Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-19, 10:12
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

En annan faktor är att anläggningen varit försvarad, och då har det handlat om värnpliktiga soldater även för närskyddet (det fanns inga andra). Att dessa INTE skulle övat på den plats där de har sin krigsuppgift är inte så sannolikt, och då hade man fått lösa problemet genom att helt enkelt inte diskutera saken med dem. Även här skulle en standardisering (alla bergrum är likadana, typ) vara till nytta. De har antagligen varit på ett antal platser och övat, och en av de platserna har varit den skarpa förstahandshandsuppgiften. Vilken det är berättar (berättade) man normalt inte.

Ett träd gömmer man i skogen, där är det svårt att hitta.

Beväringarna har förmodligen inte ens fått veta vad det är de försvarar. De har i krigsorganisationen bara fått veta att denna plats skall hållas och så har de förlagts i tält eller skolor i den aktuella trakten. Det skulle därför vara intressant om någon som varit krigsplacerad inom Fo 51 (som vi vet skulle försvara Zonen) kunde berätta exakt var de övade när de var inne på KFÖ.

Som jag ser det så finns det två riktigt intressanta spår:

1. Sambandsförstärkningsplutonen som skulle mobilisera i Svennevad.

2. Vad finns i Noratrakten?
Citera
2011-09-19, 11:29
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Beväringarna har förmodligen inte ens fått veta vad det är de försvarar. De har i krigsorganisationen bara fått veta att denna plats skall hållas och så har de förlagts i tält eller skolor i den aktuella trakten. Det skulle därför vara intressant om någon som varit krigsplacerad inom Fo 51 (som vi vet skulle försvara Zonen) kunde berätta exakt var de övade när de var inne på KFÖ.

Jag har fått tag på en person som jag pratat med som var krigsplacerad i Fo51 under aktuell tid och som hade personskydd som huvuduppgift. Alltid svårt när man ska prata med en sådan person för det blir mycket andrahandsuppgifter och lumpenhistorier. Svårt att bedöma pålitligheten i svaren, men en sak reagerade jag på. Han hade aldrig någonsin övat eller hört talas om något nordväst om Örebro, utan alla övningar i personskydd och eskortverksamhet hölls en bra bit söderöver. Jag frågar honom gärna vidare om det är något som ni undrar över eller tror är av betydelse.

Jag hade tänkt skriva om det här tidigare, men reglerna för tråden har ju varit att vi inte ska ha några "min kompis pappas kusin"-historier här. Tilläggas bör kanske att jag är helt övertygad om Zonens viktiga del i det kalla kriget.
Citera
2011-09-19, 12:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
Jag har fått tag på en person som jag pratat med som var krigsplacerad i Fo51 under aktuell tid och som hade personskydd som huvuduppgift. Alltid svårt när man ska prata med en sådan person för det blir mycket andrahandsuppgifter och lumpenhistorier. Svårt att bedöma pålitligheten i svaren, men en sak reagerade jag på. Han hade aldrig någonsin övat eller hört talas om något nordväst om Örebro, utan alla övningar i personskydd och eskortverksamhet hölls en bra bit söderöver. Jag frågar honom gärna vidare om det är något som ni undrar över eller tror är av betydelse.

Jag hade tänkt skriva om det här tidigare, men reglerna för tråden har ju varit att vi inte ska ha några "min kompis pappas kusin"-historier här. Tilläggas bör kanske att jag är helt övertygad om Zonens viktiga del i det kalla kriget.

Det här stämmer mycket bra överens med principerna för större stabs- och sambandsövningar. Dessa höll man aldrig i de avsedda "skarpa" bergrumsanläggningarna.

Däremot är ju lokalkännedom en framgångsfaktor för just lokalförsvar. Här verkar det rimligt att man betraktat alla bergrum som lika, och inga mer värda än andra. Eskort- och personskydd är ju till sin natur dynamiskt vad gäller lokalitet. Särskilt torde detta gälla eskorttjänst (torr humor).
Citera
2011-09-19, 12:54
Medlem
SirMounts avatar
Citat:

Kan bara bekräfta detta. Jag själv gjorde dock lumpen på I3 i mitten av 80 talet. Vi fick nästa aldrig öva norr eller nordväst om Örebro utan oftast söder om Örebro. Oftast runt slätterna, för vi fick alltid höra att vi ett anfall så skulle de bli luftlandsättningar garanterat på Närkeslätterna. Några gånger var övade vi norr om Örebro men aldrig i närheten av de utpekade RB ställena.
Citera
2011-09-19, 13:11
Medlem
Bergakungens avatar
Att normalt infanteri skulle försvara Zonen genom att vara en köttmur på lagom avstånd ligger i sakens natur. Det troliga är i så fall att de intresssanta förbanden varit om lokalförsvarsförband, dvs anständigt välutbildat infanteri, men något äldre gentlemen som rangerats ut från första linjens kanonmat. Sådana styrkor skulle bygga upp de lokalförsvarsförband som skulle bevaka anläggningarna från skymningsläge och framåt.

Här skall vi leta efter snabbinställda förband med lokal anknytning. (Kan man bortse från hemvärn?) Funktionella förband avseende samband, transport och andra viktiga sidogrenar behöver inte vara kända på på plats, men jag menar att vakt- och närskydd måste vara det.
Citera
2011-09-19, 13:14
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
Kan bara bekräfta detta. Jag själv gjorde dock lumpen på I3 i mitten av 80 talet. Vi fick nästa aldrig öva norr eller nordväst om Örebro utan oftast söder om Örebro. Oftast runt slätterna, för vi fick alltid höra att vi ett anfall så skulle de bli luftlandsättningar garanterat på Närkeslätterna. Några gånger var övade vi norr om Örebro men aldrig i närheten av de utpekade RB ställena.

Mkt intressant. Slätterna kan ju definitivt räknas bort som placeringsort för bergrum...

Bergakungens uppgifter är också korrekta, att stabsövningar aldrig (eller i alla fall mycket sällan) hölls på de skarpa ställena. Det hände dock att en trängre krets fick tillträde till skarpa anläggningar. Jag vet till exempel att gamla Fo 11 hade sin skarpa stabsplats i rrgc S1 V, Hinden. Där tjänstgjorde jag själv vid ett tillfälle när C Fo 11 och hans ställis dök upp.
Citera
2011-09-19, 14:12
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Eskort- och personskydd är ju till sin natur dynamiskt vad gäller lokalitet. Särskilt torde detta gälla eskorttjänst (torr humor).

OT: Tack, jag kom på att det blev fel typ av eskortverksamhet. Jag letade efter ordet länge. Eskorttjänst kan ju ha med politiker och göra fast i helt andra sammanhang. Klart de ska ha lite roligt...
Citera
2011-09-19, 14:23
Medlem
Beckets avatar
Citat:

Här skall vi leta efter snabbinställda förband med lokal anknytning. (Kan man bortse från hemvärn?) Funktionella förband avseende samband, transport och andra viktiga sidogrenar behöver inte vara kända på på plats, men jag menar att vakt- och närskydd måste vara det.

På den tiden jag fortfarande var krigsplacerad hade jag stabstjänst i bergrum enl mina papper. Jag gjorde lumpen som MP bra långt ifrån där jag blev placerad och jag hade än mindre sett till något bergrum under min utbildning. Frågan är om det gällde samma på 60-talet? För det kan väl inte bara varit infanterister som skulle ingå i helhetsförsvaret av en anläggning?
Citera
2011-09-19, 14:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
På den tiden jag fortfarande var krigsplacerad hade jag stabstjänst i bergrum enl mina papper. Jag gjorde lumpen som MP bra långt ifrån där jag blev placerad och jag hade än mindre sett till något bergrum under min utbildning. Frågan är om det gällde samma på 60-talet? För det kan väl inte bara varit infanterister som skulle ingå i helhetsförsvaret av en anläggning?

Nej, det skall vi inte tro. Här har funnits LV och A, med garanti, och sådant kan ju inte placeras alltför långt bort för att göra nytta. I Fantomens (han bor i RB, som bekant) djupa skogar fanns ju också rikets militärstrategiska reserv, så det fanns ju resurser att ta till för att hålla emot det mesta som tog sig igenom 60-70-80-talets försvar.

Det jag far efter är de förband som är tidigt på plats och som svarar för närskydd och bevakning av bergrummet i skymningsläge. Att du, som MP i ett härke som skulle följa din stab, aldrig är på din stabs riktiga plats och övar är en annan sak. Har du inte uppgift kopplat till ett bestämt bergrum behöver man ju inte öva den saken. Att vakten, hundpatruller och insats är/var MP runt de viktiga staberna kan vi nog räkna med. Jag tror också att man kunnat använda andra förband än infanteri för fjärrbevakning om man varit nervös för taktiska överfall.

Men vilka skulle materialiseras ur skuggorna runt inslagen och möta upp då ni väl kom på plats? Var den personalen mobbas och på vilka platser skulle kunna vara en ledtråd. Men så "öppet" har man nog inte gjort det här.
Citera
2011-09-19, 15:11
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Nej, det skall vi inte tro. Här har funnits LV och A, med garanti, och sådant kan ju inte placeras alltför långt bort för att göra nytta. I Fantomens (han bor i RB, som bekant) djupa skogar fanns ju också rikets militärstrategiska reserv, så det fanns ju resurser att ta till för att hålla emot det mesta som tog sig igenom 60-70-80-talets försvar.

Det jag far efter är de förband som är tidigt på plats och som svarar för närskydd och bevakning av bergrummet i skymningsläge. Att du, som MP i ett härke som skulle följa din stab, aldrig är på din stabs riktiga plats och övar är en annan sak. Har du inte uppgift kopplat till ett bestämt bergrum behöver man ju inte öva den saken. Att vakten, hundpatruller och insats är/var MP runt de viktiga staberna kan vi nog räkna med. Jag tror också att man kunnat använda andra förband än infanteri för fjärrbevakning om man varit nervös för taktiska överfall.

Men vilka skulle materialiseras ur skuggorna runt inslagen och möta upp då ni väl kom på plats? Var den personalen mobbas och på vilka platser skulle kunna vara en ledtråd. Men så "öppet" har man nog inte gjort det här.

Ok. Det var lite det jag menar också. MP består ju av relativt stridsdugliga soldater och tränade i att göra snabba insatser. För när det verkligen gäller att man behöver städa bort eventuella sabotörer runt ett objekt i skymningsläge kan det väl inte vara tänkbart att man skulle använda sig av de som betraktades som kanonmat. Det jag trevar efter är att det kanske var soldater med utbildning på andra förband som snabbt skulle finnas på plats. Kanske t o m jägarförband?
Citera
2011-09-19, 22:20
Medlem
Citat:
Det jag trevar efter är att det kanske var soldater med utbildning på andra förband som snabbt skulle finnas på plats. Kanske t o m jägarförband?

I boken "K3 - 25 år i Karlsborg" berättar en officer krigsplacerad som ställföreträdande bataljonschef att han tyckte det verkade vara något konstigt med de påstådda krigsuppgifterna.
Efter lite påstötningar får han reda på hur det egentligen förhåller sig och man börjar öva på rätt saker. De påstådda uppgifterna handlade om strid på djupet av fiendens gruppering, det antyds att de verkliga uppgifterna var strid mot sabotageförband men så mycket mer sägs inte.
Citera
2011-09-19, 23:01
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
I boken "K3 - 25 år i Karlsborg" berättar en officer krigsplacerad som ställföreträdande bataljonschef att han tyckte det verkade vara något konstigt med de påstådda krigsuppgifterna.
Efter lite påstötningar får han reda på hur det egentligen förhåller sig och man börjar öva på rätt saker. De påstådda uppgifterna handlade om strid på djupet av fiendens gruppering, det antyds att de verkliga uppgifterna var strid mot sabotageförband men så mycket mer sägs inte.

Hhhhmmmm... Inga mer detaljer?

Fast det är lite konstigt med en stf batC i Karlsborg som säger det. Det är ju mer eller mindre fastslaget att skyddet av regeringens krigsuppehållsplats sköttes av Fo 51. Dum fråga, men ingick K3 i Fo 51?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in