Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-29, 00:05
Medlem
Som en sammanfattning utan alla sidor med länkar till kartor osv, på 50- och 60-talen ansågs området mellan Nora/Lindesberg och Karlstad och norrut vara säkraste området att styra Sverige från vid storskaligt krig?
Citera
2008-08-29, 00:15
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starla
Som en sammanfattning utan alla sidor med länkar till kartor osv, på 50- och 60-talen ansågs området mellan Nora/Lindesberg... ...vara säkraste området att styra Sverige från vid storskaligt krig?

Ja , det verkar som det iallafall
Citera
2008-08-29, 00:36
Medlem
sniffdogs avatar
Tyvärr verkar det ha blivit lite pajkastning här!
Jag håller faktiskt med Kawasaki att det kanske inte är X o Y som är det intressanta här.
Som tidigare påpekats är den som genom sitt yrke etc. känner till pos. på Civ RB naturligtvis bunden av tystnadsplikt o kommer inte att delge oss andra någon info om detta.
Den "glada amatör" som vet kommer nog heller inte att ge oss X o Y!
Personligen vet jag INTE var den Civ RB ligger.
Om vi sammarbetar så kanske vi i bästa fall kommer fram till ett mkt.troligt "område" och det är väl dit vi alla vill komma?
Citera
2008-08-29, 06:58
Medlem
Bergakungens avatar
Troliga området?

Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Om vi sammarbetar så kanske vi i bästa fall kommer fram till ett mkt.troligt "område" och det är väl dit vi alla vill komma?

Men är det inte alldeles uppenbart redan?

Dra en yttre ram runt orterna Örebro-Karlskoga-Filipstad-Hällefors-Nora.
Sedan är det troligaste området inom inom triangeln Nora-Hällefors-Kopparberg. Tydligare än så kan man inte vara, tycker jag. Men det bör ju undanröja alla muppar som föreslår Elefanten, Uddevalla HC, kända förrådsberg etc etc.

Sedan finns det problem: a) Det är ett rejält stort område och b) det finns en hel del att hitta, och c) att skilja utsidan av RB från en stabsplats eller ett bergrum viket som helst är inte det lättaste.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-08-29 kl. 07:40. Anledning: Tillägg
Citera
2008-08-29, 08:43
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Oxå detta berg skulle jag vilja att någon i närheten tog sig en titt på.
Nedanför berget lär det funnits gamla antenner.
Någon som bor i närheten?
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=6;14.920301083 58336;59.580241109161264;s;14.890713035051975;59.5 90277275017996;14.949821733 370935;59.57027637508999;877;560&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0
Ni vet väl att gammal elektronik med risiga eller inga signalförstärkare inte medgav längre sträckor än en till en och en halv mils kablar.

Såg inga antenner men något finns där fortfarande, kom bara till staketet sedan var det stopp.
Citera
2008-08-29, 08:44
Medlem
bojos avatar
Citat:
Du har rätt!
Detta berg skulle jag vilja att någon i närheten tog sig en titt på.
Nedanför berget lär det funnits gamla antenner.
Någon som bor i närheten?
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=6;14.698795112 060823;59.55320417836573;s;14.669240762901344;59.5 63204628329736;14.728349461 220304;59.54320372840173;877;560&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Stora antennanläggningar finns kvar i närområdet.
Citera
2008-08-29, 10:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
..fet text med CAPS intryckt...

Citat:
Ursprungligen postat av Göte Borg
Herregud..tagga ner för bövelen!

Jag håller med Göte Borg. Om man inte gillar det som skrivs, så är den effektivaste metoden i ett internetforum vanligtvis att tiga ihjäl meningsmotståndaren. Sånt där är bara barnsligt.

OT raderat

/Mod
Citera
2008-08-29, 13:37
Medlem
Följde denna tråd i början utan att delta, då jag inte har haft någon vettig info att komma med.

Under tiden som det har diskuterats här så har jag gjort vissa forskningar bland människor i min omgivning och den diskussionen med mina pålitliga källor har slutat på ungeför samma sätt som denna tråd .Lustigt nog så tog det ungefär lika långt tid.

En källa som kört långtradare åt försvaret under en längre tid hävdar att han vart inne i varenda bergrum som finns i Örebro med omnejd, då denne transporterade allt från ammo till långkalsonger. MEN har aldrig under dessa ca 20 år fraktat någonting till något bergrum som ligger i området. Tecken på något alldeles extraordinärt??

Min gammelmorfar var med och byggde anläggningarna i detta område och enl. upg. så ska det ha skett under en längre tid ca. 20 år! Från honom kan man tyvärr inte få någon info då han är död sendan en tid R.I.P. men antagligen så hade man inte fått det i alla fall, då han enligt släktingar aldrig verkligen ALDRIG pratade om sitt jobb mer än nåt muttrande att jag jobbar i BÄÄÄRJEE på bred järnboåsdialekt

Slutsatsen är att det finns ett bergrum eller flera i detta aktuella område, och det är enorma jag menar hur många hela hus hinner inte en svensk byggjobbare bygga under 20 år?. En fågel viskade i mitt öra att det rörde sig om över 2 mil tunnelsystem alltså sammanlänkning osv., sen om det är riksbunker eller vad det nu må vara det får andra spekulera i.Skall i alla fall innehålla bla. ett komplett sjukhus vad jag har hört. hrrmmmm...by the way gammelmorfar hade väldigt väldigt nära till jobbet.

Ändrat 14 ggr stavlfel..hahaa
Senast redigerad av anders123 2008-08-29 kl. 13:52.
Citera
2008-08-29, 13:49
Medlem
Citat:
HUR FAAN MÅNGA GÅNGER SKALL JAG BEHÖVA SÄGA ATT JAG INTE ÄR INTRESSERAD AV NÅGRA EXAKTA PLATSER!!!!!!!
OM DU OCH KARLSKOGA, MFL, INTE KAN KOMMA MED VERKLIGA HINTAR SÅ TYCKER JAG ATT NI SKA SLUTA MED ER DESINFORMATION. DET ÄR ETT DJÄVLA TJAT OM EXAKTA POSITIONER OCH HÅLLER MAN
PÅ SOM NI GÖR SÅ GÅR DET ALDRIG ATT NÄRMA SIG EN KÄRNPKT (förkortning). SÅ ANTINGEN SKRIVER NI NÅ´T SOM FÖR DET HELA FRAMÅT ELLER OXÅ DRAR NI ER UR TRÅDEN OCH JAG REKOMMENDERAR DET SISTNÄMNDA.

Hade undertecknad formulerat sig så kraftfullt hade undertecknad med all säkerhet blivit avstängd i detta forum av moderatorn.
Nu är det tydligen en viss skillnad där toleransnivån är högre för vissa deltagare i detta forum.

Vi kan väl ändå enas om att på 50- och 60-talen ansågs området mellan Nora/Lindesberg och Karlstad och norrut (Bergslagen, sic!) vara säkraste området att styra Sverige från vid storskaligt krig. Utifrån detta konstaterande fortsätter vi analysen.

Back to topic!
Citera
2008-08-29, 14:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders123
En källa som kört långtradare åt försvaret under en längre tid hävdar att han vart inne i varenda bergrum som finns i Örebro med omnejd, då denne transporterade allt från ammo till långkalsonger. MEN har aldrig under dessa ca 20 år fraktat någonting till något bergrum som ligger i området. Tecken på något alldeles extraordinärt??
De hemliga staberna och anläggningarna hade hög sekretess. Man övade inte ens den personal som var krigsplacerad på platsen, utan man hade "kända bergrum" eller träningsanläggningar för detta. Man körde säkert inte långtradare dit heller. Det är förstås inget bevis, möjligen ett omvänt indicium.
Citat:
Då han enligt släktingar aldrig verkligen ALDRIG pratade om sitt jobb mer än nåt muttrande att jag jobbar i BÄÄÄRJEE på bred järnboåsdialekt
Säger heller inte så mycket (mer än att hedersmannen antagligen jobbade i ett berg, förstås) Men "Berget" säger man om många anläggningar, och bygdens folk brukar veta vilket som menas.
Citat:
Slutsatsen är att det finns ett bergrum eller flera i detta aktuella område, och det är enorma jag menar hur många hela hus hinner inte en svensk byggjobbare bygga under 20 år?.
Det kan tänkas att det inte handlar om 20 års byggnad en gång, utan om 2 års arbete 10 gånger. Med det menar jag att man kan ha arbetat med underhåll, uppgradering och aktualisering av utrustningen i många omgångar tills berget i fråga lagts i malpåse och/eller degraderats till kalsongförråd (eller något annat).
Citat:
En fågel viskade i mitt öra att det rörde sig om över 2 mil tunnelsystem alltså sammanlänkning osv., sen om det är riksbunker eller vad det nu må vara det får andra spekulera i.Skall i alla fall innehålla bla. ett komplett sjukhus vad jag har hört. hrrmmmm...by the way gammelmorfar hade väldigt väldigt nära till jobbet.
Helt rimligt. En motsvarande tysk anläggning (tidigare nämnd) sägs bestå av ca 20 km tunnlar, och den skulle husera ca 3000 personer i ett krisläge. Sedan är svensk militär bergrumsteknik litet annorlunda - man bygger större bergtunnlar och inreder dem med hus inuti tunnlarna - som de flesta redan känner till eller har sett.
Citera
2008-08-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Det kan tänkas att det inte handlar om 20 års byggnad en gång, utan om 2 års arbete 10 gånger. Med det menar jag att man kan ha arbetat med underhåll, uppgradering och aktualisering av utrustningen i många omgångar tills berget i fråga lagts i malpåse och/eller degraderats till kalsongförråd (eller något annat).

Glömde tillägga att han sysslade med betongarbeten, det gör det hela mer intressant min uppfattning är i alla fall att man inte kan aktualisera ex. ett betonggolv nänmvärt utan det handlar garanterat om ca. 20 år nyproduktion. Tänkvärt är att man jobbar aldrig själv med sådana typ av jobb.

Det hade naturligtvis varit en annan sak om det hade rört sig om elinstallation eller likn.
Citera
2008-08-29, 14:58
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men är det inte alldeles uppenbart redan?

Dra en yttre ram runt orterna Örebro-Karlskoga-Filipstad-Hällefors-Nora.
Sedan är det troligaste området inom inom triangeln Nora-Hällefors-Kopparberg. Tydligare än så kan man inte vara, tycker jag. Men det bör ju undanröja alla muppar som föreslår Elefanten, Uddevalla HC, kända förrådsberg etc etc.

Sedan finns det problem: a) Det är ett rejält stort område och b) det finns en hel del att hitta, och c) att skilja utsidan av RB från en stabsplats eller ett bergrum viket som helst är inte det lättaste.

Precis som du skriver är omr. alltför stort. Vad jag åsyftade var att komma fram till ett betydligt mindre område,så kanske det finns en rimlig chans
Att sedan skilja Rb o stövelförråd är ju en annan fråga.
Personligen tror jag att en anl. av denna digniteten kan skilja sig från andra på utsidan.
Kort sagt,"står man utanför" inser man nog att detta är något speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in