Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-05-04, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Du får gärna ha roligt, men jag kan meddela dig att jag har tjänstgjort i Zonen. Inte i den sk riksbunkern utan i ett annat bergrum. Då fick vi aldrig reda på vilket område vi var i, men efter att ha läst Holmströms bok förstår jag vad det handlade om. För min del handlade det om en StriC i Zonen. En bra bit ifrån de A- och B-anläggningar som beskrivs i boken, men fortfarande tillhörigt området.

Inte så konstigt kanske, eftersom mycket handlade om redundans under det kalla kriget.

Jaja, skit samma, det bergrum jag var i låg i alla fall i de trakter som har avhandlats i denna tråd.

är beredd att tro dig, då jag hört om andras liknade erfarenheter.
har dock en fråga om hur ni transporterades till plats, om ni inte visste var ni befann er.
har hört två liknade historier, dels en från "zonen", dels en från dalsland.
dalslandshistorien handlade dock om flygvapnet, och den anläggningen plomberades någon gång de senaste fem åren.

men som sagt mitt intresse ligger i organisationen och försöken att hemlighålla färdvägar för de som skulle jobba i bergen.
Citera
2011-05-04, 08:56
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
har dock en fråga om hur ni transporterades till plats, om ni inte visste var ni befann er.
dalslandshistorien handlade dock om flygvapnet, och den anläggningen plomberades någon gång de senaste fem åren.

men som sagt mitt intresse ligger i organisationen och försöken att hemlighålla färdvägar för de som skulle jobba i bergen.

Vi visste givetvis var - rent geografiskt - vi befann oss, men vi fick aldrig reda på att vi var i en del av "Zonen". Det var först när jag läste Holmströms bok som jag förstod att vi hade varit i "Zonen". Uttryckte mig oklart i förra inlägget.
Citera
2011-05-07, 02:10
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2

Hur vi transporterades dit och exakt var vi var kommer jag aldrig att kommentera. Vi var dock i "Zonen", men inte i den del som omfattade regeringen. Men det var samma Fo som stod för närskyddet.
Citera
2011-05-07, 16:34
Medlem
Roddarens avatar
Zonen täcker i princip FO 51 som tillsammans med I3 stod för skyddet. Och visst kan det finnas något i Svennevad, hela Sverige ser ju ut som en ost, notera min fetning nedan.

Citera
2011-06-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Som förutvarande arkeolog måste jag i detta sammanhang uppmana samtliga att vara mycket uppmärksamma på fornlämningarna. Det skulle aldrig falla mig in att berätta att det går att klicka bort dem under "Kartinställningar" när man zoomat in tillräckligt.

Om man vill kolla officiella kartor kan jag starkt rekommendera http://gis.lst.se/lanskartor/. Det finns lite olika varianter. Det allra intressantaste finns inte med, men kraftledningar och vägbommar brukar vara noga utprickade. Tyvärr finns inga fastighetsgränser. Om inte annat kan det ju vara intressant att ibland jämföra olika kartor.

Slutligen, för den som suttit böjd över mobtabeller och undrat var ett visst förband egentligen mobiliserat, finns Atlas över Rikets indelningar. Oftast anges församling eller kyrkobokföringsdistrikt som mobort i tabellerna. Kartorna är överskådliga och lämpar sig väl att sätta in egna pluttar på.
Det finns i denna.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Citera
2011-07-13, 09:12
Medlem
Har noterat att en tidigare borttagen vägstump utmed 244 numera finns på vissa onlinekartor(i satelitläge har den oftast vart synlig) Finns det fler exempel på omredigeringar i bergslagen eller är detta en rent misstag av tex Hitta.se?
Citera
2011-07-14, 00:27
Medlem
Vet inte om det har uppmärksammats tidigare i tråden. Men i Västerås ute vid flygplatsen så finns det en hel del bunkrar och försvarsanläggningar är skyddade med staket och tillträde förbjudet. Nån som vet vad jag talar om?
Citera
2011-07-14, 09:13
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salten
Vet inte om det har uppmärksammats tidigare i tråden. Men i Västerås ute vid flygplatsen så finns det en hel del bunkrar och försvarsanläggningar är skyddade med staket och tillträde förbjudet. Nån som vet vad jag talar om?

Varför skulle det ha uppmärksammats tidigare i tråden?
Citera
2011-07-14, 10:37
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Har noterat att en tidigare borttagen vägstump utmed 244 numera finns på vissa onlinekartor(i satelitläge har den oftast vart synlig) Finns det fler exempel på omredigeringar i bergslagen eller är detta en rent misstag av tex Hitta.se?

Kanske något fler vägar runt sjön Grecken, kanske.
Citera
2011-07-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Varför skulle det ha uppmärksammats tidigare i tråden?

Tanke på att det är rätt så stora bunkrar inne i bergen. Plus så var hässlö ett rätt så stort regemente under många år.
Citera
2011-07-14, 16:14
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salten
Tanke på att det är rätt så stora bunkrar inne i bergen. Plus så var hässlö ett rätt så stort regemente under många år.

F1 var förvisso inte så litet men "bunkrarna" där ute är ingen enorma saker. Nog för att hela Hässlö är som en ihålig ost, men det har inget att göra med någon så kallad "Riksbunker"

Kan dock tipsa om besök på Hässlö på söndagar
Citera
2011-07-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
F1 var förvisso inte så litet men "bunkrarna" där ute är ingen enorma saker. Nog för att hela Hässlö är som en ihålig ost, men det har inget att göra med någon så kallad "Riksbunker"

Kan dock tipsa om besök på Hässlö på söndagar

Har du skådat bunkern som ligger vid hässlö gården? Från utsidan kan du se en rätt så stor port rakt in i berget. Och även vakt torn som dyker upp ur i marken? Enligt egna källor så är bunkern rätt så stor och har många olika underjordiska gångar.

Likaså ner vid framnäs/kokpunkten ska det finnas jätte stora underjordiska gångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in