Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-28, 19:56
Medlem
Pulvermos är för mig en nödproviant. Riktigt mos på bra potatis är verkligen jättegott.
Citera
2018-05-16, 19:52
Medlem
10 år har nu gått och jag vill idag inte äta pulvermos. Efter att ha ätit potatispuré och bra mos så har jag ändrat mig helt
Citera
2018-05-16, 20:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
10 år har nu gått och jag vill idag inte äta pulvermos. Efter att ha ätit potatispuré och bra mos så har jag ändrat mig helt

Kul att smaklökarna har utvecklat sig! Var det en lång läroprocess?
Citera
2018-05-16, 20:56
Medlem
Håller med om att pulvermos har sin charm till ex kokt wienerkoev från korvmoj.
Hemmagjort mos blir ofta rätt ”stabbigt” vilket passar bra till renskav eller ugnsgratinerad falukorv som jag brukar ha det till.
Citera
2018-05-17, 20:18
Medlem
25Decembers avatar
Klart att riktigt mos är godare och det är det man ska sträva efter, men har man tre hungriga ungar som skriker efter mat är det jävligt smidigt med pulver och en vattenkokare.
Citera
2018-05-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Klart att riktigt mos är godare och det är det man ska sträva efter, men har man tre hungriga ungar som skriker efter mat är det jävligt smidigt med pulver och en vattenkokare.

Nja, näringsvärdet är lägre, och du kommer snabbt ha tre hungriga ungar igen. Skala potatisen och skär den i mindre bitar innan du kokar den. Då går det fortare och de kommer att få en bättre måltid.
Citera
2018-05-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kul att smaklökarna har utvecklat sig! Var det en lång läroprocess?
10 år har gått sedan jag skapade tråden.
Nån gång med åren så försvann moset bara ut mitt liv. Sedan för kanske 3 år sedan började jag upptäckta restauranglivet lite mer och provade bra mos och puré med tryffel. Efter det är det svårt att ens ta en skopa av det jag beskriv i mitt första inlägg från 2008.
Jag tar tillbaks ALLT!

Jag märker att mina smaklökar förändrats väldigt efter åren. SKedde relativt plötsligt ändå. Plötsligt blev grönsaker en viktig del vilket varit halvt otänkbart tidigare. Och kål i de flesta former är det absolut bästa jag vet idag. Stuvad vitkål, potatis & fläsk. Vem skulle inte springa till bords av lycka?

Jag är fortfarande väldigt petig och känslig med mat. Men numera med andra råvaror än tidigare bara. Som pulvermos till exempel! Det som var gott förut är inte det samma idag

OM MOD KUNDE LÄGGA TILL DETTA TILL MIN FÖRSTA POST VORE DET JU JÄTTEKUL FÖR FOLK ATT SE HUR DET KAN FÖRÄNDRAS NÄR MAN BLIR 10 ÅR VISARE
Senast redigerad av Logz 2018-05-19 kl. 16:26.
Citera
2018-05-19, 18:08
Medlem
Docsnuggelss avatar
Citat:
OM MOD KUNDE LÄGGA TILL DETTA TILL MIN FÖRSTA POST VORE DET JU JÄTTEKUL FÖR FOLK ATT SE HUR DET KAN FÖRÄNDRAS NÄR MAN BLIR 10 ÅR VISARE

Var ute med husbil i somras och köpte pulvermos (som jag älskade förr men inte ätit på flera år) och fick slänga skiten. Ja tänk vad man ändras! ^^
Citera
2018-05-19, 20:40
Medlem
mjukmjukares avatar
Jävligt svårt att svara på.
Riktigt mos alla gånger. Smör, grädd/mjölk, smaka av gott.
Men pulvermos är "perverst-gott" med en rejäl klick smör och .... helt ok.
I sitt sammanhang.

Sammanhanget är svaret.

Citera
2018-05-19, 20:43
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Håller med om att pulvermos har sin charm till ex kokt wienerkoev från korvmoj.
Hemmagjort mos blir ofta rätt ”stabbigt” vilket passar bra till renskav eller ugnsgratinerad falukorv som jag brukar ha det till.
Inte ens en korvmoj har skiten.
Lasse på Heden och Frankes räcker.
Förstår inte varför något som påminner om tapetklister säljer överhuvudtaget.
Citera
2018-05-19, 20:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
10 år har gått sedan jag skapade tråden.
Det som var gott förut är inte det samma idag.
Kul att du uppdaterar tio år senare!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Docsnuggels
Var ute med husbil i somras och köpte pulvermos (som jag älskade förr men inte ätit på flera år) och fick slänga skiten. Ja tänk vad man ändras! ^^
Jag äter pulvermos och riktigt mos om vartannat. Tycker inte det är nån större skillnad, men då gör jag mitt pulvermos på mjölk och eller en stor klick smör i.
Citera
2018-05-19, 21:05
Medlem
kraftfoders avatar
Ja, givetvis är "mammas äkta potatismos gjort på King Edward bäst"!!
-Tyvärr närmar vi oss med stormsteg säsongen där potatisen (färskpotatis/nypotatis) inte går att göra vettigt mos på. Undvik då helst mos fram till typ oktober!!.

Men måste man absolut stilla sin moshunger, kan faktiskt pulvermos funka rätt bra, absolut inte perfekt men ändå rätt bra:

Så här gör jag:
Säger "receptet" på pulverpåsen 5dl vatten, ta 4dl. Då blir moset "fastare". Lägg i en stor klick smör i moset, rör om lite så smöret blandas i moset. KLART!
-Helt ätbart, men ändå ett surrogat.. Jag minns från förr att det var US. Army som tog fram pulvermoset som en "lättburen nödproviant" för soldater i fält under andra världskriget, vatten finns det ju nästan överallt.. Exakt detta är pulvermos: "Nödproviant om kriget kommer"!

När jag är ute på "hajk" har jag alltid med mig några påsar pulvermos, inte direkt för att äta, utan bör liknas vid "nödprovianten" som fanns på livbåtarna förr.. -Överleva på pulvermos i ödemarken är bättre än att svälta ihjäl... Typ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in