Citat:
Ursprungligen postat av Becket
På den tiden jag fortfarande var krigsplacerad hade jag stabstjänst i bergrum enl mina papper. Jag gjorde lumpen som MP bra långt ifrån där jag blev placerad och jag hade än mindre sett till något bergrum under min utbildning. Frågan är om det gällde samma på 60-talet? För det kan väl inte bara varit infanterister som skulle ingå i helhetsförsvaret av en anläggning?
Nej, det skall vi inte tro. Här har funnits LV och A, med garanti, och sådant kan ju inte placeras alltför långt bort för att göra nytta. I Fantomens (han bor i RB, som bekant) djupa skogar fanns ju också rikets militärstrategiska reserv, så det fanns ju resurser att ta till för att hålla emot det mesta som tog sig igenom 60-70-80-talets försvar.
Det jag far efter är de förband som är tidigt på plats och som svarar för närskydd och bevakning av bergrummet i skymningsläge. Att du, som MP i ett härke som skulle följa din stab, aldrig är på din stabs riktiga plats och övar är en annan sak. Har du inte uppgift kopplat till ett bestämt bergrum behöver man ju inte öva den saken. Att vakten, hundpatruller och insats är/var MP runt de viktiga staberna kan vi nog räkna med. Jag tror också att man kunnat använda andra förband än infanteri för fjärrbevakning om man varit nervös för taktiska överfall.
Men vilka skulle materialiseras ur skuggorna runt inslagen och möta upp då ni väl kom på plats? Var den personalen mobbas och på vilka platser skulle kunna vara en ledtråd. Men så "öppet" har man nog inte gjort det här.