Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
Efter tips från Achtung har jag agerat "field agent" och pratat med fyra personer som sett den gamla 40-talsinredningen. Två är vana vid skyddsrum och säger att det inte var ett vanligt skyddsrum. Två pratar om telefonväxel (i ett vanligt skyddsrum?), dvs trådsamband. Radio via Per-Albin buss som reserv? Någonstans skulle ju regeringen sitta i krig och innan man flydde Sthlm. Kanske här under en tidig period???
Jag tycker detta är spännande att utforska.
Diskussionen kring det geografiska området Zonen har ändå segat ut. Vad mer finns att säga utan att riskera sekretessen?
Här har du naturligtvis rätt. För veteranerna i tråden så har fakta kring t.ex. geografi, länkstråk och vad som skrivits i publicerade källor om Zonen cirkulerat flera varv vid det här laget. För att komma vidare kring Zonen så tror jag att vi behöver ny information från "insidan".
Vad finns det då kvar för tråden att utreda och kommentera? Det som sker nu, grävande kring historiska "riksbunkrar" i Stockholm är en fantastisk vitamininjektion. RB42 är ju givetvis historia och sedan länge avvecklad, men det gäller ju även för Zonanläggningar som Hästskoberget och Lillsjön.
Andra möjliga infallsvinklar på tråden skulle ju kunna vara evakueringsvägarna från Stockholm. I bland annat Frånstedts memoarer finns det lite trådändar att börja nysta i.
Andra intressanta och relevanta spår att gräva i gäller rekognoscerade reservanläggningar för Högsta ledningen. Själv så bär jag på hypotesen att flera av milo-gpl:erna var rekognoscerade reservplatser, framförallt kanske Milo Ö, Milo B och Milo NN. Berättelsen i dokumentet om
Högre regional ledning nämner det unika med Milo NN A1, att anläggningen var förberedd med ett 50-tal fasta förläggningsplatser i berget. Det tycker jag är ett intressant spår att gräva vidare i.
Så visst finns det massvis att relevanta berättelser kring Sveriges riksbunkrar som hamnar utanför Zonen.