Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-21, 15:44
Medlem
Intressant att få bekräftat hur ledningstunneln sträcker sig under Skandiahuset. Sträckningen på de två skisserna sammanfaller perfekt.
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=39388 (gula området)
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=149169&size=full

Lite intressant att det på en annan av skisserna över Skandiahuset står "Flickskola" i husets norra del. Ligger den där idag? Flyttade den dit från Johannesgatan 18?

Det blir svårt att hänga med i tråden när det beskrivs så många utrymmen runt Johannesgatan. Frågan är: hur många bergrum finns det under gatan? Vad som är ett bergrum är svårt att svara på eftersom olika utrymmen är sammanbyggda med förbindelsegångar osv, men låt oss göra ett försök.

Kollar man på kartskissen som lades upp igår kväll (http://www.ladda-upp.se/image.php?id=149169&size=full) så ser man de röda cirklarna 242 och 243 på Johannesgatan. Pekar på två bergrum?

Jedy pratar om ett bergrum, dock med en nordlig och en sydlig del vilket kanske kan förklara uppdelningen på kartan. CVNVInsons beskrivning skiljer sig i vissa delar.

En sak som jag tycker behöver klargöras, av både Jedy och CVNVInson, är hur det ni skriver förhåller sig till den här skissen:
http://www.pictures.se/bilder/kfCB.png
(från dokumentet http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=67487).
Vad är vad?
Jedy, är ditt norra utrymme med på skissen?

CVNVInson skriver:
(FB) Sveriges riksbunkrar
I samband med sprängningen av Johannes ledningscentral så rensades allt ut och bergrummet gjordes om till parkeringsgarage med bl a personalparkering åt brandstationen med infart vid Jutas Backe och utfart vid Drottningshusgränd.
Vilka av de utrymmena som Jedy nämner är omgjorda till garage idag?

Jag tycker inte att det framgår så tydligt av Lingärdes PM när det författades, om vi tänker oss i förhållande till byggperioden för SOS. Vad tror ni?

Jedy säger att bergrummet varken sitter ihop med ledningstunnel eller Johannes skyddsrum. Att SOS sitter ihop med ledningstunnel (Snickarebacken) är väl ganska väl belagt. Jag tänker också på detta citat för några dagar sedan....
-”En annan bibliotekarie har berättat för mig om ett besök innerst inne i Berggaraget som skulle härbärgera regeringen vid ett atombombsanfall. Ett gråvitt dödens fält bredde ut sig och såg ut som en slocknad och förödd planet. Femton centimeter höga mögelväxter fladdrade för draget och hade angripit de britsar, soffor och fåtaliga kontorsmöbler som stod och inväntade det ofattbara.”
....är inte det en viss indikation på att RB-delen i norr trots allt har en förbindelse med Philipsongaraget/Bergsgaraget/Johannes skyddsrum? Om vi tänker oss att någon gått in den vägen, kommit till RB-bergrummet och således kopplat ihop de två platserna som en och samma.
Senast redigerad av skarpsint 2015-05-21 kl. 15:52.
Citera
2015-05-21, 15:47
Medlem
Folkfiende skrev:
I Garbo fanns denna RB i Katarinaberget, rakt under van der Nootska palatset. Om detta är en hint om att Södermalm är rätt stadsdel ska jag låta vara osagt.
Enligt kartskissen över ledningstunnlarna fanns - åtminstone 1974 - ingen tunnelkoppling mellan norra och södra delarna. En sådan håller väl på att byggas i och med projektet Stockholms Ström och har inte funnits tidigare? Det tycker jag talar emot Södermalm.

Om Klara Skyddsrum och påståendena på Wikipedia:
Jag tror inte på Klara Skyddsrum som uppehållsplats för regering/riksdag. Kollar man på kartan över ledningstunnlarna så ser man att en tunnelsträckning går ner till Klara skyddsrum, en annan går ner till Gamla Stan/Riddarholmen. Att de inte sitter ihop på något vettigt sätt talar emot att regering/riksdag skulle utrymmas till Klara.

Citat:
Ursprungligen postat av jedy
förövrigt så ligger denna diskussion nu jättelångt ifrån topic.
...
Resten av bergrummen/tunnlarna i området inget med detta att göra och är faktiskt totalt ointressanta
Där har du fel, tycker jag.
Tunnlarna var tänkta att användas vid en evakuering av regering/riksdag, således är de helt inom topic för tråden. Det hoppas jag att moderatorerna inser snart.
Visst, Palmemördare kanske är lite utanför topic men - som jag har skrivit flera gånger tidigare -; det som gör denna tråd läsvärd är just hur den är så bred. Vi har diskuterat vattenkylning, radioteknik och massa andra sidoting. Förbjuds dessa diskussioner blir tråden inte alls lika rolig att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag svalde det inte helt utan orsak, dörranläggningen ser ut att vara av samma modell som på andra motsvarande platser.

Samma här, jag tyckte till och med att jag kände igen mig baserat på bilder jag sett tidigare.
Senast redigerad av skarpsint 2015-05-21 kl. 15:52.
Citera
2015-05-21, 16:35
Medlem
Lugn i stormen nu. Jedy förklarar allt bra i detta inlägg och det får vi vara tacksamma över.https://www.flashback.org/sp53390667
Att sedan CVNinsons efterforskningar ifrån andra källor, kompletterar Jedy, behöver ju inte innebära att vi blir oense. Tvärsom passar de ju samman ganska bra trotts att de två aldrig ens mötts.

Jag tror inte den som en gång berättat om mögelväxten, vill avslöja exakta platsen och därför väljer någonting i närheten som är ofarligt att nämna "längst in i Berggaraget". Folk som Jedy mfl som varit där har ju sett att de inte satt ihop.
Berggaraget stod ju klart 1954 medan Rb42/Framskjutna Enheten förmodligen byggdes 1942.
Under 50-70-talet tillkommer kanske Snickarbackens inslag och tunnelsystemen därunder för att i början av 90-talet användas för utschaktning av schaktmassor vid SOS-delen, arkiven under Kgl. Biblioteket och kanske dagvattenmagasinet Ormen. Vid denna tidpunkt görs också en tunnelförbindelse över Till Rb42 delen vilket folk som varit där bekräftar förutom att SOS-ritningarna visar det.

Om det sedan finns mer känner inte jag till men tror på Jedys förklaring. Ingen "Skandiabar" här alltså, men om man inte frågar så får man ju heller inte veta...
(Självklart skall jag inte blanda in Palme mer här vid Johannes utan i Palmetråden istället.)

Det som inte blivit tillräckligt efterforskat är att en krigsväxel skulle legat inanför Rb42´s ingång ifrån Regeringsgatan (Dvs Jutas backe som är infart till norra tunneldelen) Denna bör ju rensats bort med mögelstädningen. Troligaste slutsatsen känns som många säger -att detta skyddsrum (arbetsnamn Rb42 här för att skilja alla åt) bara var aktiv under krigsåren.

MEN Vad menar Ulf Lingärde då med "krigsväxel" när han skriver artikeln runt 1997? Är han bara dåligt insatt och kanske bara hört talas om telefonväxeln ifrån VK2?
Citera
2015-05-21, 18:35
Medlem
jedys avatar
Anledningen till förvirringen är att ni ibland pratar om hur det såg ut på 1940-talet, för att sedan blanda ihop detta med hur omgivningen såg ut 1974 och vips ställa denna vetskap mot någon annan fakta om hur platsen såg ut 1995.
Det jag beskriver handlar om hur det såg ut 1940-50 ungefär.

Så om alla bara återgick till att prata om när denna anläggning faktiskt var aktuell så skulle allt bli mycket enklare för alla. I början av 40-talet fanns vare sig Skandiabarer, ledningstunnlar eller Ulf Lindgärde. Det blir jätteenkelt att hålla sig till topic.

Att moderator reagerar är inte konstigt. Ledningstunnlar och andra tunnlar är idag aktiva skyddsobjekt som är hårt sekretessbelagda. En del förhållanden kring dom är tom kvalificerat hemliga. Om denna tråden ska kunna leva vidare som öppen diskussionstråd är det alltså inte jättesmart att ge sig in på dom områdena, utan hålla sig inom lagens gränser och fokusera på det historiska.
Citera
2015-05-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Om det sedan finns mer känner inte jag till men tror på Jedys förklaring. Ingen "Skandiabar" här alltså, men om man inte frågar så får man ju heller inte veta...
(Självklart skall jag inte blanda in Palme mer här vid Johannes utan i Palmetråden istället.)

För mig känns det rätt troligt att det från gamla Thulehuset (Skandiahuset) gick att ta sig till RB42.

Vi vet ju att Alvar Lindencrona och resten av hans "gäng" huserade i Thulehuset och att de då inte skall ha tillgång till den plast där rikets ledning skulle känns rätt ologiskt.

Just Thulehuset valdes ju utav Alvar Lindencrona pga alla dess ingångar och underjordiska kulvertar till närliggande fastigheter, vilket skulle göra det svårt att bevaka.
Citera
2015-05-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
En sak som jag tycker behöver klargöras, av både Jedy och CVNVInson, är hur det ni skriver förhåller sig till den här skissen:
http://www.pictures.se/bilder/kfCB.png
(från dokumentet http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=67487).
Vad är vad?
Då ska jag försöka förklara tydligt så slipper vi mer diskussion kring detta.

Jmf med skissen som det länkas till:
Den svarta markerade ytan + den fyrkantiga heldragna rutan till höger om den svarta ytans övre del är ovanjordsfastigheter.

Det smala fyrkantiga utrymmet som går i nord-sydlig riktning är den gamla "RB42". Södra änden av "RB42" ligger i höjd med svarta ytans norra gräns. Öglan (bilramp) längst norrut är ny. De tre gångarna åt öster är gamla. Från norr räknat är de trapphuset till skolan, Jutas backe resp Drottninghusgränd.
Detta bergrum var avgränsat med en vägg, med stötvågsport, som gick strax norr om Jutas backe inslaget. Därigenom får vi norra resp södra delen av "RB42".
Det finns ingen förbindelse med Johannes skyddsrum.

Längst till öster ligger Snickarbackens inslag med tunnlar som fortsätter under Sthlm.
Det fanns ingen förbindelse mellan dessa tunnlar och "RB42" innan SOS byggdes.

Allt annat på skissen byggdes ism med SOS.
Tänk på att skissen är en 2D-bild, vilket gör att olika delar på skissen ligger på olika djup.
Det fanns för övrigt inget gammalt bergutrymme där SOS byggdes.

Hela gamla bergrummet "RB42" byggdes om till modernt garage ism med SOS.
Senast redigerad av CVNVInson 2015-05-22 kl. 00:23.
Citera
2015-05-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Varningarna ligger nära till hands nu om inte diskussionen återgår till topic.

Oddball
Moderator
Utan avsikt att göra mig ovän med moderatorerna så skulle jag vilja ge min bild av vad "RB-tråden" handlar om.
Denna tråd är inte en UE-tråd. Det är inte heller en tråd som bara handlar om en berganläggning norr om Örebro eller ens om alla de berganläggningar där Kung, regering, ÖB skulle sitta i händelse av krig. "Zonen" är inte ett geografiskt avgränsat område norr om Örebro.
Vad är då "Zonen"?

Lite svårt att förklara, men jag ser "Zonen" som ett system för hur Sverige skulle ledas i krig.
Givetvis handlar det om bergrum, kommunikation, organisation, stödfunktioner, skydd etc.
Det handlar också om beslutsprocesser och resonemang, ex vis när statsministern skulle flytta sig från riksdagshuset och hur, eller om kungen satt med statsministern eller med ÖB eller på annan plats. Vem som skulle styra om normal ledning föll i från.
Det handlar om samverkan med andra myndigheter och reservalternativ, etc, etc.
Det handlar också om hur det som beskrivs ovan fungerade under olika tidsperioder.

Det jag menar är att "RB-tråden" är en tråd som måste handla om mer än några bergrum djupt inne i skogarna för att vi ska komma i närheten av att förstå helheten.
"RB-tråden" måste tillåtas göra avvikningar Off Topic ibland för att även behandla gränssnitten till "Zonen-begreppet".
Jag är övertygad om att de mer aktiva i tråden själva ser till att den håller sig tillräckligt On Topic. Moderatorer som själva inte verkar delta i diskussionen behöver nog inte ingripa på samma sätt som kanske måste göras i trådar som handlar om mordförsök i Säffle, eventuella nakenbilder på Jessica Almenäs (kan ju iofs vara lite intressant... ) eller somaliers eventuella brottslighet etc.
Låt "RB-tråden" var en flexibel tråd som hela tiden rör sig kring sitt huvudspår! Kommer vi allt för snett så kommer vi själva att lösa detta och rikta in oss rätt igen.
Citera
2015-05-22, 01:33
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Utan avsikt att göra mig ovän med moderatorerna så skulle jag vilja ge min bild av vad "RB-tråden" handlar om.
Denna tråd är inte en UE-tråd. Det är inte heller en tråd som bara handlar om en berganläggning norr om Örebro eller ens om alla de berganläggningar där Kung, regering, ÖB skulle sitta i händelse av krig. "Zonen" är inte ett geografiskt avgränsat område norr om Örebro.
Vad är då "Zonen"?

Lite svårt att förklara, men jag ser "Zonen" som ett system för hur Sverige skulle ledas i krig.
Givetvis handlar det om bergrum, kommunikation, organisation, stödfunktioner, skydd etc.
Det handlar också om beslutsprocesser och resonemang, ex vis när statsministern skulle flytta sig från riksdagshuset och hur, eller om kungen satt med statsministern eller med ÖB eller på annan plats. Vem som skulle styra om normal ledning föll i från.
Det handlar om samverkan med andra myndigheter och reservalternativ, etc, etc.
Det handlar också om hur det som beskrivs ovan fungerade under olika tidsperioder.

Det jag menar är att "RB-tråden" är en tråd som måste handla om mer än några bergrum djupt inne i skogarna för att vi ska komma i närheten av att förstå helheten.
"RB-tråden" måste tillåtas göra avvikningar Off Topic ibland för att även behandla gränssnitten till "Zonen-begreppet".
Jag är övertygad om att de mer aktiva i tråden själva ser till att den håller sig tillräckligt On Topic. Moderatorer som själva inte verkar delta i diskussionen behöver nog inte ingripa på samma sätt som kanske måste göras i trådar som handlar om mordförsök i Säffle, eventuella nakenbilder på Jessica Almenäs (kan ju iofs vara lite intressant... ) eller somaliers eventuella brottslighet etc.
Låt "RB-tråden" var en flexibel tråd som hela tiden rör sig kring sitt huvudspår! Kommer vi allt för snett så kommer vi själva att lösa detta och rikta in oss rätt igen.

Nu ska jag vara snäll, egentligen ska vi på admins order varna för 0.06 när det dyker upp diskussioner kring modereringsåtgärder. Men jag har fört en PM-diskussion med användaren 'skarpsint' under dagen och kommit fram till ungefär det du efterlyser - låta tråden få ta ut svängarna lite när det gäller topic.

Dock kommer jag/vi naturligtvis fortsätta att hålla koll på tråden så den inte kör helt i diket, det var ju lite nära där ett tag när det började kretsa kring mordet på Olof Palme... Tänk även på att sisådär 95% av all moderering sker i det fördolda utan att det riktigt märks, en bra moderator verkar utan att synas särskilt mycket. Däremot kan jag lova dig att om modereringen upphörde så skulle folk tappa intresset för de flesta trådarna eftersom de skulle fyllas med OT-smörja - fort dessutom. Bara idag har jag säkert raderat runt 100 inlägg (inte i den här tråden alltså utan i de forum jag modererar) som inte tillförde ett smack men gjorde att trådarnas topic började spreta på ett olyckligt sätt.

Oddball
Moderator
Citera
Oddballs avatar

Moderatormeddelande

Postat av Oddball 2015-05-22, 01:37
Medlem
Det är okej att ta ut svängarna lite och även diskutera saker med anknytning till Sveriges riksbunkrar, dock ska det även fortsättningsvis finnas en tydlig koppling till ämnet.

Med vänlig hälsning,

Oddball
Moderator
2015-05-22, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Det som inte blivit tillräckligt efterforskat är att en krigsväxel skulle legat inanför Rb42´s ingång ifrån Regeringsgatan (Dvs Jutas backe som är infart till norra tunneldelen) Denna bör ju rensats bort med mögelstädningen. Troligaste slutsatsen känns som många säger -att detta skyddsrum (arbetsnamn Rb42 här för att skilja alla åt) bara var aktiv under krigsåren.

MEN Vad menar Ulf Lingärde då med "krigsväxel" när han skriver artikeln runt 1997? Är han bara dåligt insatt och kanske bara hört talas om telefonväxeln ifrån VK2?
Håller med, krigsväxeln är fortfarande skum. Egentligen är hela Lingärdes text skum. Återkommer till det nedan.

När du säger att växeln skulle ha funnits just innanför Jutas backe-nedfarten, vad grundar du det på?
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Då ska jag försöka förklara tydligt så slipper vi mer diskussion kring detta.
Tack, det var en väldigt bra beskrivning, precis en sådan jag var ute efter.
Tog mig friheten att illustrera det hela på en karta:
http://www.pictures.se/bilder/9CuRG.png

Vid området som jag målat i orange, vad finns där? Är det nedfarten till ledningstunnlarna som svänger höger?

Ang Lingärdes text.
Jag har funderat på detta i stort sett hela dagen och texten gnager fortfarande i huvudet.

Verkar det inte konstigt att mitt under den period när byggandet av räddningscentralen pågick och man rimligen borde ha sanerat och rivit ut det gamla bergrummets inredning, t.ex. rivit huset i den södra delen, så var det enligt Lingärde låst och förekom annan verksamhet där inne?

"Man valde att gå in från S".
Man försökte alltså först ta sig in från brandstationens källare. Sedan gick man till Snickarbacken. Utrymmena där inne sitter ju ihop. Jag förstår inte varför man skulle ha större chans att ta sig in från Snickarbacken? Möjligtvis indikeras här något om hur långt man kommit i byggnadsarbetena, att utsprängningen inte var helt färdig kanske.

Och när Lingärde skriver "Väl inne i Johannes var allting välstädat och propert. [...] allt var avtorkat, nydammat och nystädat". Låter det verkligen som det rätt sunkiga bergrum vi fått flera beskrivningar av?

Johannes räddningscentral byggdes 1994-1997 och invigdes 1997. Om man kollar i orginaldokumentet (http://cdn.preterhuman.net/texts/underground/telephony/military/Krigstelefoner.txt) så är texten publicerad år 2000. Händelserna som beskrivs ska ha skett "för några år sedan". Rimligtvis under byggperioden, eller allra senast 1997. Men 1997 verkar det helt orimligt att någon hemlig verksamhet pågick där inne, då borde arbetena vara i stort sett klara.

Borde Lingärde inte ha nämnt något om de hektiska byggnadsarbetena som pågick eller förklarat att det finns en gammal och en ny del av det han kallar "Johannes"? Trots att han försöker låta kunnig så känns det som att han aldrig varit där, att platsen inte är självupplevd. När man läser texten är det en ganska konstig användning av ordet "Johannes" dessutom. Han skriver till exempel "Väl inne i Johannes var allting...". Han pratar alltså om en anläggning? Men han verkar inte syfta på räddningscentralen som höll på att byggas vilket vore det naturliga utan det gamla utrymmet.

Ytterligare en sak är beskrivningarna av antalet ingångar.

X-malms räddningsstation = Brandstationen
Tunnelbanestationen S = Snickarbacken
Kvalhemliga ingången F = Flickskolan

Dessa tre verkar rätt självklara med tanke på de fakta vi nu besitter.

T-gatan har vi då kvar.
Men det borde ju vara två ingångar kvar, nämligen Jutas backe och Drottninghusgränd. Och att använda "T-gatan" som beskrivning leder ju onekligen tankarna till Tunnelgatan, vilken måste vara utesluten som alternativ eftersom den ligger så långt bort. Varför sådan maskirovka från herr Lingärde? Lingärdes samlade utgivna verk består (mig veterligen) av, dels Krigstelefoner.txt som vi just avhandlat, dels ett PM om Palmemordet. Lingärde verkar vara en sådan som sprider lögner på uppdrag av underrättelsetjänsten, dvs det var på uppdrag av arbetsgivaren han började visa upp sig i offentligheten tror jag. Min tanke: Det vanliga i sådana sammanhang är väl att paketera lögnen man vill sprida med många sanningar. I PM:et om Palmemordet finns det onekligen vissa troliga delar, likaså i Krigstelefoner.txt. Vad syftet med vilseledning skulle vara i det här fallet förstår jag dock inte.

En sista fråga ang ingången från källaren på Johannes brandstation. Fanns den på RB42-tiden eller tillkom den i samband med SOS?

Citat:
Ursprungligen postat av jedy
Det jag beskriver handlar om hur det såg ut 1940-50 ungefär.
Du har beskrivit några kartor och dokument du sett. Till exempel:
Det anges diffust i dammiga dokument att det använts som "förråd" eller är ett "utrymme som tillhör brandförsvaret".

Kan du ladda upp något av dessa i tråden eller hänvisa mig vidare?
Senast redigerad av skarpsint 2015-05-22 kl. 03:19.
Citera
2015-05-22, 07:36
Medlem
Citat:
Håller med, krigsväxeln är fortfarande skum. Egentligen är hela Lingärdes text skum. Återkommer till det nedan.

När du säger att växeln skulle ha funnits just innanför Jutas backe-nedfarten, vad grundar du det på?
Två av de källor jag har pratat med talar om att de såg en "telefonväxel" nere i norra bergrummet. De är dock inte tekniker och kan inte förklara i detalj vad de menar samt att minnet givetvis är lite osäkert efter många år. Om någon har en bild på en "krigsväxel" av 40-tals stuk så kan ni väl skicka PM/maila mig direkt så ska jag visa dem denna bild, för eventuell verifiering.
Citat:
Tack, det var en väldigt bra beskrivning, precis en sådan jag var ute efter.
Tog mig friheten att illustrera det hela på en karta:
http://www.pictures.se/bilder/9CuRG.png

Vid området som jag målat i orange, vad finns där? Är det nedfarten till ledningstunnlarna som svänger höger?
Röda strecken är OK.
Det oranga området ligger "en våning" under "RB42". Det ska fortsätta en tunnel norrut sa en källa. Om den lilla stumpen åt väster fortsätter i tunnel, eller är ex vis en vändplats, vet jag ej.

Jag kan givetvis inte 100% lova att min beskrivning är korrekt. Jag har dock sett hur det ser ut idag (ej det orangea området) och fått det förklarat för mig av två mycket insatta personer som jag inte misstro.
Citera
2015-05-22, 11:18
Medlem
Vad bra det blivit i tråden sedan igår. Kanske behöver vi alla ibland krocka lite för att hamna rätt och med ökad dialog får vi bättre acceptans och helhetsförståelse för både ämnet och varandra.

Funderingar:
-Är det inte så att Skarpsints övre röda streck skall sänkas något så att Rb42-delen av tunneln har ena bilinfarten, den vid Jutas Backe? Eller kan gången till skolan i själva verket varit dess huvudingång om man kom till fots och ej parkerade i södra delen och kom in via sjkutväggarna där (eller hur de nu såg ut)?

-Åtminstone jag är övertygad om att det minst ifrån 60-talet finns tunnel ifrån Skandiahusets norra hörne. Syntes väl kå kartan som lades ut men syns lika bra på kommunens ritningar som de har utlagda på Plan- och byggtjänstens hemsida. Så här ser platsen ut idag https://www.google.se/maps/place/Luntmakargatan,+Stockholm/@59.337845,18.062968,3a,75y,229.71h,83.44t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMn9Kk1gq7IsJu5ta6EE9DA!2e0!4m2 !3m1!1s0x465f9d688fba22e1:0x17d868a45169266f!6m1!1 e1

Vad som är ännu intressantare är det skyddsrum som syntes på kartan ifrån 1974 (numrerat där på samma sätt som Rb42-tunneln) och är beläget ungefär vid Bahnhofs huvudkontor.
Det är hit verkligt historiska spår kan antas. Är det den ifrån kriget inledning beskrivna "luftskyddscentralen i Brunkebergstunneln"? Den senare ersattes 1943 av en ny under Tre Vapen. Skulle det kunna vara så att ett skyddsrum av stor vikt existerat här i symbios med Rb42 eller blev det kanske dess efterföljare?

Av foton och texter på Skandias hemsida om företagets historia framgår att man byggde nya fastigheter här och flyttade in en av sina modernare datorer i ny datahall i fastigheten. Tidigare hade datahallen stått i Thule-/Skandiahuset.

Då Bahnhof på senare år flyttar in kunde jag först inte finna spår av bergrum för dess anläggning MEN nu har jag funnit följande text de beskriver på sin hemsida:

-Det gav anledning att bygga ytterligare en data- center-anläggning, Thule, som ligger ännu mer centralt i Stockholms city. Thule öppnade 2012 och är numera även Bahnhofs huvudkontor. Också här handlar det om ett insprängt bergrum med en stolt historia. Det var på 1960-talet som försäkringsbola- get Skandia (tidigare Försäkringsaktiebolaget Thule) behövde plats för sina stordatorer och därför lät bygga anläggningen inne i Brunkebergsåsen intill huvudkontoret på Sveavägen.
https://www.cygate.se/case/bahnhof-internetfabriken-mitt-i-stan

Åtminstone rent teoretiskt så skulle det kunna vara så att sagornas och mystikens "Skandiabar" finns i verkligheten och ligger rakt ovanpå den tunnel som västerifrån leder in mot Johannes/Snickarebacken.
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/gamla08.jpg (notera gärna årtalet i bilden. Vågar själv inte skriva det.)
https://www.bahnhof.se/thule/service/data-centers/galleri

Vad jag härmed vill visa är att det i "Brunkebergsåsens inre" kanske sedan VK" finns värdig alternativ plats som skulle kunna ersatt Rb42 samt att denna alternativa plats mycket väl kan vara den dörr som tidigare fanns där Bahnhofs huvudkontor nu finns på Tunnelgatan (med jättestort T).
Denna dörr har i ett inlägg för ett antal år sedan här på Fb sagts, bl.a. leda ner i tunnelsystemen.

Ang SOS-centralen så ritades den av samme arkitekt som i sitt CV säger sig också ritat "UD´s kommunikationscentral" (på annan plats som själklart ej nämns i CV´t).

Ang Lingärde så är artickeln ifrån en intervju med honom. Själv var han flitig skribent åt en datatidning och det verkar på något sätt skurit sig mellan honom och IB tidigare då han ansetts "opålitlig" av skummisarna där. (De som sysslade med olaglig åsiktsregistrering)
Lingärde var väldigt intelligent och hade ett väldigt högt anseende i många kretsar under åren som sedan kom. Jag håller dock med dig Skarpsint, att han tycks tala runtomkring ett ämne han inte riktigt kan eller vill återge fullt ut.

Därmed är jag klar med det jag inledningsvis tänkt skriva om området väster om Johannes. Avser återkomma och beskriva de helt öppna infrastruktur delarna vid KGl Biblioteket och dagvattenmagasinet Ormen. Detta kan då skapa ytterligare förståelse för den infrastruktur som byggdes i Johannesområdet under 90-talet så vi lättare kan skilja nytt och gammalt åt här.
Hoppas ni står ut med det och att jag får lov till en kort utsvävning här. Enbart öppna källor och inget känsligt som teletunnlar el dylikt.

Min syn på modereringen: Jag uppskattar den och allt det arbete man som moderator gör för att få trådarna läsbara. Tänk bara på att vi utan grävande arbete inte alls funnit all den svenska kallakrigshistoria denna tråd omfattar. Tänk också på all den kommande litteratur som denna tråd ger intresse till att skriva. Med säkerhet leder också tråden till ett bättre historiebevarande och delgivande av vår säkerhetspolitiska historia. Visste ni att det är mer än en fd. generalsperson som regelbundet läser här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in