2015-05-05, 20:02
Avslutad
Ni som studerat eller ska läsa systemvetenskap, det skulle vara intressant att veta hur erat teknik/dataintresse ser ut? Jag har tänkt hoppa på en utbildning i höst men har egentligen inget större intresse för teknik eller datarelaterade prylar utan det som lockat mig är själva arbetsformen, att jobba med olika projekt etc, samt att arbetsmarknaden tycks se bra ut.
Citera
2015-05-05, 21:08
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Ni som studerat eller ska läsa systemvetenskap, det skulle vara intressant att veta hur erat teknik/dataintresse ser ut? Jag har tänkt hoppa på en utbildning i höst men har egentligen inget större intresse för teknik eller datarelaterade prylar utan det som lockat mig är själva arbetsformen, att jobba med olika projekt etc, samt att arbetsmarknaden tycks se bra ut.
Vilken arbetsform? Vad skriver du om? Jag upprepar min erfarenhet att de flesta systemvetare jobbar som utvecklare efter utbildningen.

Arbetsformen är då att sitta framför en dator och google fram svar på saker som inte funkar/man inte vet hur man gör. Ibland lyckas man inte skriva en enda sats på en hel arbetsdag. Är man rasist så avråder jag från yrket då de flesta artiklar och resurser är skapade av indier och andra icke-vita.

Programmering är tråkig och frustrerande. 0 status. 0 tjejer. Bara så ni vet.
Senast redigerad av checkthisout. 2015-05-05 kl. 21:50.
Citera
2015-05-06, 01:33
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Vilken arbetsform? Vad skriver du om? Jag upprepar min erfarenhet att de flesta systemvetare jobbar som utvecklare efter utbildningen.

Arbetsformen är då att sitta framför en dator och google fram svar på saker som inte funkar/man inte vet hur man gör. Ibland lyckas man inte skriva en enda sats på en hel arbetsdag. Är man rasist så avråder jag från yrket då de flesta artiklar och resurser är skapade av indier och andra icke-vita.

Programmering är tråkig och frustrerande. 0 status. 0 tjejer. Bara så ni vet.

Kan inte du ta dina efterblivna åsikter och lämna tråden bara. Alla är inte lika stora förlorare som dig, uppenbarligen om du hatar professionen så mycket borde du byta.

Och status/tjejer, vad fan har det med personens fråga att göra. Vi förstår att du hatar allt vad systemvetenskap heter, det räcker nu.
Citera
2015-05-06, 10:16
Avslutad
@checkthisout, vad är det du inte förstod? Det jag var nyfiken på var vad som lockat andra att plugga just systemvetenskap. Självklart är det väldigt individuellt, därför är det intressant att höra olika tankar och erfarenheter eftersom det finns många faktorer som påverkar val av utbildning.
Citera
2015-05-06, 14:02
Medlem
conceptionists avatar
Citat:

Jag har sökt in till systemvetenskap i höst. Kan inte säga att jag är särskilt intresserad av IT i sig. Vad jag tycker är fascinerande är hur tekniken påverkar samhället och hur kunskaper i data blir allt viktigare i arbetslivet. Jag har pluggat ekonomi och när jag kollade på jobb så såg jag att den nisch jag inriktat mig mot har blivit helt beroende av datakunskaper på senare år. Jag har inget som helst intresse för hårdvara. Däremot har jag gillat den programmering jag testat samt att använda olika mjukvaruprogram i arbete och studier. Sen tror jag även det kan vara intellektuellt stimulerande att jobba inom IT/data då det är ett relativt komplext område rent teoretiskt (iaf i jämförelse med många inriktningar ekonomi) och eftersom tekniken utvecklas så pass snabbt att man hela tiden måste lära sig nya saker.
Så för mig var det en kombination av strategiskt val inför arbetslivet, möjligtvis att yrkena har bättre passform med min personlighet, samt en övergripande intresse för området i sig, inte tekniken.
Citera
2015-05-07, 02:01
Medlem
beastlyys avatar
Gillar, Hemsidor, människors beteende på internet. Älskar Google analytics. Marknadsföra online.

Tycker det är intressant hur teknik kan förenkla arbetslivet och livet. Fascinerad i teknik som räddar mig från tråkiga saker t.ex. Klippa gräset.

Är systemvetenskap något för mig?
Citera
2015-05-09, 16:35
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kan inte du ta dina efterblivna åsikter och lämna tråden bara. Alla är inte lika stora förlorare som dig, uppenbarligen om du hatar professionen så mycket borde du byta.

Och status/tjejer, vad fan har det med personens fråga att göra. Vi förstår att du hatar allt vad systemvetenskap heter, det räcker nu.

Du är den enda förloraren eftersom du fortfarande inte verkar fatta vad det innebär att plugga systemvetenskap karriärsmässigt. Personangrepp orkar jag inte ens bry mig om.

Citat:
@checkthisout, vad är det du inte förstod? Det jag var nyfiken på var vad som lockat andra att plugga just systemvetenskap. Självklart är det väldigt individuellt, därför är det intressant att höra olika tankar och erfarenheter eftersom det finns många faktorer som påverkar val av utbildning.

Frågan är om du förstod min fråga eftersom du inte svarade på den.
Citera
2015-05-09, 20:03
Medlem
Trechzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Gillar, Hemsidor, människors beteende på internet. Älskar Google analytics. Marknadsföra online.

Tycker det är intressant hur teknik kan förenkla arbetslivet och livet. Fascinerad i teknik som räddar mig från tråkiga saker t.ex. Klippa gräset.

Är systemvetenskap något för mig?

Börjar bli ganska trött på såna här inlägg...

Vad inbillar du dig att du kommer göra på yrket efter en sån här utbildning. Du tycker det är intressant ut teknik förenklar livet? Det tycker väl alla? Har du aldrig prövat programmering tidigare och kollat om du tyckt att det är intressant roligt? För det är det du kommer att göra, i alla fall i början. Sen kanske du blir projektledare eller nånting men du måste ha kunskapen om hur program är uppbyggda för att kunna ha en förståelse om hur projektet kommer gå till. Programmerare sliter och kan skapa saker som i sin tur attraherar andra som behöver sakerna och utbyter pengar mot deras arbetstimmar. Det är så alla jobb fungerar.

Det finns inget jobb där man är en person som är fascinerad av hur teknik förenklar livet. Vad är ens arbetsuppgift, hur kan någon dra nytta utav dig?
Citera
2015-05-10, 17:55
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trechz
Börjar bli ganska trött på såna här inlägg...

Vad inbillar du dig att du kommer göra på yrket efter en sån här utbildning. Du tycker det är intressant ut teknik förenklar livet? Det tycker väl alla? Har du aldrig prövat programmering tidigare och kollat om du tyckt att det är intressant roligt? För det är det du kommer att göra, i alla fall i början. Sen kanske du blir projektledare eller nånting men du måste ha kunskapen om hur program är uppbyggda för att kunna ha en förståelse om hur projektet kommer gå till. Programmerare sliter och kan skapa saker som i sin tur attraherar andra som behöver sakerna och utbyter pengar mot deras arbetstimmar. Det är så alla jobb fungerar.

Det finns inget jobb där man är en person som är fascinerad av hur teknik förenklar livet. Vad är ens arbetsuppgift, hur kan någon dra nytta utav dig?

Även hemsidor. Konvertering tycker jag är intressant. Driva trafik.
Citera
2015-05-10, 18:39
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Även hemsidor. Konvertering tycker jag är intressant. Driva trafik.
Killen har rätt. Testa att programmera och se om det är något för dig. Och då menar jag inte grunderna utan försöka bygga något vettigt även om litet.

Programmering har inte mycket att göra med att pyssla med teknik och reparera datorer och det är få som verkligen trivs med det.
Citera
2015-05-10, 19:50
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Du är den enda förloraren eftersom du fortfarande inte verkar fatta vad det innebär att plugga systemvetenskap karriärsmässigt. Personangrepp orkar jag inte ens bry mig om.

Jag HAR både pluggat systemvetenskap och fått ett BRA jobb kopplat till det jag läste. Likaså många av mina studiekamrater. Att DU inte lyckas få jobb beror nog på helt andra faktorer.
Citera
2015-05-11, 00:20
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Killen har rätt. Testa att programmera och se om det är något för dig. Och då menar jag inte grunderna utan försöka bygga något vettigt även om litet.

Programmering har inte mycket att göra med att pyssla med teknik och reparera datorer och det är få som verkligen trivs med det.

Självklart ska jag testa på programmering. Men min tanke är mer välja tillvalskurs management eller projekt.

För att landa jobb som webbanalytiker, konverterare. Via projekt jobb eller konsult. Är detta något man har möjlighet av systemvetenskap?

Läst massa jobbannonser för just webanalytiker och där efterfrågar dem akademiska utbildningar inom It, vilket borde vara SV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in