Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-06, 19:35
Medlem
Bemanning

Nja jag tror inte att det är en organisation som en pyramid. Det är fråga om mkt flera kvalificerade befattningshavare än vad man kan tro. Inte en massa sekreterare.
Citera
2008-08-06, 19:37
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jadå, visst kan det vara ovanligt men dessa sändarannex finns. Har själv sett med egna ögon hur två sådana anläggningar sanerats. Allt som återstår är reservutgången.

Hur mycket sten blir inte det då? Det är ju inget man flyttar på hur som helst. Därför återkommer min tanke, har man grävt ur dessa utrymmen i ett annat syfte?

Sedan hur inslaget ser ut, din tanke är inte helt dum. Tror som dig. Hur skulle då vägen upp till anläggningen se ut, hur "bred" behöver den vara?

Det blir en del sten ja, men till ett sådant här projekt så är resurserna oändliga. Vilket medför att man ex. kan köra massorna till ett närbeläget nybyggt stickspår. Som givetvis revs och återställdes mycket snabbt efter att sprängringarna slutfördes.

Vägen behöver inte vara mer än en oansenlig enfilig asfalterad väg då trafiken endast går åt ett håll.

Ett litet exempel. Ursäkta att det är paint men jag har inte fått hem den nya versionen av CAD än. Därav avsaknaden av symmetri.

http://i34.tinypic.com/alg1p0.jpg
Citera
2008-08-06, 19:42
Medlem
Lågo Långsam

Now where talking!
Jag håller med. Jfr med byggandet av fästningarna i Boden och annat.
Hela mellansverige behöver inte rivas upp...
Eller jfr med något annat bygge tex Tyfors. Åk dit och kolla så får ni se. Det ligger en bra bit bort och uppe i berget och en del nere i dalen. Det är litet speciellt eftersom sprängstenen har stjälpts rakt ut ur berget iof sig men ändå.
Senast redigerad av Karlsborg 2008-08-06 kl. 19:44.
Citera
2008-08-06, 19:52
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Now where talking!
Jag håller med. Jfr med byggandet av fästningarna i Boden och annat.
Hela mellansverige behöver inte rivas upp...
Eller jfr med något annat bygge tex Tyfors. Åk dit och kolla så får ni se. Det ligger en bra bit bort och uppe i berget och en del nere i dalen. Det är litet speciellt eftersom sprängstenen har stjälpts rakt ut ur berget iof sig men ändå.

Ett alternativ är att det har byggts i samma veva som ett stort väg/järnvägsbygge i närheten. Då är det ingen som undrar varför det kör lastbilar med sprängsten från en grusväg i skogen.
Citera
2008-08-06, 20:05
Medlem
kraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att tillämpa vilseledning när det gäller jätteanläggningar kan tyckas vara svårt, men kanske i själva verket är nödvändigt om man vill hemlighålla anläggningen. Om byggnadsarbetarna "vet" att de bygger ett atombombssäkert mobiliseringsförråd, om de lokala hemvärnsmännen faktiskt har besökt ett förråd i ett visst berg för att hämta ut materiel, ja då "vet" ju byggnadsarbetare och hemvärnsmän att det är frågan om ett förråd - och ingen riksbunker, de har ju själva varit där!

Det finns ett mycket stort antal civila anläggningar djupt nersprängda i urberget. I varje län finns bl a arkiv, ofta nedsprängda i berget inne i städerna. När man ändå håller på och bygger en sådan anläggning, hur svårt är det egentligen att bygga ett extra rum längst ner, avsett att fungera som reservstabsplats för ett visst militärdistrikt? Här i Göteborg har man nyligen utökat Universitetsbiblioteket. Numera finns, jag tror det är 7 våningar, nedsprängda i berget under UB. Anläggningen är byggd, vad vet vi egentligen om eventuella militära användningsområden i krigstider? Ingenting naturligtvis. Det finns mängder av sådana här mycket stora berganläggningar och vi kan bara spekulera om deras eventuella användningsområden i krigstid.

Precis så jag också tror RB är maskerad. Det blir för svårt att bygga ett 60000+ kvm bergrum i ödemarken och hålla det dolt hur länge som helst, det är lite för många människor med i bygget av en sån anläggning. Tror mycket väl det kan vara visserligen topphemligt och SO, men kommer man väl dit så är det kanske ett stort välbevakat förråd.
Sen såklart i genomslagstunneln finns förrådsportar som Nisse inte har access till, men det är ju mycket han inte kommer ni i. Han pratar inte med Kalle som också hämtar grejjer där ibland, som inte heller har access till denna port. Dom kanske inte ens känner till varandras existens, så varför skulle dom börja spekulera om en av några låsta portar där nere? Ännu mindre känner dom byggnadsarbetarna som byggde stället för 40 år sen och som vet hur mkt sten dom sprängde ut.

Nä, tror vi får leta efter han som installerat 1000 toaletter eller så i ett bergrum i urskogen. Han borde fattat misstankar.
Citera
2008-08-06, 20:11
Medlem
Jag tänker oxå i linje med Kraids och den långsammes senaste två inlägg med det tillägget att det kan vara så att vägen och bergrummet kan ha maskerat varandras tillkomst så att säga. Vägen till bergrummet eller rättare förbi bergrummet kan ha varit en väg som faktiskt behövdes för tp av sten från vägbygget osv.
Men återigen: Hissen i Mora tycker jag är väldigt intressant. Är jag i fel tråd nu?
Citera
2008-08-06, 20:14
Medlem
Återigen huvudet på spiken. Utan att veta hur det är i Gbg kan jag säga att du är väldigt nära verkligheten på andra ställen.

[
QUOTE=Petronius]Att tillämpa vilseledning när det gäller jätteanläggningar kan tyckas vara svårt, men kanske i själva verket är nödvändigt om man vill hemlighålla anläggningen. Om byggnadsarbetarna "vet" att de bygger ett atombombssäkert mobiliseringsförråd, om de lokala hemvärnsmännen faktiskt har besökt ett förråd i ett visst berg för att hämta ut materiel, ja då "vet" ju byggnadsarbetare och hemvärnsmän att det är frågan om ett förråd - och ingen riksbunker, de har ju själva varit där!

Det finns ett mycket stort antal civila anläggningar djupt nersprängda i urberget. I varje län finns bl a arkiv, ofta nedsprängda i berget inne i städerna. När man ändå håller på och bygger en sådan anläggning, hur svårt är det egentligen att bygga ett extra rum längst ner, avsett att fungera som reservstabsplats för ett visst militärdistrikt? Här i Göteborg har man nyligen utökat Universitetsbiblioteket. Numera finns, jag tror det är 7 våningar, nedsprängda i berget under UB. Anläggningen är byggd, vad vet vi egentligen om eventuella militära användningsområden i krigstider? Ingenting naturligtvis. Det finns mängder av sådana här mycket stora berganläggningar och vi kan bara spekulera om deras eventuella användningsområden i krigstid.[/quote]
Citera
2008-08-06, 21:20
Medlem
mcJOckes avatar
Jag måste dock ge mig in i denna diskution ang vägar och liknande. Kanske var det så att anläggningen redan fanns där innan den blev en sk riksbunker?

Nu vill jag också förtydliga en sak, pratar vi om millitärariksbunkrar så håller jag med många här, det går inte att lista ut på anläggningens utsida vad det är som försegår därinne. Tex som någon skrev, ett vanligt HV-förråd kan ha mer under ytan än vad som synns.

Men när det gäller den fd civila riksbunkern, den tror jag ej har någon annan användning är vad den var byggd för.
Citera
2008-08-06, 22:21
Medlem
Kungen

Under den aktuellt tidsepoken (fram till ca 1975) var kungen och regeringen garanterat på samma ställe. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men i stora drag så var kungen tvungen att vara närvarande vid vissa typer av regeringsbeslut. Så vi kan vara ganska säkra på att han förvarades i omedelbar anslutning till regeringen så han kunde plockas fram med kort varsel.

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Gillar dit resonemang, och jag håller med dig om att det är Kallakrigets "riksbunkrar" jag vill finna.
Ang transportationen så tror jag som du, tåg. Men kanske inte riktigt på att dem inte skulle få åka buss.
Dessutom tror jag, som jag skrev förrut att berget endast är sista utvägen, som ett skydd vid den stora bomben etc.
Man skall befinna sig i en närbelägen stad/ort och fortsätta sina arbetsuppgifter där.
Kungen skall nog inte till samma civila bunker som regering och riksdag. Han har nog en egen, alt smugglas ur landet.
Citera
2008-08-06, 22:33
Medlem
Konungen

Kungafamiljen har ett högt symbolvärde i kris och krig. Jag utgår från att regeringen ville ha möjlighet att personligen påverka kungen i krig i samband med att han skulle tala i radio och TV.
Citera
2008-08-06, 22:36
Medlem
Inslag HKV - regeringens UPL KRIG

Jag kan egentligen inte se att inslaget eller utsidan öht skulle skilja sig mellan dessa två (eller flera) anläggningar. Som alla vet kan inslaget under byggtiden vara jättestort men sedan vara inte större än en dörr. Utseendet på anläggningen och i terrängen under byggtiden kan öht skilja sig väldigt mycket från detsamma efter byggandet är klart. Lägg sedan på tidens tand, mossa, gran, bark osv....
Citera
2008-08-07, 01:18
Medlem
kraids avatar
I andra länder (ex tysklands och storbrittannien) så har deras riksbunkrar för den här perioden, dvs fram till ungefär 80-talet, blivit offentliga vid det här laget och visas tom upp för medier innan de ska säljas/plomberas. Förmodligen för att det helt enkelt impar på folk och ger ett hum om vad man kan prestera. Bra PR.

I Sverige har inte detta hänt, medan andra fästningar o dyl stolt visas upp som museer. Jag ser detta som ett tecken på att anläggningen borde finnas kvar idag, men att den är aktiv och tjänar ett (annat?) syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in