Citat:
Ursprungligen postat av
Talking-Donkey
Värst vad ni är kräsna.
Pulvermos tycker jag är ganska gott i jämförelse med ris, makaroner spaghetti mm.
Det är ju bara något att fylla ut tallriken med. Det är ju själva maten/såsen som är det viktiga.
Visst är riktigt mos bättre, men med tanke på hut superenkelt pulvermos är och hur lätt man kan krydda och använda smör eller grädde för att bättra på smaken med, så är det väldigt bra.
Men hur onyttigt är pulvermos som föda?
Jag måste erkänna att jag inte direkt vet om det finns eventuella näringsmässiga skillnader. Jag kan väl känna ett visst motstånd mot att köpa processad föda på grund av misstanken att de kanske innehåller en massa tillsatser, men jag vet inte hur det ser ut med just pulvermos, samt även i övrigt är det på grund av bristande förkunskaper svårt för mig att tolka vad diverse tillsatser i innehållsförteckningar verkligen innebär i praktiken. Det är inte som att jag har någon slags fobi mot t.ex. "E-nummer", som ju kan vara helt naturliga ämnen. Samt inte heller alla icke-naturliga ämnen är nödvändigtvis onyttiga. Dessutom kan säkert även råvaror innehålla oönskat skit, vem vet? Jag kan däremot tänka mig att en studie skulle visa att köpandet av närodlade råvaror är mer miljövänligt än köpandet av diverse processade produkter.
Jag håller med om att pulvermos står sig rätt bra mot det du nämner. Men samtidigt är jag generellt mer förtjust i olika potatisrätter än ris och pasta, allt från stekt, ugnsstekt, rösti, potatismos, potatisbullar, potatisgratäng, pommes frites till potatis i diverse grytor och soppor. Som köttätare kan jag tycka att just veganska grytor med potatis och en rad andra rotfrukter ger en rätt bra mättnadskänsla.
För tillfället har jag tänkt gå ned ett antal kilon de närmaste månaderna och håller på att för första gången att räkna kalorier. En fördel med att använda råvaror och laga allt från grunden är att det är lite lättare att förutse hur kaloririkt man sannolikt kommer att äta, medan det annars lätt rusar iväg. En annan fördel med goda råvaror är att de ofta minskar behovet av såser, extra fett i form av smör och grädde o.s.v. Inte minst har jag märkt att grädde är något som verkligen får kalorimängden att rusa iväg, utan att det nödvändigtvis blir värst mer mättande eller ens extremt godare.
Allt det sagt, så har jag full förståelse för om man som heltidsarbetande förälder använder pulvermos istället för att alltid göra egen mos. Speciellt om man har aspie-ungar som jag själv var, som är svåra att få i de flesta sorters mat. Att få ungar att äta pulvermos med ketchup är trots allt mer näringsrikt än att de inte äter någonting. Det är lite annan sak för mig, som är sambo utan barn och kan lite friare laga mat och äta när jag vill.
Edit: Ja, jag har även förståelse för om man som singel inte bryr sig lika mycket. Jag har definitivt inte lagat lika avancerade och lyxiga rätter som singel som när jag har levt ihop med någon. När jag även lagar till någon annan, så känns det mer motiverat att anstränga sig mer med maten, medan jag nog har i rätt hög grad prioriterat bekvämlighet och snabbhet som singel.