https://www.youtube.com/watch?v=JeTXFfCLfKY&t=13480s
Eftersom vi endast har fått höra vissa delar av ljudinspelningarna under rättegången så rekommenderar jag att lyssna på den här (eller ja, vissa delar då det förekommer mycket ointressant). Den är över 4 timmar lång, så man orkar knappast att lyssna på hela. Men i stora delar av inspelningen så skyller AH hela tiden på JD och försöker manipulera. Men det framstår tydligt vem det är som är abusern i förhållandet. Har JD lagt sina fingrar på AH? Troligtvis. Men det är han som är offret här.
Det ska tilläggas att även om vi endast har fått höra delar så har juryn hela inspelningen.
1:52:43 Det inleds med att JD säger att han inte bara kan stå där och ta emot slag, utan att han då måste då reagera, d.v.s. lämna rummet/huset.
1:55:27 JD nämner "throwing punches" och att AH i stort sett alltid slåss när det är bråk. Givetvis ska AH styra över att det handlar inte om det, det handlar om bråket och att han alltid ska fly undan, vilket är respektlöst mot henne. När han lämnar bråk så får hon ångest, blir stressad och ännu mer arg. Det kommer även fram att han har lämnat i flera timmar.
"När du lämnar (under bråk) så är det ett verktyg du använder för att skada mig"
Hon säger att han mycket väl vet om att det gör henne mer arg. JD säger att lämnar för att han inte vill att situationen ska bli värre.
1:57:30 JD tar upp Australien, där han säger att han flydde genom minst två sovrum och fem badrum för att undvika bråket (något som hon inte förnekar). AH vill få det till att han inte flyr ett bråk utan han flyr en lösning. Sen kommer något som är mycket intressant. AH säger att vi kan inte lösa problemen om du flyr till badrummet
varje gång. JD menar att det inte går lösa ett problem när ett bråk blir större och större, och att han går in till badrum/sovrum för att det ska lugna ner sig. Men det gör det aldrig, för så fort han gör det så står AH utanför och bankar på dörren. Han kommer ut, bråket eskalerar. Han flyr undan igen. Hon står utanför och bankar på dörren. Sen fortsätter det med att AH börja ranta och givetvis är allt JD:s fel.
2:34:20 Det börjar med att JD beskriver att AH flippar ur och blir arg och manisk. AH säger att jag blir arg, jag är en människa. Vidare säger hon att hon inte kan kontrollera det. Det småpratar en stund och JD säger att AH blir arg ofta (något som hon inte förnekar). Sen kommer det återigen något intressant. AH säger
"you run away everysingle fight".
2:38:52 JD säger att AH kastar saker som kastruller etc. AH förminskar och säger att det är irrelevant för diskussionen. JD säger det är högst relevant och att det är därför han lämnar så att det inte leder till att han faktiskt slår henne.
2:46:03 Denna har nog alla hört: Amber säger
"I didn’t punch you, I was hitting you".
3:44:40 AH säger att hon inte kan lova att hon inte blir fysisk igen.
"Somtimes I get so mad I lose it".
Detta är en av många ljudinspelningar som visar vad AH är för typ av person.