inte ens behöver Eng B för att vara behörig så känns det inte som att engelska borde vara speciellt svår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in