Ursprungligen postat av
Christina76
Jag förstår att ni undrar, det är en klurig kurs och jag själv lade ner väldigt mycket tid på den. Dessa svar skickade jag in så hämta inspiration och tips från det samt lärarens svar till att få igång era egna texter. Ni kanske inte alls anser att man ska leda/tänka så som jag gör! 😉
Jag får dela upp i två olika inlägg då det blir för långt annars. Fråga om ni har några funderingar så ska jag försöka hjälpa er.
Lycka till! ⭐
Fråga 1
a) Beskriv organisationskulturen hos H&M utifrån texten. Gör nu en egen analys av kulturen, vilka för- och nackdelar finns med H&Ms starka kultur?
H&Ms kultur uppfattas som väldigt stark när man läser texten.
Kulturen, alltså andan, de osynliga normerna och värderingarna, är bland annat stor ansvars- och servicekänsla, fokus på kunden, att göra rätt för sig i alla led, stolthet över sitt arbete, etik, jämlikhet och nolltolerans mot orättvisor.
Man kan läsa om H&Ms historia och den finns även med i inledningen, ledaren är kulturbärare. Eftersom det är ett familjeföretag som går i arv, så förstår man att historian är en mycket viktig del för företaget. Han använder alltså kulturen som hjälpmedel för att ge de anställda svar på “hur och varför” saker görs på ett visst sätt.
När man läser texten sveps man nästan med, den är skickligt utförd och man känner starkt att i ett sådant företag skulle jag vilja jobba! (Är det så bra som de ger sken av???)
Den starka kulturen styr personalens sätt att tänka och arbeta, vilket påverkar hur företaget fungerar. Det kan å ena sidan vara positivt, men å andra sidan kan ett likatänkande vara en risk, då man inte tar in främmande ideér.
Men man kan också läsa om hur snabbt följsamma de är med allt som händer och noga med att poängtera att de hela tiden följer med i samhällsförändringarna, vilket de kan intyga bland annat i sina hållbarhetsrapporter (=bra!).
Deras organisationskultur används som ett instrument för att skapa sammanhållning och värdegemenskap, vilket är positivt då det stärker motivationen och engagemanget att känna att man arbetar med något meningsfullt. Det man kan se som negativt är att ensam inte är stark, här är det direkt avgörande att du kan arbeta i ett team. Kommer man in som oliktänkande här så överlever man inte länge, trots att det står att företaget respekterar alla. Kulturen är helt enkelt för stark.
Här är det ett högt tempo, självständighet och snabba beslutsvägar. Det krävs att man har ett bra samarbete och en stabil grupp med mycket tillit till varandra, vilket kan vara både positivt och negativt. Gruppandan och tillit till sitt team är positivt, många (särskilt yngre) gillar självständigheten inom gruppens ramar också. Men det kan också bränna ut den som inte hänger med.
H&M är ett stort företag. Det finns på många orter i Sverige och i många länder. Trots sin stora spridning strävar företaget efter att ha samma kultur överallt. Kulturen knyter upp och motiverar personalen, var du än jobbar (positivt).
“Vi förväntar oss att alla våra leverantörer och affärspartners agerar på samma sätt och arbetar för att främja en hållbar affärsverksamhet hos våra partners i hela leverantörskedjan.” H&M är noga med att deras underleverantörer har samma värderingar som de (socialt, ekonomiskt, miljömässigt hållbart). Det är positivt, men det är också där som H&M fått hård kritik eftersom det inte efterlevts, vilket då är negativt.
b) Hur skulle du beskriva ledarskapet på H&M?
Jag uppfattar ledarskapet som delegerande, demokratiskt och personorienterat, den effektiva ledaren som anpassar verksamheten till omvärldens krav och samhällsförändringar.
Ledaren låter de anställda sköta sig mycket själva i sina team. Att använda sunt förnuft och eget initiativ, ta egna beslut utifrån sin kunskap och kompetens för att snabbt se kunden och ge bra service.
Det känns som att ledningen utgår ifrån forskaren McGregors människosyn.
Ledare med Y-teori styr genom att beskriva målet och låter medarbetarna avgöra hur de ska komma dit. Y-människan styrs visserligen av lön, men mer av känslan av att arbeta med något meningsfullt, att betyda något och förstå sin del i helheten.
Det handlar om att ha förtroende för personalen och uppmuntrar dem genom detta ledarskap att kliva framåt och utvecklas. Personalen agerar som den blir behandlad och på detta sätt känner att de är en del av laget.
Lyhördhet och uppmärksamhet. Man månar om en god och hållbar arbetsmiljö och uppmanar alla att rapportera om olyckor, incidenter och osäkra arbetsförhållanden.
Men det ställs också höga krav på personalen att sköta sig exemplariskt och följa de normer och värderingar som företaget har, i alla väder. Men arbetar man i en så tajt grupp med stor sammanhörighetskänsla så är man präglad av kulturen och agerar efter den.
c) H&M betonar teamet framför individen. Reflektera över varför de gör det. På vilket sätt påverkar det företaget?
“Teamwork är viktigt för oss och en del av vår kultur”.
H&M visar sin starka kultur och för den vidare genom teamarbete. Man kan se mellan raderna att man bryr sig om individerna också men individerna är en del av kollektivet. Med den starka gruppkänslan styrs personalen i företagets kultur, för människan är ett flockdjur och bryter sig gärna inte ut som ensam individ.
Individualism kan också anses höra ihop med tävlan och konkurrens och det vill man inte ha inom företaget då det påverkar allt och alla negativt.
Här är alla lika värda. Identifikation med företaget kan likna en familjekänsla för personalen och det påverkar företaget positivt.
Lojaliteten från personalen är mycket viktig (integritet, skydd av konfidentiell information, affärstillgångar osv) och den är många gånger större i en tajt grupp. Med en gruppkänsla tänker man mer på vad som är bäst för hela gruppen, inte bara för mig som enskild individ.
Vi-andan kan dock skapa en farlig konformitet (överensstämmelse). Det individuella kommer inte fram. Författaren för studieboken kallar det “en förnyad taylorism” - en långt driven beteendestandardisering.
Hela kulturen utstrålar samarbete och samhörighet. Genom arbetsrotation utvecklas personalen och man ser att var och en individ och deras kraft kommer fram till sin fulla rätt i teamet.
Att ha gemensamma attityder, värderingar och en känsla av meningsfullhet betyder mycket för andan. Företaget påverkas givetvis mycket positivt om personalen mår bra, är motiverad och har stort engagemang. Det är de som gör det dagliga jobbet ute i butikerna och är ansiktet utåt. “Våra medarbetare är nyckeln till vår framgång.”
d) ”Alla som arbetar hos oss är ambassadörer för H&M – och allt vi gör och säger, internt och externt, har betydelse.” Hur tolkar du detta?
Jag tolkar det som att ledningen lyssnar på det som personalen säger och uppmärksammar dem.
Personalen känner delaktighet med företaget, deras värderingar och mål och känner sig genom detta betydelsefulla och motiveras till att göra ett bättre jobb. Ledningen lyfter fram sina medarbetare och visar vilket förtroende man har för dem.
Men samtidigt som att personalen känner sig värdefulla kan man också tolka en bit som negativt. Att man som anställd bör tänka sig för vad man säger/gör så man inte skadar företaget.
Kommentar från lärare:
Bra. I d) kan man också tolka det som att varje medarbetare, oavsett position i företaget, är en representant för företaget.