Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-17, 14:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Jag är ny och är det så att det finns något lämpligare forum för denna tråd så flytta tråden dit.

Jag undrar om det finns någon smakskillnad mellan pulvermos och vanlig potatismos?
Om det finns en skillnad kan man "höja" smaken med något lämpligt, ha du något tips?

Det är en gigantisk skillnad, två helt olika saker, och du kan inte få pulvermos att likna vanligt potatismos på annat sätt än att tillsätta typ 80 % vanligt potatismos.

Det enda pulvermos funkar till är kokt special där det av någon märklig anledning passar bättre än vanligt mos.
Citera
2019-03-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Intressant jämförelse med plasten och träet.

Dock är ju många potatisar redan mjöliga som plast eller frigolit efter kok.
Så ingen större skilling.
nån som mosat sötpotatis? Som väl inte hör till familjen potät?
Vilken poti är bäst till mos?

Jag brukar göra mos på hälften sötpotatis och hälften vanlig. Använder enbart grädde och smör, tillsammans med svartpeppar, salt och paprikapulver (eller ibland dill istället, om jag råkar ha färsk sådan på busken).
Citera
2019-03-17, 14:41
Medlem
Sababas avatar
Hej, någon som vet vart man får tag i det pulvermoset som är baserat på frystorkade flingor?

Hittade ett paket för 15 år sedan på ÖoB. Just det paketet var belgiskt.

Det är inte jämförbart med riktigt mos men betydligt godare än Felix variant. Duger en stressig dag efter jobb.

Edit: http://pulvermos.se/recept/pulvermos-test/
Senast redigerad av Sababa 2019-03-17 kl. 14:44. Anledning: Tillägg
Citera
2019-03-17, 14:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Pulvermos är verkligen en latmasks väg att ta. Hur jobbigt är det att koka potatis i 20 min och sedan lägga 3 minuter på att fixa potatismos av det hela?

Har man så bråttom eller är så lat att man kör pulvermos så lär man knappast servera det med någon bra mat. Byt hellre ut det mot råstekt eller frysta klyftisar.
Citera
2019-03-17, 14:57
Medlem
F.Hansens avatar
Pulvermos - klibbigt och smaklöst

Man kan förbättra den med mjölk istället för vatten. En redig klick smör och salt.

Om du gör riktigt fint mos, gör såhär. Skala mjölig potatis. Koka. Pressa med potatispress. Pressa genom nät. Blanda med smör och salt.
Då får du en ”finsandig” konsistens och inte en klistrig.
Citera
2019-03-17, 15:08
Medlem
Gotesvanssons avatar
Det är skillnad för dom som vill vara lite fina i kanten. Aldrig att man kan känna skillnaden.
Citera
2019-03-17, 15:11
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotesvansson
Det är skillnad för dom som vill vara lite fina i kanten. Aldrig att man kan känna skillnaden.

Vad har du gjort med smaklökarna?
Citera
2019-03-17, 16:44
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Pulvermos är verkligen en latmasks väg att ta. Hur jobbigt är det att koka potatis i 20 min och sedan lägga 3 minuter på att fixa potatismos av det hela?

Har man så bråttom eller är så lat att man kör pulvermos så lär man knappast servera det med någon bra mat. Byt hellre ut det mot råstekt eller frysta klyftisar.
Man behöver inte ens lägga 20 minuter på potatiskokandet - skär man upp potatisarna i typ fyra delar så räcker det med att koka i 10 minuter... Och om man inte är rädd för lite skal i moset så behöver man inte heller skala potatisen... Moset blir färdigt på högst en kvart...
Citera
2019-03-17, 17:43
Medlem
Sunimods avatar
Detta innehåller skiten ni älskar, pulvermos

Från Felix
Torkad potatis, Mjölkpulver, salt, vegetabiliskt fett av palmolja och raps, svartpepparextrakt, smörarom, stabiliseringsmedel (E450, E471) och antioxidationsmedel (E223, SULFIT, E300, E304)

Alltså en hel del kemikalier.
Fy katten va äckligt.
Kallar ni sådan skit för mat?

I potatismos ingår potatis, salt, peppar, smör och mjölk.

Länk till skiten ni äter.
https://www.felix.se/produkter/klassiskt-potatismos-6-portioner/
Citera
2019-03-17, 18:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Detta innehåller skiten ni älskar, pulvermos

Från Felix
Torkad potatis, Mjölkpulver, salt, vegetabiliskt fett av palmolja och raps, svartpepparextrakt, smörarom, stabiliseringsmedel (E450, E471) och antioxidationsmedel (E223, SULFIT, E300, E304)

Alltså en hel del kemikalier.
Fy katten va äckligt.
Kallar ni sådan skit för mat?

I potatismos ingår potatis, salt, peppar, smör och mjölk.

Länk till skiten ni äter.
https://www.felix.se/produkter/klassiskt-potatismos-6-portioner/
Nej, det här innehåller det jag äter:

Torkad potatis 82%, gräddpulver, mjölkpulver, salt, socker, naturlig arom och kryddor.

Gött mos
Citera
2019-03-17, 19:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, det här innehåller det jag äter:

Torkad potatis 82%, gräddpulver, mjölkpulver, salt, socker, naturlig arom och kryddor.

Gött mos

Och vilken kvalité har potatisen de använder?

Om någon potatis är ful när du själv skalar dem före du kokar och gör mos hade du säkert kasserat den. Knappast i det som ingår i det mos du äter.

Varför i hela friden tillsätta socker?

Du kan ju fundera varför de behöver tillsätta "naturlig arom"
Försöker de dölja något?

Skulle inte ens ge sådant till grisarna.
Citera
2019-03-18, 01:59
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
Oj oj oj vilka motståndare till pulvermos det var här. Jag tycker det är gott som fan, vatten, pulver, smör, späd med mjölk om det blir för stabbigt när du rör om. Krydda med Aromat, Potatiskrydda och Svartpeppar. Kör med Felix och saknar den som hette King Edward, den var suverän. Skit i PK-maffian 👆 här över och älska pulvermoset😊😊👍
Felix King Edwardmos finns fortfarande, tex City Gross, 420 g för 32.95:-
Felix: https://www.felix.se/produkter/king-edwardmos-12-portioner/
Senast redigerad av stelex 2019-03-18 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in