Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-17, 16:22
Medlem
ApolloGrekens avatar
Hålahult var ett sanatorium som avvecklades 1953, se http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lahults_sanatorium. Det är väldigt intressant att se denna vackra anläggning mitt ute i skogen, numera i ganska dåligt skick. Varje arkitekturintresserad borde besöka Hh. Liksom för övrigt Gyttorp och Stråssa.

Kör man vägen mellan Örebro och Nora är det värt ägna någon timme till att svänga in till Hålahult. Fortsätter man till fots västerut från anläggningen (bilvägen kommer från öster) finner man några skogsvägar med vägbommar. I alla fall jag såg inga vägar som inte fanns på kartorna.
Citera
2011-09-17, 16:31
Medlem
Roddarens avatar
Det finns orienteringskartor över området runt mokorset så särskilt hemligt lär det inte vara just där. Hela området (Inkl Västra berget, Hästskoberget)är väl tänkt att hantera stora mängder ammunition med tillverkning och lager. Inne i Karlskoga fanns mer kapacitet i boåsberget. I Kolsva fanns det en liten produktionslina i berg osv. RB oavsett årgång lär inte återfinnas just här men titta åt NV så är ni på rätt väg, kanske
Citera
2011-09-17, 20:02
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Varje gång jag läser om dessa "hemliga" anläggningar garvar jag så jag gråter. Det finns inga hemliga anläggningar i Sverige och det har aldrig funnits. Till och med regeringupphällsplatser och militära ledningscentraler finns det dokumentation om i offentliga arkiv.
Nej där är du fel ute, det finns det inte i offentliga arkiv.
Citat:
Man har ju faan hittat ritningar över svenska militära installationer i KGB arkiv som är mer detaljerade är den svenska militärens egna ritningar.
Jo men det kommer ju knappast från offentliga arkiv..
Citat:
Sen har det svenska värnplikssystemet gjort att så fort en finnig artonåring släppts in i en av dessa "hemliga" anläggningar så har denna berättat detta för alla han känner och anläggninger är därmed inte längre hemlig. Jag skulle vilja påsta att av alla svenska värnpliktiga som fått skriva på yppandeförbud så har max 5% av dessa hållit käften.

Jag har två äldre släktingar som gjort värnplikt i två av de då så kallade superhemliga ledningsanläggningerna för flygvapnet och marinen. Båda har utan att skämmas berättat om hur dessa anläggningar var allmänt kända bland alla i deras umgängeskretsar, och då snackar vi inte om något vagt avslöjande om något "berget" utan om att alla visste exakt var dessa anläggninger låg, de visste även vilken sorts verksamhet som föregick i dessa, hur anläggningarna såg ut inuti och utanpå.
Bakgrundskontrollen under värnpliktseran kan man givetvis diskutera, att det sedan finns individer med uppenbart dåligt omdöme är väl bara att beklaga, dessa skulle enligt min mening lagföras. Att inte du dom ansvarskännande medborgare rapporterade händelsen? Det skulle dessutom vara intressant att veta vad du baserar siffran 5% på?

Citat:
Och hela google snacket är ju helt jävla patetiskt. Ryssarna kunde redan på 50-talet se med egna sateliter allt man ville se. Att retuchera är helt meningslöst och snarare kontraproduktivt eftersom man då enkelt kan jämföra oretusherade bilder med de retusherade och då få en mycket klarare bild över vad som är den hemliga anläggningen.
Skillnaden på informationsinhämtning på statlig underrättelsenivå och att göra den tillgänglig för kreti och pleti är väl ändå uppenbar.
Citera
2011-09-18, 08:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Nej där är du fel ute, det finns det inte i offentliga arkiv...

Det kan nog bero på vad som menas. När det gäller till exempel regeringens gamla krigsuppehållsplats finns det uppgifter i offentliga arkiv som bekräftar förekomsten av den (lamt informationsvärde, men ändå) och vad gäller till exempel en välkänd nordskånsk StriC finns det kommunala offentliga protokoll (om beslut om vägunderhåll och vägomläggningar) som pekar ut läget för den med förvånande precision.

Öppna källor, väl genomforskade är en utmärkt källa. Skvallrande/skrytande värnpliktiga är inte riktigt samma sak, men visst, en del kommer väl ut den vägen också. Dock skulle jag vilja vända på 5-procentingen - det är nog snarare så att flertalet vpl lyckades riktigt bra att inte fyllesnacka om alla hemligheter de känt till.
Citera
2011-09-18, 11:01
Medlem
sossesexs avatar
Har ni kollat hallstahammar? finns en stor jävla "skrothög" och massa spår som slutar vid denna.
Citera
2011-09-18, 11:16
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Skvallrande/skrytande värnpliktiga är inte riktigt samma sak, men visst, en del kommer väl ut den vägen också. Dock skulle jag vilja vända på 5-procentingen - det är nog snarare så att flertalet vpl lyckades riktigt bra att inte fyllesnacka om alla hemligheter de känt till.

Håller med dig. Dock tror jag inte att vanliga beväringar någonsin har släppts in i den anläggning som varit regeringens krigsuppehållsplats.
Citera
2011-09-18, 13:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Håller med dig. Dock tror jag inte att vanliga beväringar någonsin har släppts in i den anläggning som varit regeringens krigsuppehållsplats.

Det en vpl inte vet kan han inte medvetet skvallra om, så är det. Däremot kan ju den som inte ligger lågt berätta skenbart oskyldig saker som kan kombineras med annat, till en förvånansvärt bra bild.
Citera
2011-09-18, 14:21
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Det en vpl inte vet kan han inte medvetet skvallra om, så är det. Däremot kan ju den som inte ligger lågt berätta skenbart oskyldig saker som kan kombineras med annat, till en förvånansvärt bra bild.

Det är givetvis helt korrekt. Men när man läser Holmströms bok så framgår det där att det inte är särskilt många - inte ens på hög nivå - som har fått komma till regeringens krigsuppehållsplats. Därför skulle det förvåna mig mycket om man släppte in beväringar där.
Citera
2011-09-18, 16:16
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesex
Har ni kollat hallstahammar? finns en stor jävla "skrothög" och massa spår som slutar vid denna.

Det du syftar på är en helt vanlig återvinningscentral modell större.

OnT:
Platser såsom regeringens krigsuppehållsplats och liknande har knappast haft beväringar springandes där, eller ens fått "äran" att eskortera någon dit. Däremot har ju vpl fått gå lös i divers lfc osv och dessa har ju inte varit någon större helighet.
Citera
2011-09-18, 19:31
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Det kan nog bero på vad som menas. När det gäller till exempel regeringens gamla krigsuppehållsplats finns det uppgifter i offentliga arkiv som bekräftar förekomsten av den (lamt informationsvärde, men ändå) och vad gäller till exempel en välkänd nordskånsk StriC finns det kommunala offentliga protokoll (om beslut om vägunderhåll och vägomläggningar) som pekar ut läget för den med förvånande precision.

Öppna källor, väl genomforskade är en utmärkt källa. Skvallrande/skrytande värnpliktiga är inte riktigt samma sak, men visst, en del kommer väl ut den vägen också. Dock skulle jag vilja vända på 5-procentingen - det är nog snarare så att flertalet vpl lyckades riktigt bra att inte fyllesnacka om alla hemligheter de känt till.
Viss information kan givetvis finnas i offentliga arkiv, man ska väl inte sticka under stolen med att Svensk naivitet och öppenhet gjorde det relativt enkelt att kartlägga vårt försvar för främmande makt.

Det jag syftar på (och som jag uppfattade inlägget) är konstruktions och planritningar i kategorin "bygglovshandlingar".
Citera
2011-09-18, 22:46
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Inte för att vara otrevlig, men kan vi inte försöka återvända till vad som finns - eller inte finns - i Noratrakten?
Citera
2011-09-19, 06:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
OnT:
Platser såsom regeringens krigsuppehållsplats och liknande har knappast haft beväringar springandes där, eller ens fått "äran" att eskortera någon dit. Däremot har ju vpl fått gå lös i divers lfc osv och dessa har ju inte varit någon större helighet.

Helighet... Haha. Den va´bra.

Men visst är det så. En nuvarande kollega till mig (fd Flygvapenofficer, teletjänst) nämnde i något sammanhang de strikta regler som gäller för att besöka de "heligare" (*) stabsbergrummen, civil klädsel, civila plåtar på bilen, etc. Man övade överhuvud taget inte på dessa platser.

I LFC, RRGC med flera platser var det ju dessutom vpl som var ordinarie personal, bevakning, radaroperatörer och liknande, så det var ju en annan sak.

(*) "hemligare", det förstås.

Problemet är ju (vi har diskuterat det innan) att det inte går att avgöra på utsidan om man står framför RB, en stab eller ett stort bergrumsförråd (med kanske något undantag för det senare). Vad då någon beväring eller ens lägre anställd befattningshavare kan ha sett eller inte sett i något sammanhang är ju mer oklart. Sannolikt har inte heller alla de som varit på platsen för att underhålla teleutrustning, omsätta matförråden eller kolla datum på färgbanden för teleprintern eller skrivmaskinerna varit medvetna om ifall de passerat en vanlig ordersal eller riksdagens krigsplenisal. Det lär ju heller knappast varit så att HM Konungen och Tage, Olof och Ingvar haft särskilt luxuösa sviter och lägenheter, de lär ju ha fått nöja sig med samma standard som C FV C M eller ÖB - för att nämna några militära potentater. Skillnaden bör inte varit självklar.

En annan faktor är att anläggningen varit försvarad, och då har det handlat om värnpliktiga soldater även för närskyddet (det fanns inga andra). Att dessa INTE skulle övat på den plats där de har sin krigsuppgift är inte så sannolikt, och då hade man fått lösa problemet genom att helt enkelt inte diskutera saken med dem. Även här skulle en standardisering (alla bergrum är likadana, typ) vara till nytta. De har antagligen varit på ett antal platser och övat, och en av de platserna har varit den skarpa förstahandshandsuppgiften. Vilken det är berättar (berättade) man normalt inte.

Ett träd gömmer man i skogen, där är det svårt att hitta.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-09-19 kl. 06:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in