Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-27, 13:44
Medlem
senhackarens avatar
Föredrar potatismos lagad från grunden. Pulvermos är till för amatörer som inte kan skala några potatisar.
Citera
2022-12-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Föredrar potatismos lagad från grunden. Pulvermos är till för amatörer som inte kan skala några potatisar.
Jag ska be att få tillägga det allra viktigaste i sammanhanget..
Nämligen självat potäten som MÅSTE vara king-edward om man nu vill ha superkvalite på moset..
För dom som inte vet hur potäten ser ut så ska jag förklara..
Den har ett vanligt ljust skal med mer eller mindre icke dominanta röda fläckar.
Jag har provat många andra sorter, men kommit fram till att det finns inga som klår just king-edward när det gäller mos..
Kortaste tid för kokning ligger runt 14 minuter för denna sort och man kan då lägga på 2 extra minuter, så att man då får det extremt lätt att pressa dessa till mos.
Som nämnts tidigare så är det salt,peppar och en rejäl klick smör som gäller.
Sen spär man ut med grädde tills man får den konsistens man vill ha.
Citera
2022-12-27, 17:45
Bannlyst
Hur svårt ska det vara, Felix pulver,krydda å smöra upp ta en två plugg och mosa ner. Säg att det är din egen.
Citera
2022-12-27, 17:47
Medlem
Jösses !!!!!!!!!!!
Ni fick ju reda på ovan hur det ska gå till..
Släng nu pulvret och kör ÄKTA mos..
Citera
2022-12-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jag tycker av någon anledning inte om "riktigt" mos utan äter bara felix pulvermos (brun förpackning/Klassiskt Potatismos).
Och då skall det bara riktigt tjockt dvs. mkt pulver.

Hur ställer ni er till denna fråga?
Hemlagat mos är godast men då ska det göras ordentligt. Man kan t.ex. använda en potatispress för att bli av med klumpar. Det ska även vara rikligt med grädde och smör i. Och har man bara ordentligt med fett i fungerar det även ganska bra med pulver.
Citera
2022-12-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeff567-107-2
Hur svårt ska det vara, Felix pulver,krydda å smöra upp ta en två plugg och mosa ner. Säg att det är din egen.

Fick googla för att förstå vad plugg betyder. Alltså potatis. Det har jag inte hört förut.

Själv förstår jag inte riktigt poängen med att blanda i potatis i pulvermoset. Antingen äter man pulvermos (för att det går snabbt, och/eller för att man tycker det är gott), eller så äter man riktigt potatismos. Det låter åtminstone rimligare. För övrigt har jag svårt att tro att 1-2 potatisar i pulvermos kan få det att smaka som hemlagat, riktigt mos. Förmodligen skulle de flesta ändå känna igen smaken av pulvermos i någon form. Finns det dessutom ingen risk för klumpar eller liknande om man endast ska mosa ner kokt potatis i färdigt pulvermos?
Citera
2022-12-28, 20:43
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Varför är gatukökens pulvermos alltid godare än det man gör hemma från Felix?
Citera
2022-12-28, 23:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Varför är gatukökens pulvermos alltid godare än det man gör hemma från Felix?
För att du är full när du äter gatuköksmos.
Citera
2022-12-29, 00:19
Medlem
Pulvermos är sjukt gott! Med ketchup på! Men äter sällan det, inte så nyttigt.
Citera
2023-01-02, 18:48
Medlem
Kallebollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Pulvermos är något som jag inte kan tänka mig att äta annat än i skogen.
Hemlagad slår pulvret alla gånger, dessutom blir det en trevlig smakvariation när man byter potatissort.
Pulverätare är antagligen uppfödda på eländet sedan barnsben och tror därför att mos ska smaka som Felix.
Stackare!

Klockrent sammanfattat av StigAllan; pulvermos är ren och skär nödmat eller packning i vandringsryggsäcken.
Det blev skarp inlärningskurva för maken som är uppfödd på pulvermos att det var "över min döda, blödande kropp att något dylikt hamnar på menyn här hemma"
Citera
2023-01-02, 19:36
Medlem
Mogaku-sans avatar
Felix är godaste pulvermoset men riktigt potatismos är mycket godare.
Citera
2023-01-02, 19:38
Medlem
Hivmannnens avatar
Pulvermos går hur fint som helst att äta!

Krydda gärna med lite grillkrydda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in