Bälgsjöbodar är en av de Närkefastigheter ägs av Statens Fastighetsverk. Jag tror anledningen är att de är kulturminnesförklarade som "äldre by-bebyggelse" eller något sådant jag läst. Har ej sett dem i verkligheten men om standarden vore hög så är det ju en bra förläggningsplats för personal om ej förbekämpning är nära förestående. Eller kan det möjligen dolt sig någon form av civilt mobbförråd?Tror dock själv mest på kulturgrejen.
Holmshyttan 1:3 (tror jag minns siffrorna rätt) är en fastighet som ägs av gamla domänverket som nu i denna region heter Bergvik Skog Väst (har jag för mig). Det konstiga är att den står som samtaxerad med Grecksåsar som ägs av SFV. Vet ej orsaken till detta men det kan ju också bero på att de båda då är skattebefriade eftersom staten i slutändan är ägare till båda (Förutsatt att Bergvik Skog Väst är statligt ägt (även om jag trodde gamla domänverket var avknoppat och och skogen såld).
Fastigheten är i alla fall belägen vid berget Flintenhäll vid sjön Rågreckens södra sida. Även några gamla gruvor skall finnas på platsen.
Jag har i listan valt att begränsa mig till fastighetsinnehavet i Närke som ett exempel. Givetsvis stöter man på så mycket mer på andra platser.
Kommer på ytterligare en fastighet och det är en plätt på någon hektar intill en liten grusvägskorsning en km rakt väster Grecksåsars by, söder om landsvägen.
Varför kallar jag högerledaren Jarl
Hjalmarsson whistleblower? -Ingen politisk koppling från min sida. I detta fall hade jag försvarat vem som helst som skulle dragit i larmklockan, inkl VPK-ledaren. Det tråkiga var att historien bevisat att vi ljög för rädsla för Sovjetunionen och inte stod för våra ord.
Svenska folket och ryssarna skulle luras att vi var neutrala samtidigt som vi i fred planerat för ett storskaligt krig på västsidan. Jämför lite grand med dagens situation där majoriteten av svenska folket säger nej till medlemskap i NATO och att stödja USA´s maktpolitik, men att ansvariga bakom ryggen på medborgarna genom olika bindande avtal knyter upp oss till samma sak som NATO-medlemskap fastän med annat namn. Det tråkiga är att sådan här otydlig politik urholkar demokratibegreppet och visar att det inte betyder något om man går och röstar eller ej.
Se vidare:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjalmarsonaff%C3%A4ren
Att sedan Hjalmarson propagerade för svenska kärnvapen tycker jag är en helt annan fråga. Å andra sidan resulterade det ju i ett hemligt kärnvapenavtal bakom ryggen på demokratifrågan det också...
Kör jag med "Maskirovka" (=vilseledning)? -Absolut inte. Att söka sanningen i dessa frågor är en hjärtefråga för mig och en vilseledning skulle bara leda till att verkligheten och insynen i vår historia aldrig kommer fram. Jag har däremot varit utsatt för vilsedledningsförsök. Ibland av okända användarnamn eller fejkade identiteter på olika forum, och allra mest av en gammal reservofficer och xxx-chef som bor någon timma ifrån mig. Det har tagit mig mycket tid och pengar att reda ut hans alla lögner i frågan. Han jobbar nu på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap men det jag mest minns är när mina kamrater gav mig skärmdumpar ifrån Flashback där hans inloggsuppgifter oftast gav vid handen "Inloggad i porrtråden "Flickor som ser mycket unga ut".
(Hej på dig du gamle kollega

) Att vederbörande har samma efternamn som en nästan lika gammal Generalöverste inom MUST och att den intet ont anande frugan är politiskt förtroendevald, får mig lätt spyfärdig! Speciellt som han varit hemma på kaffe och bullar i ett försök att "pumpa på info". Han sprider också nedsättande och helt falska misskrediterande rykten om ägaren till det allra seriösaste forumet för historisk fortifikationsforskning.
Sista frågan
Var tror du Rb50 är belägen? -Jag vill ogärna svara på det publikt eftersom jag inte har något skrivet fakta som styrker det. Det finns alltför många lösa trådar ännu om hur det förhöll sig. Det mesta tycker jag ändå talar för den plats alla andra tror. Det som komplicerar är uppgifter om att "här inne skulle kungen sitta och det finns förberett utrymme...", att detta sägs om åtminstone tre-fyra platser. Det svåra är väl att avgöra vad som var vad och under vilken epok. I den kontroversielle Olof Frånsteds senaste bok anger han som fd. chef för kontraspionaget, att
kungen skulle föras med båt över Mälaren och landsättas på dess södra sida för vidare transport till ett bergrum". Man kan inte utgå direkt ifrån att detta är sant eftersom han nu är pensionerad och kan teoretiskt ljuga utan att begå brott. Om det å andra sidan är sanning så undrar man ju förstås vilket bergrum? Kanske menar han den sena epoken runt 80-90-talet? Ligger själva bergrummet också söder Mälaren? Är detta exempel på medvetet planterad Maskirovka? Eftersom sådan information innehavdes av endast en handfull människor så undrar jag: Hade Olof Frånstedt som hatade Olof Palme av hela sitt hjärta, hand om Palmes säkerhet och hemliga transport vägar och uppehållsplatser i händelse av krig? Hur kan han då gå fri utan att sitta bakom lås och bom? När jag vände mig till MUST i frågan om vad jag kan eller inte kan skriva i min framtida bok, så blev svaret -"Ingenting!" Kan jag inte ens förlägga handlingen till Värmland eller Bergslagen utan att ange specifika orter precis som de av höga militärer utgivna böckerna Operation Garbo? -Nej, om du gör det så blir vi tyvärr tvungna att låta våra jurister leda det här till åtal".
Väcker frågor för mig gör det i alla fall. Jag trodde i min enfald vi var lika inför lagen. Att mötet i övrigt skedde med respektfullt bemötande och gav mig förtroende för dessa gentlemen skall alltså inte ihopblandas med hotelsen jag fick. Jag ställer mig alltså frågan varför MUST hotar mig men inte Överste Nils Hugemark? Var Operation Garbo en statligt styrd maskirovka i syfte att dolt vända folkviljan till ett starkare försvar när Sovjetunionen skulle tvingas ner och kollapsa. Behövde författarna finansiera sin böcker eller vart kom dessa pengar ifrån? Varför gavs boken ut under pseudonym om den gavs denna frihet att beskriva hemliga förhållanden i omedelbar närhet av vad som verkar vara mycket geografiskt nära verkligheten? En frihet ifrån självaste Försvarsmakten, författarnas egna arbetsgivare?
Blev vi också medvetet vilseledda av MUST under 80-talets ubåtsjakter som jag själv med stor energi deltog i? En dag visade en officerskollega upp en fotostatkopia. Nyss hemkommen ifrån en ubåtsjakt utanför Strömstad. Vid jakten hade en mängs observationsplatser upprättats och en morgon i stiltje och soligt väder hade en miniubåt passerat i sakta mak under 45 min framför oplatserna. Den mustrepresentant som var med på platsen lånade ut rapporten en stund till min kollega varvid denne förmodligen i hemlighet kopierade den. På bilden syns miniybåt i delvis ytläge mycket tydligt på nära håll. På rapportens andra sida i rutan "Nationalitet" står det "BRD", alltså Bundesrepublik Deutchland=Västtyskland. När någon går i pension ur Försvarsmaten tror jag någon kommer att ge ut en bok...
Så i en tid då historia ej längre dokumenteras, hemliga arkiv bränns och myndigheter och förtroendevalda ljuger, massmedia är beroende av ekonomiska intressen, ja så länge uppskattar jag att Flashback -Den enda kvarvarande tryckfriheten finns i att bringa reda i historien om kalla kriget där fortifikationsbyggandet tidsmässigt verkar vara direkt sammankopplat med NATO´s.