Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-05-12, 19:21
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kan man av ovanstående se en tyngdpunktsförskjutning 1973 från Örebro till värmland samt en mycket kraftig ökning mot Falun´s Fo?
Kanske zonen vidgades eller försköts västerut och norrut?
eller kan det ha att göra med att Milo B fått nya uppgifter?

Hur tydliga skall vi vara?
Du vet svaret.
Citera
2010-05-12, 19:27
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Apropå snacket här om f.d ammunitionsförråd/tågspår in, sett nå't på webben om att riksledningen skulle sova i sovvagnar i berg?

Tvivlar på att de som kollar detta forum idag inte tror på att de hundratals Hiroshimasäkra bergrum och de som klarade större inte fanns/finns...
Mot kryssningsmissiler och exakta koordinater så har de spelat ut sin roll.
Men - funkar mot totalt ekonomiskt kaos, terrorister, pandemier samt mot kometer/meteoriter!

Håll käft om nutid!

1 Kolla ÖB högkvarterets A1 anläggning från 60 talet så ser du resterna av ett stickspår ca 500m från bunkern.
2 Kryssningsmissilerna gjorde att en rotation mellan olika anläggningar blev viktig. RB 80 sägs ibland ha anläggningen under berg samt sjö. Tror mest på mer berg.
Citera
2010-05-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Hur tydliga skall vi vara?
Du vet svaret.
Något enstaka bunkerbygge behöver ju inte att hela kluster med förband om 10. 000 man börjar röra på sig. Den ena av riktningarna kan ju ha med annat än zonen att göra? Dock kan det ju vara en förklaring till att restriktionsområdet på den ena flygkartan sträckte sig ända upp emot Borlänge. Jag har faktiskt ingen aning om svaret utan ser bara rörelserna daterade till 1973. Kanske började tom en avvekling av gamla zonen då? Vem vet?
Citera
2010-05-12, 22:08
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Något enstaka bunkerbygge behöver ju inte att hela kluster med förband om 10. 000 man börjar röra på sig. Den ena av riktningarna kan ju ha med annat än zonen att göra? Dock kan det ju vara en förklaring till att restriktionsområdet på den ena flygkartan sträckte sig ända upp emot Borlänge. Jag har faktiskt ingen aning om svaret utan ser bara rörelserna daterade till 1973. Kanske började tom en avvekling av gamla zonen då? Vem vet?

Inte jätte insatt, men kan inte detta ha med olika sk "krigsfall" att göra. Olika scenarion som gällde under olika tidsepoker. Låt oss för skojs skull säga att man har tre olika anläggningar att välja på. Antingen vill man vara så nära angreppet som möjligt eller så långt ifrån man kan. Om de tre olika anläggningarna ligger i en "linje" från söder till norr inom "zonen" så bör ju också betjäningsförband/bevakningsförband följa denna "linje" beroende på vilket håll man ansåg det troligast ett angrepp kom ifrån. Bara en tanke, troligtvis en dum sådan.
Citera
2010-05-13, 09:31
Medlem
perry2s avatar
De flesta bunkrarna ligger kvar och ingår i zonen, någon byggs ny i riktning som angivits.
Även om ingen ny anläggning byggdes så kan mobplatser och utgångsgruppering ändras, allt eftersom taktik och skydd mot förbekämpning förändras. När zonen byggdes så nådde få attackplan området från baltikum, något som förändrades över tid.
Citera
2010-05-14, 16:09
Medlem
perry2s avatar
"Omgruppering från fredsstabsplats till krigsuppehållsplats var även förberedd och övad. Alla handlingar och pärmar och annat som skulle med vid mobilisering hade en särskild färgmärkning som underlättade en snabb packning, och de packlådor som skulle utnyttjas låg och väntade på att tas i bruk. Denna ledningsorganisation var ingen död papperskonstruktion utan övades från den högsta till den lägsta nivån med regelbundna intervaller. Tage Erlander beskrev på ett ställe i sina memoarer den andakt han kände då han var på den plats i ett bergrum någonstans i de stora skogarna där han i händelse av krig skulle leda regeringens verksamhet" SvD

Jasså han var på plats den grå korrekte mannen.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/de-svenska-bergrummensokanda-forsvar_38787.svd

Mest om försvaret och lite om bunkrar och Rb

Har någon, ja någon hät i tråden läst Tages memoarer? Står det mycket om krigsuppehållsplatsen?

Varför ändrar SvD 2007 i en artikel skriven 5 år innan? Stod det något mer innan kanske?
Citera
2010-05-14, 16:20
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Har någon, ja någon hät i tråden läst Tages memoarer? Står det mycket om krigsuppehållsplatsen

Läste dem för några år sen. Har för mig att krigsuppehållsplatsen nämndes, men jag minns inga detaljer. Memoarerna ligger i den nedpackade delen av biblioteket så jag kan inte kolla just nu.
Citera
2010-05-14, 16:37
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Läste dem för några år sen. Har för mig att krigsuppehållsplatsen nämndes, men jag minns inga detaljer. Memoarerna ligger i den nedpackade delen av biblioteket så jag kan inte kolla just nu.

Vilken skall man läsa?
Borde vara tiden efter 1958. Är det dagboken eller den andra?
http://webbopac.biblio.engelholm.se/opac/search_result.aspx?TextFritext='Erlander%2c+Tage'/ff
Citera
2010-05-14, 17:25
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Vilken skall man läsa?
Borde vara tiden efter 1958. Är det dagboken eller den andra?
http://webbopac.biblio.engelholm.se/opac/search_result.aspx?TextFritext='Erlander%2c+Tage'/ff

Önskar jag kunde svara säkert. Mest sannolikt var det memoarerna 1955-60. Jag tror den senaste dagboken jag läste var från 1957 och det känns lite tidigt. Minnet blir darrigare ju mer jag försöker komma ihåg. Hoppas jag inte leder dig på villospår.
Citera
2010-05-17, 01:25
Bannlyst
Citat:
Varför ändrar SvD 2007 i en artikel skriven 5 år innan? Stod det något mer innan kanske?
Antagligen . Fråga: tycker ni med hänsyn till rikets säkerhet att det är rätt att publikt på nätet spekulera om var en eventuell riksbunker i Sverige finns?

Jag tycker det är ett illojalt uppträdande gentemot riket och extremt onödigt. Ni tar på er ett stort ansvar kom ihåg detta. Jag tycker att tråden borde stängas och raderas med hänsyn till rikets säkerhet.
Citera
2010-05-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbrektsplan
Antagligen . Fråga: tycker ni med hänsyn till rikets säkerhet att det är rätt att publikt på nätet spekulera om var en eventuell riksbunker i Sverige finns?

Jag tycker det är ett illojalt uppträdande gentemot riket och extremt onödigt. Ni tar på er ett stort ansvar kom ihåg detta. Jag tycker att tråden borde stängas och raderas med hänsyn till rikets säkerhet.

Håller helt med.
Citera
2010-05-17, 15:44
Medlem
Han som har denna sida är duktig. Det går nog och fråga han om saker man undrar om.

http://www.bunker.nu/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in