2016-04-02, 06:14
Medlem
DrugsBunny7s avatar
Någon som vet något om Systemvetarprogrammet, inriktning affärs- och verksamhetsutveckling, 180 hp som ges på linnéuniversitetet ?
Citera
2016-04-03, 11:27
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrugsBunny7
Någon som vet något om Systemvetarprogrammet, inriktning affärs- och verksamhetsutveckling, 180 hp som ges på linnéuniversitetet ?
Verkar vara lite blandade kurser, bra om man inte bara vill räkna och programmera i guess. En hel del "flumkurser", vilket det alltid är på systemvetenskapliga utbildningar dock, men verkar helt ok! De flesta systemvetarlinjer leder ändå till samma jobbmöjligheter tillslut.
Citera
2016-04-18, 20:31
Medlem
Jag påbörjade Datavetenskap (kandidat) på SU men hoppade av tämligen omgående. Efter 1.5 månads plugg insåg jag att ständigt problemlösande och kodknackande kommer att förgöra min själ. Jag var inte beredd på hur lång tid som egentligen krävs för att bli en programmerare av rang. Visst, jag följde med på lektionerna men jag började väldigt fort inse att man i princip måste vara beredd att dö för området, om man ska bli någorlunda bra. Vidare är branschen väldigt dynamisk, så var beredd på att ständigt lära dig nya saker för att vara konkurrenskraftig.

Att bara följa med i undervisningen kommer absolut inte räcka. Du måste älska programmering och ha det som fritidsintresse om du ska komma någonvart. Detta är ingen utbildning man bara glassar igenom, i brist på annat, såsom ekonomiutbildningar. Flera av mina klasskamrater var närmast autistiska, men de var vassa på att programmera och de har uppenbarligen valt helt rätt utbildning. Men bara tanken att umgås med dessa i 3 år och senare arbeta med liknande personligheter efter examen gör mig deprimerad.

Mitt råd till dig som funderar på att hoppa på en liknande utbildning är att se bortom IT-branschens goda rykte som välbetald, med goda jobbmöjligheter. Det första du måste fråga dig själv är: "ÄLSKAR jag att knacka kod och är jag medveten om att jag kommer få handskas med 100 problem varje dag"? Programmering är tids- och tålamodskrävande. Och stundtals sjukt frustrerande. Prova på programmering innan du ansöker. Gör inte som jag.
Citera
2016-04-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Jag påbörjade Datavetenskap (kandidat) på SU men hoppade av tämligen omgående. Efter 1.5 månads plugg insåg jag att ständigt problemlösande och kodknackande kommer att förgöra min själ. Jag var inte beredd på hur lång tid som egentligen krävs för att bli en programmerare av rang. Visst, jag följde med på lektionerna men jag började väldigt fort inse att man i princip måste vara beredd att dö för området, om man ska bli någorlunda bra. Vidare är branschen väldigt dynamisk, så var beredd på att ständigt lära dig nya saker för att vara konkurrenskraftig.

Att bara följa med i undervisningen kommer absolut inte räcka. Du måste älska programmering och ha det som fritidsintresse om du ska komma någonvart. Detta är ingen utbildning man bara glassar igenom, i brist på annat, såsom ekonomiutbildningar. Flera av mina klasskamrater var närmast autistiska, men de var vassa på att programmera och de har uppenbarligen valt helt rätt utbildning. Men bara tanken att umgås med dessa i 3 år och senare arbeta med liknande personligheter efter examen gör mig deprimerad.

Mitt råd till dig som funderar på att hoppa på en liknande utbildning är att se bortom IT-branschens goda rykte som välbetald, med goda jobbmöjligheter. Det första du måste fråga dig själv är: "ÄLSKAR jag att knacka kod och är jag medveten om att jag kommer få handskas med 100 problem varje dag"? Programmering är tids- och tålamodskrävande. Och stundtals sjukt frustrerande. Prova på programmering innan du ansöker. Gör inte som jag.

Du har nog helt rätt i det du säger angående datavetenskap, de flesta duktiga programmerare börjar ju redan i 10-års åldern. Sen finns det ju dock ett helt spektrum av olika typer inom IT-världen, systemvetarna läser ju inte alls på samma nivå men de verkar ju klara av många programmeringsjobb.
Citera
2016-04-19, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodsters
Du har nog helt rätt i det du säger angående datavetenskap, de flesta duktiga programmerare börjar ju redan i 10-års åldern. Sen finns det ju dock ett helt spektrum av olika typer inom IT-världen, systemvetarna läser ju inte alls på samma nivå men de verkar ju klara av många programmeringsjobb.

Lite dit jag ville komma. Jag känner folk som knackat java-kod sedan de var 15 barre och de har välbetalda jobb idag inom systemutveckling, helt utan formell utbildning. Visst kräver de flesta arbetsgivare papper idag, men när det gäller programmering så väger erfarenhet och möjlighet att visa upp egna projekt bra mycket tyngre. Där får de ett kvitto på vad man kan.

Självklart räcker utbildningen till en anställning, fast man bör vara medveten om att det handlar väldigt mycket om att leka och testa programmeringsspråken själv genom att göra egna projekt. Det är där man lär sig mest. Att bara göra skoluppgifter och tentor tror jag inte kommer räcka. Därför är det extra viktigt att vara en flitig programmerare på fritiden också, utöver det man lär sig i skolan. Och någonstans där låg mitt misstag. Jag såg det bara som en utbildning. Ser man programmering bara som ett jobb så kommer man inte anstränga sig nog för att lära sig. För det är så pass svårt att man måste vara beredd att offra mycket annat på sin fritid.
Citera
2016-05-17, 12:25
Medlem
Jag har en fråga angående systemvetenskap i Uppsala.

Jag ligger på gränsen till att bli antagen till programmet, så jag har även sökt kursen "systemvetenskap A - 30hp", vilket borde vara första terminen på programmet.

Någon som vet om det finns möjlighet att hoppa på programmet i efterhand ifall det hoppar av folk från programmet?
Låt oss säga att man börjar på programmet termin 2 eftersom man ändå läst samma kurser?
Citera
2016-05-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viljert3000
Jag har en fråga angående systemvetenskap i Uppsala.

Jag ligger på gränsen till att bli antagen till programmet, så jag har även sökt kursen "systemvetenskap A - 30hp", vilket borde vara första terminen på programmet.

Någon som vet om det finns möjlighet att hoppa på programmet i efterhand ifall det hoppar av folk från programmet?
Låt oss säga att man börjar på programmet termin 2 eftersom man ändå läst samma kurser?

Låter som en perfekt fråga att ta upp med institutionen eller studievägledare. Jag vet att det går på diverse ekonomprogram iallafall.
Citera
2016-06-01, 13:12
Medlem
BarryHeros avatar
Hur jämför sig detta program med svensk systemvetenskap tror ni?

https://www.cmich.edu/colleges/cgs/GSGraduatePrograms/GSCollegeofGraduateStudies/Documents/MSIS%20-%20English.pdf

https://www.cmich.edu/colleges/cba/academic_programs/grad/msis/Documents/MSIS_Handbook.pdf
Citera
2016-06-05, 00:33
Medlem
DrugsBunny7s avatar
Behöver hjälp med att välja utbildning. Vet att jag kommer in på alla som jag sökt så vilken ska jag ta helst av följande:

Systemvetenskap i högskolan i Borås, högskolan i Dalarna eller linneuniversitetet? Högskolan i Borås och dalarna verkar ha mycket programmering vilket är bra? Linneuniversitetet har en termin praktik vilket jag tycker verkar bra. Så vilken skulle ni ta?
Citera
2016-07-19, 18:55
Medlem
Kom in på Systemvetenskap på Stockholms Unniversitet! Någon mer som kom in? Någon som har erfarenhet av campuset eller utbildningen?
Citera
2016-07-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sacharias97
Kom in på Systemvetenskap på Stockholms Unniversitet! Någon mer som kom in? Någon som har erfarenhet av campuset eller utbildningen?

Stort grattis!

Jag blev precis klar med den utbildningen, hade dock en inriktning på min examen.
DSV bytte precis lokaler till NOD i Kista som är väldigt fräscha och moderna.

Du kommer definitivt ha jobb när du är klar. Väldigt bra och grundläggande IT-utbildning.
Citera
2016-07-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv

Detta är bra tankar.

Därför bör du kolla på deras undergrensutbildningar. T.ex. dessa:

http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kandidatprogram/ekit
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kandidatprogram/intdes
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kandidatprogram/markit

Dessa program har över 50%+ tjejer, du får fortfarande en examen i Data- och systemvetenskap, men med en inriktning på antingen Ekonomi, Interkationsdesign (UX) eller Reklam.

Det är något av dessa program du bör ha börjat på, då hade du nog varit kvar idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in