Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-22, 11:25
Medlem
perry2s avatar
Det som berör mig lite är att namnbytet sker någon vecka efter att den legendariska trådskaparen gått ur tiden.
Jag kan leva med det, men att tråden skall ta en aningen ny vända efter så många år.
Efter så många år....
Citera
2015-05-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nu ska jag vara snäll, egentligen ska vi på admins order varna för 0.06 när det dyker upp diskussioner kring modereringsåtgärder. Men jag har fört en PM-diskussion med användaren 'skarpsint' under dagen och kommit fram till ungefär det du efterlyser - låta tråden få ta ut svängarna lite när det gäller topic.

Dock kommer jag/vi naturligtvis fortsätta att hålla koll på tråden så den inte kör helt i diket, det var ju lite nära där ett tag när det började kretsa kring mordet på Olof Palme... Tänk även på att sisådär 95% av all moderering sker i det fördolda utan att det riktigt märks, en bra moderator verkar utan att synas särskilt mycket. Däremot kan jag lova dig att om modereringen upphörde så skulle folk tappa intresset för de flesta trådarna eftersom de skulle fyllas med OT-smörja - fort dessutom. Bara idag har jag säkert raderat runt 100 inlägg (inte i den här tråden alltså utan i de forum jag modererar) som inte tillförde ett smack men gjorde att trådarnas topic började spreta på ett olyckligt sätt.

Oddball
Moderator

Bra svar
Citera
2015-05-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Det som berör mig lite är att namnbytet sker någon vecka efter att den legendariska trådskaparen gått ur tiden.
Jag kan leva med det, men att tråden skall ta en aningen ny vända efter så många år.
Efter så många år....

Kan garantera att Sniffdog velat vara med oss då han ivrigt sökte vidare efter Riksbunkerns äldsta källa i stan. Allra först trådens namn är ju Sveriges "riksbunker" - myt eller sanning
där mycket av det som skrevs tidigt, senare visat sig vara sant.
Citera
2015-05-22, 12:43
Medlem
Förra fredagen när vi började skriva om Rb42 hade tråden 1 837 693 visningar. På en vecka har siffran stigit med 20 000 visningar.
Citera
2015-05-22, 13:52
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Förra fredagen när vi började skriva om Rb42 hade tråden 1 837 693 visningar. På en vecka har siffran stigit med 20 000 visningar.

Jag visste inte att det var click hunting vi syftade med... Och dessutom inte att någon var så besatt av att kolla besökare att man har en sådan koll.

Men främst vill jag veta vadan detta nya "spår" kommer ifrån och varför det plötsligt blivit av sånt intresse hos två eller tre aktiva här?

Ni jagar alltså en bunker i Stockholm som ska ha fungerat som en "riksbunker" under andra världskriget mer eller mindre som Hitlers bunker i Berlin?

Finns det ens konkreta belägg för att en sådan plats har existerat, eller rör det sig om ett skyddsrum som skulle användas av riksdagen vid en eventuell bombräd?

Hur kommer till exempel Per albin bussen in i bilden i så fall?

Det finns en del saker som jag tycker behöver redas ut innan man kör på för annars luktar det eventuellt vilseledning av detta.
Citera
2015-05-22, 16:21
Medlem
Efter tips från Achtung har jag agerat "field agent" och pratat med fyra personer som sett den gamla 40-talsinredningen. Två är vana vid skyddsrum och säger att det inte var ett vanligt skyddsrum. Två pratar om telefonväxel (i ett vanligt skyddsrum?), dvs trådsamband. Radio via Per-Albin buss som reserv? Någonstans skulle ju regeringen sitta i krig och innan man flydde Sthlm. Kanske här under en tidig period???
Jag tycker detta är spännande att utforska.

Diskussionen kring det geografiska området Zonen har ändå segat ut. Vad mer finns att säga utan att riskera sekretessen?
Citera
2015-05-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Per-Albin bussen utesluter väl, genom sin existens, knappast några andra lösningar? Jag tror inte att PA och kompani hade för avsikt att lämna huvudstaden så fort det nalkades oroligheter. Däremot kan bussen fungera som en försäkring om man någon gång tvingas lämna. Stockholms läge i landet kunde nog innebära att ett sådant läge kunde inträffa med relativt snabbt förlopp.
Citera
2015-05-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag visste inte att det var click hunting vi syftade med... Och dessutom inte att någon var så besatt av att kolla besökare att man har en sådan koll.
-Efter att undersökt det här en tid önskade jag känna av om det fanns intresse att lägga mer energi på det efter att jag börjat skriva för en vecka sedan. Då jag såg utvecklingen sporrade det till att fortsätta och det tycker jag varit jättekul då jag vet att tråden har mångdubbelt fler läsare än skribenter normalt.

Men främst vill jag veta vadan detta nya "spår" kommer ifrån och varför det plötsligt blivit av sånt intresse hos två eller tre aktiva här?
-Kommer ifrån Per Wästbergs "Mitt Stockholm" och nu nu är vi ju fyra...

Ni jagar alltså en bunker i Stockholm som ska ha fungerat som en "riksbunker" under andra världskriget mer eller mindre som Hitlers bunker i Berlin?
-Yepp!

Finns det ens konkreta belägg för att en sådan plats har existerat, eller rör det sig om ett skyddsrum som skulle användas av riksdagen vid en eventuell bombräd?
-Berättelserna om arbetsplatser i form av kontorsrum och telefonväxel tycker jag lutar åt det förstnämnda.

-Finns olika uppgifter om den. Verkar ju troligt att den skulle funnits i regeringens närhet vid mobilisering i alla fall. Då jag ringt upp och gjort en telefonintervju med mannen som var chef för denna sambandsgrupp, berättade han att den stod i ett garage som tillhörde företaget Ericson. Minns ej namnet på platsen nu men det låg beläget norr om Nackamasterna nere vid fjärden i ett industriområde.

I en annan bok har jag läst att Sveriges Radios sändarbuss/ar stod i mobbförråd vid Storängsbotten intill Värtan. Tror det var boken "Försvaret av Sthlm under kalla kriget" kanske? Jag kan blandat ihop dessa uppgifter när jag lite för snabbt svarade i tråden.

Det finns en del saker som jag tycker behöver redas ut innan man kör på för annars luktar det eventuellt vilseledning av detta.
-Vilka saker behöver redas ut och varför vilseleda? För egen del letar jag bara efter spår och i det här fallet tycker jag det har blivit en framgång. Jag har också hört talas om fler berättelser men det tycker jag de som stött på dessa själva får avgöra om de vill skriva om eller ej.

Har svarat direkt i inlägget med den mörkare texten.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-22 kl. 16:45.
Citera
2015-05-22, 17:00
Medlem
guderis avatar
Jag har absolut inget emot den nya diskussionen men jag tänker vara den kritiske granskaren i detta fall och har några punkter jag tänkte ta upp:

Det historiska perspektivet:

Hitlers bunker byggdes alltså till att börja med 1936, men den bunker man brukar prata om byggdes 1943, alltså minst ett år efter "Stockholmsbunkern" ska ha stått klar. Det måste innebära att den Svenska ledningen var förvånansvärt klarsynt.

De stora händelserna där "bunkerdoktriner" annars brukar sägas komma ifrån är väl Dresden och Berlin -45 samt Hiroshima och Nagasaki, också -45. Det är alltså hela 3 år tidigare än det egentliga "totala kriget" började skönjas över större städer.

Lärdom av tysk strategi och taktik vid anfall. Främst mot Norge och Danmark. Det är alltså inte otroligt att Sverige kunde vänta sig en attack mot Stockholm likt den mot Oslo. Att stoppa ner riksledningen under marken i huvudstaden verkar med dessa lärdomar mer eller mindre korkat. Jag har trott att det var just därför man utvecklade Per-Albin bussen, eftersom man troligen inte hade någon säker hamn varifrån man kunde skeppa ut riksledningen till London så valde man att "försvinna" in i landet och därifrån leda motstånd.

Att man hade skyddsrum för akut evakuering från riksdagen vid eventuella bombräder, tror jag man lärde sig var nödvändigt efter bombningarna av London 1940, att det fanns viss kommunikation därifrån som inte fanns i "vanliga" skyddsrum tror jag också var nödvändigt, men att det ska finnas en bunker aka Berlin därifrån man skulle leda landet vid en invasion, det har jag svårt att köpa.
Citera
2015-05-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedy

Så om alla bara återgick till att prata om när denna anläggning faktiskt var aktuell så skulle allt bli mycket enklare för alla. I början av 40-talet fanns vare sig Skandiabarer, ledningstunnlar eller Ulf Lindgärde. Det blir jätteenkelt att hålla sig till topic.

Precis så är det! De anläggningar som troligen fanns 1986 i form av installationer för radio och axestation (krigstelefonstation) samt andra hemliga anläggningar avsedda för militära ändamål är garanterat kvalhemliga även idag även om kanske det ändrats flera gånger vilka verksamheter och ev installationer som fanns och ev finns där idag som gör att hemligstämpeln fortfarande gäller. Så är det också långt efter att lokalerna i Skandia i hela kvarteret Träsket byggdes om radikalt också det långt efter att SB:s lokaler i Skadiahuset försvunnit. Då var allt sådant hemligt fortfarande även om naturligtvis det som finns under fd Skandias dataavdelning vid Tunnelgatan som nu inhyser serverhall till och med har en synlig ingång. Att något finns där inne som säkert kan vara mer än nuvarande serverhall framgick redan av ritningarna till ombyggnaden av Skadiahuset där det finns inritat kraftiga kyltorn genom huskroppen. Vad det är är säkert av högsta sekretessklass idag.

Så har det varit genom den moderna historien. När en gång Thulehuset byggdes skall det ha gjorts kulvertar till intilliggande byggnader men hur dessa nyttjades var en hemlighet liksom var de gick. Vad man kan se från gamla bilder från tidigare byggnationer är att de måste ligga hyfsat djupt inunder.

Däremot är det naturligtvis så att det samtidigt är svårt att diskutera sådana här historiska anläggningar utan att spänna över tid eftersom dessa ständigt förändras och utvecklas över tid av ett flertal skäl. Spioner som Wenerström och Bergling mfl har gjort att stora omprioriteringar gjorts, behoven har förändrats och tekniken har utvecklats. Ibland har det gått historiskt sett ganska fort. Detta gör det väldigt komplext att diskutera.

RB42 har kanske så starka band till senare anläggningar att det kan vara svårt att diskutera utan att balansera på gränsen ibland. Det är samtidigt svårt att diskutera bara hur det kan ha sett ut då det begav sig eftersom det senare kan ha fått olika andra användningar. Troligen fanns RB 42 i vart fall till en stor del i det som sedan kom att bli SOS-alarms anläggning som ju var på över 3000m2 och hade anslutningar till angränsande utrymmen som även efter det bygget kom att vara hemliga. Alltså är det väldigt svårt att reda ut hur den ursprungliga anläggningen såg ut och var belägen exakt eller hur många lager den var byggd i.

Vi får nog leva med att vissa saker kan diskuteras på offentliga forum och andra delar av diskussionen får hålla sig utanför offentligheten.

När det gäller det som vi hade under kriget tror jag nog att det var ganska enkelt och improviserat enligt Kajsa Vargs gamla devis. Mycket av det kom nog aldrig till praktisk användning. Efter kriget byggdes det upp saker i en helt annan omfattning och anda och då blev det gamla snabbt obsolet.
Senast redigerad av boboslacke 2015-05-22 kl. 17:47.
Citera
2015-05-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Efter tips från Achtung har jag agerat "field agent" och pratat med fyra personer som sett den gamla 40-talsinredningen. Två är vana vid skyddsrum och säger att det inte var ett vanligt skyddsrum. Två pratar om telefonväxel (i ett vanligt skyddsrum?), dvs trådsamband. Radio via Per-Albin buss som reserv? Någonstans skulle ju regeringen sitta i krig och innan man flydde Sthlm. Kanske här under en tidig period???
Jag tycker detta är spännande att utforska.

Diskussionen kring det geografiska området Zonen har ändå segat ut. Vad mer finns att säga utan att riskera sekretessen?

Här har du naturligtvis rätt. För veteranerna i tråden så har fakta kring t.ex. geografi, länkstråk och vad som skrivits i publicerade källor om Zonen cirkulerat flera varv vid det här laget. För att komma vidare kring Zonen så tror jag att vi behöver ny information från "insidan".

Vad finns det då kvar för tråden att utreda och kommentera? Det som sker nu, grävande kring historiska "riksbunkrar" i Stockholm är en fantastisk vitamininjektion. RB42 är ju givetvis historia och sedan länge avvecklad, men det gäller ju även för Zonanläggningar som Hästskoberget och Lillsjön.

Andra möjliga infallsvinklar på tråden skulle ju kunna vara evakueringsvägarna från Stockholm. I bland annat Frånstedts memoarer finns det lite trådändar att börja nysta i.

Andra intressanta och relevanta spår att gräva i gäller rekognoscerade reservanläggningar för Högsta ledningen. Själv så bär jag på hypotesen att flera av milo-gpl:erna var rekognoscerade reservplatser, framförallt kanske Milo Ö, Milo B och Milo NN. Berättelsen i dokumentet om Högre regional ledning nämner det unika med Milo NN A1, att anläggningen var förberedd med ett 50-tal fasta förläggningsplatser i berget. Det tycker jag är ett intressant spår att gräva vidare i.

Så visst finns det massvis att relevanta berättelser kring Sveriges riksbunkrar som hamnar utanför Zonen.
Citera
2015-05-22, 20:01
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Här har du naturligtvis rätt. För veteranerna i tråden så har fakta kring t.ex. geografi, länkstråk och vad som skrivits i publicerade källor om Zonen cirkulerat flera varv vid det här laget. För att komma vidare kring Zonen så tror jag att vi behöver ny information från "insidan".

Vad finns det då kvar för tråden att utreda och kommentera? Det som sker nu, grävande kring historiska "riksbunkrar" i Stockholm är en fantastisk vitamininjektion. RB42 är ju givetvis historia och sedan länge avvecklad, men det gäller ju även för Zonanläggningar som Hästskoberget och Lillsjön.

Andra möjliga infallsvinklar på tråden skulle ju kunna vara evakueringsvägarna från Stockholm. I bland annat Frånstedts memoarer finns det lite trådändar att börja nysta i.

Andra intressanta och relevanta spår att gräva i gäller rekognoscerade reservanläggningar för Högsta ledningen. Själv så bär jag på hypotesen att flera av milo-gpl:erna var rekognoscerade reservplatser, framförallt kanske Milo Ö, Milo B och Milo NN. Berättelsen i dokumentet om Högre regional ledning nämner det unika med Milo NN A1, att anläggningen var förberedd med ett 50-tal fasta förläggningsplatser i berget. Det tycker jag är ett intressant spår att gräva vidare i.

Så visst finns det massvis att relevanta berättelser kring Sveriges riksbunkrar som hamnar utanför Zonen.

Håller med.

Anläggningarna runt Nora och Filipstad är ju mer ellet mindre uttjatade i tråden nu. Även om vi har olika åsikter om dess exakta funktioner vid olika tidpunkter

Kan väl åter igen tillägga RB Stockholm, som jag personligen vet ska ha existerat. Väldigt lite konkret har framkommit här.

Men att ingen lyckats knäcka Milo B A1 som ju bör ha en stark koppling till våra riksbunkrar tycker jag ganska konstigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in