2021-03-29, 14:45
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siliconsoul
Examinationen består av en hemtenta enligt läraren. Ingen muntlig del för oss. Klagar inte ^^

En skriftlig? Men åh, jag önskar jag hade din lärare. Min lärare kan knappt prata svenska och envisas med att ha muntliga examinationer med kass kamera...
Citera
2021-03-31, 15:39
Medlem
Xemnass avatar
Hej

Som alla vet har jag postat här innan ang att jag klara matte 2b, fick godkänt betyg för en vecka sedan. Nationella inställt. Fått i princip alla betyg uppladdade på antagning.se men står fortfarande att jag har F i Matte 2b. Är det sant att det tar 2 veckor innan Komvux fått in ditt betyg från Hermods + ev handläggningstid på att lägga in betyget i betygsdatabasen?
Citera
2021-03-31, 16:17
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej

Som alla vet har jag postat här innan ang att jag klara matte 2b, fick godkänt betyg för en vecka sedan. Nationella inställt. Fått i princip alla betyg uppladdade på antagning.se men står fortfarande att jag har F i Matte 2b. Är det sant att det tar 2 veckor innan Komvux fått in ditt betyg från Hermods + ev handläggningstid på att lägga in betyget i betygsdatabasen?

Det står så under Betyg inne på Hermods, men kanske om du ber dom snällt att skicka in snabbare? =)
Citera
2021-04-02, 19:37
Medlem
Någon vänlig själ som har uppdragen till företagsekonomi 1 så jag kan få en uppfattning om vad som väntar?
Citera
2021-04-02, 20:29
Medlem
Hayworthians avatar
Kör alla skolorna inom Hermods samma uppdrag i ämnena? Hade varit intressant att veta.
Citera
2021-04-02, 20:44
Medlem
Hej, Jag läser ledarskap och organisation, jag har dock fast på uppdrag 3 som skall vara inne på söndag. Det hade uppskattas om någon skicka sitt så att man får lite inspiration.

FRÅGA 1
H&M beskriver bl a sina värderingar så här: “vi tror på människan, Vi är ett team, Ständiga förbättringar, Rakt på sak med öppet sinne, Entreprenörsanda, Enkelhet, Kostnadsmedvetenhet”.

A) beskriv organisationskulturen hos H&M utifrån texten. Gör nu en egen analys av kulturen, vilka för- och nackdelar finns med H&Ms starka kultur?

B) Hur skulle du beskriva ledarskapet på H&M?

C) H&M betonar teamet framför individen. Reflektera över varför de gör det. På vilket sätt påverkar det företaget?

D) “Alla som arbetar hos oss är ambassadörer för H&M - och allt vi gör och säger, internt och externt, har betydelse” Hur tolkar du detta?

FRÅGA 2
Du är chef för en grupp säljare. Säljarna har en del fast lön men resterande är baserad på hur mycket var och en säljer. Säljarna är väldigt fokuserade på att sälja och därmed tjäna pengar. Ofta uppstår konflikter om kunder, distrikt och det råder stor konkurrens mellan säljarna. Teamkänslan är obefintlig och stämningen på kontoret är inte god.

A) Hur ska du som chef agera för att skapa ett team som samarbetar istället för att konkurrera? Vad skulle vinsterna kunna vara med en bättre teamkänsla? Finns det även fördelar med att ha individualister?

B) Vilket ledarskap behöver du ha? motivera.

C) Vilken typ av konflikter tror du att det framför allt handlar om på den här arbetsplatsen? hur ska konflikterna lösas? Resonera kring hur ni i företaget ska se på konflikter.

D) Vad ska du som chef göra för att skapa en god anda på företaget? Hur ska säljarna bli motiverade både som individer och grupp? Vilka yttre och inre belöningar kan finnas?

FRÅGA 3
Du arbetar som lärare och har en ny klass som börjat årskurs 1 på gymnasiet.

A) Beskriv de olika faserna som gruppen kommer att gå igenom. Vad ställer det för krav på dig som lärare i de olika faserna?

B) Vad ska du göra för att motivera eleverna till goda prestationer? Ge flera förslag på motivatorer och koppla till Human Relation-skolan.
Citera
2021-04-02, 20:49
Medlem
Hej! Jag har svenska 1 och skall presentera romanen "Förr eller senare exploderar jag" Detta var enda faktan jag fick: "Presentera romanen, handling, personer etc. Välj själv en målgrupp. Argumentera för/emot romanen." Allt detta på max 2 min. Hur tycker ni är det bästa sättet för mig att starta då "Hej jag skall prata om en bok..är ganska tråkigt?. Sedan har jag bara 2 min på mig, bör jag återge inledning, handling och slut trots att det endast står att jag skall ta med handlingen?
Citera
2021-04-06, 21:13
Medlem
generalconcretes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAAAAJ
Hej, Jag läser ledarskap och organisation, jag har dock fast på uppdrag 3 som skall vara inne på söndag. Det hade uppskattas om någon skicka sitt så att man får lite inspiration.

FRÅGA 1
H&M beskriver bl a sina värderingar så här: “vi tror på människan, Vi är ett team, Ständiga förbättringar, Rakt på sak med öppet sinne, Entreprenörsanda, Enkelhet, Kostnadsmedvetenhet”.

A) beskriv organisationskulturen hos H&M utifrån texten. Gör nu en egen analys av kulturen, vilka för- och nackdelar finns med H&Ms starka kultur?

B) Hur skulle du beskriva ledarskapet på H&M?

C) H&M betonar teamet framför individen. Reflektera över varför de gör det. På vilket sätt påverkar det företaget?

D) “Alla som arbetar hos oss är ambassadörer för H&M - och allt vi gör och säger, internt och externt, har betydelse” Hur tolkar du detta?

FRÅGA 2
Du är chef för en grupp säljare. Säljarna har en del fast lön men resterande är baserad på hur mycket var och en säljer. Säljarna är väldigt fokuserade på att sälja och därmed tjäna pengar. Ofta uppstår konflikter om kunder, distrikt och det råder stor konkurrens mellan säljarna. Teamkänslan är obefintlig och stämningen på kontoret är inte god.

A) Hur ska du som chef agera för att skapa ett team som samarbetar istället för att konkurrera? Vad skulle vinsterna kunna vara med en bättre teamkänsla? Finns det även fördelar med att ha individualister?

B) Vilket ledarskap behöver du ha? motivera.

C) Vilken typ av konflikter tror du att det framför allt handlar om på den här arbetsplatsen? hur ska konflikterna lösas? Resonera kring hur ni i företaget ska se på konflikter.

D) Vad ska du som chef göra för att skapa en god anda på företaget? Hur ska säljarna bli motiverade både som individer och grupp? Vilka yttre och inre belöningar kan finnas?

FRÅGA 3
Du arbetar som lärare och har en ny klass som börjat årskurs 1 på gymnasiet.

A) Beskriv de olika faserna som gruppen kommer att gå igenom. Vad ställer det för krav på dig som lärare i de olika faserna?

B) Vad ska du göra för att motivera eleverna till goda prestationer? Ge flera förslag på motivatorer och koppla till Human Relation-skolan.

Prova skicka PM till mig.
Citera
2021-04-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Prova skicka PM till mig.
jag kan tyvärr inte göra det finns det något annat forum eller liknande jag kan nå dig på?
Citera
2021-04-07, 05:14
Medlem
Läser Svenska 3, Programmering 1 och Matematik 5. Jag läste även Religion 1 under första delen av mars. Jag måste bara säga att Svenska 3 är överlägset mest arbete av någon av kurserna, hur kan den bara vara 100 poäng om Programmering 1 och Matematik 5 också är 100p vardera. Svenskan kräver så enormt mycket mer tid och frågorna i uppdragen är inte helt lätta att tyda, inte lätt att veta vad man ska göra riktigt.
Idag var min sista inlämningsdag för Uppdrag 2 men jag har fortfarande 2 uppgifter att göra i uppdraget så kommer bli några dagar sen, whatever. Mitt betygsmål är endast E då betyget inte kommer ha någon betydelse då jag ska söka på uni genom reell kompetens.
Min fråga är då bara: Hur genomgående behöver mina inlämningar vara? Någon som läst Svenska 3 och fick E i betyg som kan berätta lite för mig hur lång eran vetenskapliga uppsats var osv. Jag vill verkligen bara göra minsta möjliga men samtidigt godkänt såklart.
Citera
2021-04-07, 20:05
Medlem
Krabbfisks avatar
Är det någon som läst 4-5 kurser samtidigt på Hermods (5 veckor) och även jobbat heltid under tiden? Är det gångbart eller kommer jag att behöva ta ledigt kanske?

Vill hinna bli behörig till två utbildningar i höst.

Tänkte även vara smart o köpa kurslitteraturen redan nu, via Hermods e-shop, men har inte fått någon inloggning/åtkomst trots att pengarna dragits. Någon fler som upplevt samma problem? Har såklart kontaktat supporten men väntar fortfarande svar.
Citera
2021-04-07, 20:07
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbfisk
Är det någon som läst 4-5 kurser samtidigt på Hermods (5 veckor) och även jobbat heltid under tiden? Är det gångbart eller kommer jag att behöva ta ledigt kanske?

Vill hinna bli behörig till två utbildningar i höst.

Tänkte även vara smart o köpa kurslitteraturen redan nu, via Hermods e-shop, men har inte fått någon inloggning/åtkomst trots att pengarna dragits. Någon fler som upplevt samma problem? Har såklart kontaktat supporten men väntar fortfarande svar.

Du får åtkomst via Läromedel/Mina läromedel när du är inloggad på Hermods.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in