Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-01-19, 12:14
Medlem
ApolloGrekens avatar
Koordinaterna för Hittas dåliga upplösning

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag tittat på Hitta var kartorna är i den sämre eniro-upplösningen. Hitta och Eniro tar sina kartor från olika håll, men för just dessa områden tycks kartorna vara desamma. Parkerade bilar tycks stå på samma ställen. Det förefaller mig som om Hitta tvingas använda det sämre materialet från Eniro

För bespara andra trådkamrater lite arbete ger jag här koordinaterna som jag skrev ner dem: (decimalkomna avgränsar grader, minuter o sekunder). Hoppas alla siffror kommer rätt.

Jag kallar mitt inramade område för zonen.

Nordligaste begränsningslinjen, några km norr om Kopparberg

N 59,55,11
Ö 14,42,56

N 59,55,13
Ö 14,49,18

Något söder om Kopparberg flyttas den östliga begränsningen, zon blir alltså något bredare

N 59,52,31
Ö 14,49,23

N 59,52,34
Ö 14,54,44

Härifrån går linjen söderut till en punkt i höjd mer Rishöjde, Vintermossen där begränsningslinjen går mot Ö

N 59,47,11
Ö 14,54,53

N 59,47,13
Ö15,00,13

Härifrån går begränsningslinjen en lång sträck söderut till söder om Vretstorp

N 58,56,04
Ö 15,01,25

Den västra begränsningslinjen på zonen börjar norr om Kopparberg och går ner till lite norr om Nyhyttan (i höjd med Grythyttan) där den viker mot Ö någon kilometer

N 59,41,43
Ö 14,44,22

N 59,41,46
Ö 14,49,42

Härifrån går den en lång sträcka till den sydliga begränsningen SV Vretstorp

N 58,36,00
Ö 14,51,00

Detta innebär f.ö. att det flygfält Kawa talar om ligger någon kilometer utanför zonen.
Citera
2009-01-19, 14:17
Medlem
ApolloGrekens avatar
Redogörelse för järnvägen inom "zonen"

Huvudsaklig källa www.nvbj.nu samt http://www.jarnvag.net och länkar därifrån.

Det som står här är inte något märkvärdigt, alla uppgifter finns tillgängliga i enkla källor. Men jag satte samman det i en text för att få allt på samma plats.

Därför denna kortversion som behandlar tiden från ca 1960. Med undantaget snutten till Dalkarlsberg är alla banor normalspåriga, dvs kompatibla med Sjs stamnät.

1. Från Ervalla via Nora och Gyttorp går NBJ till Karlskoga .
NBJ = Nora Bergslags Järnväg

Banan var i privat ägo (Tirfing som var moderbolag inom rederikoncernen Broström). 1978 övertogs den av staten, efterlängtat av Broströms.

Sedan 86/89 är all trafik nedlagd. Stationen i Nora är en säckstation, dvs för att köra igenom måste man vända loket. Det hade varit möjlkigt att lägga ett spår söder om stationen om man velat ha snabb genomfart.

*Augusti 1986 tecknade NBVJ (Nora Bergslags Veteranjärnväg, en museiförening) och SJ ett nyttjanderättsavtal för bandelen Nora - Gyttorp. Sedan 1996 är bandelen ägd av vad jag uppfattar vara NBVJ..*Ett liknande nyttjanderättsavtal finns sedan 1994 även för bandelen Gyttorp – Bofors, där har staten behållit äganderätten..

2. Bergsäng – Pershyttan (bibana till NBJ)

Bergsäng ligger mellan Nora och Gyttorp.
1974 lades trafiken ned mellan Bergsäng och Pershyttan. Spåret revs upp 1975. Men banan återuppbyggdes och öppnades som museibana 3 juli 1888.

3. Smalspårsbana i Gyttorps samhälle
Bruket i Gyttorp (ammunitionsfabrik) hade en omfattande smalspårsbana som anslöt till NBJ vid en lastningspunkt väster om stationen. Bruket bestod av många byggnader som ala låg norr om järnvägen. Huruvida smalspårsbanan också löpte söderut, mot bergen söder om Gyttorp, är inte klart för mig.

4. Vikersvik - Dalkarlsberg
Det fanns en snutt om ca 4 km till Dalkarlsberg. 1953 lades all godstrafik ned och 1954 revs banan upp, Den hade spårvidden 802 mm, vilket krävde omlastningar från normalspåret. Denna bibana kan inte ha någon relevans för diskussionen om RB 60.

5. Bredsjö- Gyttorp, del av NBJ
Bredsjö ligger på BJ-linjen, Gyttorp på NBJ. 1967 lades gruvorna i Pershyttan och Striberg ned. I och med detta upphörde malmtransporterna på NBJ. Denna bana slingrade sig fram, centralt nästan som en ryggrad genom zonen. Den gick genom orter som Striberg, Järnboås, Hjuljärn, Grängen och Hästnäs. 1977 spolades banvallen bort 2 km söder Bredsjö. Banan lagades inte utan revs 1979-80.

6 BJ (Bergslagernas Järnvägar)

För det som är relevant här går denna bana via Kristinehamn – Grythyttan – Hällefors till Ställdalen, som ligger något norr om Kopparberg. Den del av BJ som går genom ”zonen” är elektrifierad till skillnad från alla andra mindre banor jag nämner. Ställdalen ligger på banan TGOJ med anslutning söderut. MEN, både TGOJ och BJ kommer in i Ställdalen söderifrån, för att få förbindelse måste man alltså byta riktning på loket. Det är ganska lätt att lägga ett s.k. triangelspår så att man kan köra rakt genem Ställdalen, eftersom detta inte är gjort tror jag med samma argument som för Nora att det inte fanns någon planering för snabba tågtransporter till genom Ställdalen.

7. TGOJ
detta är en v landets större banor. Elektrifierad. Det som är relevant här är att den passerar genom Frövi, Lindesberg, Storå och Kopparberg.

Liten diskussion:

Man märker att banan NBJ västerifrån mot Gyttorp har en särställning. Staten har äganderätten trots att man inte kör några tåg där. Däremot har veteranföreningen NVBJ fått överta banan österifrån fram till Gyttorp.

Från ca 1975 har man inte brytt sig mycket om järnvägarna.
Citera
2009-01-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag tittat på Hitta var kartorna är i den sämre eniro-upplösningen. Hitta och Eniro tar sina kartor från olika håll, men för just dessa områden tycks kartorna vara desamma. Parkerade bilar tycks stå på samma ställen. Det förefaller mig som om Hitta tvingas använda det sämre materialet från Eniro

Hitta och Eniro får väl båda sitt kartmaterial från samma källa?
Citera
2009-01-19, 22:09
Medlem
Söka platser med koordinater

Försökte på ett lätt sätt hitta positionerna ni anger. Lyckades bara lite halvbra. Om man går in på maps.google.se så klickar man på "läs mer" med liten textlänk under sökrutan. Följer man sedan anvisningarna kommer man fram till att N (Norr) och E (East) kan ersättas med plusstecken. Någon som vet hur man får fram gradtecknet på tangentbordet? Det med lilla ringen. Resten av tecknen återfinns ju på standardtangentborden.
Kanske någon rent av vet ett lättare sätt att söka koordinater?
Citera
2009-01-19, 22:37
Moderator
Tystnads avatar
Intressant läsning och kul tråden fått nytt liv

några reflektioner:
Många viktiga militäranläggningar(förråd) låg nära järnvägarna av praktiska skäl. Att däremot som vissa i tråden tror ,att det skulle gå järnvägspår raka vägen in i RB faller på sin egen orimlighet. Att ge den lede FI sådana enkla lertrådar att han bara behöver följa rälen för att hitta RB .....

Att en järnvägen däremot låg relativt nära RB kan man nog utgå ifrån ,för att via lastbil vidaretranportera material och folk till RB.
Citera
2009-01-19, 22:50
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Hitta och Eniro får väl båda sitt kartmaterial från samma källa?

Nej, jag tror att det är olika kartor. Hitta har satellitkartor, står det, och Eniro flygbilder. Men just här verker det vara samma bilder.

Om koordinater. kanske behöver man inte alla mina uppgifter, man kan ju också fälja hittakartan i näst högsta upplösningen. Lägg t.ex. kartan på centrala Nora och gå någon km åt väster. Då ska man se en förändring till det sämre i upplösning.

jag använder inte google maps för detta. Ddet kan f.ö. vara olika koordinatsystem, Jag använder Hitta som är i systemet WGS80 (vet inte vad det står för, bara att det finns olika sätt att räkna koordinater). jag hittar koordinaterna genom att ta upp en kartbild på hitta.se och leta rätt på funktione (uppe till höger "fler kartfunktioner". jag klickar på den o markerar alternativet "visa koordinater".

Blir det för krångligt kan jag sända över länkar till kartbilderna i hörnen av zonen, i så fall måste det dock vänta till torsdagen.
Citera
2009-01-19, 23:06
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Att en järnvägen däremot låg relativt nära RB kan man nog utgå ifrån ,för att via lastbil vidaretranportera material och folk till RB.

Hej Katt
jag har funderat över detta. jag väljer att tro Ulla Lindström när hon talar om 4000 personer, även om det kan vara avrundning uppåt och att hon äknar in all personal. jag har också valt att tro på bergslagen.

jur sjutton får man upp så många människor på kort tid. Måste vara med tåg, göm inte att planeringen gjordes i mitten av 50-talet då bilar var sällsynta. Tågingången till Begrgslagen går via Nora eller Ställdalen. I båda fallen måste man byta riktning på loket! kanske på vintern, snöstorm och allmänt kaos. I synnerhet i Nora kunde man undvika detta genom att i förväg lägga ut räls söder om stationen, men det gjorde man inte.

Jag får inte ihop det. För det som återstår är då att kliva av i trakten Lindesberg/Storå. Ska bussar hämta där?? vore jag planerare skulle jag vilja köra tågen fram till promenadavstånd till förläggningarna.

Att man inte öppnar och gör museum av alltihop. Det skulle göra bra för turistnäringen!
Citera
2009-01-19, 23:20
Medlem
[quote=ApolloGreken]Hej Katt
jag har funderat över detta. jag väljer att tro Ulla Lindström när hon talar om 4000 personer, även om det kan vara avrundning uppåt och att hon äknar in all personal. jag har också valt att tro på bergslagen.

jur sjutton får man upp så många människor på kort tid. Måste vara med tåg, göm inte att planeringen gjordes i mitten av 50-talet då bilar var sällsynta. Tågingången till Begrgslagen går via Nora eller Ställdalen. I båda fallen måste man byta riktning på loket! kanske på vintern, snöstorm och allmänt kaos. I synnerhet i Nora kunde man undvika detta genom att i förväg lägga ut räls söder om stationen, men det gjorde man inte.
[quote]

Hur tror du man transporterade 4000 personer med tåg på den tiden? Säkert tio-femton långa tåg, minst. Hur långa är bangårdarna på de stationerna ni tittar på? Fanns det rundgångsspår för så långa tåg eller fanns det bangårdar med vändskiva? Hur många vagnar kunde man dra in på stationerna.

Tror knappast man transporterade runt så mycket folk. 4000 pers låter som om det vore alla myndighter och styrelser sammanslagna. Varför skulle inte dessa kunna sitta utspridda på säg, tio platser?

Edit: Nu ser jag att det är den gamla ledningsplatsen som avses. Troligen en ovanjordanläggning som planerats till ledningsplats. Den nyare och fortifikatoriskt skyddade anläggningen rymde första och andra kammaren och lite mer, max 1000 pers kanske. inte helt ovanligt för ett LFC eller liknande.
Senast redigerad av busett1 2009-01-19 kl. 23:29.
Citera
2009-01-19, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Försökte på ett lätt sätt hitta positionerna ni anger. Lyckades bara lite halvbra. Om man går in på maps.google.se så klickar man på "läs mer" med liten textlänk under sökrutan. Följer man sedan anvisningarna kommer man fram till att N (Norr) och E (East) kan ersättas med plusstecken. Någon som vet hur man får fram gradtecknet på tangentbordet? Det med lilla ringen. Resten av tecknen återfinns ju på standardtangentborden.
Kanske någon rent av vet ett lättare sätt att söka koordinater?
Tänkte precis skriva nästan samma sak. Ingen som vet vart man på internet kan mata in koordinater för att få positionen visad på karta? På eniro, hitta och liknande fungerar det vad jag vet endast i ena riktningen, dvs att ta ut koordinater.
Citera
2009-01-20, 00:11
Medlem
Vad i allsin dar är/var det som drog dom hit?

Några exempel på arkiv som är placerade i Grängesberg:
* Gruvindustriarbetareförbundet
* Skogsarbetareförbundet
* Transportarbetareförbundet (utom protokollen)
* Elektrikerförbundet
* Musikerförbundet
* Unga Örnar
* Dessutom finns hela vår (Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek) omfattande fansamling här, med drygt 1000 fanor/standar
http://www.arbark.se/inst_jakobina.htm

http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200408/26/20040826195425_DD576/20040826195425_DD576.dbp.asp

Förslag till riksdagsbeslut:
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om filmarkivet i Grängesberg.

Ur Grängesbergstråden på FB (citat Jornmark):
"Det var förresten Grängesbergsbolaget (TGOJ) som investerade runt 1960-62. På den tiden var det Sveriges kapitalstarkaste företag".
Citera
2009-01-20, 06:37
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Nej, jag tror att det är olika kartor. Hitta har satellitkartor, står det, och Eniro flygbilder. Men just här verker det vara samma bilder.

Om koordinater. kanske behöver man inte alla mina uppgifter, man kan ju också fälja hittakartan i näst högsta upplösningen. Lägg t.ex. kartan på centrala Nora och gå någon km åt väster. Då ska man se en förändring till det sämre i upplösning.

jag använder inte google maps för detta. Ddet kan f.ö. vara olika koordinatsystem, Jag använder Hitta som är i systemet WGS80 (vet inte vad det står för, bara att det finns olika sätt att räkna koordinater). jag hittar koordinaterna genom att ta upp en kartbild på hitta.se och leta rätt på funktione (uppe till höger "fler kartfunktioner". jag klickar på den o markerar alternativet "visa koordinater".

Blir det för krångligt kan jag sända över länkar till kartbilderna i hörnen av zonen, i så fall måste det dock vänta till torsdagen.

Hitta och Eniro köper sina bilder från Lantmäteriet, där de har säkerhetsgranskats och censurerats. Således har Hitta och Eniro för det mesta samma bilder men med olika upplösning. Finns vissa undantagsfall där Hitta har nyare.
Men man kan nog räkna med att eniro kommer uppdatera sin kart- och flygfotodatabas så småningom. Dock med samma bilder som Hitta har tillgång till.

Det gör därför ingen skillnad om ni köper Lantmateriets olika satellit- eller flygfototjänster. Ni får samma bilder som eniro och hitta iallafall. Iochförsig i högre upplösning. Dock kan det vara intressant för den som vill spendera lite pengar att köpa ett par fastighetskartor över området. Blir dock inte billigt... Bör också ha tillgång till fastighetsregistret och bara det kostar X-antal kr för varje sökning.

Citat:
Hur tror du man transporterade 4000 personer med tåg på den tiden? Säkert tio-femton långa tåg, minst. Hur långa är bangårdarna på de stationerna ni tittar på? Fanns det rundgångsspår för så långa tåg eller fanns det bangårdar med vändskiva? Hur många vagnar kunde man dra in på stationerna.

Tror knappast man transporterade runt så mycket folk. 4000 pers låter som om det vore alla myndighter och styrelser sammanslagna. Varför skulle inte dessa kunna sitta utspridda på säg, tio platser?

Edit: Nu ser jag att det är den gamla ledningsplatsen som avses. Troligen en ovanjordanläggning som planerats till ledningsplats. Den nyare och fortifikatoriskt skyddade anläggningen rymde första och andra kammaren och lite mer, max 1000 pers kanske. inte helt ovanligt för ett LFC eller liknande.

Jag håller inte med dig busett1, första civ rb som byggdes var och är fortifierad. Det närmsta man kan komma en tidigare anläggning för samma ändamål är per-albin-bussen. Eller varför inte Karlsborg.

Dock har du helt rätt i att man inte kan transportera 4000pers med tåg i en vända, eller inte ens i tio. Men jag är övertygad att järnvägen spelat en stor roll i planläggandet av de möjliga anläggningar som finns i området.

Är också tveksam till siffran 4000 tusen personer som skulle placeras i berget. Självklart tror jag att det gick att klämma in 4000 pers vid behov, man kan ju ligga på varandra om det behövs.
Men jag är fortfarande inne på att man skulle använda sig av någon närbelägen ort i första skedet. Man är nog inte lika noga med att kanslisten Erik Eriksson skall ha lika bra skydd som de olika statsråden.
Rum med våningsängar och olika arbetsrum matsalar och liknande för 1000 pers stämmer nog bättre.

Ett tips för någon som är nyfiken att se om järnvägen verkligen hade betydelse är att ta en tur längs banvallen. Den är körbar nästan hela vägen. Och är man dessutom lite allmänt naturintresserad eller bara skogs-tokig (haha) så kan man ta sig vidare till hällefors och följa en gammal bana därifrån till Lovsjö-växel. Kan iallafall vara spännande att se om någon av er lyckas ta er över ett mindre vattendrag där det enda att köra över på är två rälsbitar man lämnat. Perfekt spårvidd för en 240 är det iallafall

Kan dock inflika att enligt källor har den vi kallar RB60 inte någon räls in i berget.
Senast redigerad av mcJOcke 2009-01-20 kl. 07:06.
Citera
2009-01-20, 13:23
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:

.

jag utgår från Ulla Lindströms memoarer, ett ganska långt citat finns i mitt inlägg 973. Denna anläggning var tydligen inte klar 1958, men man var på god väg. UL beskriver det som en (ental) anläggning, men källkritisk som man är ska det inte övertolkas.

Tarnsportfrågan är en gigantisk utmaning, om vi ska tro på 4000 pers. Den fina och vanliga 60-talsvagnen B1 tog 62 passagerare och var 24m. 4000 passagerare kräver nästan 70 vagnar, dvs nästan 1700 m tåg + lok. Mina första tankar var att detta verkar omöjligt, jag har skrivit negativt om det. Men antag bara som diskussionsexempel att RB60 låg i Järnboås. Då skulle jag kunna ta upp tågen via Västerås och Lindesberg till till Bredsjö där det väntar rälsbussar, ca 20 km. Jag kan också tömma tågen i Lindesberg, där landsvägsbussar väntar. En tredje möjlighet, som kan kombineras med de övriga, är att ta tågen över Nora och Gyttorp,där jag byter till rälsbuss norrut, också ca 20 km. I alla fallen fortsätter fjärrtågen via kristinehamn elelr Karlskoga och på så sätt är det enkelriktad trafik på enkelspårsbanorna.

Det fanns gått om små växellok och mindre vagnar på NBJ, så "rälsbussarna" ovan kunde mycket väl bestå av mindre lokdragna tåg. Med lite planering tycker jag inte att det är helt kört att förflytta 70 vagnslaster människor på ett dygn till Järnboås (Järnboås. återigen, bara som exempel, var RB60 låg har jag ingen aning om)

McJocke: var ligger Lovsjö relativt Hällefors??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in