Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-22, 20:22
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Ser emellanåt Tiveden dyka upp som en plas för hemligt bergrum (behöver inte vara i RB sammanghang) och Svennevad som mobplats. Undra om det finns/fanns ett litet kluster med anläggnigar mellan Askersund och Hallsberg. Kanske där snacket om Tiveden kommer ifrån. Har kammat Tiveden efter anläggnigar och även spår utan att finna några konkreta bevis. Skogarna är märkligt tomt på militära spår när man väl passerat Karlsborg och överlevnadscentrum.
De enda spår som kan visa på plomberad berganläggning är igelbäcken, men kan inte till 100% säga att det legat något där.

Angående tiden mellan fästningen och zonen så nämde någon mölltorp. Kanske inhyste förrådsberget under Vabergsforten dennna funktion för det jag hört är att det skall vara stort därinne(hörsägen)

Det finns en utpunkt på mark som tillhör Fortv strax SV om hallsberg, precis inne i Skogen s.a.s. Masten går precis över trädtopparna och är svår att se. Fortv har varit ägare av marken sedan 1942-02-15.
Citera
2011-09-22, 22:02
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Det finns en utpunkt på mark som tillhör Fortv strax SV om hallsberg, precis inne i Skogen s.a.s. Masten går precis över trädtopparna och är svår att se. Fortv har varit ägare av marken sedan 1942-02-15.

Kan du precisera lite? Förmodar att du menar det gamla ammoförrådet som har en annan funktion idag? Gick ett stickspår in i berget förr i tiden som är borttaget idag.
Senast redigerad av Becket 2011-09-22 kl. 22:08.
Citera
2011-09-22, 22:46
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
Kan du precisera lite? Förmodar att du menar det gamla ammoförrådet som har en annan funktion idag? Gick ett stickspår in i berget förr i tiden som är borttaget idag.

vid stenbrottet, ja.
Citera
2011-09-25, 13:07
Medlem
thede.palms avatar
Kul att ni börjar undersöka kopplingen Karlsborg och dess skolor/förband med RAB, I3 Örebro. Kan vara intressant vill jag lova
Citera
2011-09-25, 13:46
Medlem
Redan postat tidigare i tråden, men lite om RAB:

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:8WVJmGEJ81cJ:www.forsvarsmakten .se/upload/dokumentfiler/lagrum/fib2001-3.pdf+RAB+f%C3%B6rsvaret&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid= ADGEEShTbyOPYcyuY6i1OLzZ_2jYh0zd9wo_nVUnm_WQjIYMVi oVNNMrBJm6JUBAzHl-AEdL5WZ53wHk_DzDXU40yQYdXx RzdSgJ0-rfq8gTEIxwXiXbH5p12uH5CITCRFwUCPJqw-qN&sig=AHIEtbQzLaqRMPgf_QLeMGt-Myt5mp34vQ
Citera
2011-09-25, 17:24
Medlem
Pansararmens avatar
Känner det är dags att bringa lite klarhet i många saker som har diskuterats här i tråden. Det mesta i denna tråden är rena gissningar och så långt ifrån sanningen man kan komma ang. "Riksbunker60". Den som har lust att veta sanningen får skicka PM till mig...
Citera
2011-09-26, 09:58
Medlem
Pansararmens avatar
Jag kommer sakta men säkert släppa detaljer i denna tråden.

Mastkomplexet på Älgberget i Dala-Floda. -----------> Bra utpunkt!
Citera
2011-09-26, 13:31
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Jag kommer sakta men säkert släppa detaljer i denna tråden.

Citat:
Säger bara sök på "Lillstup" i Dalarna.

Du svingar vilt!
Citera
2011-09-26, 14:17
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Känner det är dags att bringa lite klarhet i många saker som har diskuterats här i tråden. Det mesta i denna tråden är rena gissningar och så långt ifrån sanningen man kan komma ang. "Riksbunker60". Den som har lust att veta sanningen får skicka PM till mig...

Här trodde man ju nästan att det var "bloggaren" som kommit in i debatten hehe! Så var nu inte fallet tyvärr(?) om man nu gör som du säger o söker på "Lillstup" i dalarna kommer detta http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.3348629-ner-i-underjorden-vid-lillstup du tror väl ändå inte att....HAHAHA!
-"Jag kommer sakta men säkert släppa detaljer i denna tråden.

Mastkomplexet på Älgberget i Dala-Floda. -----------> Bra utpunkt! "- Bra utpungt till/för vad?

Det är nog lika bra du lägger ner "detaljsläppandet" då RB60 inte ligger i Dalarna
Citera
2011-09-26, 14:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog

FTN, kan man tänka sig.
Citera
2011-09-26, 14:29
Medlem
Lillstup=Landets första underjordiska kraftstation, Mockfjärd, byggdes 1907-1911 (Wikipedia)

Verkar opraktiskt med en ledningsanläggning som skulle kunna vattenfyllas vid ett bombangrepp... Dessutom byggt under den period riksledningen enligt officiella uppgifter fanns i Karlsborg som då var nybyggt för ändamålet.
Citera
2011-09-26, 14:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Lillstup=Landets första underjordiska kraftstation, Mockfjärd, byggdes 1907-1911 (Wikipedia)

Verkar opraktiskt med en ledningsanläggning som skulle kunna vattenfyllas vid ett bombangrepp... Dessutom byggt under den period riksledningen enligt officiella uppgifter fanns i Karlsborg som då var nybyggt för ändamålet.

Du missförstår. Vad är en kraftanläggning om inte en ledningsanläggning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in