Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-09-21, 23:46
Medlem
rb

Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Oavsett så är det ingen riksbunker och det är vad som skall diskuteras i denna tråd.
Fortsätt gärna diskussionen i för ändamålet lämplig tråd.

okej, det jag skrev va ungefär, hur vet vi att det inte är någon riksbunker då? bara för att han säger så där behöver det inte vara så, jag menar vi har ju inga direkt konkreta bevis än mer än vad han skrev. därför jag undrade om han visste om det ägs av staten eller inte och om det är i bruk eller inte!

eller visst finns det kanske konkreta bevis men då tycker jag vi ska leta fram dem innan vi dömer ut denna plats? och jag har inte sätt några än

sen ville jag dela med mig om vad jag tror och att mina misstankar fortfarande kvarstod så tycker jag håller mig till ämnet?
Senast redigerad av l1mpan 2008-09-21 kl. 23:53.
Citera
2008-09-22, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Roth
Fakta: ABV Rock Group låg bakom bygget. Forska vidare på det....

Att ABV Rock Group AB är ett företag som bedriver entrepenadverksamhet inom bygg-, och anläggningsområdet råder det inget tvivel om, men den intressanta frågan är varför de skulle ha ett finger med i spelet vid uppförandet av en eventuell RB, när deras huvudsakliga försäljning av tjänster går på export till Mellanöstern?

Jag finner omnämnandet av ABV Rock Group AB som onekligen intressant, eftersom det finns väldigt knapphändig information om både företaget i sig samt deras projekt på svensk mark på nätet. Enligt http://www.121.nu/onetoone/foretag/abv-rock-group-aktiebolag så verkar dock företagets omsättning vara relativt hög för att vara så pass litet som det sett till antalet anställda trots allt ändå är.

Mer exakta bokslutssiffror finns här:

http://www.industrinet.se/company/109915/ABV-Rock-Group-AB.aspx
Citera
2008-09-22, 03:08
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theobald
Att ABV Rock Group AB är ett företag som bedriver entrepenadverksamhet inom bygg-, och anläggningsområdet råder det inget tvivel om, men den intressanta frågan är varför de skulle ha ett finger med i spelet vid uppförandet av en eventuell RB, när deras huvudsakliga försäljning av tjänster går på export till Mellanöstern?

Jag finner omnämnandet av ABV Rock Group AB som onekligen intressant, eftersom det finns väldigt knapphändig information om både företaget i sig samt deras projekt på svensk mark på nätet. Enligt http://www.121.nu/onetoone/foretag/abv-rock-group-aktiebolag så verkar dock företagets omsättning vara relativt hög för att vara så pass litet som det sett till antalet anställda trots allt ändå är.

Mer exakta bokslutssiffror finns här:

http://www.industrinet.se/company/109915/ABV-Rock-Group-AB.aspx

Det här kan säkert bringa klarhet, kom ihåg att det är inte nutid vi pratar om utan 50-tal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABV
Citera
2008-09-22, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av l1mpan
okej, det jag skrev va ungefär, hur vet vi att det inte är någon riksbunker då? bara för att han säger så där behöver det inte vara så, jag menar vi har ju inga direkt konkreta bevis än mer än vad han skrev. därför jag undrade om han visste om det ägs av staten eller inte och om det är i bruk eller inte!

eller visst finns det kanske konkreta bevis men då tycker jag vi ska leta fram dem innan vi dömer ut denna plats? och jag har inte sätt några än

sen ville jag dela med mig om vad jag tror och att mina misstankar fortfarande kvarstod så tycker jag håller mig till ämnet?

Ok, vänd på det då om det blir enklare för dig.
Vad talar för att det skulle vara en RB.
Dessutom har du fått förklarat att det är en FO-stab.
Citera
2008-09-22, 08:49
Medlem
Mellösa.....

Citat:
Ursprungligen postat av psrab
En av de anläggningar som skulle härbergera regering, miltärledning och delar av Riksdagen skall, enligt rykten, ligga i Katrineholmstrakten.

Mellösa ligger väldigt nära Katrineholm och platsen bekräftar de rykten som varit och är i omlopp i våra trakter. Sedan kom väl bjursings "FO-plats" lite väl kvickt tycker jag.
Citera
2008-09-22, 10:56
Medlem
Citat:
Jag kommer ihåg att det visades reportagefilmer från anläggningen på TV, i samband med att man gick igenom broschyren "Om kriget kommer", någon gång på 60-talet. Så nog har det funnits en jätteanläggning alltid. Antagligen är komplexet så stort och dyrt att det finns kvar idag. Runt Katrineholm är mitt tips.

http://www.sormlandsmuseum.se/Startsida/HistorieniSormland/Katrineholm/Skyddsrummet-Grona-Kulle/
Citera
2008-09-22, 13:03
Medlem
Citat:
Mellösa ligger väldigt nära Katrineholm och platsen bekräftar de rykten som varit och är i omlopp i våra trakter. Sedan kom väl bjursings "FO-plats" lite väl kvickt tycker jag.

jag precis, har ju även läst det där med 10 - 15 mil från sthlm 30 min till kusten och 5 mil till flygplats. vilket stämmer med Nyköping som ligger vid kusten och flygplatsen är skavsta!

Det är det här som tyder på det + jag även läst att ortsborna kanske bevakar stället och dem har verkligen varit skumma när jag varit där..

ska dit idag i ljuset jag återkommer om det är något mer som tyder på att det är någon RB eller om vi ska gå vidare i sökandet!

Sen skulle det va bra om någon kanske hittade info om att det bara va en sån där FO-stabs bunker, har inte hittat någon sådan info doc. någon annan?
Citera
2008-09-22, 13:09
Medlem
Celerons avatar
Mycket intressant tråd och ämne. Den mest troliga platsen för RB är någonstans i Kilsbergen tror jag. Med tanke på de uppgifter som skrivits i tråden om div saker.

Den kanske ligger under Hålahults sanatorium. Fanns ju en amerikansk anläggning som låg under ett hotell (Greenbrier).
Citera
2008-09-22, 13:50
Medlem
Bergakungens avatar
Var? Var?

1. Det kan finnas mer än en RB, därför att "första RB" kan ha ersatts med en annan typ av anläggning. (Lagom gåtfullt... så är det!) Om någon tvärsäkert påstår att "RB finns i Sörmland" kan det därför mycket väl stämma. Men det är inte den Riksbunkern i så fall. Att det även idag finns en kompetent, skyddad Uplats för regering och delar av riksdagen överraskar väl ingen? Men om den tas i bruk är i så fall en situationsanpassad bedömningt.

2. Varje hemligt bergrum är inte RB, varje bergrum är inte hemligt. Det finns ett rätt stort antal bergrum som är röjda på olika sätt därför att det finns så oerhört mycket folk som tjänstgjort där, dvs de aktiva bergrummen. Sedan finns ett antal bergrum där man ansträngt sig att vara diskreta. Ett sådant bergrum kan ha ett värde just därför att det exakta syftet och ändamålet är okänt och höljt i dunkel, även för främmande makt. Vad det har varit och vad det kan användas till i fortsättningen ville man därför hålla tyst om, även om kapaciteten och förmågan varit känd.

Vad gäller bergrummet i Mellösa skulle jag tro att vi talar om samma som varit i tidningen.
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_19990430_04_1_2.html
Det är i så fall inte en FO-stab, utan fd Milostaben för MILO M, tidigare MILO Ö.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-09-22 kl. 13:51. Anledning: antal, inte anal...
Citera
2008-09-22, 14:10
Medlem
rb

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
1. Det kan finnas mer än en RB, därför att "första RB" kan ha ersatts med en annan typ av anläggning. (Lagom gåtfullt... så är det!) Om någon tvärsäkert påstår att "RB finns i Sörmland" kan det därför mycket väl stämma. Men det är inte den Riksbunkern i så fall. Att det även idag finns en kompetent, skyddad Uplats för regering och delar av riksdagen överraskar väl ingen? Men om den tas i bruk är i så fall en situationsanpassad bedömningt.

2. Varje hemligt bergrum är inte RB, varje bergrum är inte hemligt. Det finns ett rätt stort antal bergrum som är röjda på olika sätt därför att det finns så oerhört mycket folk som tjänstgjort där, dvs de aktiva bergrummen. Sedan finns ett antal bergrum där man ansträngt sig att vara diskreta. Ett sådant bergrum kan ha ett värde just därför att det exakta syftet och ändamålet är okänt och höljt i dunkel, även för främmande makt. Vad det har varit och vad det kan användas till i fortsättningen ville man därför hålla tyst om, även om kapaciteten och förmågan varit känd.

Vad gäller bergrummet i Mellösa skulle jag tro att vi talar om samma som varit i tidningen.
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_19990430_04_1_2.html
Det är i så fall inte en FO-stab, utan fd Milostaben för MILO M, tidigare MILO Ö.

Kan mycket väl stämma att det är det där bergrummet!
ska kika lite där idag iaf. men letar vidare får man allt göra!
Citera
2008-09-22, 14:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l1mpan
Kan mycket väl stämma att det är det där bergrummet!
ska kika lite där idag iaf. men letar vidare får man allt göra!

Nja, kolla upp datumet på tidningsartikeln. Det här är gammal skåpmat (från 99), och om du hittat ett inhägnat område med bevakning (om än bara Securitas) och med låsta grindar, så ha respekt för att det (fortfarande) kan vara i bruk eller (kanske troligare) i aktiv malpåse (...den sk bergrumsreserven ).

PS: "Lokalbefolkningen" nära skyddsobjekt brukar vara talföra som mumier och ha noggrann koll på alla främlingar, ungefär som byinnevånarna i Deliverance (Den Sista Färden). Det får man ta med gott humör. Däremot brukar de aldrig veta (på riktigt) vad "deras" anläggning skall användas till - om de nu, mot förmodan, inte är pensionerade generalmajorer eller tidigare var FortF:s regionchef.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-09-22 kl. 14:53. Anledning: Förtydligande
Citera
2008-09-22, 16:02
Medlem
rb

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nja, kolla upp datumet på tidningsartikeln. Det här är gammal skåpmat (från 99), och om du hittat ett inhägnat område med bevakning (om än bara Securitas) och med låsta grindar, så ha respekt för att det (fortfarande) kan vara i bruk eller (kanske troligare) i aktiv malpåse (...den sk bergrumsreserven ).

PS: "Lokalbefolkningen" nära skyddsobjekt brukar vara talföra som mumier och ha noggrann koll på alla främlingar, ungefär som byinnevånarna i Deliverance (Den Sista Färden). Det får man ta med gott humör. Däremot brukar de aldrig veta (på riktigt) vad "deras" anläggning skall användas till - om de nu, mot förmodan, inte är pensionerade generalmajorer eller tidigare var FortF:s regionchef.

Det har du helt rätt i tittade inte datumet på artikeln, Det var ett Kådlås på bommen såg frächt ut, staket jag såg i skogen på berget va också riktigt fräscht så från nått 99 är det inte det kan ja lova sticker dit nu med några polare så återkommer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in