2021-04-07, 20:13
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Du får åtkomst via Läromedel/Mina läromedel när du är inloggad på Hermods.

Okej, kikade nu men har ju ingen inloggning dit. Verkar inte gå att registrera sig vad jag kan se. Kurserna startar 31 maj så vet ännu inte om jag är antagen, kanske inte har åtkomst till Hermods förrän dess?

Isåfall ska jag nog försöka få tag på böckerna rent fysiskt istället.
Citera
2021-04-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraja
Har du kanske arbeten i retorik och internationella relationer? Kunde inte skicka pm till dig eftersom jag är ny här, skulle du kanske kunna skicka det? Tack i förhand

Jag kan inte skicka PM till dig :/
Citera
2021-04-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirbyy
Läser Svenska 3, Programmering 1 och Matematik 5. Jag läste även Religion 1 under första delen av mars. Jag måste bara säga att Svenska 3 är överlägset mest arbete av någon av kurserna, hur kan den bara vara 100 poäng om Programmering 1 och Matematik 5 också är 100p vardera. Svenskan kräver så enormt mycket mer tid och frågorna i uppdragen är inte helt lätta att tyda, inte lätt att veta vad man ska göra riktigt.
Idag var min sista inlämningsdag för Uppdrag 2 men jag har fortfarande 2 uppgifter att göra i uppdraget så kommer bli några dagar sen, whatever. Mitt betygsmål är endast E då betyget inte kommer ha någon betydelse då jag ska söka på uni genom reell kompetens.
Min fråga är då bara: Hur genomgående behöver mina inlämningar vara? Någon som läst Svenska 3 och fick E i betyg som kan berätta lite för mig hur lång eran vetenskapliga uppsats var osv. Jag vill verkligen bara göra minsta möjliga men samtidigt godkänt såklart.

Hej!
Jag avslutade svenska 3 idag, skulle dock ta ett par veckor ca innan betyget blev satt. tror minst jag får ett C då alla uppgifter jag lämnat in varit A och knappt några anmärkningar på den vetenskapliga uppsatsen, så siktade ju lite högre än E men kan jag hjälpa till på nåt vis så gör jag gärna det.

Håller dock med om att det är väldigt krävande kurs.. ifrågasatte också hur den kan vara på 100 poäng här hemma...

Jag har en följdfråga dock haha, jag saknar 200 sketna poäng för att bli behörig innan kompletteringstiden går ut till höstens högskoleansökningar, så kom på att jag ska ansöka om bedömning av reell kompetens. Du låter så säker på att komma in på det? Huuur? Känns som jag mest ber på mina bara knän för att dom ska se mellan fingrarna
Citera
2021-04-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Prova skicka PM till mig.
Jag är tyvärr för ny för att kunna göra det.. Jag hade uppskattat om vi kunnat skriva på ett annat sätt..
Citera
2021-04-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tufwesss
Någon som har ledarskap och organisation uppdragen och kan tänka sig att dela med sig? Kan inte komma in på min kurs än.
Tja tänkte kolla med dig om du hade läst färdigt kursen och hade kunnat dela med dig av uppdrag 3 till mig?
Citera
2021-04-08, 15:26
Medlem
Jag måste säga att jag är väldigt "desperat" nu. Jag läser två kurser samtidigt och de har nästan kört ihop sig helt och hållet och därför behöver jag verkligen er hjälp här..
Jag läser både naturkunskap 1 b och ledarskap och organisation sista inlämnings dagen är dock imorgon.. Jag hade verkligen uppskattat om det fanns någon här som kunde underlätta mitt arbete genom att dela med sig av sina arbeten... Jag är på de sista uppdragen på både kurserna.. Jag kan dock inte skicka några PM i och med att jag är ny här.. De frågor som jag behöver ha hjälp med är fråga 2, 3 och labbrapporten i naturkunskap.
Fråga 2
Rökning påverkar den som röker, den som är i närheten av rökaren och de som producerar och odlar tobak. Förklara riskerna med rökning och hur odling av tobak påverkar dels de som odlar tobaken, dels miljön.

Ditt svar ska förklara hur människokroppen påverkas och resonemang kring hur hållbar odlingen av tobak är (ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart).

Fråga 3
A) redogör för varför DNA-molekylen är så speciell och viktig.
B) Vad innebär begreppet genteknik? Ge några konkreta exempel på områden där genteknik tillämpas.

Labbrapporten handlar om "två kända miljöproblem med vitlök" Utan klorin.

Ledarskap och organisation är det endast en fråga.
Fråga 1
H&M beskriver bl a sina värderingar så här: “vi tror på människan, Vi är ett team, Ständiga förbättringar, Rakt på sak med öppet sinne, Entreprenörsanda, Enkelhet, Kostnadsmedvetenhet”.

A) beskriv organisationskulturen hos H&M utifrån texten. Gör nu en egen analys av kulturen, vilka för- och nackdelar finns med H&Ms starka kultur?

B) Hur skulle du beskriva ledarskapet på H&M?

C) H&M betonar teamet framför individen. Reflektera över varför de gör det. På vilket sätt påverkar det företaget?

D) “Alla som arbetar hos oss är ambassadörer för H&M - och allt vi gör och säger, internt och externt, har betydelse” Hur tolkar du detta?
Senast redigerad av JAAAAJ 2021-04-08 kl. 15:32.
Citera
2021-04-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulikulien
Hej! Jag har svenska 1 och skall presentera romanen "Förr eller senare exploderar jag" Detta var enda faktan jag fick: "Presentera romanen, handling, personer etc. Välj själv en målgrupp. Argumentera för/emot romanen." Allt detta på max 2 min. Hur tycker ni är det bästa sättet för mig att starta då "Hej jag skall prata om en bok..är ganska tråkigt?. Sedan har jag bara 2 min på mig, bör jag återge inledning, handling och slut trots att det endast står att jag skall ta med handlingen?

Börja med att presentera bokförlag/författare/handling osv. t. ex. "Då tänkte jag spela in min bok recension, boken är skriven av ... ... och handlar om ... " osv. Du behöver inte alls vara lång i talet utan ta med det viktigaste.
Citera
2021-04-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirbyy
Läser Svenska 3, Programmering 1 och Matematik 5. Jag läste även Religion 1 under första delen av mars. Jag måste bara säga att Svenska 3 är överlägset mest arbete av någon av kurserna, hur kan den bara vara 100 poäng om Programmering 1 och Matematik 5 också är 100p vardera. Svenskan kräver så enormt mycket mer tid och frågorna i uppdragen är inte helt lätta att tyda, inte lätt att veta vad man ska göra riktigt.
Idag var min sista inlämningsdag för Uppdrag 2 men jag har fortfarande 2 uppgifter att göra i uppdraget så kommer bli några dagar sen, whatever. Mitt betygsmål är endast E då betyget inte kommer ha någon betydelse då jag ska söka på uni genom reell kompetens.
Min fråga är då bara: Hur genomgående behöver mina inlämningar vara? Någon som läst Svenska 3 och fick E i betyg som kan berätta lite för mig hur lång eran vetenskapliga uppsats var osv. Jag vill verkligen bara göra minsta möjliga men samtidigt godkänt såklart.

+1 på den! När jag gjorde kursen så ville jag göra den på 5v först, insåg sen att det var helt omöjligt. Tog flera månader innan jag var färdig. Helt galet att det är så mycket i en 100p kurs, svenska kurserna borde delas upp. Jag fick C i kursen och då hade jag en normal nivå och inte skrev livet ur mig, så vill du ha ett E så kan du vara rätt kortfattad, se till att hålla koll på nivån du ligger på hela tiden efter varje uppdrag bara så att du inte ligger under E. Efter varje uppdrag så ser du om du ligger på E eller över, eller fått F för den delen.
Citera
2021-04-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbfisk
Är det någon som läst 4-5 kurser samtidigt på Hermods (5 veckor) och även jobbat heltid under tiden? Är det gångbart eller kommer jag att behöva ta ledigt kanske?

Vill hinna bli behörig till två utbildningar i höst.

Tänkte även vara smart o köpa kurslitteraturen redan nu, via Hermods e-shop, men har inte fått någon inloggning/åtkomst trots att pengarna dragits. Någon fler som upplevt samma problem? Har såklart kontaktat supporten men väntar fortfarande svar.

Idioti om du frågar mig om det inte är så att du tänkt gå på speed i 5v. Du ska ju liksom komma ihåg mycket, men har du så bra hjärna att du bara behöver läsa saker en gång och det sedan sitter så kan du få till det med 2-3 kurser, men att jobba samtidigt det kommer slita på dig och stressen kommer vara oändligt hög i 5v.

Sen så vitt jag vet så får man bara läsa 2 kurser åt gången på Hermods.
Kurslitteraturen hittar du bland "Läromedel" efter du köpt via e-shopen, det hamnar där per omgående.

Dock säger du att du inte blivit antagen än, så det är inte så konstigt då haha.
Men det har även varit problem med e-bok köp under April för flera andra men det bör vara åtgärdat idag eller senast måndag.
Senast redigerad av whatifgodseesyou 2021-04-09 kl. 17:13.
Citera
2021-04-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAAAAJ
Jag måste säga att jag är väldigt "desperat" nu. Jag läser två kurser samtidigt och de har nästan kört ihop sig helt och hållet och därför behöver jag verkligen er hjälp här..
Jag läser både naturkunskap 1 b och ledarskap och organisation sista inlämnings dagen är dock imorgon.. Jag hade verkligen uppskattat om det fanns någon här som kunde underlätta mitt arbete genom att dela med sig av sina arbeten... Jag är på de sista uppdragen på både kurserna.. Jag kan dock inte skicka några PM i och med att jag är ny här.. De frågor som jag behöver ha hjälp med är fråga 2, 3 och labbrapporten i naturkunskap.
Fråga 2
Rökning påverkar den som röker, den som är i närheten av rökaren och de som producerar och odlar tobak. Förklara riskerna med rökning och hur odling av tobak påverkar dels de som odlar tobaken, dels miljön.

Ditt svar ska förklara hur människokroppen påverkas och resonemang kring hur hållbar odlingen av tobak är (ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart).

Fråga 3
A) redogör för varför DNA-molekylen är så speciell och viktig.
B) Vad innebär begreppet genteknik? Ge några konkreta exempel på områden där genteknik tillämpas.

Labbrapporten handlar om "två kända miljöproblem med vitlök" Utan klorin.

Ledarskap och organisation är det endast en fråga.
Fråga 1
H&M beskriver bl a sina värderingar så här: “vi tror på människan, Vi är ett team, Ständiga förbättringar, Rakt på sak med öppet sinne, Entreprenörsanda, Enkelhet, Kostnadsmedvetenhet”.

A) beskriv organisationskulturen hos H&M utifrån texten. Gör nu en egen analys av kulturen, vilka för- och nackdelar finns med H&Ms starka kultur?

B) Hur skulle du beskriva ledarskapet på H&M?

C) H&M betonar teamet framför individen. Reflektera över varför de gör det. På vilket sätt påverkar det företaget?

D) “Alla som arbetar hos oss är ambassadörer för H&M - och allt vi gör och säger, internt och externt, har betydelse” Hur tolkar du detta?

Ang naturkunskap 1b: fråga 2-3 har du svaren i boken. Kapitel 7.3 - 7.7 samt kapitel 6.6 så har du svaren på frågorna.
Citera
2021-04-09, 20:38
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Idioti om du frågar mig om det inte är så att du tänkt gå på speed i 5v. Du ska ju liksom komma ihåg mycket, men har du så bra hjärna att du bara behöver läsa saker en gång och det sedan sitter så kan du få till det med 2-3 kurser, men att jobba samtidigt det kommer slita på dig och stressen kommer vara oändligt hög i 5v.

Sen så vitt jag vet så får man bara läsa 2 kurser åt gången på Hermods.
Kurslitteraturen hittar du bland "Läromedel" efter du köpt via e-shopen, det hamnar där per omgående.

Dock säger du att du inte blivit antagen än, så det är inte så konstigt då haha.
Men det har även varit problem med e-bok köp under April för flera andra men det bör vara åtgärdat idag eller senast måndag.

Idioti håller jag helt med om! Det var så länge sedan jag pluggade så var inte alls med på upplägget längre kan ju säga att jag fick svar från komvux också att "nja då läser du i 500% takt och det godkänner vi inte".

Var ett litet desperat försök från min sida att bli behörig samtidigt för flera utbildningar Men har nöjt mig med en kurs och således en utbildning.

Nä precis är inte antagen än, ville bara vara ute i onödigt lång tid innan så jag kunde börja läsa boken. Har fått hjälp av supporten nu, tack för info!
Citera
2021-04-10, 14:41
Medlem
Kan man ha den muntliga examinationen i Hermods före sista uppdraget och provet?
Jag har bokat in den till nästa vecka och sista uppdraget och provet ska inte vara klart förrän om 1 månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in