Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-27, 03:15
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Klarar av att käka pulvermos utan problem men det är väl knappast något jag tillagar om jag bjuder folk på middag ens om det är fiskgratäng som vankas.

Annars är det ju så att alla inte kan laga mat. Att säga att hemlagat alltid är godare känns missvisande.
Citera
2023-02-27, 06:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bra när man har barn. Går snabbt att laga och dom märker knappt nån skillnad på mos och mos. Lägg i tillräckligt med smör och mjölk.

edit, glömde att det bara finns incels och losers på fb
Citera
2023-02-27, 07:24
Medlem
NyaHenriksss avatar
Pulvermos kan bli jättegott men det kräver MYCKET smör👍
Citera
2023-02-27, 07:27
Medlem
Hackenbush55s avatar
Går snabbt och smidigt att tillaga, lägg till lite smör och kryddor så blir det gott nog.
Citera
2023-02-27, 07:34
Medlem
Pulvermos tillfixat med mjölk, smör och kryddor tillsammans med fiskpinnar och gröna ärtor och en klick Hellman''s majonäs är en delikatess man svänger ihop på mindre än 10 minuter.

Goda grejor..
Citera
2023-02-27, 07:49
Medlem
madtops avatar
Trådar sammanfogade.
Startinlägg till den infogade tråden: (FB) Pulvermos vs. "Riktigt" mos
/Moderator
Citera
2023-02-27, 10:17
Det var en kompis som berättade om någon han kände lite vagt vars tjej undrade varför hon aldrig kunde laga lika gott pulvermos som han. Hon hade olivolja istället för smör. "Fett som fett"

Citera
2023-02-27, 20:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det här gjorde mig nyfiken. Är det alltså "flingor" i stället för "pulver"?

Eller är det flingor iblandat i pulvret?

Löses flingorna upp i vattnet eller behåller dom konsistensen när moset är klart?

Det liknar sådant där flingmos men samtidigt är det något annorlunda. Finns två sorter, en som man har vatten i och en som man även har mjölk i.

Det blir som vanligt mos när det är klart men inte lika kompakt som pulvermos. Flingorna löses upp. Folk brukar inte gilla det men jag tycker att det är godare.
Citera
2023-02-27, 20:18
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Pulvermos tillfixat med mjölk, smör och kryddor tillsammans med fiskpinnar och gröna ärtor och en klick Hellman''s majonäs är en delikatess man svänger ihop på mindre än 10 minuter.

Goda grejor..
Instämmer, en enkel, billig och god måltid
Lidls potatismos är billigt och gott.
Lite mer, kryddor, smör och mjölk så blir det perfekt.
Citera
2023-02-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det liknar sådant där flingmos men samtidigt är det något annorlunda. Finns två sorter, en som man har vatten i och en som man även har mjölk i.

Det blir som vanligt mos när det är klart men inte lika kompakt som pulvermos. Flingorna löses upp. Folk brukar inte gilla det men jag tycker att det är godare.

Tackar för svar. Det måste provas.
Citera
2023-02-28, 01:36
Medlem
Bertil85s avatar
moskrydda behövs till vanligt mos. Letar efter det. muskot, vitpeppar, m.m. på påse.
pulvermos är ofta kryddade och så här på vinterhalvåret kan det ibland smaka bättre.
Citera
2023-02-28, 01:57
Medlem
Folketstempels avatar
Vänjer man sig vid halvfabrikat utan någon smak, så tycker man att riktig mat smakar konstigt då det har smak i sig. Det betyder inte att det smakar bättre.

Pulvermos är en maträtt (halvfabrikat) och potatismos är en annan (husmanskost).
Beställer man lövbiff på Sibylla så är det inte en lövbiff man får. Vad man får har jag ingen aning om och det smakar pekka. En biff är det inte i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in