Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-03, 10:34
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Holmshyttan 1:3 (tror jag minns siffrorna rätt) är en fastighet som ägs av gamla domänverket som nu i denna region heter Bergvik Skog Väst (har jag för mig). Det konstiga är att den står som samtaxerad med Grecksåsar som ägs av SFV. Vet ej orsaken till detta men det kan ju också bero på att de båda då är skattebefriade eftersom staten i slutändan är ägare till båda (Förutsatt att Bergvik Skog Väst är statligt ägt (även om jag trodde gamla domänverket var avknoppat och och skogen såld).
Fastigheten är i alla fall belägen vid berget Flintenhäll vid sjön Rågreckens södra sida. Även några gamla gruvor skall finnas på platsen.

Det är inte så konstigt att den är samtaxerad alls. Men vad jag vet är ingen helt klar över platsens funktion. Skogsbolaget är vad jag minns statligt också eller åtminstone en rest av gamla domän.
Citera
2014-10-03, 11:30
Medlem
Citat:
Har fått lite olika frågor som kanske är av allmänt intresse o kompletterar lite:

Tack för ett välformulerat och intressant inlägg Achtung Panzer,

Oavsett hotelser mm så skulle jag vilja se ett åtal mot en författare av en fiktiv skönlitterär bok om detta område...

Wideräng kom ju uppenbarligen undan med Midsommargryning, men lagen är ju inte lika för alla.
Citera
2014-10-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp

Oavsett hotelser mm så skulle jag vilja se ett åtal mot en författare av en fiktiv skönlitterär bok om detta område...
Ja det verkar otroligt varför det är skillnad mellan personer men jag har ytterligare en händelse som bekräftar förhållandet för mig i alla fall. Jag vände mig till Författarförbundets jurist med frågan och fick till svar att det är en fullkomlig självklarhet att kunna skriva som man gjort i tidigare utgivna böcker. Jag bad henne ändå kolla med Försvarsmakten och efter att ha gjort det ändrade hon sig och sade att hon inte är säker på frågan, att det är en gråzon och att hon inte utan ett väldigt stort arbete kan reda ut frågan.

Så varför manipulerar i så fall Must även rättskipningen? Har prejudikat inget värde? Händer det även att folk blir dömda orättvist?
Citera
2014-10-03, 12:41
Medlem
Lite kompletterande ang förläggning:
Greger och saltkällan.

Här fanns ingen möjlighet att någon kunde bo inne i berget.
Vi som har besökt greger vet att det inte fanns någon plats, för några större mängder boende.

Hur löstes detta då?
Först en teori.
Sovvagnar inne i saltkällan.
Möjlighet fanns då det gick järnväg in i berget.
Huruvida det sedan var möjligt att bo bland flygfotogen och ammoniak, är väl i så fall frågan

Fysiska fakta då:
Ett par km ifrån både greger och saltkällan ligger en konferensanläggning.
Skall ha under kalla kriget vart en skogsbruksskola.

Denna är inrymd på en bondgård.
Där det fanns internatboende i ladugården.
Hur många sovplatser vet jag inte, men ett ledningslag till greger borde fått plats iaf.

Men detta ger ju en del möjligheter att gömma förläggningsplatser.
Att vi dessutom vid den tiden byggde en hel del lad-värn åt flygvapnet, ökar ju möjligheten för alternativt boende.
Citera
2014-10-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det är inte så konstigt att den är samtaxerad alls. Men vad jag vet är ingen helt klar över platsens funktion. Skogsbolaget är vad jag minns statligt också eller åtminstone en rest av gamla domän.

Det är en plats som vållat mången bunkerjägare en hel del huvudbry vad gäller själva funktionen. Någon form av teknisk funktion - "annex" - knuten till RB är min bästa gissning. Det finns dock en del faktorer som talar emot denna hypotes.
Citera
2014-10-03, 13:40
Medlem
Citat:
Har fått lite olika frågor som kanske är av allmänt intresse o kompletterar lite:
Bälgsjöbodar är en av de Närkefastigheter ägs av Statens Fastighetsverk. Jag tror anledningen är att de är kulturminnesförklarade som "äldre by-bebyggelse" eller något sådant jag läst. Har ej sett dem i verkligheten men om standarden vore hög så är det ju en bra förläggningsplats för personal om ej förbekämpning är nära förestående. Eller kan det möjligen dolt sig någon form av civilt mobbförråd?Tror dock själv mest på kulturgrejen.

[..]

Bälgsjöbodar ska man nog inte avfärda för snabbt. Bälgsjön i sig är intressant och kan ha kopplingar till RB på samma sätt som till Nora kommun.

Citat:
Sjön ingår i ett vattenskyddsområde eftersom den utgör ytvattentäkt för större delen av Nora kommun.

Faktablad Bälgsjön
Citera
2014-10-03, 13:46
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Lite kompletterande ang förläggning:
Greger och saltkällan.

Här fanns ingen möjlighet att någon kunde bo inne i berget.
Vi som har besökt greger vet att det inte fanns någon plats, för några större mängder boende.

Hur löstes detta då?
Först en teori.
Sovvagnar inne i saltkällan.
Möjlighet fanns då det gick järnväg in i berget.
Huruvida det sedan var möjligt att bo bland flygfotogen och ammoniak, är väl i så fall frågan

Fysiska fakta då:
Ett par km ifrån både greger och saltkällan ligger en konferensanläggning.
Skall ha under kalla kriget vart en skogsbruksskola.

Denna är inrymd på en bondgård.
Där det fanns internatboende i ladugården.
Hur många sovplatser vet jag inte, men ett ledningslag till greger borde fått plats iaf.

Men detta ger ju en del möjligheter att gömma förläggningsplatser.
Att vi dessutom vid den tiden byggde en hel del lad-värn åt flygvapnet, ökar ju möjligheten för alternativt boende.

Klargörande. "Ammoniakfabriken" och bränsledepån är ej samma bergrum i saltkällan.
Sen glömmer du det faktum att Det tar 15-20mim från skredsvik till Greger. Vart mycket där på sommarna.

Om man kollar på andra LGC så hade de ju inte särskilt stor bemanning. Dock var ju Greger lite speciell.
Har med vart i Greger, men oklar på vilka rum som var sovrum. Lust att markera om jag visar ritning?
Citera
2014-10-03, 16:36
Medlem
En fråga: Har jag fel i att Flintenhäll ligger inne på Sveaskogs ägor?
Citera
2014-10-03, 18:35
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ja vad man kan skriva eller ej är för mig en gåta. Om Cornucopia kan skriva såhär och fortfarande bli inbjuden att besöka olika regementen för intervjuer och reportage, så undrar jag varför MUST sade till mig att jag inte får skriva någonting alls. Då jag ett tag senare vände mig till dem med tipps på något riktigt känsligt som ligger ute, ville man ej ens ta emot samtalet. Man tappar både förtroende och respekt för hur illa det sköts. Är man bara kompiss med rätt militär så får man ut både det ena och det andra. En annan historia är de som i sitt yrke är militärer men använder sitt förtroende till att skriva om olika anläggningar som fortfarande är sekretessbelagda. Själv har jag till exempel fått reda på att riksbunkern är slutdokumenterad ordentligt innan avveckling och uröjning skedde. Den som skall ha fått detta förtroende är en lokal författare som säkert kommer att tjäna sig en liten slant när hans bok släpps någon gång. Lika för alla?

Därför tycker jag själv att man gott kan skriva allting. Den som inbillar sig att Ryssland inte redan vet är bara okunnig. Gripanden av utländsk personal skedde redan under byggtiden på platsen.

Vad tycker ni andra för övrigt om 28dagargänget som leker poliser därinne men som här på Flashback skriver detaljerat om skyddsobjekt och ställer frågor om dessa.
Själv tycker jag man skall stå för det man säger.

Den enda bit jag själv bedömer är och skall förbli riktigt hemlig är skyddsnivån, dvs konstruktionssekretessen på ställen som har den högsta skyddsnivån och självklart nybyggda anläggningar. Sådana finns. Även ställen där huset hänger i kedjor...

Att Lars Wilderöng kan skriva så är nog främst för att det han här skriver är mest hittepå. Men så är han också rätt populär inom firman då hans böcker givit ljus åt läget inom försvarsmakten och vår bristfälliga försvarsförmåga.

Ni skriver senare om en högtalare på en bild, anmärker på dess storlek. Kan inte anledningen i just det specifika fallet - men liknande högtalare kan också användas som mikrofoner.
Citera
2014-10-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
En fråga: Har jag fel i att Flintenhäll ligger inne på Sveaskogs ägor?
Ja det tror jag den gör. Skrev nog lite fel när jag rabblade ur minnet tidigare. Tittade på vad som sägs vara en bunkerfastighet och tittade sedan på de samtaxeringar som stod angivna. Mycket svamp blev det.
Citera
2014-10-03, 23:37
Medlem
Fått många frågor efter dagens inlägg. Förtydligar lite att det alltså var jag som sökte upp Must för att fråga om vad jag kan skriva, inte tvärsom. Har faktiskt aldrig stött på någon som blivit kontaktad pga. skriverier eller bilder. Hursomhelst frågade jag frustrerat i slutet av mötet om jag åtminstone kunde förlägga handlingen till orter i värmland och Bergslagen, som inte hade några anläggningar i närheten av sig. Jag fick tvärt nej till detta och istället förslaget att jag möjligen skulle kunna hitta på något fiktivt område med påhittade orter (typ Nangiala eller så). Min slutsats blir: Försök aldrig be om lov eller hjälpa till (sorgligt nog).
Citera
2014-10-04, 00:16
Medlem
Citat:
Fått många frågor efter dagens inlägg. Förtydligar lite att det alltså var jag som sökte upp Must för att fråga om vad jag kan skriva, inte tvärsom. Har faktiskt aldrig stött på någon som blivit kontaktad pga. skriverier eller bilder. Hursomhelst frågade jag frustrerat i slutet av mötet om jag åtminstone kunde förlägga handlingen till orter i värmland och Bergslagen, som inte hade några anläggningar i närheten av sig. Jag fick tvärt nej till detta och istället förslaget att jag möjligen skulle kunna hitta på något fiktivt område med påhittade orter (typ Nangiala eller så). Min slutsats blir: Försök aldrig be om lov eller hjälpa till (sorgligt nog).

Grejen är att du inte vet (eller iaf inte ska veta) vart det finns objekt och de kan inte berätta vart det finns, eller inte finns objekt som i detta fallet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in