Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-01-15, 09:21
  #3469
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Är det någon i tråden som har koll på hur många huvuden som var sysselsatta i departementen + riksdagen + riksdagens myndigheter ca 1960? Eller måste jag tar reda på det själv?
Jag vill också gärna veta, och jag har funderat på hur man räknar.
I statskalendern förtecknas alla statstjänstemän över en viss tjänstenivå. Statskalenderna kom varje år, finns nog på välsorterade bibliotek. Till detta får man uppskatta all stödpersonal.

Finns det något bättre sätt att räkna än att utifrån statskalendern klassificera varje myndighet som i RB, utom RB.
För övrigt nämner Ulla L arbetsmarknadens parter. Pressen/TV/Radio ska också räknas.

För övrigt gjorde jag en liten uppskattning om förråd, andra kan nog räkna exaktare. Men när man vandrar i fjällen behövs ca 1kg torr mat. inräknat vränsle, per dag. Vatten får man ur bäckar. 4000 personer=4 ton/dag. Två veckor=60 ton torr mat. Ryms på 60 m3, ingen stor volym.
Citera
2012-01-15, 09:51
  #3470
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
För övrigt gjorde jag en liten uppskattning om förråd, andra kan nog räkna exaktare. Men när man vandrar i fjällen behövs ca 1kg torr mat. inräknat vränsle, per dag. Vatten får man ur bäckar. 4000 personer=4 ton/dag. Två veckor=60 ton torr mat. Ryms på 60 m3, ingen stor volym.

Frystorkat 1960 ?

Det lär nog varit fråga om de härliga guldfärgade burkarna även i detta bergrum.

Och sedan inser jag inte varför ni inte tror att man kan spränga nedåt?

Många bergrum är ju sprängda nedåt och med stora pumpar för dränering i botten och de har fungerat utmärkt.
Citera
2012-01-15, 10:23
  #3471
Medlem
Raven Rock i USA var avsedd för regeringen (eng government). För representanthuset (kongress+senat) fanns Greenbrier, se http://www.pbs.org/wgbh/amex/bomb/sfeature/bunker.html

Avslöjades först 1992, och var byggd genom att man grävt ut under lyxhotellet Greenbrier och dumpat spillet för utbyggnad av en flygplats och en golfbana. Främst ett skydd mot radioaktivitet, inget som klarar av kärnvapen i närheten.

Men visar fullt på vad Rb60 kan ha rört sig om. Behöver inte varit ett "berg", med tanke på tveksam skyddsnivå på Rb60 enligt Ulla Lindström.
Citera
2012-01-15, 10:54
  #3472
Medlem
dolmiodags avatar
.
__________________
Senast redigerad av dolmiodag 2012-01-15 kl. 11:23.
Citera
2012-01-15, 11:59
  #3473
Medlem
Men visar inte just greebrier lite på tänket, när man får lite förberedelsetid?
En större anläggning att slussa i väg folk till under lugna förhållanden, när infrastrukturen funkar, där man kan bo tills det blir dax att krypa ner i berget?

För inte kunde man väl trott att man skulle utrymma Stockholm i en karavan SL-bussar, som i full galopp drar mot kilsbergen?

Den omtalade anläggningen på västkusten hade en granne med detta system.
Där förläggningen var maskerad till en större bondgård, och bevakningsstyrkan skulle bo i tält i skogen runt anläggningen.
Citera
2012-01-15, 12:13
  #3474
Medlem
Dejads avatar
Logistiken blir svår genom små portar, oavsett om det är frystorkat eller guldburk eller färsk mat. Man måste frakta in och ut en hel del och då måste portarna vara stora.

Antingen måste man ha liten exponering på lastningen eller liten exponering på inslaget. För att förklara hur jag menar, har du ett litet inslag där du inte kan köra in en lastbil så får du göra en lång lastning, visst har du 4000 personer så kan man skapa en bra langningskedja men själva lastningen kommer att exponera anläggningen ganska avsevärt.

Ska man ha ett inslag där du kan köra in en lastbil vilket gör att själva lastnings exponeringen går fort eftersom man kan lasta utan insyn men det blir ju ett inslag som är större och därför större exponering.

Men precis som folk säger så kommer man ju inte ta av lagret i berget före det stängs ner för att gå i "förslutet" läge. Så det skulle nog vara en del lastbilstransporter till och från berget i ett första skede.
De större kök som jag jobbat på (3-800 om dagen) har fått ungefär 4 stora lastbilar i veckan med råvaror och desto färre transporter till berget man vill ha desto större blir dessa, där har man lastningsexponeringen igen..

Greenbrier kunde ju gömma en del transporter eftersom hotellets restaurang fick sina varuleveranser hela tiden så kom det en extra frys/kylbil så var det nog ingen som tänkte på det. Mitt ute i skogen reagerar man mer på det, närboende har givetvis koll men de polska bärplockarna kommer nog att reagera...
Citera
2012-01-15, 12:23
  #3475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Greenbrier kunde ju gömma en del transporter eftersom hotellets restaurang fick sina varuleveranser hela tiden så kom det en extra frys/kylbil så var det nog ingen som tänkte på det. Mitt ute i skogen reagerar man mer på det, närboende har givetvis koll men de polska bärplockarna kommer nog att reagera...

Som jag uppfattar Greenbrier så skulle representanthusen flyttas dit och bo på hotellet, för att sedan kunna dra under jord när kärnvapnen började flyga. Hela hotellet skulle tas över av staten vid en krigssituation.

Så i fallet Greenbrier så skulle det vara business as usual, sedvanliga transporter för fullbokat hotell. Sedan går man under jorden när det är dags.

En del svenska kurorter i zonen har varit på tal i tråden, kan vara relevant för Rb60.

För övrigt skall man nog inte se zonen 100% strikt. Kan röra sig om platser strax utanför den linjärt trekantiga zonen också. Rent av svensk maskirovka. En halvsanning. Zonen kanske skall vara Hallsberg-Hagfors-Skinnskatteberg och inte Hallsberg-Filipstad-Lindesberg. Därmed kan man söka Rb så långt norrut längs inlandsbanan som Lesjöfors. Även Hällefors eller Grythyttan hamnar då inom den utökade zonen, istället för strax utanför. Grythyttan har t ex Loka Brunns kurort och även gamla övergivna gruvor, där gamla gruvor är en teori för Rb60.

Nu är iofs själva Måltidens hus i Grythyttan från 1992, och skulle närmast passa in för Rb80 och inte Rb60. Gärna en exil till Bergslagens mörka skogar, men med en sjuhelvetes bra catering...

Redovisningsavdelning Bergslagen (numera FMTM med samma ansvarsområden) hade och har sitt huvudkontor i Örebro. Men frågan är om uppgifterna om zonen här i tråden är korrekta?
__________________
Senast redigerad av Cornucopia 2012-01-15 kl. 12:30.
Citera
2012-01-15, 12:37
  #3476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Den omtalade anläggningen på västkusten hade en granne med detta system.
Där förläggningen var maskerad till en större bondgård, och bevakningsstyrkan skulle bo i tält i skogen runt anläggningen.

Intressant med västkustenanläggningen är utvecklingen, där man nu rivit bort rälsen, större delen av stickspåret är borta. Man satsar 100% på transport via lastbil. För övrigt finns även en anläggning strax utanför (ej synlig från motorvägen) för att nyttja det berget har att erbjuda utan att behöva köra in via inslaget.

Poängen här är att när Rb60 och Rb80 byggdes kan man mycket väl haft järnväg hela vägen fram, men stickspår finns kanske inte kvar idag. Västkustenberget (som för övrigt är "skitstort" - vi pratar om en anläggning på någon kilometer i längd) har visserligen järnväg inom några hundra meter, men inget spår hela vägen fram. Anläggningen på Västkusten finns beskriven på en blogg: http://gomtochglomt.blogspot.com/2010/10/fore-detta-bransledepa-i-berg.html , inklusive foto på gammalt och nytt inslag (som bägge finns synliga från motorvägen idag - 10000-tals passerar inom några meter dagligen utan att veta vad de kör förbi)

Däremot tror jag stenhårt (ursäkta vitsen) på att man hade järnväg hela vägen fram vid sprängningen. Det rör sig annars om 1000-tals (kanske 10 000-tals) lastbilsvändor för Rb60, och på den tiden var inte Sverige fullt så motoriserat. Därmed kunde man lasta ett helt tåg (nattetid?) och köra till lämplig dumpningsplats (gammal gruva, vägbygge, fylle).

Också av intresse är att de två inslagen till Västkustenberget saknar märkning om skyddsobjekt och fotografering förbjuden. Vilket visar på att inte rent militära anläggningar kanske kan sakna skyltning. Rb är ju civil.
__________________
Senast redigerad av Cornucopia 2012-01-15 kl. 12:42.
Citera
2012-01-15, 12:56
  #3477
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Men visar fullt på vad Rb60 kan ha rört sig om. Behöver inte varit ett "berg", med tanke på tveksam skyddsnivå på Rb60 enligt Ulla Lindström.

Vill inte verka påstridig men RB60 var ett berg, inget annat.

Visst kunde den haft ett hotell eller en Glob eller något annat kul på "ytan" men nu var det inte så.

Det fanns sådan anläggningar Sverige, Billingehus är ett utmärkt exempel men där låg inte RB60.

Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Men visar inte just greebrier lite på tänket, när man får lite förberedelsetid?
En större anläggning att slussa i väg folk till under lugna förhållanden, när infrastrukturen funkar, där man kan bo tills det blir dax att krypa ner i berget?

För inte kunde man väl trott att man skulle utrymma Stockholm i en karavan SL-bussar, som i full galopp drar mot kilsbergen?

Den omtalade anläggningen på västkusten hade en granne med detta system.
Där förläggningen var maskerad till en större bondgård, och bevakningsstyrkan skulle bo i tält i skogen runt anläggningen.

Vilket tänk visar det på menar du?

Anläggningen på västkusten hade som sagt inget syfte att skydda folk utan den var helt militär.

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Logistiken blir svår genom små portar, oavsett om det är frystorkat eller guldburk eller färsk mat. Man måste frakta in och ut en hel del och då måste portarna vara stora.

Men precis som folk säger så kommer man ju inte ta av lagret i berget före det stängs ner för att gå i "förslutet" läge. Så det skulle nog vara en del lastbilstransporter till och från berget i ett första skede.
De större kök som jag jobbat på (3-800 om dagen) har fått ungefär 4 stora lastbilar i veckan med råvaror och desto färre transporter till berget man vill ha desto större blir dessa, där har man lastningsexponeringen igen..

Allt är ju relativt men en port på 3,5 x 3,5 satt väl på de flesta bergrum.

Här har vi t.ex. ett bra exempel på hur porten såg ut ungefär

http://kartor.eniro.se/m/9JnMh Välj "gatuvy"

En port som klarar utav både lastbilar och bussar.
Citera
2012-01-15, 13:01
  #3478
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
En intressant sida om Raven Rock: http://aboutcampdavid.blogspot.com/2011/08/raven-rock-mountain-complex.html .

Fullt med referenser och dokument .

Hittade för övrigt FAR/täcknamn på RB i ett arkiv .
Citera
2012-01-15, 13:05
  #3479
Medlem
Den senaste tidens politiska turer, får mig att undra lite över hur dåtidens folkvalda tänkte ang att få med sig familjen ner i berget.
Nutida politiker hade förmodligen inte tvekat att släpa med både guldfisk och barnflickor, men jag tror inte Palme och fälldin tvekat att göra det samma.
Och då växer ju invånarna rätt fort i bergrummen.

Vad gäller små dörrar och logistik så avhandlas detta lite i tråden om anläggningen i bie.
Om lokalbefolkningen fick lite jobb med att ha tillsyn av anläggningar, kunde de lika gärna ha ett par lastpallar guldburk hemma i ladan också, samt köra ut dessa till platser nära inslaget också.
Fick man sedan ekonomisk hjälp att bygga förråd på ägorna också, var man nog hjälpsam ut i fingerspetsarna
Citera
2012-01-15, 13:36
  #3480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
En intressant sida om Raven Rock: [url]
Hittade för övrigt FAR/täcknamn på RB i ett arkiv .

Vilket är/var?

Jag menar att det går att häva ur sig både A och B, t ex "jag vet var RB ligger". Men kan man inte visa det genom att berätta det hela är det meningslös information.
__________________
Senast redigerad av Cornucopia 2012-01-15 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in