Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-17, 10:50
Medlem
Tid, lust och inspiration => riktigt mos
Saknas en eller flera => pulvermos

Något jag länge har funderat är hur Sibyllamoset görs.
Detta smakar ju mycket bättre än det pulvermos man kan köpa på ica.

Någon som vet?
Citera
2019-03-17, 11:31
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Värst vad ni är kräsna.
Pulvermos tycker jag är ganska gott i jämförelse med ris, makaroner spaghetti mm.

Det är ju bara något att fylla ut tallriken med. Det är ju själva maten/såsen som är det viktiga.
Visst är riktigt mos bättre, men med tanke på hut superenkelt pulvermos är och hur lätt man kan krydda och använda smör eller grädde för att bättra på smaken med, så är det väldigt bra.

Men hur onyttigt är pulvermos som föda?
Citera
2019-03-17, 11:59
Medlem
Oj oj oj vilka motståndare till pulvermos det var här. Jag tycker det är gott som fan, vatten, pulver, smör, späd med mjölk om det blir för stabbigt när du rör om. Krydda med Aromat, Potatiskrydda och Svartpeppar. Kör med Felix och saknar den som hette King Edward, den var suverän. Skit i PK-maffian 👆 här över och älska pulvermoset😊😊👍
Citera
2019-03-17, 12:18
Medlem
448s avatar
Inget fel på pulvermos bara den görs med smör,mjölk och salt
Citera
2019-03-17, 12:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man måste inte vara utbildad kock i detta fallet.
Ja, till och med vanligt folk kan känna smakskillnad.
Dessutom så innehåller pulvermos mjölk, troligtvis utländsk mjölk. Sedan är det diverse annat konstigt i pulvermoset.
Gör eget mos på potatis istället.
Inte alltid. Personligen använder jag inte pulvermos i särskilt stor omfattning, men jag har konstaterat att det skiljer mellan fabrikaten om det är mjölkpulver i eller inte.
Citera
2019-03-17, 13:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Vidrigt en total förflackning och degenerering av den Svenska matkulturen läser jag här.
Att inte kunna eller hinna göra potatis pure själv är så jävla dåligt ryck upp er för fan.
Finns inga ursäkter inga undanflykter ni är inte på en livflotte på atlanten nu alltså .
Köp aldrig sådan smörja som pulvermos det är en skamfläck mot er själva så äckligt.
Jobbade för tre år sedan och lagade mat till skolor 1200 portioner varannan vecka gjorde vi mos potatismos äkta till så många portioner på tre personer var vi .
Ni klarar orkar inte kan inte kan inte googla fråga mamma pappa mormor eller i affären hur gör man potatis mos utan handlar tapetklister i stället för det är vad ni får.
I stället för att skala potatis dela dom koka 15-18 minuter värma fet mjölk med en rejäl klick äkta smör riva lite muskotnöt några varv med pepparkvarnen mosa salt mmmmmmmmmmmmmmm så jävla gott och sedan så infaller mos koman o vila middag en halvtimme

Jävla tjat på dig.. om du vill dina barn väl så ger du dom pulvermos då det är mycket nyttigare än äkta potatismos.
Citera
2019-03-17, 13:15
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Jag undrar om det finns någon smakskillnad mellan pulvermos och vanlig potatismos?

Nej naturligtvis inte. Alla som provat vet att det bara är folk som vill göra sig märkvärdiga som säger något annat.
Det där med att man ska koka vattnet är också helt onödigt då det går lika bra att ta varmvatten direkt ur kranen för en snabbare och mer naturlig upplevelse. Kör man sedan några fiskpinnar i brödrosten har man en färdig måltid på nolltid.
Citera
2019-03-17, 13:22
Medlem
Inget slår hemlagat potatismos,med äkta smör!
Citera
2019-03-17, 13:22
Felix potatismos är ju hur gott som helst!
Men lite extra salt(för det är redan saltat)och lite vitpeppar och ett ägg och en klick smör(gärna en stor klick)och göra hela moset på mjölk istället för på vatten?
Men använder man vatten och bara lite salt så tycker jag Felix potatismos smakar potatis.
Den sista meningen lät som en väl inövad reklamslinga, men faktum är att det är sant.

Riktigt potatismos var det länge sedan jag gjorde, men det är också gott och man kan gott och väl behandla det som ett pulvermos.
Citera
2019-03-17, 13:42
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Nej naturligtvis inte. Alla som provat vet att det bara är folk som vill göra sig märkvärdiga som säger något annat.
Det där med att man ska koka vattnet är också helt onödigt då det går lika bra att ta varmvatten direkt ur kranen för en snabbare och mer naturlig upplevelse. Kör man sedan några fiskpinnar i brödrosten har man en färdig måltid på nolltid.
Kul att du kom hit och trollade jävla idiotl
Finns inga genvägar till god mat fuska på bara
Äkta mos för oss som uppskattar mat.
Det finns de som äter för att leva och det finns de som lever för att äta välj själv
Citera
2019-03-17, 13:44
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jävla tjat på dig.. om du vill dina barn väl så ger du dom pulvermos då det är mycket nyttigare än äkta potatismos.
Iq hårboll har du då.
Begriper du vad ett torrt pulver gör med c-vitaminet i potatisen det som en gång var grunden till att så många överlevde bla svälten på 1800 talets missväxtår.
Smaken på tapetklister gillar du med förstår jag.
Du äter för att överleva dagen köp ravioli på burk med då på ÖB
Citera
2019-03-17, 14:18
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Finns det nån skillnad mellan trä och plast...? Ja, det finns det - och det gäller även potatismos förstås - pulvermos har en mer trist och torftig smak och konsistens än riktigt mos - dock går det självfallet bra att äta ändå...

Fast det är ju riktigt lätt att göra eget mos - det är bara att dela några potatisar med skalet på och koka i tio minuter och sedan tillsätta lite mjölk. smör och kryddor och använda en potisstöt - det går fort och smakar bättre än pulvermos...
Intressant jämförelse med plasten och träet.

Dock är ju många potatisar redan mjöliga som plast eller frigolit efter kok.
Så ingen större skilling.
nån som mosat sötpotatis? Som väl inte hör till familjen potät?
Vilken poti är bäst till mos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in