Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-10-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-en-Svensk
Jag förstår inte hur ni kan fortsätta att hänga ut försvarshemligheter på detta viset? Var stolta svenskar och håll käften i stället för att glappa på nätet. Pansararmen har en poäng i att förr i tiden kanske man pratade i bygden kring objekten men det stannade där, nu sitter ni och lägger pussel offentligt vilket är jäkligt onödigt.

Läs dessa bloggar om vår omvärld och inse att ni är nyttiga idioter som hänger ut det lilla vi har kvar av försvaret av Sverige.

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/
http://gyllenhaals.blogspot.com/
http://oplatsen.wordpress.com/

om du hade gjort lumpen under kalla krigets slutskede, hade du också insett att lede fi redan visste det mesta om både infrastruktur och militära hemlighus.
och att de nu föga bryr sig om att vi diskuterar en gammal uttjänt ledningsbunker, som fö kanske inte ens var den rätta RB, utan kanske enbart var en reservanläggning.

@apollo-greken: troligen gick en del fylle till motorvägen, men örebro och arboga har ju ett par flygplatser också, vet ej när man byggde F6, men antar att denna + sidobaser typ moholm också krävde lite sten.
Citera
2011-10-03, 23:55
Medlem
ApolloGrekens avatar
Javisst, 80.000 m3 är inte mer än en kub med sidan 45 m. (ca, huvudräkning). Men håll med om att det är lustigt att samtidigt som RB60-bygget byggs en tvåfilig motorväg mellan Örebro och Arboga, RB-hålet räcker en bra bit till fyllningsmaterialet. Och planskilda korsningar till en tvåfilig väg! Det är så snurrigt att man inte behöver vara konspirationsteoretiker för att tro att det fanns en större plan.

För att fortsätta att peka på märkliga civila byggnadsverk i trakterna. Under 1950-yalet var det svårt med bostäder. Då ska man verkligen gratulera arbetarna i Gyttorp som fick 250 nya fina personalbostäder ritade av Erskine. Väldigt fina, många har tom välvda tak gjutna i betong. Googla "kålmasken", Gyttorp. Marcus Wallenberg var ordförande i styrelsen fö., och han såg tilll att gyttorparna fick Sveriges finaste och rymligaste arbetarbostöder.

Och ungefär samma sak i Stråssa, även om det inte var en skotsk stjärnarkitek som ritade centrum där. Istället elektrifierade man järnvägen ända fram till samhället.

Jag vet ju som sagt ingenting, men jag tycker om att titta på arkitektur. Och efter att ha tittat på motorvägen, Gyttorp och det numer ganska förfallna Stråssa kan man vända blicken mot Svampen, det berömda 50-talsvattentornet i norra örebro. Därifrån har man en hänförande utsikt, ända till Lockhyttans mast (också byggd på 50-talet), högst i Sverige med något sätt att räkna som jag nu glömt.

Och en fantastiskt vacker och stor byggnad ute i skogen, på väg upp mot Norakrysset, är det gamla sanatoriet Hålahult. Sanatorieverksamheten försvann på 50-talet och därefter har huset delvis använts som vårdinrättning, men i stort sett har det varit tomt.

Ja det hände mycket runt Örebro på 50-talet.
Citera
2011-10-04, 00:05
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Väljer att låta Pansararmen utveckla sina påstående. För oavsett så är detta intressant.
Vi vet redan att "Kungen skulle bo i varenda kulle" så - för att vara snäll så kanske det är ett enkelt socknenrykte som tagit fart igen.

7 våningar kan likväl härstamma från att anl ligger 7 våningar ner i berget.

Flygfältet i Mockfjärd är ur min synvinkel intressant.

Det är två problem här -citat Pansararmen-"Fjädrande 6-vånings hus finns det 7 av i Mockfjärd och dessa står inte ovan mark för att säga det så. -" Alltså inte som du säger-"7 våningar kan likväl härstamma från att anl.ligger 7 våningar ner i berget-"
Flygfältet ligger inte i Mockfjärd,det ligger i Gagnef.
Citera
2011-10-04, 07:57
Medlem
Bergakungens avatar
Nu vet jag inget om någon anläggning i Mockfjärd, men det är förstås inget bevis. Men att det kan finnas Am-förråd, beredskapsförråd, en GPL eller någon annan anläggning i Mockfjärdstrakten är inte orimligt, för sådana fanns på många håll.

Framförallt frestar järnvägen på platsen till att i så fall gissa på ett större förråd.

Att det skulle byggts 7 stycken avfjädrade 6-våningshus i berg på 50-talet låter inte så troligt, i synnerhet inte om man väger in tidpunkten. I stort sett alla dåvarande anläggningar byggdes bergfasta, man hade inte de data och kunskaper som behövdes för att ta höjd för markskakningseffekter och EMP-skydd vid denna tid. Inte ens KA-befästnigarna i generation ett byggdes med "flytande innerbyggnader" i början.
Citera
2011-10-04, 17:29
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Det är två problem här -citat Pansararmen-"Fjädrande 6-vånings hus finns det 7 av i Mockfjärd och dessa står inte ovan mark för att säga det så. -" Alltså inte som du säger-"7 våningar kan likväl härstamma från att anl.ligger 7 våningar ner i berget-"
Flygfältet ligger inte i Mockfjärd,det ligger i Gagnef.

6 eller 7 - spelar egentligen ingen roll. Jag ville bara påvisa att rykten kan uppstå på flera sätt. Jag är helt övertygad; eller jag skulle vilja säga att jag VET att det inte finns några på fjädrar stående 6-vånings hus under mark i kraftstationen eller i dess direkta närhet.
Och flygfältet.. Mockfjärd eller Gagnef. För mig spelar det ingen roll.
Min intention är att föra tråden framåt och kanske bidra med sånt jag tala öppet om.
Citera
2011-10-04, 18:45
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
6 eller 7 - spelar egentligen ingen roll. Jag ville bara påvisa att rykten kan uppstå på flera sätt. Jag är helt övertygad; eller jag skulle vilja säga att jag VET att det inte finns några på fjädrar stående 6-vånings hus under mark i kraftstationen eller i dess direkta närhet.
Och flygfältet.. Mockfjärd eller Gagnef. För mig spelar det ingen roll.
Min intention är att föra tråden framåt och kanske bidra med sånt jag tala öppet om.

Jag förstår dig till fullo.Även jag vet ju att dessa inte existerar.Flygfältet har ju heller ingenting med Kraftstationen(eller rättare sagt den påstådda anl.)att göra.Det är trist när såna här saker kommer upp i tråden och det är ju inte heller första gången.Man kan ju undra vad vederbörandes intentioner är...
Vill man kan man ju se det som en frisk fläkt av komik.Själv har jag svårt att se det komiska i det hela.Jag har dock inga intentioner att samla charmpoäng på FB hehe.Tråden förs framåt mycket tack vare att "de gamla rävarna" fortfarande intresserar sig och att det fortfarande finns otroligt mycket att diskutera om o kring RB60 utan att för den skull röja platsen och annat som inte ska dras i offentlighetens ljus.
Citera
2011-10-04, 19:23
Medlem
detta är OT jag vet, men kan någon ge mig lite vägledning till platsen där försvaret provsprängde en "atombomb" på 50 talet?
dvs sköt upp något kilo-ton trotyl, för att simulera något som motsvarade en hiroshima bomb.
detta skedde i norrbotten.
Citera
2011-10-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
detta är OT jag vet, men kan någon ge mig lite vägledning till platsen där försvaret provsprängde en "atombomb" på 50 talet?
dvs sköt upp något kilo-ton trotyl, för att simulera något som motsvarade en hiroshima bomb.

Det var väl i Vidsel som man provsprängde?
Citera
2011-10-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Jag förstår dig till fullo.Även jag vet ju att dessa inte existerar.Flygfältet har ju heller ingenting med Kraftstationen(eller rättare sagt den påstådda anl.)att göra.Det är trist när såna här saker kommer upp i tråden och det är ju inte heller första gången.Man kan ju undra vad vederbörandes intentioner är...
Vill man kan man ju se det som en frisk fläkt av komik.Själv har jag svårt att se det komiska i det hela.Jag har dock inga intentioner att samla charmpoäng på FB hehe.Tråden förs framåt mycket tack vare att "de gamla rävarna" fortfarande intresserar sig och att det fortfarande finns otroligt mycket att diskutera om o kring RB60 utan att för den skull röja platsen och annat som inte ska dras i offentlighetens ljus.
Sniffdog, du tycks både i det här inlägget och i andra vilja hinta om att du numera är "en av de insatta" vad gäller RB60. T.ex. hur självsäkert du kan dementera ryktena om Mockfjärd. Om det vore så är det självklart kul, men du har inte lust att klargöra hur det verkligen ligger till på den här punkten? Hoppas jag inte låter ironisk eller liknande här, det är inte tanken, men om du så att säga till slut "knäckte gåtan"
Citera
2011-10-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullanbator
Det var väl i Vidsel som man provsprängde?
Pratar vi här om krigsbasen för stridsflyg, tillika inspelningplats för filmen Hotet som jag tagit upp i annan tråd, med bergrum och numera utgången ur FM:s organisation, eller är det den "verkliga" Robotförsöksplats Norrland du åsyftar? Skulle vilja gissa på den senarenämnda, främst med tanke på de enorma ytor man besitter, men kan ju alltid vara bra att förtydliga.
Citera
2011-10-04, 21:31
Medlem
perry2s avatar
Citat:

Bergslagsmanövern 1954 läs 10 bilder ner i texten

http://kuriosapaviljongen.blogspot.com/

"Den 30 september 1954 hördes en väldig explosion i trakten av Smedjebacken och därefter steg över Dalarna ett enormt rökmoln, krönt med en stor svampliknande plym. Kärnvapenkriget hade kommit till Sverige. Soldaterna, såväl värnpliktiga som repetitionsinkallade, som deltog i Krigsmaktsövningen 1954, övade för första gången på allvar inför det nya ABC-kriget. "
Skalaman
Senast redigerad av perry2 2011-10-04 kl. 21:36.
Citera
2011-10-04, 21:35
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Vidsel -56 0ch -57. 61 resp. 36 ton.
http://www.vidsel.nu/Nausta-sm%E4llen.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in