Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-12-17, 06:14
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Driftigt initiativ! Kan dock inte hitta någon information som verkar "olämplig".

RB-60 tror jag är ett missvisande namn då anläggningen som avses är betydligt äldre och nya moderna verkar ha tillkommit i 60-talets mitt. Vore konstigt om man ej flyttade till det bättre skyddet och hade gamla i reserv.

I fastighetsregistret kan 60-talsklustret utläsas tydligt utgående från samtaxerade fastigheter.

1 Det beskrivs mer vilka som kan sova i bunkern och hur övriga sover och transporteras.

2 Nu talar du nog om det militära Hkv. Som flyttar från söder den lilla köpingen till en annan plats lite ett tiotal km i en annan riktning.

3 Ägs Rb 60 civ på samma vis som mil A och B?
Senast redigerad av perry2 2011-12-17 kl. 06:17.
Citera
2011-12-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Svenska Dagbladet-artikeln
Efter tips från ApolloGreken har jag tidigare idag besökt Kurs- och Tidningsbiblioteket vid GU här i Göteborg, där jag mycket riktigt fann artikeln från SvD på mikrofilm!

http://i39.tinypic.com/2uscso3.jpg

Tyvärr har jag nu inte tiden att jämföra med vad som finns skrivet i webbwersionen. Har någon annat tillfället ledigt, så hugg in!

En guldstjärna i kanten till dig, det är härlit att se vilka "Doers" det finns i tråden till kontrast från det rikliga antalet troll och sagoberättare.

Har läst artikeln, hittar inte några avgörande skillnader, det kan ju vara så att de bara har lagt om artiklar i systemet och den därigenom har fått ett nytt datum. Någon annan som hittar nått intessant som skiljer versonerna.

En intressant sak i detta fall uppdateringen på svd.se, är enligt detta: 7 januari 2002 kl 08:33, uppdaterad: 23 september 2007 kl 13:37

I den här tråden på skalman http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=54&t=38878 så disskuteras artikeln i februari-mars 2007.
Senast redigerad av xzapp 2011-12-17 kl. 09:43.
Citera
2011-12-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
1 Det beskrivs mer vilka som kan sova i bunkern och hur övriga sover och transporteras.

2 Nu talar du nog om det militära Hkv. Som flyttar från söder den lilla köpingen till en annan plats lite ett tiotal km i en annan riktning.

3 Ägs Rb 60 civ på samma vis som mil A och B?

1. Jag kan inte finna annat än att de två artikelversionerna har helt identisk text ord för ord.

2. och 3. Vilken funktion någon anläggning hyst är ju omöjligt att helt lita till eftersom det florerar så många lösa antaganden och rykten som motsäger varandra.
Citera
2011-12-17, 17:23
Medlem
perry2s avatar
Citat:
1. Jag kan inte finna annat än att de två artikelversionerna har helt identisk text ord för ord.

2. och 3. Vilken funktion någon anläggning hyst är ju omöjligt att helt lita till eftersom det florerar så många lösa antaganden och rykten som motsäger varandra.

1 Jag läste tidigt, hade kanske fel.
2 Den civila bunkern skall vara netydligt större och ha lite sämre skydd. än den mil A-anläggningen. Tror aldrig att den civila har roterats mellan 60-81.

Angående militär personal i den civila bunkern så har konungen en stab, den har letts av Synnergren och Ljung efter att de avgått som ÖB. Det måste ha varit en annan militär sambandsfunktion i den civila bunkern. Jag kan riktigt se Mc-ordonanserna köra med kurirpost framför mig.
Synnergren och Erlander hade nog mycket att berätta som de aldrig sa till någon. Just Synnergren hade speciella uppdrag från ung löjtis 1940 till att Berlinmuren föll.
Citera
2011-12-17, 18:58
Medlem
Citat:
1 Jag läste tidigt, hade kanske fel.
2 Den civila bunkern skall vara netydligt större och ha lite sämre skydd. än den mil A-anläggningen. Tror aldrig att den civila har roterats mellan 60-81.

Angående militär personal i den civila bunkern så har konungen en stab, den har letts av Synnergren och Ljung efter att de avgått som ÖB. Det måste ha varit en annan militär sambandsfunktion i den civila bunkern. Jag kan riktigt se Mc-ordonanserna köra med kurirpost framför mig.
Synnergren och Erlander hade nog mycket att berätta som de aldrig sa till någon. Just Synnergren hade speciella uppdrag från ung löjtis 1940 till att Berlinmuren föll.

Vad bygger du din tes på att den cvila ska ha ett sämre skydd än den militära?
Bergtäckingen på civila är inte att leka med sen om skeppn finns en bit ner då har vi en massa berg ovanför. ( Om berget ja tänker på är den civila )
Citera
2011-12-17, 21:36
Medlem
Verkar väl inte så mycket bättre än att det var ett sidospår, vad synd!
Citat:
Kan ju först av allt fråga dig - jag har inte granskat alltför noga, men har du gjort genomläsningen så pass bra att vi nu kan avskriva det här spåret? Nåväl, måste säga att mitt besök på Kurs- och Tidningsbiblioteket ändå var mycket givande, om inte för tråden så åtminstone för mig personligen. Vilket otroligt ställe alltså, måste ju innehålla otroligt mycket intressanta saker, och öppet till kl 22 på vardagar har dom också! Om det i framtiden i den här tråden (eller annan) skulle finnas en tidningsartikel av intresse att spåra upp, så gör jag gärna det.

Låt oss gå över till något annat. Någon mer som minns tv-serien SVT sände för cirka 5 år sedan, Kommissionen, om ett terroristdåd i Stockholm?
Citera
2011-12-17, 21:48
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Jag kan riktigt se Mc-ordonanserna köra med kurirpost framför mig.

Nu är det lördagkväll och jag är lite tramsig, men om man vill ha snabb och säker kommunikation så är det rörpost som gäller.
Citera
2011-12-17, 22:24
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Vad bygger du din tes på att den cvila ska ha ett sämre skydd än den militära?
Bergtäckingen på civila är inte att leka med sen om skeppn finns en bit ner då har vi en massa berg ovanför. ( Om berget ja tänker på är den civila )

Rb 60 civ blir först färdigbyggd av de nya.
Tror du att det blir roterad innan 1981. Det är en betydligt större anläggning än de mi A och B anläggningarna.

ÖB var ÖB, CA var stf ÖB i ett annat berg lite söderut. C FV skulle resa runt närmare fronterna och skapa moral. Det står sen i " Den Dolda alliansen" att CM var exil ÖB först i England och senare i USA. När såg man England som totalt Nucat och sönderbombat, så att exilhögkvarteret skulle flytta över till andra sidan Atlanten?
Det bör vara runt 1965-70.
Det fans 4 hkv. stabskompanier, om ett var till Mil.hkv A och det abndra till Mil. hkv.B. Var var de ansra 2 till för?
Citera
2011-12-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Låt oss gå över till något annat. Någon mer som minns tv-serien SVT sände för cirka 5 år sedan, Kommissionen, om ett terroristdåd i Stockholm?
Citerar mig själv.

Det jag syftade på, var att sprängdådet i Stockholm är riktat emot Regeringen - ett flertal ministrar omkommer också, och vart evakuerar man dem, om inte till ett bergrum! Är ju ett scenario som gjort för den här tråden, och det har aldrig varit uppe här tidigare såvitt jag kan se?

Ginza har en trailer: http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=4165, scrolla ner och klicka på "Klicka här för att titta på en trailer!".
Citera
2011-12-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Det är nära till hands att vilja påstå att min gode vän Constans, Eugén eller varför inte Bertil ligger bakom vissa av de händelser som fick fortifikationsförvaltningen att anlägga nya fortifierade ledningsplatser.

Om det är den bertil jag tror du nämner så ska vi nog inte oroa oss. Svårt att tro på de anklagelser som riktades mot honom. Eugen däremot, där kan vi nog snacka större skada.
Citera
2011-12-18, 19:05
Medlem
thede.palms avatar
Tycker att det fortfarande är anmärkningsvärt att man i denna tråd inte konstaterat om det är den militära eller civila delen av totalförsvaret som skall diskuteras.
Som jag förståt är intentionen att det är den civila tråden skall avhandla, och i så fall kan jag bara beklaga att Ni utelämnat viktiga delar som tex räddningstjänst och Polis med tillhörande avdelningar.
Vissa statliga verk och myndigheter kan också vara intressanta i sammanhanget och med lite list bör ni kunna finna en hel del info om planering av den icke fredstida organisation som skulle byggas.
Och detta i helt öppna källor.
Citera
2011-12-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
lejonparten
Citat:
Kanske kan man tänka sig att någon där uppe i tunna luften tänkt efter en dag, funderat en stund och planerat efter modellen "alla ägg i samma korg".
Coincidence? När jag var liten hade föräldrarna sommarstuga i Lejonbacken. (Lejon fick mig att haja till.) Den som söker finner var det kan vara. Lokala området utforskades synneerligen väl per fot, cykel och skidor. Nu flyger jag med jämna mellanrum över där och fotar hur det ser ut idag. Och i den tunna luften däruppe och på marken när jag studerar bilderna och jämför med Google/Eniro/Hitta så tänker jag och funderar en stund och det stämmer inte så...
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Sen kan jag väl klarlägga att jag inte har en blekaste aning om vilken anläggning som är "rätt" och vad dess funktion är idag.
...jag har ingen aning om det är "rätt" heller men jag blir fundersam om...
Citat:
Som den ypperligt goda kommendör Forsman så vackert målande beskriver det så rör det sig faktiskt i de flesta fall om skilda anläggningar. Men för den delen kan de geografiskt ligga mycket nära varandra. Samlokalisering kan vara nyckelordet.
...det fanns (finns??) mer än en anläggning där? Det verkar ju som det finns lite sakkunskap här; så någon kanske vet antalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in